Ut med «snuten» - inn med bussen

Ut med «snuten» - inn med bussen

 

Når leiekontrakten til politiets MC-klubb Iron Pigs går ut i slutten av 2014, er planen å rive godshuset ved Grorud jernbanestasjon for å utvide bussdepotet til Nobina Norge.

Ideene for utviklingen av området ved Grorud stasjon var mange da vi gikk inn i nytt millenium. Foreninger og enkeltpersoner la ned mye arbeid i planleggingen av et teknotek i det gamle pakkhuset. Samtidig begynte ildsjeler å arbeide for et Vikingland i Alnaparken. Andre så for seg en politihøgskole i området.

Allerede i 2001 ble det laget en levende amfibiedam i Alnaparken, som ligger på sørsiden av jernbaneskinnene til hovedbanen. Parken er en del av en tankegang om en grønn sone gjennom dalstrøket - en tanke som ble forsterket da også Grorudparken sto ferdig i høst.

Tross denne storstilte opprustningen, må dalen nå belage seg på et enda større depot i smørøyet av den grønne sonen. Grunneier Rom Eiendom AS vil nemlig rive pakkhuset på Grorud til fordel for en større parkeringsplass som skal disponeres av Ruter AS.

Iron Pigs har leid det gamle lagerhuset til Grorud jernbanestasjon de siste 12 årene. MC-klubben har i dag 12 medlemmer som til daglig jobber i politiet, og det er disse medlemmene som har stått for vedlikehold av bygget. Med de nye planene for området må klubben nå pakke sekken neste år og finne nye lokaler. MC-klubben ønsker ikke å kommentere saken overfor Akers Avis Groruddalen, annet enn at de har hatt et godt samarbeid med grunneier de siste 12 årene.

Eiendomssjef i Rom Eiendom AS, Jørgen Lillehol, bekrefter utvidelsesplanene overfor Akers Avis Groruddalen. I 2012 gikk selskapet inn i en avtale med Nobina Norge AS om utleie av tomten i Østre Aker vei 235-241. Denne tomten strekker seg over rundt 19.500 kvadratmeter.

- På denne tomten har Nobina et bussdepot. Nobina kjører bussruter på oppdrag fra Ruter AS. Grorud godshus ligger rett ved siden av dagens depot, men var ikke en del av avtalen i 2012, opplyser Jørgen Lillehol.

Ruter AS har så lagt ut et nytt anbud som Nobina har gitt tilbud på, og det er dette tilbudet som gir behov for et større areal.

- Nobina har derfor kontaktet Rom Eiendom for å undersøke muligheten for å leie tomten ved godshuset. For å benytte tomten på en hensiktsmessig måte må da også godshuset rives, fortsetter Lillehol.

Anbudet som Nobina håper å vinne avklares i månedsskiftet november og desember dette året. Oppstart for busskjøring i det nye anbudet er i oktober 2014.

Dersom planene blir godkjent av Plan- og bygningsetaten, vil dagens bussdepot over 19.500 kvadratmeter utvides til å strekke seg over totalt 20.900 kvadratmeter.

- Det vil si at tomten representerer kun en liten utvidelse av eksisterende depot.

- Når regner man med at byggeprosjektet for dette starter og ferdigstilles?

-  Det vil avklares ved anbudstildeling fra Ruter AS, svarer Lillehol.

- I dag leier MC-klubben Iron Pigs dette pakkhuset. Når går deres leiekontrakt ut?

-  Den går ut i slutten av 2014, opplyser Lillehol.

-  Er dere i samtale med denne MC-klubben angående andre lokaler de eventuelt kan leie etter at leiekontrakten går ut?

- Vi har hatt dialog om andre lokaler.

Pakkhuset har vært av interesse for Byantikvaren i Oslo kommune, som i 2011 hadde planer om å vurdere bygningen for oppføring på Gul liste som bevaringsverdig. I september 2013 mottok Byantikvaren en anmodning fra Arkitekt Ramstad, som på vegne av Rom Eiendom AS ønsket en forhåndsuttalelse til riving av flere bygninger i Østre Aker vei 237. Pakkhuset er blant disse.

Etter en befaringsrunde av de aktuelle bygningene, konkluderte Byantikvaren med at de ikke har noen verneverdi.

- Godshuset er vesentlig endret i nyere tid. Bygningen er endret i eksteriøret og har fått tilbygg mot nord og vest. Som følge av endringene er bygningens verneverdi svekket, sier Maria Lytomt fra Byantikvaren til Akers Avis Groruddalen.

Byantikvaren vil med andre ord ikke stå i veien for riving av bygningen.

- Dette er det siste pakkhuset i Groruddalen. Selv om det ikke har noen verneverdi etter vurdering av Byantikvaren, er det vemodig for dere å rive bygget?

- Det er alltid vemodig når en epoke er over. Grorud godshus har ikke lenger noen funksjon som godshus, og etter en helhetsvurdering er det riktig å tilpasse bruken av tomten til dagens behov, svarer Lillehol.

- Rom Eiendom har et ønske om å tilrettelegge for kollektivtrafikken, og utvidelsen av bussdepotet er en del av dette, fortsetter han.

May Grimdalen, som er leder i Groruddalen Historielag, synes det er leit at dalens siste pakkhus nå blir historie. Hun skulle gjerne sett at bygget kom på Byantikvarens Gul liste.

- Det har noe med historien vår å gjøre. Å fjerne pakkhuset slik at man får større plass til et bussdepot, det synes jeg i alle fall ikke noe om, sier Grimdalen.

Busselskapet Nobina Norge AS hadde en stor kakefest da de feiret åpningen av sitt bussdepot i Østre Aker vei oktober 2012. Bare noen uker før denne åpningsfesten fikk Unibuss forlenget sin leiekontrakt, med 30 år, til å drive bussdepot i Brubakkveien 16. Ironisk nok utførte Plan- og bygningsetaten en mulighetsstudie i 2008 som avdekket at Grorud stasjonsområde har et utbyggingspotensial på 360.000 kvadratmeter. Men potensialet man her siktet til var ikke oppstillingsplasser for busser, men snarere boliger for å møte byens enorme befolkningsvekst.

Det er også bemerkelsesverdig at den grønne sonen i Groruddalen, som skal legge til rette for en frisk tur gjennom dalstrøket, i mange år fremover vil ha innslag av røde og grønne busser.

Det er plan- og bygningsetaten som har fullmakt til å behandle byggesaker i Oslo. Ved flere tidligere anledninger har byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H) uttrykt at befolkningsveksten krever en satsing på bolig- og bytutvikling rundt knutepunkter - slik som jernbanestasjoner og annen kollektivtrafikk.

- Er det uheldig at to bussdepoter plasseres i dette området, som også Plan- og bygningsetaten har pekt på som et område med stort utbyggingspotensial?

- Det vil dessverre gå mange år før Grorud stasjon kan utvikles, og det er også derfor det er gitt midlertidige dispensasjoner med en tidsbegrensning. Vi har et mål om å utvikle området ved Grorud stasjon, men det kommer ikke til å skje de neste 10 årene. Men Grorud stasjon er et meget interessant knutepunkt i en langsiktig utvikling av Groruddalen, svarer Bård Folke Fredriksen.

Byutviklingsbyråden påpeker at området ved Grorud stasjon per dags dato er regulert til industri. Han ser derfor på bussanlegg som noe som ligger tett opp til vedtatt arealbruk.

- Siden det ikke er snakk om noen stor dispensasjon, og at området ligger rett ved hovedveisystemet og Østre Aker vei, så er dette en god midlertidig løsning som er i tråd med intensjonene i reguleringsplanen. God kollektivtrafikk krever bussdepoter. Ingen av disse to bussdepotene er irreversible vedtak. Det bygges ikke noe varig, men er en god midlertidig bruk, sier byråden og legger til:

- Det har aldri vært snakk om at byutviklingen ved Grorud stasjon skulle starte i morgen. Vi må finne løsninger med Jernbaneveket og Statens Vegvesen som har varslet innsigelser om, men det ligger langt fram i tid. Men jeg har troen på at vi kommer til å finne de løsningene, noe som også vil gi muligheter for gode sammenbindinger på tvers.

Siste nytt i Nyheter

Én million til bydelsmødrene

Byrådets budsjettforslag 2017:

Én million til bydelsmødrene

  • byrådet

Byrådet vil gi én million kroner til tiltaket med bydelsmødre i Bydel Alna. Planen er å utvide satsingen til å gjelde hele byen.

Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

 
Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!