Vegvesenet leverte en «kald skulder»

Vegvesenet leverte en «kald skulder»

 

Lokale beboere raser etter et møte med Statens Vegvesen. Løsningene for lokalveien over Sinsen og Lørentunnelen tas ikke godt imot blant lokalbefolkningen.

Skrevet av:

Stridens kjerne er først og fremst rundkjøringen som vil komme i Sinsenveien. Dagens tunnel, som ligger under veien, blir borte ved at lokalveien fylles opp på begge sider mens rundkjøringen blir liggende på en bakketopp uten lysregulering.

- Det er det politikerne som har bestemt. Vår oppgave er å legge detaljene på plass etter hva politikerne har vedtatt. Vi må følge reguleringsplanen, påpeker prosjektleder Mary-Ann Breisnes i Statens Vegvesen.

Forsvarstalen fikk flere til å tenne på pluggene.

- Deres oppgave er å sikre at alt er sikkert. Dere har en uttalelsesrett hvis dere ser at politikere gjør de gale valgene, mener Jan Morten Kjelstad fra Bjerke Storvel og Kontaktutvalget for velforeningene i Oslo.

Lokalbefolkningen har tidligere i prosessen kommer med flere innspill om hva som burde gjøres. Det etterlyses en lysregulert rundkjøring, en gangtunnel under rundkjøringen, og at rundkjøringen legges lengre ned i Sinsenveien. Flere folk ferdes i området til og fra skole, idrettsanlegg og nærbutikker, men ferdselen oppleves som usikker uten en gangtunnel.

Arne Bamer fra NAF Oslo og omegn støtter lokalbefolkningens argumenter.

- Vi har aldri fått en saklig begrunnelse for at lokalveien skal heves opp til Sinsenveien. Husk at det er Statens Vegvesen som har foreslått dette for politikerne. De vedtar planer som er forelagt dem.

- Med rene ord mener vi at vegvesenet har fremmet og foreslått farlige forslag. Barns sikkerhet er ikke ivaretatt, slår Bamer fast.

Marit Vadsenvik i aksjonsgruppa på Løren/Refstad har vært involvert i saken siden 1998. Hun synes det er forunderlig at reguleringsplanene, som ligger så mange år tilbake i tid, ikke blir endret når det skjer store forandringer i løpet av prosjektperioden.

- Vi mener Statens Vegvesen ikke tar hensyn til virkeligheten, og de viser ikke sunn fornuft i forhold til de store endringene i området. Reguleringsplanen er utdatert. Det er ikke tatt hensyn til at Lørenbyen har kommet på plass, og heller ikke at det blir et nytt stort senter på Økern med badeland, sukker Marit Vadensvik.

Hun ramser også opp de mange boligene som er kommet på plass i Økern Torgvei, den nye yrkesskolen Kuben og Ensjøutbyggingen.

- Det er også et faktum at beboerantallet i Groruddalen vil vokse med kanskje opp til 100.000 i nærmeste fremtid, understreker Marit Vadsenvik.

Hun mener reguleringsplanen er utdatert og at det er på høy tid å lage en ny.

- Vi er veldig glade for at tunnelen endelig er her, og det aller meste er bra, men vi er ikke fornøyd med hvordan lokalveien er planlagt. Her må det endringer til, mener Vadsenvik.

Jan Morten Kjelstad føler at lokalbefolkningen snakker for døve ører med sine innspill.

- Det er merkelig at vi som bor her aldri blir inkludert. Vi føler at det ikke finnes en prosess eller rett til medbestemmelse.

Det var gjengs enighet blant beboerne på møtet at verken Oslo Vegvesen eller politikerne har tatt hensyn til de mange høringsuttalelsene som har kommet i forbindelse med saken.

Lokalveien er planlagt som en firefeltsvei med to bussfiler samt sykkelsti. Gangbroen skal fjernes for å gi bilister et signal om at det er en lokalvei. Fotgjengerfelt og lysregulering legges både ved Spireaveien og Peter Møllers vei - som åpnes for trafikk ut i lokalveien.

Leder i Refstad Vel, Kenneth Arntsen, synes det er flott med et lysregulert fotgjengerfelt. Han synes imidlertid det er rart at dette ikke legges der det er størst behov for det - i rundkjøringen.

- Det at gangbroen fjernes ser jeg som et tegn på at man ikke endrer reguleringsplanen selv om det nå er bestemt at gamle Løren skole ikke skal tas i bruk igjen, sier han.

- Jeg sitter også med et inntrykk av at det ikke er noen innspill som er blitt hørt. Det er skylapper og øreklokker lang vei, for å si det slik, fortsetter Kenneth Arntsen.

Statens Vegvesen fikk mye refs på møtet, men konkluderer med at planene er vedtatt.

- Det dere har tatt opp i dag er ikke noe nytt. Vi tar med oss det dere har nevnt, men planene er vedtatt, sa Mary-Ann Breisnes under møtet.

Etter at den nye Sinsen- og Økerntunnelen åpnet i vestgående retning, har det dannet seg lange køer - både inne i tunnelen og på veien over. Det er avkjørselen til Trondheimsveien som skaper kaos ettersom bilister fra både tunnelen og lokalveien kjører opp dit.

- Vi er klar over situasjonen. Dette er ikke uventet, for det tar alltid litt tid før bilistene venner seg til de nye kjøremønstrene. I dette tilfellet skyldes det at man ikke skifter fil tidligere inne i tunnelen hvis man skal opp til Trondheimsveien, sier Mary-Ann Breisnes.

- Vi er sikre på at dette vil bedre seg. Det vil selvsagt bli helt annerledes når hele prosjektet står ferdig, fortsetter prosjektleder i Oslo Vegvesen.

Siste nytt i Nyheter

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

 
Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!