Utreder sydvendt atkomst

Utreder sydvendt atkomst

 

For en uke siden skrev Akers Avis Groruddalen at Nedre Kalbakkvei nå utvides til fire felt fra Strømsveien til Alfasetveien. Men hvilke sydløsninger er egentlig planlagt for å gjøre terminaltrafikken mer fremkommelig?

Skrevet av:

Med mer godstrafikk i vente er det behov for bedre fremkomstmuligheter, men det finnes fore-løpig ingen konkrete veiløsninger for sydatkomst av tungtrafikken til terminalen.

Oslo kommune har allerede forespurt en direkteatkomst til terminalen fra E6 og andre sydvente atkomstløsninger.

- Alnabruterminalen er lang og smal med hovedatkomst i nord. Den største andelen av trafikk til og fra terminalen er sydvendt. For å redusere trafikkarbeidet med tilhørende miljøulemper er en sydvendt atkomst fordelaktig, påpeker senioringeniør i Statens Vegvesen, Jofrid Burheim.

To foreløpige veiløsninger

Burheim informerer at det er hentet ut to aktuelle løsninger fra en ferdigstilt trafikkanalyse.

- Her kommer det fram flere alternativer, og disse har vi gått igjennom og vurdert. Da er det to løsninger som vi går videre med.

Den ene løsningen foreslår en sydatkomst fra rv190 over Ulvensplitten, og den andre veiløsningen foreslår en direkte atkomst fra E6.

- For direkteatkomsten har vi to varianter. Den ene har stengt atkomst til Strømsveien ved Alnabruveien og den andre åpen atkomst mellom disse to veiene, forklarer Burheim.

- Det er valgt de alternativene som virker mest realistiske, og som både avvikler trafikken og gir gode og trafikksikre veiløsninger, fortsetter hun.

I gang med forprosjektet

Nå påbegynnes arbeid med utarbeidelse av forprosjekt. En rapport om dette vil mest sannsynlig bli ferdigstilt i løpet av en årsperiode.

- Arbeidet vil omfatte opptegning av alternativene og en vurder-ing om de er gjennomførbare. I tillegg vil det omfatte et grovt kostnadsoverslag. Dersom et eller begge alternativene fremstår som realistiske ut fra forprosjektet vil vi planlegge videre, opplyser Burheim.

- Det forutsettes selvfølgelig at prosjektet fremdeles blir politisk prioritert, fortsetter hun.

Når forprosjektet er ferdig, vil neste planfase være reguleringsplan med konsekvensutredning.

- Det omfatter både å utarbeide planene, å gjennomføre høring og få kommunalt planvedtak. Til sammen kan dette ta noen år. Til slutt kommer byggeplanlegging og bygging, sier Burheim.

Reduksjon av vanlig biltrafikk usikkert

Så fort planarbeidet er ferdig ønsker Statens Vegvesen å starte med selve veiarbeidet.

- Men dette vil avhenge av politiske prioriteringer i Nasjonal transportplan og økonomiske bevilgninger.

- Vil veiløsningene kun ta hensyn til selve terminaltrafikken, eller vil det også bli lagt vekt på å redusere bilkø for vanlig biltrafikk?

- I Nasjonal transportplan er det prioritert veitiltak til Alnabru-terminalen. Hensikten med atkomst til Alnabruterminalen er å tilby gode vilkår for terminaltrafikken, sier Burheim.

Med en sydvendt atkomst i tillegg til Nedre Kalbakkvei vil det lokale veinettet bli mindre belastet med terminaltrafikk. Hva slags veiendringer som vil bli gjennomført vil først bli kartlagt etter forprosjektet.

Statens Vegvesen har samarbeidet med både terminal- driverne og kommunen, og det er ikke kommet noen reaksjoner foreløpig som gjør at prosjektet stopper opp.

Vil ikke ha tungtrafikk i boligstrøk

Gunnar Furehaug, håper de nye trafikkforbindelsene også tar hensyn til boligområdene som er plassert i nærheten av Alnabruterminalen. Som styreleder i Alnabru Vel har han i mange år vært en av pådriverne for en av- og påkjøring til og fra E6, for å få sluset vekk tungtrafikken fra Strømsveien.

- Tungtrafikken tar mye av veikapasiteten og det er den som forurenser og bråker mest; tungtrafikk har ingenting i et boligområde å gjøre. Det er derfor på høy tid å ta de veigrepene som kan tas for at denne trafikken er forbeholdt terminalområdene og E6, sier Furehaug.

- Vi i Alnabru Vel ønsker helt klart at tungtransporten skal vekk fra boligområder. Da vil det bli mindre trafikk, mindre bråk og mindre forurensing. I det store bildet er tungtransporten et større problem enn personbiltrafikken, påpeker han.

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!