Vegvesenet leverte en «kald skulder»

Vegvesenet leverte en «kald skulder»

 

Lokale beboere raser etter et møte med Statens Vegvesen. Løsningene for lokalveien over Sinsen og Lørentunnelen tas ikke godt imot blant lokalbefolkningen.

Stridens kjerne er først og fremst rundkjøringen som vil komme i Sinsenveien. Dagens tunnel, som ligger under veien, blir borte ved at lokalveien fylles opp på begge sider mens rundkjøringen blir liggende på en bakketopp uten lysregulering.

- Det er det politikerne som har bestemt. Vår oppgave er å legge detaljene på plass etter hva politikerne har vedtatt. Vi må følge reguleringsplanen, påpeker prosjektleder Mary-Ann Breisnes i Statens Vegvesen.

Forsvarstalen fikk flere til å tenne på pluggene.

- Deres oppgave er å sikre at alt er sikkert. Dere har en uttalelsesrett hvis dere ser at politikere gjør de gale valgene, mener Jan Morten Kjelstad fra Bjerke Storvel og Kontaktutvalget for velforeningene i Oslo.

Lokalbefolkningen har tidligere i prosessen kommer med flere innspill om hva som burde gjøres. Det etterlyses en lysregulert rundkjøring, en gangtunnel under rundkjøringen, og at rundkjøringen legges lengre ned i Sinsenveien. Flere folk ferdes i området til og fra skole, idrettsanlegg og nærbutikker, men ferdselen oppleves som usikker uten en gangtunnel.

Arne Bamer fra NAF Oslo og omegn støtter lokalbefolkningens argumenter.

- Vi har aldri fått en saklig begrunnelse for at lokalveien skal heves opp til Sinsenveien. Husk at det er Statens Vegvesen som har foreslått dette for politikerne. De vedtar planer som er forelagt dem.

- Med rene ord mener vi at vegvesenet har fremmet og foreslått farlige forslag. Barns sikkerhet er ikke ivaretatt, slår Bamer fast.

Marit Vadsenvik i aksjonsgruppa på Løren/Refstad har vært involvert i saken siden 1998. Hun synes det er forunderlig at reguleringsplanene, som ligger så mange år tilbake i tid, ikke blir endret når det skjer store forandringer i løpet av prosjektperioden.

- Vi mener Statens Vegvesen ikke tar hensyn til virkeligheten, og de viser ikke sunn fornuft i forhold til de store endringene i området. Reguleringsplanen er utdatert. Det er ikke tatt hensyn til at Lørenbyen har kommet på plass, og heller ikke at det blir et nytt stort senter på Økern med badeland, sukker Marit Vadensvik.

Hun ramser også opp de mange boligene som er kommet på plass i Økern Torgvei, den nye yrkesskolen Kuben og Ensjøutbyggingen.

- Det er også et faktum at beboerantallet i Groruddalen vil vokse med kanskje opp til 100.000 i nærmeste fremtid, understreker Marit Vadsenvik.

Hun mener reguleringsplanen er utdatert og at det er på høy tid å lage en ny.

- Vi er veldig glade for at tunnelen endelig er her, og det aller meste er bra, men vi er ikke fornøyd med hvordan lokalveien er planlagt. Her må det endringer til, mener Vadsenvik.

Jan Morten Kjelstad føler at lokalbefolkningen snakker for døve ører med sine innspill.

- Det er merkelig at vi som bor her aldri blir inkludert. Vi føler at det ikke finnes en prosess eller rett til medbestemmelse.

Det var gjengs enighet blant beboerne på møtet at verken Oslo Vegvesen eller politikerne har tatt hensyn til de mange høringsuttalelsene som har kommet i forbindelse med saken.

Lokalveien er planlagt som en firefeltsvei med to bussfiler samt sykkelsti. Gangbroen skal fjernes for å gi bilister et signal om at det er en lokalvei. Fotgjengerfelt og lysregulering legges både ved Spireaveien og Peter Møllers vei - som åpnes for trafikk ut i lokalveien.

Leder i Refstad Vel, Kenneth Arntsen, synes det er flott med et lysregulert fotgjengerfelt. Han synes imidlertid det er rart at dette ikke legges der det er størst behov for det - i rundkjøringen.

- Det at gangbroen fjernes ser jeg som et tegn på at man ikke endrer reguleringsplanen selv om det nå er bestemt at gamle Løren skole ikke skal tas i bruk igjen, sier han.

- Jeg sitter også med et inntrykk av at det ikke er noen innspill som er blitt hørt. Det er skylapper og øreklokker lang vei, for å si det slik, fortsetter Kenneth Arntsen.

Statens Vegvesen fikk mye refs på møtet, men konkluderer med at planene er vedtatt.

- Det dere har tatt opp i dag er ikke noe nytt. Vi tar med oss det dere har nevnt, men planene er vedtatt, sa Mary-Ann Breisnes under møtet.

Etter at den nye Sinsen- og Økerntunnelen åpnet i vestgående retning, har det dannet seg lange køer - både inne i tunnelen og på veien over. Det er avkjørselen til Trondheimsveien som skaper kaos ettersom bilister fra både tunnelen og lokalveien kjører opp dit.

- Vi er klar over situasjonen. Dette er ikke uventet, for det tar alltid litt tid før bilistene venner seg til de nye kjøremønstrene. I dette tilfellet skyldes det at man ikke skifter fil tidligere inne i tunnelen hvis man skal opp til Trondheimsveien, sier Mary-Ann Breisnes.

- Vi er sikre på at dette vil bedre seg. Det vil selvsagt bli helt annerledes når hele prosjektet står ferdig, fortsetter prosjektleder i Oslo Vegvesen.

Siste nytt i Nyheter

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

 
Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

 
Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Feide om strategisk plan

Feide om strategisk plan

  • Alna BU

Ap mener Høyre ikke setter seg godt nok inn i politikken når det kommer til en strategisk plan for Bydel Alna. Høyre kontrer med at Ap har et markeringsbehov.

 
Vil bygge 650 boliger

Karihaugen boligprosjekt:

Vil bygge 650 boliger

  • Boligbygging

Det var flere år siden aksjonær Esben Sondre Svalastog så potensialet for å bygge boliger i Karihaugveien 22. Nå har han et håp om å sette spaden i jorda allerede neste år.

En død person <BR>funnet på gangvei

En død person
funnet på gangvei

  • politi

Politiet fikk i dag tidlig melding om at en død person var funnet på gangstien mellom Økernveien og Økernhjemmet i Bjerke bydel.

Bydelen varsler bråk

Bydelen varsler bråk

  • Stovner bad

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) i Bydel Stovner varsler at det kan bli bråk dersom det ikke skjer noe med Stovner bad snart.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!