Utreder sydvendt atkomst

Utreder sydvendt atkomst

 

For en uke siden skrev Akers Avis Groruddalen at Nedre Kalbakkvei nå utvides til fire felt fra Strømsveien til Alfasetveien. Men hvilke sydløsninger er egentlig planlagt for å gjøre terminaltrafikken mer fremkommelig?

Med mer godstrafikk i vente er det behov for bedre fremkomstmuligheter, men det finnes fore-løpig ingen konkrete veiløsninger for sydatkomst av tungtrafikken til terminalen.

Oslo kommune har allerede forespurt en direkteatkomst til terminalen fra E6 og andre sydvente atkomstløsninger.

- Alnabruterminalen er lang og smal med hovedatkomst i nord. Den største andelen av trafikk til og fra terminalen er sydvendt. For å redusere trafikkarbeidet med tilhørende miljøulemper er en sydvendt atkomst fordelaktig, påpeker senioringeniør i Statens Vegvesen, Jofrid Burheim.

To foreløpige veiløsninger

Burheim informerer at det er hentet ut to aktuelle løsninger fra en ferdigstilt trafikkanalyse.

- Her kommer det fram flere alternativer, og disse har vi gått igjennom og vurdert. Da er det to løsninger som vi går videre med.

Den ene løsningen foreslår en sydatkomst fra rv190 over Ulvensplitten, og den andre veiløsningen foreslår en direkte atkomst fra E6.

- For direkteatkomsten har vi to varianter. Den ene har stengt atkomst til Strømsveien ved Alnabruveien og den andre åpen atkomst mellom disse to veiene, forklarer Burheim.

- Det er valgt de alternativene som virker mest realistiske, og som både avvikler trafikken og gir gode og trafikksikre veiløsninger, fortsetter hun.

I gang med forprosjektet

Nå påbegynnes arbeid med utarbeidelse av forprosjekt. En rapport om dette vil mest sannsynlig bli ferdigstilt i løpet av en årsperiode.

- Arbeidet vil omfatte opptegning av alternativene og en vurder-ing om de er gjennomførbare. I tillegg vil det omfatte et grovt kostnadsoverslag. Dersom et eller begge alternativene fremstår som realistiske ut fra forprosjektet vil vi planlegge videre, opplyser Burheim.

- Det forutsettes selvfølgelig at prosjektet fremdeles blir politisk prioritert, fortsetter hun.

Når forprosjektet er ferdig, vil neste planfase være reguleringsplan med konsekvensutredning.

- Det omfatter både å utarbeide planene, å gjennomføre høring og få kommunalt planvedtak. Til sammen kan dette ta noen år. Til slutt kommer byggeplanlegging og bygging, sier Burheim.

Reduksjon av vanlig biltrafikk usikkert

Så fort planarbeidet er ferdig ønsker Statens Vegvesen å starte med selve veiarbeidet.

- Men dette vil avhenge av politiske prioriteringer i Nasjonal transportplan og økonomiske bevilgninger.

- Vil veiløsningene kun ta hensyn til selve terminaltrafikken, eller vil det også bli lagt vekt på å redusere bilkø for vanlig biltrafikk?

- I Nasjonal transportplan er det prioritert veitiltak til Alnabru-terminalen. Hensikten med atkomst til Alnabruterminalen er å tilby gode vilkår for terminaltrafikken, sier Burheim.

Med en sydvendt atkomst i tillegg til Nedre Kalbakkvei vil det lokale veinettet bli mindre belastet med terminaltrafikk. Hva slags veiendringer som vil bli gjennomført vil først bli kartlagt etter forprosjektet.

Statens Vegvesen har samarbeidet med både terminal- driverne og kommunen, og det er ikke kommet noen reaksjoner foreløpig som gjør at prosjektet stopper opp.

Vil ikke ha tungtrafikk i boligstrøk

Gunnar Furehaug, håper de nye trafikkforbindelsene også tar hensyn til boligområdene som er plassert i nærheten av Alnabruterminalen. Som styreleder i Alnabru Vel har han i mange år vært en av pådriverne for en av- og påkjøring til og fra E6, for å få sluset vekk tungtrafikken fra Strømsveien.

- Tungtrafikken tar mye av veikapasiteten og det er den som forurenser og bråker mest; tungtrafikk har ingenting i et boligområde å gjøre. Det er derfor på høy tid å ta de veigrepene som kan tas for at denne trafikken er forbeholdt terminalområdene og E6, sier Furehaug.

- Vi i Alnabru Vel ønsker helt klart at tungtransporten skal vekk fra boligområder. Da vil det bli mindre trafikk, mindre bråk og mindre forurensing. I det store bildet er tungtransporten et større problem enn personbiltrafikken, påpeker han.

Siste nytt i Nyheter

36 nye leiligheter <BR>der det før var butikk

Planene for Lavrans vei 1B er å rive bygget til den tidligere nærbutikken i Smalvollskogens borettslag og erstatte den med en boligblokk.

Vurderer beboerparkering i Bjerke bydel

Bydel Bjerke har tatt opp beboerparkering som et aktuelt tiltak mot villparkering. Stovner og Alna har allerede vedtatt det. I tillegg mangler bydelen nesten hundre barnehageplasser.

 
– Kommer ikke til <BR>huset på prærien

De første 56 boligene av totalt 800 OBOS-leiligheter på Vollebekk hadde salgsstart tirsdag 25. april.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta.

Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.