ANNONSE

Utvider terminalen inn i bomiljøene?

Utvider terminalen inn i bomiljøene?

 

Godstrafikken på jernbane skal dobles de neste ti årene, og Alnabruterminalen trenger større plass. I nye planer spiser terminalen seg helt inn i boligbebyggelsen på Grorud og Haugenstua.

Tekst:

Publisert:

 - Med disse planene beveger Alnabruterminalen seg fra industrien i dalbunnen og inn i boligområdene, konstaterer spesialkonsulent Reidunn Myster Beier i Bydel Stovner.

For å nå målet om å doble godstransporten på jernbanen innen 2020 og tredobling innen 2040 må Alnabruterminalen utvides. Nå ser Jernbaneverket på utbyggingsmulighetene i et område som strekker seg fra Lodalen og helt fram til Haugenstua.

Til grunn for utredningen ligger en arealstrategi der man ser på arealer som er eiet av Jernbaneverket, NSB og ROM-Eiendom, og ser på en reorganisering av hele Alnabruområdet - og altså områdene fra Lodalen i sør til Haugenstua i nord.

- Vi ble veldig overrasket når vi så disse planene. Her er det ikke tatt hensyn til noen ting. De tenker bare på å utvikle området til seg selv. Vi liker ikke denne utviklingen, sier Jan-Arild Linja (Frp), som er leder i Miljø-, plan- og samferdselskomiteen i Bydel Stovner.

 

Svært negative

Stovner bydelsutvalg skal behandle saken under sitt møte neste torsdag. Linja forteller at alle partiene var negative til denne utviklingen under behandlingen i  komiteen.

Grorud bydelsutvalg har allerede behandlet sin høringsuttalelse. Også Grorud-politikerne er negative til utviklingen. De trekker fram at planen omfatter flere områder enn det de tradisjonelt har regnet som Alnabruterminalen, blant annet områder langs Østre Aker vei, Grorud verkstedsområde, godsspor mellom Alnabru og Haugenstua, og Jernkroken-området.

Jack Grimsrud (Ap), som er leder i byutvikling-, samferdsel og miljøkomiteen i Grorud bydel, orienterte bydelsutvalget om saken sist uke.

- I planene står det ingenting om å gjøre området finere. Det virken som at siden Groruddalen ser ut som den gjør, skal den ikke bli noe finere i fremtiden heller, sier Grimsrud.

 

Store konsekvenser

Grorud-politikerne peker på at det i utbyggingsplanene bør være en strategi estetisk sett at terminalen skal dominere dalbunnen i mindre grad enn i dag.

- Terminalen er nabo til en gravlund og til rekreasjonsområder, og en vesentlig andel av Groruddalens befolkning har innsyn og fri siktlinje til terminalen fra boligene sine. Det bør være et mål for jernbaneverket å avskjerme innsyn til terminalen fra boligområdene i Groruddalen, skriver Grorud-politikerne.

Verken Grimsrud eller Linja tror Groruddalen vil tjene noe på en slik utbygging av Alnabruterminalen.

- Det gjør ikke området noe bedre. Dette vil få store konsekvenser og er en uheldig utvikling, sier Linja.

- Dette blir ikke byutvikling. Det blir bare jernbane, sier Linja.

Det er ikke mer enn en uke siden bystyret vedtok reguleringsplanen for Alnabruterminalen med blant annet full utbygging av NRF-tomta. Bydel Stovner utrykte seg mer positive til dette enn det Bydel Grorud gjorde.

Linja forteller han hele tiden har vært positiv til Alnabruterminalen, men nå er han mer usikker.

- Når jeg ser hva det legges opp til nå, er jeg ikke like positiv. Vi burde kanskje sagt nei til terminalen om vi visste dette ble tilfelle, sier Linja.

 

Frykter for bomiljøene

Begge bydelene frykter spesielt hva utviklingen vil ha å si for boligområdene. Spesielt Stjerneblokkene, Nedre Haugen borettslag og beboere i Vestbyveien og Bekkenstenveien vil få en ny hverdag med en slik utbygging av terminalen.

I tillegg vil det berøre Haugenstuas befolkning dersom avkjøringen til Jernkroken blir stengt. I tillegg fryktes økt trafikk på både vei og jernbane, og mer støy.

- Vi kan ikke akseptere at de går inn i boligområdene, mener Linja.

Også Bydel Grorud reagerer. Spesielt trekkes Jernkroken-området, som ligger vis-à-vis boligbebyggelse i Grorud, fram.

- Jernbaneverket beskriver at Jernkroken ligger inntil et grøntområde, men de glemmer å nevne boligbebyggelsen i Bekkenstenveien og Vestbyveien, sier Grimsrud.

 

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

ANNONSE
Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

 
ANNONSE