Vegvesenet leverte en «kald skulder»

Vegvesenet leverte en «kald skulder»

 

Lokale beboere raser etter et møte med Statens Vegvesen. Løsningene for lokalveien over Sinsen og Lørentunnelen tas ikke godt imot blant lokalbefolkningen.

Stridens kjerne er først og fremst rundkjøringen som vil komme i Sinsenveien. Dagens tunnel, som ligger under veien, blir borte ved at lokalveien fylles opp på begge sider mens rundkjøringen blir liggende på en bakketopp uten lysregulering.

- Det er det politikerne som har bestemt. Vår oppgave er å legge detaljene på plass etter hva politikerne har vedtatt. Vi må følge reguleringsplanen, påpeker prosjektleder Mary-Ann Breisnes i Statens Vegvesen.

Forsvarstalen fikk flere til å tenne på pluggene.

- Deres oppgave er å sikre at alt er sikkert. Dere har en uttalelsesrett hvis dere ser at politikere gjør de gale valgene, mener Jan Morten Kjelstad fra Bjerke Storvel og Kontaktutvalget for velforeningene i Oslo.

Lokalbefolkningen har tidligere i prosessen kommer med flere innspill om hva som burde gjøres. Det etterlyses en lysregulert rundkjøring, en gangtunnel under rundkjøringen, og at rundkjøringen legges lengre ned i Sinsenveien. Flere folk ferdes i området til og fra skole, idrettsanlegg og nærbutikker, men ferdselen oppleves som usikker uten en gangtunnel.

Arne Bamer fra NAF Oslo og omegn støtter lokalbefolkningens argumenter.

- Vi har aldri fått en saklig begrunnelse for at lokalveien skal heves opp til Sinsenveien. Husk at det er Statens Vegvesen som har foreslått dette for politikerne. De vedtar planer som er forelagt dem.

- Med rene ord mener vi at vegvesenet har fremmet og foreslått farlige forslag. Barns sikkerhet er ikke ivaretatt, slår Bamer fast.

Marit Vadsenvik i aksjonsgruppa på Løren/Refstad har vært involvert i saken siden 1998. Hun synes det er forunderlig at reguleringsplanene, som ligger så mange år tilbake i tid, ikke blir endret når det skjer store forandringer i løpet av prosjektperioden.

- Vi mener Statens Vegvesen ikke tar hensyn til virkeligheten, og de viser ikke sunn fornuft i forhold til de store endringene i området. Reguleringsplanen er utdatert. Det er ikke tatt hensyn til at Lørenbyen har kommet på plass, og heller ikke at det blir et nytt stort senter på Økern med badeland, sukker Marit Vadensvik.

Hun ramser også opp de mange boligene som er kommet på plass i Økern Torgvei, den nye yrkesskolen Kuben og Ensjøutbyggingen.

- Det er også et faktum at beboerantallet i Groruddalen vil vokse med kanskje opp til 100.000 i nærmeste fremtid, understreker Marit Vadsenvik.

Hun mener reguleringsplanen er utdatert og at det er på høy tid å lage en ny.

- Vi er veldig glade for at tunnelen endelig er her, og det aller meste er bra, men vi er ikke fornøyd med hvordan lokalveien er planlagt. Her må det endringer til, mener Vadsenvik.

Jan Morten Kjelstad føler at lokalbefolkningen snakker for døve ører med sine innspill.

- Det er merkelig at vi som bor her aldri blir inkludert. Vi føler at det ikke finnes en prosess eller rett til medbestemmelse.

Det var gjengs enighet blant beboerne på møtet at verken Oslo Vegvesen eller politikerne har tatt hensyn til de mange høringsuttalelsene som har kommet i forbindelse med saken.

Lokalveien er planlagt som en firefeltsvei med to bussfiler samt sykkelsti. Gangbroen skal fjernes for å gi bilister et signal om at det er en lokalvei. Fotgjengerfelt og lysregulering legges både ved Spireaveien og Peter Møllers vei - som åpnes for trafikk ut i lokalveien.

Leder i Refstad Vel, Kenneth Arntsen, synes det er flott med et lysregulert fotgjengerfelt. Han synes imidlertid det er rart at dette ikke legges der det er størst behov for det - i rundkjøringen.

- Det at gangbroen fjernes ser jeg som et tegn på at man ikke endrer reguleringsplanen selv om det nå er bestemt at gamle Løren skole ikke skal tas i bruk igjen, sier han.

- Jeg sitter også med et inntrykk av at det ikke er noen innspill som er blitt hørt. Det er skylapper og øreklokker lang vei, for å si det slik, fortsetter Kenneth Arntsen.

Statens Vegvesen fikk mye refs på møtet, men konkluderer med at planene er vedtatt.

- Det dere har tatt opp i dag er ikke noe nytt. Vi tar med oss det dere har nevnt, men planene er vedtatt, sa Mary-Ann Breisnes under møtet.

Etter at den nye Sinsen- og Økerntunnelen åpnet i vestgående retning, har det dannet seg lange køer - både inne i tunnelen og på veien over. Det er avkjørselen til Trondheimsveien som skaper kaos ettersom bilister fra både tunnelen og lokalveien kjører opp dit.

- Vi er klar over situasjonen. Dette er ikke uventet, for det tar alltid litt tid før bilistene venner seg til de nye kjøremønstrene. I dette tilfellet skyldes det at man ikke skifter fil tidligere inne i tunnelen hvis man skal opp til Trondheimsveien, sier Mary-Ann Breisnes.

- Vi er sikre på at dette vil bedre seg. Det vil selvsagt bli helt annerledes når hele prosjektet står ferdig, fortsetter prosjektleder i Oslo Vegvesen.

Siste nytt i Nyheter

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017.

Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.

 
- Oslos fineste NAV-lokaler

Bydel Bjerke har flyttet inn i nye lokaler «rett over veien» fra Økern senter. NAV har fått publikumsmottak i 1. etasje - og kan ikke få rost den nye utformingen nok.

Tar opp kampen <BR>mot «skremselskapital»

Jan Bøhler (Ap) foreslår at politiet kan iverksette oppholdsforbud for enkelte personer som er ute etter å bygge seg opp et voldsrykte for å virke farligere i et ungdomsmiljø. Nå skal justisminister Per-Willy Amundsen (Frp) gå videre med saken.

Feiret på hesteryggen

Knut Røli fra Bydel Alna, Håvard Horpestad og Daniel av Ekenstam fra IKEA kløv opp på hesteryggen for å feire at Alna ridesenters oppholdsrom er ferdig oppusset - mens daglig leder Lene Kragh holdt godt i tømmene.