Groruddals-satsingen gjennom ti år:

Utopiske forventninger,
banebrytende endringer

Utopiske forventninger,<BR>banebrytende endringer

FUGLEPERSPEKTIV: Roy Tjomsland, Synnøve Riise Bøgeberg og Petter Daae Slipher har jobbet med Groruddalssatsing i en lang periode. Daae Slipher er pensjonert, men var med omtrent fra begynnelsen da satsingen var noe annet enn det den ble til slutt.


Etter ti år er det nå slutt med Groruddals-satsingen som man kjenner den. Plankontoret mener det ble skapt forvirring om innholdet i satsingen fra begynnelsen, men innovasjonsprosjektet har nå satt dype spor som bærer preg av endring over tid.

Skrevet av:

Oppdatert:
25.05.2016 kl 20:08

Forventningene til satsingen i de fire bydelene var for høye til å begynne med da det ble klart at Groruddalen skulle satses på. Blar man igjennom avisens arkiv finner man overskrifter som lyder slik: «Tidenes satsing i Groruddalen», «Nå braker det løs», «Ti løfter til Groruddalen», «Vi satser på Groruddalen» , «Alnabru kan bli vårt Manhattan», og «I år skal ordene bli handling». Satsingen kan spores lang tilbake i tid. Protester mot en kommunedelplan i 1997 for å næringsutvikle dalbunnen førte til opprettelse av «Miljøpakke Groruddalen» som ble fulgt opp av Kommuneplan 2000. Et plankontor for Groruddalen ble opprettet. Petter Daae Slipher (som nå er pensjonert) begynte i 2003, Synnøve Riise Bøgeberg i 2006 og Roy Tjomsland kom inn i 2008.

– Gikk man for hardt ut med for store forventninger som skapte forvirring om innholdet?

Ja, det tror jeg. Flere av forventningene som ble skapt var for høye i forhold til budsjettet vi hadde. Selv om vi hadde penger, skulle dette fordeles på flere sektorer, og det måtte begrenses, sier Riise Bøgeberg.

Vanskelig å skille ut

Daae Slipher forstår hvordan folk kunne misoppfatte hva satsingen egentlig gjaldt.

– Det er riktig at mange promoterte sine egne ønsker i begynnelsen.For folk utenfra ble det kanskje litt vanskelig å skille mellom hva Plankontoret hadde sagt, hva byrådet sa eller hva bydelspolitikerne mente. Dermed ble det også skapt forventninger basert på signaler som ikke nødvendigvis kom fra sentralt hold.

– Bydelene ble med fordi det lå en miljøsatsing i bunn. Bystyret vedtok at det var for mye luftforurensing, støy og søppel som skapte dårlig miljø i dalen. Det skulle man forbedre. Men så tok det en vending og ble til en mer sosial og fysisk satsing, forteller Daae Slipher.

–Man får et inntrykk av at satsingen først skulle inneholde tiltak mot veiproblematikken. Men så snudde det?

– Det skulle være en miljøsatsing, og det var også miljøverndepartementet interessert i på grunn av problemene med trafikken. Men det ble ikke tatt opp som noe poeng at Groruddals-satsingen skulle jobbe med samferdselsproblemene. Det lå andre steder. Vi fikk rett og slett ikke lov til å røre det, sier han.

Fire store programområder

Groruddals-satsingen inneholder fire programområder: miljøvennlig transport (100 mill.), Alna, grønnstruktur, idrett og kulturmiljø (346 mill.), bolig-, by- og stedsutvikling (439 mill.) og oppvekst, utdanning - levekår, kulturaktiviteter og inkludering (624 mill.). Satsingen er Oslo kommunes og statens innsats for å bedre miljø- og leveforhold i Groruddalen. I 2007 inngikk regjeringen og byrådet intensjonsavtalen for perioden 2007-2016. Målet er at satsingen skal være bærekraftig.

– Groruddals-satsingen handler om at man går inn i et område og ser helhetlig på hvordan man kan få et geografisk avgrenset område til å bli et bedre sted å bo, med gode nærmiljøkvaliteter og tjenester, mener Riise Bøgeberg.

– Satsingen beveget seg fra et rent miljøtiltak til å bli en satsing som går inn og gjør noe med et nærområde.

En medvirkningssatsing

Daae Slipher mener det sosiale og fysiske har vært det viktigste.

– Det flotteste er at bydelene etter hvert kom på banen og bidro med sin kompetanse. På den måten klarte vi å lage et prosjekt som kombinerte det sosiale med det fysiske. Det hadde man ikke klart sentralt i Oslo alene, fordi det var for mange skillevegger mellom etatene, mener han.

– Med bydelene på laget kunne vi bidra med den fysiske opprustningen.

Det betyr at satsingen rigget seg om. Den tok en ny vending.

– Det ble en medvirkningssatsing enn det opprinnelig var tenkt som. Først var det byråkratiet i kommunen som bestemte, så ble det mer lokalbyråkratiet og innspill fra lokalbefolkningen som ble viktig.

De er alle enige om at de underveis utviklet en ny måte å jobbe på. Resultatet de peker på står i boka «Innsatser i utsatte områder» som er pensum på Høgskolen og arkitekthøgskolen.

Ikke i mål enda

I begynnelsen av mai ble sluttevalureringen av Groruddals-satsingen presentert. På oppdrag fra byrådsavdelingen for byutvikling har Agenda Kaupang, Proba og Civitas gjennomført evalueringen. De peker på flere ting som må tas med i en ny satsing, som er lovet med en intensjonsavtale som ble skrevet under i 2015.

– Hvorfor trengs det en ny satsing?

– Fordi vi ikke er i mål. Det er utfordringer i Groruddalen fortsatt, derfor skal man nå spisse satsingen mer, mener Riise Bøgeberg.

Les hele artikkelen i vår eAvis og papiravis. Følg med i avisen for flere artikler om Groruddals-satsingen fremover. Ikke abonnent ennå? Det ordner du her.

Siste nytt i Nyheter

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!