Utvider terminalen inn i bomiljøene?

Utvider terminalen inn i bomiljøene?

 

Godstrafikken på jernbane skal dobles de neste ti årene, og Alnabruterminalen trenger større plass. I nye planer spiser terminalen seg helt inn i boligbebyggelsen på Grorud og Haugenstua.

Skrevet av:

 - Med disse planene beveger Alnabruterminalen seg fra industrien i dalbunnen og inn i boligområdene, konstaterer spesialkonsulent Reidunn Myster Beier i Bydel Stovner.

For å nå målet om å doble godstransporten på jernbanen innen 2020 og tredobling innen 2040 må Alnabruterminalen utvides. Nå ser Jernbaneverket på utbyggingsmulighetene i et område som strekker seg fra Lodalen og helt fram til Haugenstua.

Til grunn for utredningen ligger en arealstrategi der man ser på arealer som er eiet av Jernbaneverket, NSB og ROM-Eiendom, og ser på en reorganisering av hele Alnabruområdet - og altså områdene fra Lodalen i sør til Haugenstua i nord.

- Vi ble veldig overrasket når vi så disse planene. Her er det ikke tatt hensyn til noen ting. De tenker bare på å utvikle området til seg selv. Vi liker ikke denne utviklingen, sier Jan-Arild Linja (Frp), som er leder i Miljø-, plan- og samferdselskomiteen i Bydel Stovner.

 

Svært negative

Stovner bydelsutvalg skal behandle saken under sitt møte neste torsdag. Linja forteller at alle partiene var negative til denne utviklingen under behandlingen i  komiteen.

Grorud bydelsutvalg har allerede behandlet sin høringsuttalelse. Også Grorud-politikerne er negative til utviklingen. De trekker fram at planen omfatter flere områder enn det de tradisjonelt har regnet som Alnabruterminalen, blant annet områder langs Østre Aker vei, Grorud verkstedsområde, godsspor mellom Alnabru og Haugenstua, og Jernkroken-området.

Jack Grimsrud (Ap), som er leder i byutvikling-, samferdsel og miljøkomiteen i Grorud bydel, orienterte bydelsutvalget om saken sist uke.

- I planene står det ingenting om å gjøre området finere. Det virken som at siden Groruddalen ser ut som den gjør, skal den ikke bli noe finere i fremtiden heller, sier Grimsrud.

 

Store konsekvenser

Grorud-politikerne peker på at det i utbyggingsplanene bør være en strategi estetisk sett at terminalen skal dominere dalbunnen i mindre grad enn i dag.

- Terminalen er nabo til en gravlund og til rekreasjonsområder, og en vesentlig andel av Groruddalens befolkning har innsyn og fri siktlinje til terminalen fra boligene sine. Det bør være et mål for jernbaneverket å avskjerme innsyn til terminalen fra boligområdene i Groruddalen, skriver Grorud-politikerne.

Verken Grimsrud eller Linja tror Groruddalen vil tjene noe på en slik utbygging av Alnabruterminalen.

- Det gjør ikke området noe bedre. Dette vil få store konsekvenser og er en uheldig utvikling, sier Linja.

- Dette blir ikke byutvikling. Det blir bare jernbane, sier Linja.

Det er ikke mer enn en uke siden bystyret vedtok reguleringsplanen for Alnabruterminalen med blant annet full utbygging av NRF-tomta. Bydel Stovner utrykte seg mer positive til dette enn det Bydel Grorud gjorde.

Linja forteller han hele tiden har vært positiv til Alnabruterminalen, men nå er han mer usikker.

- Når jeg ser hva det legges opp til nå, er jeg ikke like positiv. Vi burde kanskje sagt nei til terminalen om vi visste dette ble tilfelle, sier Linja.

 

Frykter for bomiljøene

Begge bydelene frykter spesielt hva utviklingen vil ha å si for boligområdene. Spesielt Stjerneblokkene, Nedre Haugen borettslag og beboere i Vestbyveien og Bekkenstenveien vil få en ny hverdag med en slik utbygging av terminalen.

I tillegg vil det berøre Haugenstuas befolkning dersom avkjøringen til Jernkroken blir stengt. I tillegg fryktes økt trafikk på både vei og jernbane, og mer støy.

- Vi kan ikke akseptere at de går inn i boligområdene, mener Linja.

Også Bydel Grorud reagerer. Spesielt trekkes Jernkroken-området, som ligger vis-à-vis boligbebyggelse i Grorud, fram.

- Jernbaneverket beskriver at Jernkroken ligger inntil et grøntområde, men de glemmer å nevne boligbebyggelsen i Bekkenstenveien og Vestbyveien, sier Grimsrud.

 

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!