Vegvesenet leverte en «kald skulder»

Vegvesenet leverte en «kald skulder»

 

Lokale beboere raser etter et møte med Statens Vegvesen. Løsningene for lokalveien over Sinsen og Lørentunnelen tas ikke godt imot blant lokalbefolkningen.

Stridens kjerne er først og fremst rundkjøringen som vil komme i Sinsenveien. Dagens tunnel, som ligger under veien, blir borte ved at lokalveien fylles opp på begge sider mens rundkjøringen blir liggende på en bakketopp uten lysregulering.

- Det er det politikerne som har bestemt. Vår oppgave er å legge detaljene på plass etter hva politikerne har vedtatt. Vi må følge reguleringsplanen, påpeker prosjektleder Mary-Ann Breisnes i Statens Vegvesen.

Forsvarstalen fikk flere til å tenne på pluggene.

- Deres oppgave er å sikre at alt er sikkert. Dere har en uttalelsesrett hvis dere ser at politikere gjør de gale valgene, mener Jan Morten Kjelstad fra Bjerke Storvel og Kontaktutvalget for velforeningene i Oslo.

Lokalbefolkningen har tidligere i prosessen kommer med flere innspill om hva som burde gjøres. Det etterlyses en lysregulert rundkjøring, en gangtunnel under rundkjøringen, og at rundkjøringen legges lengre ned i Sinsenveien. Flere folk ferdes i området til og fra skole, idrettsanlegg og nærbutikker, men ferdselen oppleves som usikker uten en gangtunnel.

Arne Bamer fra NAF Oslo og omegn støtter lokalbefolkningens argumenter.

- Vi har aldri fått en saklig begrunnelse for at lokalveien skal heves opp til Sinsenveien. Husk at det er Statens Vegvesen som har foreslått dette for politikerne. De vedtar planer som er forelagt dem.

- Med rene ord mener vi at vegvesenet har fremmet og foreslått farlige forslag. Barns sikkerhet er ikke ivaretatt, slår Bamer fast.

Marit Vadsenvik i aksjonsgruppa på Løren/Refstad har vært involvert i saken siden 1998. Hun synes det er forunderlig at reguleringsplanene, som ligger så mange år tilbake i tid, ikke blir endret når det skjer store forandringer i løpet av prosjektperioden.

- Vi mener Statens Vegvesen ikke tar hensyn til virkeligheten, og de viser ikke sunn fornuft i forhold til de store endringene i området. Reguleringsplanen er utdatert. Det er ikke tatt hensyn til at Lørenbyen har kommet på plass, og heller ikke at det blir et nytt stort senter på Økern med badeland, sukker Marit Vadensvik.

Hun ramser også opp de mange boligene som er kommet på plass i Økern Torgvei, den nye yrkesskolen Kuben og Ensjøutbyggingen.

- Det er også et faktum at beboerantallet i Groruddalen vil vokse med kanskje opp til 100.000 i nærmeste fremtid, understreker Marit Vadsenvik.

Hun mener reguleringsplanen er utdatert og at det er på høy tid å lage en ny.

- Vi er veldig glade for at tunnelen endelig er her, og det aller meste er bra, men vi er ikke fornøyd med hvordan lokalveien er planlagt. Her må det endringer til, mener Vadsenvik.

Jan Morten Kjelstad føler at lokalbefolkningen snakker for døve ører med sine innspill.

- Det er merkelig at vi som bor her aldri blir inkludert. Vi føler at det ikke finnes en prosess eller rett til medbestemmelse.

Det var gjengs enighet blant beboerne på møtet at verken Oslo Vegvesen eller politikerne har tatt hensyn til de mange høringsuttalelsene som har kommet i forbindelse med saken.

Lokalveien er planlagt som en firefeltsvei med to bussfiler samt sykkelsti. Gangbroen skal fjernes for å gi bilister et signal om at det er en lokalvei. Fotgjengerfelt og lysregulering legges både ved Spireaveien og Peter Møllers vei - som åpnes for trafikk ut i lokalveien.

Leder i Refstad Vel, Kenneth Arntsen, synes det er flott med et lysregulert fotgjengerfelt. Han synes imidlertid det er rart at dette ikke legges der det er størst behov for det - i rundkjøringen.

- Det at gangbroen fjernes ser jeg som et tegn på at man ikke endrer reguleringsplanen selv om det nå er bestemt at gamle Løren skole ikke skal tas i bruk igjen, sier han.

- Jeg sitter også med et inntrykk av at det ikke er noen innspill som er blitt hørt. Det er skylapper og øreklokker lang vei, for å si det slik, fortsetter Kenneth Arntsen.

Statens Vegvesen fikk mye refs på møtet, men konkluderer med at planene er vedtatt.

- Det dere har tatt opp i dag er ikke noe nytt. Vi tar med oss det dere har nevnt, men planene er vedtatt, sa Mary-Ann Breisnes under møtet.

Etter at den nye Sinsen- og Økerntunnelen åpnet i vestgående retning, har det dannet seg lange køer - både inne i tunnelen og på veien over. Det er avkjørselen til Trondheimsveien som skaper kaos ettersom bilister fra både tunnelen og lokalveien kjører opp dit.

- Vi er klar over situasjonen. Dette er ikke uventet, for det tar alltid litt tid før bilistene venner seg til de nye kjøremønstrene. I dette tilfellet skyldes det at man ikke skifter fil tidligere inne i tunnelen hvis man skal opp til Trondheimsveien, sier Mary-Ann Breisnes.

- Vi er sikre på at dette vil bedre seg. Det vil selvsagt bli helt annerledes når hele prosjektet står ferdig, fortsetter prosjektleder i Oslo Vegvesen.

Siste nytt i Nyheter

Kan få slutt på utleie-haiene

På mandag skal Stortinget behandle saken om ny eierseksjonslov. Går det igjennom, kan det bety at både hyblifisering og utleie av leiligheter til hotellvirksomhet begrenses.

Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

 
– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.

- Går fra ord til handling

Siden 2014 har flerbrukshallen på Tokerud vært godkjent av bystyret, men det har ikke ligget penger på bordet. I revidert budsjett gir byrådet 5,6 millioner til et forprosjekt som skal forme fremtidens hall.