Utreder sydvendt atkomst

Utreder sydvendt atkomst

 

For en uke siden skrev Akers Avis Groruddalen at Nedre Kalbakkvei nå utvides til fire felt fra Strømsveien til Alfasetveien. Men hvilke sydløsninger er egentlig planlagt for å gjøre terminaltrafikken mer fremkommelig?

Skrevet av:

Med mer godstrafikk i vente er det behov for bedre fremkomstmuligheter, men det finnes fore-løpig ingen konkrete veiløsninger for sydatkomst av tungtrafikken til terminalen.

Oslo kommune har allerede forespurt en direkteatkomst til terminalen fra E6 og andre sydvente atkomstløsninger.

- Alnabruterminalen er lang og smal med hovedatkomst i nord. Den største andelen av trafikk til og fra terminalen er sydvendt. For å redusere trafikkarbeidet med tilhørende miljøulemper er en sydvendt atkomst fordelaktig, påpeker senioringeniør i Statens Vegvesen, Jofrid Burheim.

To foreløpige veiløsninger

Burheim informerer at det er hentet ut to aktuelle løsninger fra en ferdigstilt trafikkanalyse.

- Her kommer det fram flere alternativer, og disse har vi gått igjennom og vurdert. Da er det to løsninger som vi går videre med.

Den ene løsningen foreslår en sydatkomst fra rv190 over Ulvensplitten, og den andre veiløsningen foreslår en direkte atkomst fra E6.

- For direkteatkomsten har vi to varianter. Den ene har stengt atkomst til Strømsveien ved Alnabruveien og den andre åpen atkomst mellom disse to veiene, forklarer Burheim.

- Det er valgt de alternativene som virker mest realistiske, og som både avvikler trafikken og gir gode og trafikksikre veiløsninger, fortsetter hun.

I gang med forprosjektet

Nå påbegynnes arbeid med utarbeidelse av forprosjekt. En rapport om dette vil mest sannsynlig bli ferdigstilt i løpet av en årsperiode.

- Arbeidet vil omfatte opptegning av alternativene og en vurder-ing om de er gjennomførbare. I tillegg vil det omfatte et grovt kostnadsoverslag. Dersom et eller begge alternativene fremstår som realistiske ut fra forprosjektet vil vi planlegge videre, opplyser Burheim.

- Det forutsettes selvfølgelig at prosjektet fremdeles blir politisk prioritert, fortsetter hun.

Når forprosjektet er ferdig, vil neste planfase være reguleringsplan med konsekvensutredning.

- Det omfatter både å utarbeide planene, å gjennomføre høring og få kommunalt planvedtak. Til sammen kan dette ta noen år. Til slutt kommer byggeplanlegging og bygging, sier Burheim.

Reduksjon av vanlig biltrafikk usikkert

Så fort planarbeidet er ferdig ønsker Statens Vegvesen å starte med selve veiarbeidet.

- Men dette vil avhenge av politiske prioriteringer i Nasjonal transportplan og økonomiske bevilgninger.

- Vil veiløsningene kun ta hensyn til selve terminaltrafikken, eller vil det også bli lagt vekt på å redusere bilkø for vanlig biltrafikk?

- I Nasjonal transportplan er det prioritert veitiltak til Alnabru-terminalen. Hensikten med atkomst til Alnabruterminalen er å tilby gode vilkår for terminaltrafikken, sier Burheim.

Med en sydvendt atkomst i tillegg til Nedre Kalbakkvei vil det lokale veinettet bli mindre belastet med terminaltrafikk. Hva slags veiendringer som vil bli gjennomført vil først bli kartlagt etter forprosjektet.

Statens Vegvesen har samarbeidet med både terminal- driverne og kommunen, og det er ikke kommet noen reaksjoner foreløpig som gjør at prosjektet stopper opp.

Vil ikke ha tungtrafikk i boligstrøk

Gunnar Furehaug, håper de nye trafikkforbindelsene også tar hensyn til boligområdene som er plassert i nærheten av Alnabruterminalen. Som styreleder i Alnabru Vel har han i mange år vært en av pådriverne for en av- og påkjøring til og fra E6, for å få sluset vekk tungtrafikken fra Strømsveien.

- Tungtrafikken tar mye av veikapasiteten og det er den som forurenser og bråker mest; tungtrafikk har ingenting i et boligområde å gjøre. Det er derfor på høy tid å ta de veigrepene som kan tas for at denne trafikken er forbeholdt terminalområdene og E6, sier Furehaug.

- Vi i Alnabru Vel ønsker helt klart at tungtransporten skal vekk fra boligområder. Da vil det bli mindre trafikk, mindre bråk og mindre forurensing. I det store bildet er tungtransporten et større problem enn personbiltrafikken, påpeker han.

Siste nytt i Nyheter

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!