Vegvesenet leverte en «kald skulder»

Vegvesenet leverte en «kald skulder»

 

Lokale beboere raser etter et møte med Statens Vegvesen. Løsningene for lokalveien over Sinsen og Lørentunnelen tas ikke godt imot blant lokalbefolkningen.

Skrevet av:

Stridens kjerne er først og fremst rundkjøringen som vil komme i Sinsenveien. Dagens tunnel, som ligger under veien, blir borte ved at lokalveien fylles opp på begge sider mens rundkjøringen blir liggende på en bakketopp uten lysregulering.

- Det er det politikerne som har bestemt. Vår oppgave er å legge detaljene på plass etter hva politikerne har vedtatt. Vi må følge reguleringsplanen, påpeker prosjektleder Mary-Ann Breisnes i Statens Vegvesen.

Forsvarstalen fikk flere til å tenne på pluggene.

- Deres oppgave er å sikre at alt er sikkert. Dere har en uttalelsesrett hvis dere ser at politikere gjør de gale valgene, mener Jan Morten Kjelstad fra Bjerke Storvel og Kontaktutvalget for velforeningene i Oslo.

Lokalbefolkningen har tidligere i prosessen kommer med flere innspill om hva som burde gjøres. Det etterlyses en lysregulert rundkjøring, en gangtunnel under rundkjøringen, og at rundkjøringen legges lengre ned i Sinsenveien. Flere folk ferdes i området til og fra skole, idrettsanlegg og nærbutikker, men ferdselen oppleves som usikker uten en gangtunnel.

Arne Bamer fra NAF Oslo og omegn støtter lokalbefolkningens argumenter.

- Vi har aldri fått en saklig begrunnelse for at lokalveien skal heves opp til Sinsenveien. Husk at det er Statens Vegvesen som har foreslått dette for politikerne. De vedtar planer som er forelagt dem.

- Med rene ord mener vi at vegvesenet har fremmet og foreslått farlige forslag. Barns sikkerhet er ikke ivaretatt, slår Bamer fast.

Marit Vadsenvik i aksjonsgruppa på Løren/Refstad har vært involvert i saken siden 1998. Hun synes det er forunderlig at reguleringsplanene, som ligger så mange år tilbake i tid, ikke blir endret når det skjer store forandringer i løpet av prosjektperioden.

- Vi mener Statens Vegvesen ikke tar hensyn til virkeligheten, og de viser ikke sunn fornuft i forhold til de store endringene i området. Reguleringsplanen er utdatert. Det er ikke tatt hensyn til at Lørenbyen har kommet på plass, og heller ikke at det blir et nytt stort senter på Økern med badeland, sukker Marit Vadensvik.

Hun ramser også opp de mange boligene som er kommet på plass i Økern Torgvei, den nye yrkesskolen Kuben og Ensjøutbyggingen.

- Det er også et faktum at beboerantallet i Groruddalen vil vokse med kanskje opp til 100.000 i nærmeste fremtid, understreker Marit Vadsenvik.

Hun mener reguleringsplanen er utdatert og at det er på høy tid å lage en ny.

- Vi er veldig glade for at tunnelen endelig er her, og det aller meste er bra, men vi er ikke fornøyd med hvordan lokalveien er planlagt. Her må det endringer til, mener Vadsenvik.

Jan Morten Kjelstad føler at lokalbefolkningen snakker for døve ører med sine innspill.

- Det er merkelig at vi som bor her aldri blir inkludert. Vi føler at det ikke finnes en prosess eller rett til medbestemmelse.

Det var gjengs enighet blant beboerne på møtet at verken Oslo Vegvesen eller politikerne har tatt hensyn til de mange høringsuttalelsene som har kommet i forbindelse med saken.

Lokalveien er planlagt som en firefeltsvei med to bussfiler samt sykkelsti. Gangbroen skal fjernes for å gi bilister et signal om at det er en lokalvei. Fotgjengerfelt og lysregulering legges både ved Spireaveien og Peter Møllers vei - som åpnes for trafikk ut i lokalveien.

Leder i Refstad Vel, Kenneth Arntsen, synes det er flott med et lysregulert fotgjengerfelt. Han synes imidlertid det er rart at dette ikke legges der det er størst behov for det - i rundkjøringen.

- Det at gangbroen fjernes ser jeg som et tegn på at man ikke endrer reguleringsplanen selv om det nå er bestemt at gamle Løren skole ikke skal tas i bruk igjen, sier han.

- Jeg sitter også med et inntrykk av at det ikke er noen innspill som er blitt hørt. Det er skylapper og øreklokker lang vei, for å si det slik, fortsetter Kenneth Arntsen.

Statens Vegvesen fikk mye refs på møtet, men konkluderer med at planene er vedtatt.

- Det dere har tatt opp i dag er ikke noe nytt. Vi tar med oss det dere har nevnt, men planene er vedtatt, sa Mary-Ann Breisnes under møtet.

Etter at den nye Sinsen- og Økerntunnelen åpnet i vestgående retning, har det dannet seg lange køer - både inne i tunnelen og på veien over. Det er avkjørselen til Trondheimsveien som skaper kaos ettersom bilister fra både tunnelen og lokalveien kjører opp dit.

- Vi er klar over situasjonen. Dette er ikke uventet, for det tar alltid litt tid før bilistene venner seg til de nye kjøremønstrene. I dette tilfellet skyldes det at man ikke skifter fil tidligere inne i tunnelen hvis man skal opp til Trondheimsveien, sier Mary-Ann Breisnes.

- Vi er sikre på at dette vil bedre seg. Det vil selvsagt bli helt annerledes når hele prosjektet står ferdig, fortsetter prosjektleder i Oslo Vegvesen.

Siste nytt i Nyheter

...vent med applausen

Ja til storbylegevakta på Aker

...vent med applausen

  • Aker sykehus

Styret i Oslo Universitetssykehus er helt enige med Oslo kommune; storbylegevakta skal etableres på Aker sykehus. Det skal oppføres som et nytt bygg innen 2021. Men skepsisen om prislapp og tidsaspekt har ennå ikke lagt seg.

– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

 
Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!