- Vannet renner bare én vei

- Vannet renner bare én vei

 

Plan- og bygningsetatens (PBE) reguleringsplan for å gjenåpne Alnaelva forutsetter grønt parkområde på NRF-tomta. PBE mener det er en rekke svakheter med planforslaget Statsbygg har laget for samme tomta.

Skrevet av:

- Terminalen skal ligge der den ligger i dag, Alnaelva skal gjenåpnes og dette skal være et område for fremtidig byutvikling i Oslo, sier avdelingsleder Målfrid Nyrnes i Plan- og bygningsetaten.

Plan- og bygningsetaten jobber med et reguleringsforslag som tar utgangspunkt i at Alnabruterminalen skal utvikles som terminal, samtidig som man vil ha en god trasé for gjenåpning av Alnaelva.

Nyrnes forklarer at deres forslag tar utgangspunkt i at Alnaelva skal ha en grensefunksjon mellom Alnabruterminalen og et fremtidig område for byutvikling. Hun mener også det sier seg selv hvor elva skal renne.

- Skal vi gjenåpne elva, så må den renne nedover. Det gir seg nesten selv hvor elva skal renne, sier hun.

Ikke løst godt nok

Samlasterne har tidligere uttalt at PBEs forslag er uaktuelt og har sammenliknet det med å bygge ei pølsebu på NRF-tomta.

De er mer positive til reguleringsforslaget Statsbygg har laget for å utvide Alnabruterminalen, som åpner for både bygging av terminal og åpning av Alnaelva på NRF-tomta.

- Det er mye bra i Statsbyggs forslag, men mange forhold er ikke godt nok løst. Dette gjelder først og fremst hvordan Alnaelva skal gjenåpnes, sier Nyrnes.

- Plan- og bygningsetaten har kommentert Statsbyggs forslag. Vi har pekt på hva vi mener de ikke er i mål med. Dette handler ikke om å kaste vekk terminalen. Det handler om å se på muligheten til å bruke areal på en annen måte, legger hun til.

Brutale inngrep

Nyrnes mener at Statsbyggs forslag ikke er svar på det bystyret vil.

- Vår kommentar og kritikk av Statsbyggs forslag er nettopp at de ikke har vist hvordan elva skal ivaretas.

Hun påpeker også at forslaget ikke legger opp til hyggelige turveiomgivelser.

- Elva vil gå 13 meter i slukt. Jeg tror ikke det blir så trivelig. Jeg frykter dessuten at en turvei gjennom terminalområdet vil bli avstengt av sikkerhetshensyn.

- Planene går også brutalt inn i gravlundområdet, og de bruker 42 dekar som er regulert til friområde. Vi synes ikke det er godt nok å tilby dette.

Biologisk mangfold

Nyrnes mener PBEs forslag gir et triveligere resultat for Groruddalens beboere.

 - Vi vil at elva skal gå langs NRF-tomta, men at det også skal være mulig å bevege seg på NRF-tomta.

Senioringeniør Arne Bergsgard i Plan- og bygningsetaten understreker at NRF-tomta er et område med kvalitet.

- Området har biologisk mangfold og det er gjort arkeologiske funn der, sier Bergsgard.

- Det vil være tapt som grøntområde dersom det bygges ned.

To alternativer

Nyrnes forteller at PBE tenker på samme måte med dette området, som da de jobbet med åpningen av Akerselva.

- Vi tror det vil være bra om vi ikke ødelegger dette arealet med hensyn til at Oslo vil trenge grøntareal for den fremtidige byutviklingen i dalbunnen om vi ser fram i tid.

Hun understreker at bystyret har gjentatt at de også ønsker å bevare dette området både gjennom helhetlig plan for Groruddalen og gjennom kommuneplanen.

- Når bystyret har sagt de vil åpne elva, så jobber vi for det, sier hun.

Usikkert utfall

Hva utfallet av saken blir når den skal opp i bystyret er usikkert, men Nyrnes mener det er viktig de som skal ta avgjør ser konsekvensene.

- Hva som er det riktige regnestykket er komplekst, men bystyret må vite hva de går inn for.

 

Siste nytt i Nyheter

Beundrer utålmodigheten

Byrådslederen lånte ut stolen til Maiuran (19) for en dag:

Beundrer utålmodigheten

  • politikk

Maiuran (19) fikk sitte i stolen til Raymond Johansen (Ap) og være byrådsleder for en dag. Johansen er mektig imponert over Linderud-gutten som står bak en plattform for unge entreprenører som praktisk talt vil redde verden – nå.

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

 
Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!