Usikker fremtid for 59-bussen

Usikker fremtid for 59-bussen

 

59-bussen ble opprettet for å gjøre det lettere å reise kollektivt på tvers av dalen. Nå risikerer den å bli nedlagt.

Tekst:

Publisert:

- Vi har hørt mye snakk om å satse på tverrgående forbindelser, så vil de å legge ned denne bussen, sier Sveinung Groven, som rister oppgitt på hodet.

Bussrute 59 mellom Tonsenhagen via Alnabru til Tveita ble opprettet som et prosjekt i Groruddals-satsingen i oktober 2007. Bussen har gått hver halvtime på dagtid og hvert kvarter i rushtiden. Foreløpig er ikke årsrapporten for Groruddals-satsingen i 2011 klar, men årsrapporten for 2010 stadfestet følgende: «Tiltaket er planlagt videreført.

Oppstart av nye busslinjer trenger tid for å bli kjent blant brukerne for å sikre et godt passasjerbelegg. Derfor er det viktig med støtte over flere år.»

 

På kuttliste

Men nå risikerer altså busslinjen å bli nedlagt. Grunnen er at Ruter må spare penger, og bussruten ikke lenger får prosjektmidler.

- Vi har forberedt et knippe med innsparingstiltak, dersom vi ikke får budsjettet til å gå i hop, sier trafikksjef Tore Bogen i Ruter.

Han bekrefter at 59-bussen er blant rutene som står i fare for å forsvinne.

- Vi har laget en kuttliste. Den er ment som eksempler på kutt vi må gjennomføre, men det trenger ikke å bli akkurat slik lista er i dag. Dog, ender vi opp med å kutte ligger 59-bussen veldig tynt an, sier Bogen.

 

Tverrgående

Brobekk-beboer Groven mener det er et paradoks at bussen står i fare for å forsvinne når det hele tiden snakkes om å satse på bedre tverrgående forbindelser.

- Da blir det veldig merkelig å skulle legge ned denne bussruten, mener han.

Han påpeker også at Statens vegvesen planlegger en bro mellom Vollebekk t-banestasjon og Alna togstasjon, for å bedre forbindelsen mellom tog og t-bane. Et prosjekt han har stor sans for, men han skjønner ikke helt poenget med å bruke mye penger på et slikt prosjekt, dersom andre viktige kollektivtilbud forsvinner.

 

1000 reiser

Bogen forklarer at bussruten i flere år fikk øremerkede prosjektmidler fra Groruddals-satsingen, mens det nå må finnes penger gjennom Ruters ordinære budsjett.

Selv om 59-bussen kun har eksistert siden 2007 har den opparbeidet seg en del passasjerer.

- Det er rundt 1000 reiser hver dag, og den har hatt en jevn stigning hvert år, forteller Bogen.

Han er klar over at det er mangel på tverrgående forbindelser i dette området.

- En tverrgående linje er noe alle rapporter har konkludert med at det er for får av. Det å komme seg på tvers syd i

Groruddalen er ikke så lett, sier Bogen, og fortsetter:

- Samtidig tror vi det vil smerte mindre å ta bort denne bussen enn mer etablerte linjer, sier han før han nok en gang understreker at han har et håp om at de skal unngå kutt.

 

- Må bestå

Sveinung Groven på sin side er rystet over at Ruter i det hele tatt vurderer å fjerne 59-bussen.

- Jeg har selv brukt denne bussen mye. Den er både en tverrforbindelse, men også den eneste muligheten for oss å reise kollektivt til for eksempel Alnabru. Den er også flott for oss å bruke om vi skal ut i marka. I tillegg er den fin for eldre på Tonsenhagen, som skal til for eksempel seniorsentret her på Brobekk, sier Groven.

Han mener at politikerne nå på en eller annen måte må sørge for at bussen får penger. Enten gjennom Groruddals-satsingen som finansierte den tidligere, eller gjennom de ordinære budsjettene.

- Jeg begynner å lure på om Groruddals-satsingen er kun festtaler. Dersom bussen forsvinner er den en svikt i forhold til de uttalte satsings-områdene, sier Groven.

 

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.