ANNONSE

Ulovligheter gir muligheter?

Det er ikke lenge siden Dekkmann åpnet Skandinavias største dekksenter på Furuset, men allerede denne uka kom det fram at virksomheten er blitt driftet ulovlig.

Ettersom Plan- og bygningsetaten ikke har godkjent reguleringsplanen, gjenstår det nå å se hva som blir dekksentrets skjebne. Dersom dekksentret må finne et nytt tilholdssted, må rubbel og bit pakkes sammen nesten før det er rukket å pakke det ut.

Man kan jo lure på om Furusets beboere egentlig ville ha savnet Dekkmann i sitt område. En virksomhet som rommer hele 9.089 kvadratmeter, og som tiltrekker seg både personbiler og trailere, er ikke det helt ideelle å plassere i et nærmiljø. Dersom dekksentret må sjekke ut av Furuset, så er det kanskje greit å forflytte seg til et sted i byen som er mer egnet til mye biltrafikk.

Da Dekkmann ble etablert, kom det som et sjokk på mange. Ettersom saken ikke har vært ute til høring, er det umulig å vite hva slags tanker bydelsbefolkningen sitter med. Én ting er i alle fall sikkert. Alnas bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) ønsker ikke mer trailertrafikk inn på Furuset. Bydelen har måttet sitte på tilskuerbenken flere ganger når viktige saker er blitt besluttet, og også i dette tilfellet føler bydelen seg overkjørt.

Ett av hovedmålene i Groruddals-satsingens områdeløft på Furuset er å styrke lokal stedsidenditet. Mye biltrafikk vår og høst når det skal skiftes dekk faller neppe under denne kategorien. Skal Furuset bli løftet fram gjennom satsingen, er det en forutsetning at bydelen får ta del i avgjørelsene. Meningen med satsingen er å bygge en bedre fremtid for de som bor i bydelen, og da må Oslo kommune sørge for å invitere bydelsbefolkningen med seg i hele prosessen. Hva ønsker så Furuset-folket å fylle sitt nærmiljø med?

Mye av Oslos befolkningsvekst i fremtiden vil komme i nettopp Groruddalen. Bruk 9.089 kvadratmeter på Furuset til en ny skole.

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE