Utsetter frekvensøkningen på Grorudbanen

Utsetter frekvensøkningen på Grorudbanen

 

Torsdag besluttet Ruter å utsette frekvensøkningen på Grorudbanen. Kollektivselskapet håper på å starte opp med 7,5 minutters ruter etter sommerferien.

Skrevet av:

Forsinkelser knyttet til Oslopakke 3 gjør at Ruter velger å utsette frekvensøkningen på Grorudbanen. - Vi mener at det må være midler på plass før vi velger å gå i gang med en tilbudsutvidelse. Vi vil ikke forskuttere midler i tilfelle det ikke kommer penger. Flere avganger på Grorudbanen er høyt prioritert og vi håper på å komme i gang etter sommeren, sier informasjonssjef i Ruter Gry Isberg. Isberg beklager overfor kundene at frekvensøkningen blir utsatt. - Vi er veldig lei oss for dette. Det er et stort behov for å øke frekvensen på Grorudbanen. Jeg reiser selv med banen hver dag og det er ikke ofte jeg får sitteplass, sier Isberg.Uenighet om bomstasjonerStortinget har nylig vedtatt at bompenger kan benyttes til å betale for kollektivtrafikk. Ifølge samferdselsdepartementet skal en proposisjon om Oslopakke 3 snart legges fram for Stortinget. Det er usikkert akkurat når dette blir. Grunnen til at Oslopakke 3 har blitt utsatt er politisk uenighet om hvor bomstasjonene skal ligge i Bærum. Dette ble ikke avklart før i september. Ifølge Andreas Behring (SV) har Oslo-politikerne lenge visst at frekvensøkningen kom til å bli utsatt.- Det kom ikke som noen overraskelse, men det er veldig skuffende. Byrådet har visst om dette hele tiden, men later som noe annet, mener Behring.- Finner på unnskyldningerHan beskylder også byrådet for stadig å finne på nye unnskyldninger for hvorfor frekvensøkningen blir utsatt. - I stedet for å leke hvem har skylda-leken burde noen ta ansvar. Jeg er forundret over at de finner på stadig nye unnskyldninger. Først får vi beskjed om at vi må vente på staten, og så er grunnen at det er mye tagging. Dette er et uverdig spill som skaper politikerforakt og usikkerhet og virker mer som en unnskyldning for hvorfor det ikke blir noe av enn å finne en løsning, mener Behring.Behring mener at Oslo kommune burde ha lagt ut midler til frekvensøkning på Grorudbanen, for deretter å få igjen penger av staten når Oslopakke 3 kommer på plass.- Vi prøvde å legge 50 millioner kroner ekstra i budsjettet til frekvensøkning fordi vi ante at det kom til å gå sånn. De borgelige partiene var ikke interessert i dette. Det burde være en enkel sak for kommunen å rydde opp. Vi vet at det kommer penger fra staten, sier Behring.-Regjeringen må få ut fingerenVenstres gruppeleder Ola Elvestuen  mener at SV ikke vet hva de snakker om.- SV har ikke hatt anledning til å være med og bestemme budsjettet. Derimot har Høyre, Venstre og Frp fått på plass tidenes mest ambisiøse budsjett. Vi har gitt 998 millioner kroner i driftsstøtte til Ruter, noe som er en økning på 125 millioner kroner fra i fjor. Dette inkluderer billigere månedskort og 7,5 minutters ruter på t-banen, sier Elvestuen.Han mener at flertallet i bystyret har gjort nok for at frekvensøkningen skal komme på plass.- Det eneste vi venter på er et vedtak fra Stortinget for at de skal bevilge det som er nødvendig. Det er en usikkerhet rundt Oslopakke 3. For at pengene skal komme tidsnok er regjeringen nødt til å gjøre noe så fort som mulig. Så vidt jeg vet er finansminister Kristin Halvorsen fortsatt medlem av Oslo SV. Nå må regjeringen sørge for at de gjøre det de skal gjøre, sier Elvestuen. 

Siste nytt i Nyheter

Beundrer utålmodigheten

Byrådslederen lånte ut stolen til Maiuran (19) for en dag:

Beundrer utålmodigheten

  • politikk

Maiuran (19) fikk sitte i stolen til Raymond Johansen (Ap) og være byrådsleder for en dag. Johansen er mektig imponert over Linderud-gutten som står bak en plattform for unge entreprenører som praktisk talt vil redde verden – nå.

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

 
Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!