Utvider terminalen inn i bomiljøene?

Utvider terminalen inn i bomiljøene?

 

Godstrafikken på jernbane skal dobles de neste ti årene, og Alnabruterminalen trenger større plass. I nye planer spiser terminalen seg helt inn i boligbebyggelsen på Grorud og Haugenstua.

Tekst:

Publisert:

 - Med disse planene beveger Alnabruterminalen seg fra industrien i dalbunnen og inn i boligområdene, konstaterer spesialkonsulent Reidunn Myster Beier i Bydel Stovner.

For å nå målet om å doble godstransporten på jernbanen innen 2020 og tredobling innen 2040 må Alnabruterminalen utvides. Nå ser Jernbaneverket på utbyggingsmulighetene i et område som strekker seg fra Lodalen og helt fram til Haugenstua.

Til grunn for utredningen ligger en arealstrategi der man ser på arealer som er eiet av Jernbaneverket, NSB og ROM-Eiendom, og ser på en reorganisering av hele Alnabruområdet - og altså områdene fra Lodalen i sør til Haugenstua i nord.

- Vi ble veldig overrasket når vi så disse planene. Her er det ikke tatt hensyn til noen ting. De tenker bare på å utvikle området til seg selv. Vi liker ikke denne utviklingen, sier Jan-Arild Linja (Frp), som er leder i Miljø-, plan- og samferdselskomiteen i Bydel Stovner.

 

Svært negative

Stovner bydelsutvalg skal behandle saken under sitt møte neste torsdag. Linja forteller at alle partiene var negative til denne utviklingen under behandlingen i  komiteen.

Grorud bydelsutvalg har allerede behandlet sin høringsuttalelse. Også Grorud-politikerne er negative til utviklingen. De trekker fram at planen omfatter flere områder enn det de tradisjonelt har regnet som Alnabruterminalen, blant annet områder langs Østre Aker vei, Grorud verkstedsområde, godsspor mellom Alnabru og Haugenstua, og Jernkroken-området.

Jack Grimsrud (Ap), som er leder i byutvikling-, samferdsel og miljøkomiteen i Grorud bydel, orienterte bydelsutvalget om saken sist uke.

- I planene står det ingenting om å gjøre området finere. Det virken som at siden Groruddalen ser ut som den gjør, skal den ikke bli noe finere i fremtiden heller, sier Grimsrud.

 

Store konsekvenser

Grorud-politikerne peker på at det i utbyggingsplanene bør være en strategi estetisk sett at terminalen skal dominere dalbunnen i mindre grad enn i dag.

- Terminalen er nabo til en gravlund og til rekreasjonsområder, og en vesentlig andel av Groruddalens befolkning har innsyn og fri siktlinje til terminalen fra boligene sine. Det bør være et mål for jernbaneverket å avskjerme innsyn til terminalen fra boligområdene i Groruddalen, skriver Grorud-politikerne.

Verken Grimsrud eller Linja tror Groruddalen vil tjene noe på en slik utbygging av Alnabruterminalen.

- Det gjør ikke området noe bedre. Dette vil få store konsekvenser og er en uheldig utvikling, sier Linja.

- Dette blir ikke byutvikling. Det blir bare jernbane, sier Linja.

Det er ikke mer enn en uke siden bystyret vedtok reguleringsplanen for Alnabruterminalen med blant annet full utbygging av NRF-tomta. Bydel Stovner utrykte seg mer positive til dette enn det Bydel Grorud gjorde.

Linja forteller han hele tiden har vært positiv til Alnabruterminalen, men nå er han mer usikker.

- Når jeg ser hva det legges opp til nå, er jeg ikke like positiv. Vi burde kanskje sagt nei til terminalen om vi visste dette ble tilfelle, sier Linja.

 

Frykter for bomiljøene

Begge bydelene frykter spesielt hva utviklingen vil ha å si for boligområdene. Spesielt Stjerneblokkene, Nedre Haugen borettslag og beboere i Vestbyveien og Bekkenstenveien vil få en ny hverdag med en slik utbygging av terminalen.

I tillegg vil det berøre Haugenstuas befolkning dersom avkjøringen til Jernkroken blir stengt. I tillegg fryktes økt trafikk på både vei og jernbane, og mer støy.

- Vi kan ikke akseptere at de går inn i boligområdene, mener Linja.

Også Bydel Grorud reagerer. Spesielt trekkes Jernkroken-området, som ligger vis-à-vis boligbebyggelse i Grorud, fram.

- Jernbaneverket beskriver at Jernkroken ligger inntil et grøntområde, men de glemmer å nevne boligbebyggelsen i Bekkenstenveien og Vestbyveien, sier Grimsrud.

 

Siste nytt i Nyheter

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg. Grete Horntvedt i Alna Høyre er lei av at hennes lokale ridesenter sliter år etter år.

Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.

 
Føflekkreft 

Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder forekomst av føflekkreft. Tirsdag 23. mai er det den internasjonale hudsjekkdagen Euromelanoma.

Groruddalen: «Lengre fram i tid og på lang sikt»

Byrådet inviterte til folkemøte på Årvoll gård om hva revisjonen av kommuneplanens samfunnsdel betyr for Groruddalen. Ifølge byråd Hanna Marcussen er det mange planer i lufta for blant annet Rommen og Grorud - men de ser ikke ut til å bli realisert med det første.

IKEA hjelper Asma (25) med fremtiden

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) og ordfører Marianne Borgen fikk møte Asma (25) som har vært åtte måneder i Norge. Hun har akkurat hatt sin første arbeidsdag på IKEA Furuset som en del av det første pilotprosjektet i den nye Groruddals-satsingen.