Utreder sydvendt atkomst

Utreder sydvendt atkomst

 

For en uke siden skrev Akers Avis Groruddalen at Nedre Kalbakkvei nå utvides til fire felt fra Strømsveien til Alfasetveien. Men hvilke sydløsninger er egentlig planlagt for å gjøre terminaltrafikken mer fremkommelig?

Skrevet av:

Med mer godstrafikk i vente er det behov for bedre fremkomstmuligheter, men det finnes fore-løpig ingen konkrete veiløsninger for sydatkomst av tungtrafikken til terminalen.

Oslo kommune har allerede forespurt en direkteatkomst til terminalen fra E6 og andre sydvente atkomstløsninger.

- Alnabruterminalen er lang og smal med hovedatkomst i nord. Den største andelen av trafikk til og fra terminalen er sydvendt. For å redusere trafikkarbeidet med tilhørende miljøulemper er en sydvendt atkomst fordelaktig, påpeker senioringeniør i Statens Vegvesen, Jofrid Burheim.

To foreløpige veiløsninger

Burheim informerer at det er hentet ut to aktuelle løsninger fra en ferdigstilt trafikkanalyse.

- Her kommer det fram flere alternativer, og disse har vi gått igjennom og vurdert. Da er det to løsninger som vi går videre med.

Den ene løsningen foreslår en sydatkomst fra rv190 over Ulvensplitten, og den andre veiløsningen foreslår en direkte atkomst fra E6.

- For direkteatkomsten har vi to varianter. Den ene har stengt atkomst til Strømsveien ved Alnabruveien og den andre åpen atkomst mellom disse to veiene, forklarer Burheim.

- Det er valgt de alternativene som virker mest realistiske, og som både avvikler trafikken og gir gode og trafikksikre veiløsninger, fortsetter hun.

I gang med forprosjektet

Nå påbegynnes arbeid med utarbeidelse av forprosjekt. En rapport om dette vil mest sannsynlig bli ferdigstilt i løpet av en årsperiode.

- Arbeidet vil omfatte opptegning av alternativene og en vurder-ing om de er gjennomførbare. I tillegg vil det omfatte et grovt kostnadsoverslag. Dersom et eller begge alternativene fremstår som realistiske ut fra forprosjektet vil vi planlegge videre, opplyser Burheim.

- Det forutsettes selvfølgelig at prosjektet fremdeles blir politisk prioritert, fortsetter hun.

Når forprosjektet er ferdig, vil neste planfase være reguleringsplan med konsekvensutredning.

- Det omfatter både å utarbeide planene, å gjennomføre høring og få kommunalt planvedtak. Til sammen kan dette ta noen år. Til slutt kommer byggeplanlegging og bygging, sier Burheim.

Reduksjon av vanlig biltrafikk usikkert

Så fort planarbeidet er ferdig ønsker Statens Vegvesen å starte med selve veiarbeidet.

- Men dette vil avhenge av politiske prioriteringer i Nasjonal transportplan og økonomiske bevilgninger.

- Vil veiløsningene kun ta hensyn til selve terminaltrafikken, eller vil det også bli lagt vekt på å redusere bilkø for vanlig biltrafikk?



- I Nasjonal transportplan er det prioritert veitiltak til Alnabru-terminalen. Hensikten med atkomst til Alnabruterminalen er å tilby gode vilkår for terminaltrafikken, sier Burheim.

Med en sydvendt atkomst i tillegg til Nedre Kalbakkvei vil det lokale veinettet bli mindre belastet med terminaltrafikk. Hva slags veiendringer som vil bli gjennomført vil først bli kartlagt etter forprosjektet.

Statens Vegvesen har samarbeidet med både terminal- driverne og kommunen, og det er ikke kommet noen reaksjoner foreløpig som gjør at prosjektet stopper opp.

Vil ikke ha tungtrafikk i boligstrøk

Gunnar Furehaug, håper de nye trafikkforbindelsene også tar hensyn til boligområdene som er plassert i nærheten av Alnabruterminalen. Som styreleder i Alnabru Vel har han i mange år vært en av pådriverne for en av- og påkjøring til og fra E6, for å få sluset vekk tungtrafikken fra Strømsveien.

- Tungtrafikken tar mye av veikapasiteten og det er den som forurenser og bråker mest; tungtrafikk har ingenting i et boligområde å gjøre. Det er derfor på høy tid å ta de veigrepene som kan tas for at denne trafikken er forbeholdt terminalområdene og E6, sier Furehaug.

- Vi i Alnabru Vel ønsker helt klart at tungtransporten skal vekk fra boligområder. Da vil det bli mindre trafikk, mindre bråk og mindre forurensing. I det store bildet er tungtransporten et større problem enn personbiltrafikken, påpeker han.

Siste nytt i Nyheter

– Det mest integrerende vi har

– Det mest integrerende vi har

  • venstre

Venstres leder Trine Skei Grande og gruppeleder Guri Melby fikk omvisning i Furuset bibliotek og aktivitetshus – som hadde besøksrekord med 1700 på én dag.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

...vent med applausen

Ja til storbylegevakta på Aker

...vent med applausen

  • Aker sykehus

Styret i Oslo Universitetssykehus er helt enige med Oslo kommune; storbylegevakta skal etableres på Aker sykehus. Det skal oppføres som et nytt bygg innen 2021. Men skepsisen om prislapp og tidsaspekt har ennå ikke lagt seg.

 
– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

 
Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

 
– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!