Veitvet og Sletteløkka blir Bjerkes nye smykke

Veitvet og Sletteløkka blir Bjerkes nye smykke

 

«Perlekjedet» skal fornye Veitvet og Sletteløkka. Miljø og møteplasser er i fokus når strekningen fra Østre Aker vei til Krigsskolen planlegges pusset opp.

Skrevet av:

 

Som perler på en snor? Kanskje et veldig klisjéfylt og oppbrukt uttrykk, men det er faktisk det som best oppsummerer planene om et revitalisert Veitvet og Sletteløkka - områdeløftet som er en del av Groruddals-satsingen.

Etter hvert vil små og store «perler» prege Veitvetveien og forlengelsen av denne mot marka gjennom Sletteløkka - «Perlekjedet». Klikk her for å laste ned områdeprogrammet fra Bydel Bjerke sine nettsider.

- Flere grep er allerede gjort, noen er ferdig planlagt, finansiert og lagt ut for anbud, og andre er fortsatt i planleggingsfasen, forteller Lars Grasmo - prosjektleder for områdeløftet på Veitvet og Sletteløkka.

 

Ferdige perler

Stikk innom-kontoret på Veitvet senter var et av de første prosjektene som ble gjennomført i  Groruddals-satsingen.

Til Stikk innom kan lokalbefolkningen komme og få svar på spørsmål og ting de lurer på om nær­miljøet og planene fremover. Det nyeste tilskuddet til dette er en Stikk innom-base på Sletteløkka.

Om vi beveger oss videre rundt på Sletteløkka er det blitt ferdiggjort et par perler her som beboerne setter pris på og bruker: Solparken og en mindre park ved Utfartsveien.

- Solparken er på en måte amuletten til områdeløftet her på Sletteløkka, sier Maria Hatling.

Hun er arkitekt og prosjektmedarbeider i Groruddals-satsingen, og har jobbet spesielt med Perlekjedet.

Grasmo legger til:

- Jeg tar ofte turen hit opp for å se, og folk bruker denne parken mye. Til grilling eller for å dele ei flaske vin, forteller han.

Nærmere jul pyntes parken med lys og juletre.

En mindre, men dog like betydningsfull, perle er en benk ved Utfartsveien. Grasmo forklarer:

- Dette er veien fra Sletteløkka til Linderud senter, og for de eldre som bor her er denne lille parken et egnet sted for en pust i bakken etter gåturen hjem fra sentret.

 

Mellomleddet

Både etater og andre involverte må samarbeide for at ting skal klaffe på Veitvet og Sletteløkka. Nylig ble et overordnet områdeprogram pre­sentert på et åpent folkemøte.

Dokumentet er viktig med tanke på antall aktører som må samarbeide, men Hatling og Grasmo understreker også at områdeprogrammet er viktig fordi lokalbefolkningen har hatt innvirkning på resultatet. Det legger rammer for utviklingen av området som helhet, og gir inspirasjon til flere «perler» eller møteplasser.

- Vi i Groruddals-satsingen i Bydel Bjerke er på en måte mellomleddet som må bidra til et godt samarbeid mellom grunneiere og beboerne, forteller Grasmo.

Å få realisert større prosjekter avhenger av forskjellige prosjekteiere og at det bevilges penger.  Det er som sagt noen prosjekter som er ferdige, noen som fortsatt er på planleggingsstadiet, men også noen som står på startstreken.

 

Skummel tunnel

Gangveien under Trondheimsveien fra Sletteløkka til Veitvet er i dag et lite innbydende stykke tunnel.

- Mange i nærmiljøet har sagt at de vil ha utbedret undergangen. Den er mørk og mange synes den er skummel. Det er viktig å ta tak i dette, mener Hatling.

Oppgraderingen av undergangen er ferdig prosjektert og finansiert, og lagt ut på anbud.

- Det vil bli lagt nytt dekke, mer og bedre belysning og kunst på veggene.

Undergangen er eneste gangvei fra Sletteløkka til Veitvet senter, som også burde revitaliseres.

Oppgraderingen av sentret er noe som fortsatt kun er på idéstadiet, men Bydel Bjerke har i samarbeid med sentereierne utarbeidet en mulighetsstudie. Anbefalingene fra denne er å pusse opp sentret, og utrede mulighetene for å styrke sentret med kulturaktiviteter.

- Området foran sentrets hovedinngang er sagt at skal være en møteplass. At det skal utvikles til et torg, forteller Grasmo.

- Her er det også viktig at sentret kommuniserer godt med veien og t-banestasjonen. Om man åpner fasaden så folk kan se inn, vil sentret virke mer innbydende, mener Hatling.

De to påpeker at Veitvet t-banestasjon nesten er eneste stasjonen langs linje 5 det ikke er gjort noe med, og mener det er på høy tid.

 

Bedre trafikkforhold

Videre nedover Veitvetveien skal trafikkforholdene bedres. Det er foreslått miljøprioritert gjennomkjøring og forbud mot tungtrafikk. Bedre trafikkforhold har vært en stort ønske fra befolkningen.

Trafikken gjennom Veitvet har mye å si for å realisere område­løftet, og til grunn for at planene kan realiseres ligger Samferdsels­plan og Tungtransportplan for Groruddalen.

- Disse må bli gjennomført for at et helhetlig områdeløft kan bli en realitet, forteller Grasmo.

Bakken fra Østre Aker vei og opp til sentret har mye potensial for å opparbeide små møteplasser - lik den lille parken ved Utfartsveien.

Nederst i Veitvet­veien vil det komme ny skole - Utdanningsetaten har planer om et nytt skolebygg som skal stå ferdig i 2014.

 

Det blir ny skole

- Det er ikke bestemt hvordan den nye skolen blir, men at det blir ny skole er sikkert, forteller Hatling.

Hun nevner igjen byggets kommunikasjon med veien som viktig.

- Skolen må knyttes til veien på slik at det er ålreit å komme dit til fots. At fotgjengere prioriteres.

Veitvetparken som allerede er en perle i område kan fungere som en forlengelse av uteområdet til den nye skolen.

Tvers overfor kommer det opp en tursti. Denne går ned til en turvei, som er del av Friluftsetatens planer for en grønn tverrforbindelse fra Østmarka til Lillomarka - turvei D15. Den passerer Veitvet her, og stien ned fra hovedveien kan bli en naturlig ankomst til D15.

Helt nederst kommer vi til Østre Aker vei 100. Tomta er regulert til Næringsvirksomhet. Veiløsninger og nye bygninger som plasseres ut mot veien bør signalisere at dette er starten på et område som blir brukt mye av barn og myke trafikanter.

Så fra dalbunnen langs Veitvet­veien under Riksvei 4, gjennom sletteløkka og til Lillomarka vil det bli et perlekjede. Helt øverst i «Perlekjedet», ved Krigsskolen, ønsker Grasmo og Hatling en ny port til marka, i stedet for den gamle bommen som i dag står der og ruster. I tillegg en møteplass like innenfor.

- En møteplass nærme veien som er lett å nå for alle.

 

Siste nytt i Nyheter

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

 
Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!