Velkommen til de glemte planers dal

Velkommen til de glemte planers dal

DETTE HAR VI NOK AV: Ole-Erik Yrvin (Ap) har en koffert bestående av 38 planer som omhandler Fossumdiagonalen - ingen av dem er satt ut i live. Anders Røberg-Larsen mener det er en av grunnen til frustrasjonen som rår i Groruddalen.

Ap-politiker Ole-Erik Yrvin har tatt vare på utrolige 38 planer, konseptutredninger og skisser av hvordan Fossumdiagonalen skulle bli. Ingen av dem er noen gang satt ut i live.

Skrevet av:

– Vi har blitt servert mange fagre ord. Statsråder og byråkrater har blitt busset rundt på Riksvei 4 for å se mulighetene ved å bygge en diagonal. Planer er det mer enn nok av, men pengene har vi dessverre ikke sett noe til, sier Ole-Erik Yrvin, Arbeiderpartiets gruppeleder i kommunestyret i Nittedal.

Flertallet av kommunens innbyggere jobber i Oslo og mange er derfor avhengig av Riksvei 4. Gjennom årenes løp har Yrvin samlet utrolige 38 planer som er blitt lansert av diverse vegmyndigheter.

Under et folkemøte på Grorud samfunnshus i 2005 ble daværende byråd for byutvikling, Grete Horntvedt, konfrontert med planene da hun la fram enda en strategisk plan for dalen. Ole-Erik Yrvin hadde med seg den blytunge kofferten - stappet med planer og lovord.

– Jeg reiste meg opp og spurte om hvor det blir av pengene. Det nytter ikke å lage en bunke med planer uten å ha finansiering og gjennomføringskraft, slår Yrvin fast.

Skal kompletteres

Fossumdiagonalen er et prosjekt som har vært snakket om siden 70-tallet. Planen er å bygge en tunnel på kommunegrensa, som går under Stovner og leder trafikken ut på Østre Aker vei.

På den måten skal Riksvei 4 nedgraderes og frigjøres for byutvikling. I tillegg vil det gi bedre kapasitet på vegnettet.

Nå har kofferten med planene blitt hentet ned fra loftet. Oslo-politiker Anders Røberg-Larsen (Ap) har overtatt «arkivet».

– Målet mitt er å komplettere samlingen. Da tenker jeg ikke bare på Fossumdiagonalen, men på alle viktige planer for Groruddalen som aldri er blitt noe av, sier Røberg-Larsen, som jobber med byutvikling i bystyret.

Han vil nå at Arbeiderparti-lagene i Groruddalen og Nittedal skal gå sammen og ta kampen for å realisere diagonalen.

– Den første delen ble bygget da vi i Nittedal fikk tunnelen vår, men utfordringene er fortsatt like store ved bygrensa. Vi trenger en diagonal for å lette trykket, mener Yrvin.

Ferdig utredet

Røberg-Larsen er redd området mellom Linderud og Nittedal havner i et vakum.

– I Hovinbyen rundt Økern, i Nittedal, Lørenskog og rundt Gardermoen pågår det mye byutvikling, men jeg er redd vi blir sittende igjen med trafikkveksten. Det må ikke skje, sier han.

Yrvin poengterer at diagonalen er mer aktuell enn noen gang.

– Med tanke på at det ikke foreligger konkrete planer om å gjøre noe med verken Riksvei 4 eller Gjøvik-banen, vil det gi store trafikale utfordringer i tiden som kommer, sier han.

Verken Yrvin eller Røberg-Larsen vil se flere diagonal-planer.

– Fossumdiagonalen er ferdig utredet og det kan vi bevise her. For hver plan som kommer, blir forventningene og fallhøyden enda større, mener Yrvin.

Grunn til frustrasjon

Anders Røberg-Larsen mener de glemte planene er en av grunnene til at frustrasjonen er i ferd med å bre seg i dalen. Blant annet er det snakk om å danne ei bygdeliste, som hans egen far står bak.

– Jeg tror intensjonen bak planene er gode, men når store visjoner ikke følges opp med konkrete resultater fører det til frustrasjon. Det gjelder flere prosjekter, for eksempel når det kommer til planer om byutvikling som ikke er blitt noe av, sier han.

Han mener det ikke hjelper på motet til groruddøler at det åpnes for å investere 40 milliarder i ny E18 vestover.

– Vi trenger gode transportløsninger i hele Groruddalen, og all fornuft sier at det må gjøres grep langs Riksvei 4. Det vil komme hele regionen til gode, avslutter Røberg-Larsen.

Siste nytt i Nyheter

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

 
- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

 
Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

 
Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Halvparten går til <BR>helse og omsorg

Halvparten går til
helse og omsorg

  • Bydel Stovner

Bydelsdirektør Alv H. Sørland i Bydel Stovner forbereder seg på en vri av tjenestene i fremtiden. Store deler av budsjettet går til helse og omsorg, og bydelen vil opprette et demensteam.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!