Velkommen til de glemte planers dal

Velkommen til de glemte planers dal

DETTE HAR VI NOK AV: Ole-Erik Yrvin (Ap) har en koffert bestående av 38 planer som omhandler Fossumdiagonalen - ingen av dem er satt ut i live. Anders Røberg-Larsen mener det er en av grunnen til frustrasjonen som rår i Groruddalen.

Ap-politiker Ole-Erik Yrvin har tatt vare på utrolige 38 planer, konseptutredninger og skisser av hvordan Fossumdiagonalen skulle bli. Ingen av dem er noen gang satt ut i live.

Skrevet av:

– Vi har blitt servert mange fagre ord. Statsråder og byråkrater har blitt busset rundt på Riksvei 4 for å se mulighetene ved å bygge en diagonal. Planer er det mer enn nok av, men pengene har vi dessverre ikke sett noe til, sier Ole-Erik Yrvin, Arbeiderpartiets gruppeleder i kommunestyret i Nittedal.

Flertallet av kommunens innbyggere jobber i Oslo og mange er derfor avhengig av Riksvei 4. Gjennom årenes løp har Yrvin samlet utrolige 38 planer som er blitt lansert av diverse vegmyndigheter.

Under et folkemøte på Grorud samfunnshus i 2005 ble daværende byråd for byutvikling, Grete Horntvedt, konfrontert med planene da hun la fram enda en strategisk plan for dalen. Ole-Erik Yrvin hadde med seg den blytunge kofferten - stappet med planer og lovord.

– Jeg reiste meg opp og spurte om hvor det blir av pengene. Det nytter ikke å lage en bunke med planer uten å ha finansiering og gjennomføringskraft, slår Yrvin fast.

Skal kompletteres

Fossumdiagonalen er et prosjekt som har vært snakket om siden 70-tallet. Planen er å bygge en tunnel på kommunegrensa, som går under Stovner og leder trafikken ut på Østre Aker vei.

På den måten skal Riksvei 4 nedgraderes og frigjøres for byutvikling. I tillegg vil det gi bedre kapasitet på vegnettet.

Nå har kofferten med planene blitt hentet ned fra loftet. Oslo-politiker Anders Røberg-Larsen (Ap) har overtatt «arkivet».

– Målet mitt er å komplettere samlingen. Da tenker jeg ikke bare på Fossumdiagonalen, men på alle viktige planer for Groruddalen som aldri er blitt noe av, sier Røberg-Larsen, som jobber med byutvikling i bystyret.

Han vil nå at Arbeiderparti-lagene i Groruddalen og Nittedal skal gå sammen og ta kampen for å realisere diagonalen.

– Den første delen ble bygget da vi i Nittedal fikk tunnelen vår, men utfordringene er fortsatt like store ved bygrensa. Vi trenger en diagonal for å lette trykket, mener Yrvin.

Ferdig utredet

Røberg-Larsen er redd området mellom Linderud og Nittedal havner i et vakum.

– I Hovinbyen rundt Økern, i Nittedal, Lørenskog og rundt Gardermoen pågår det mye byutvikling, men jeg er redd vi blir sittende igjen med trafikkveksten. Det må ikke skje, sier han.

Yrvin poengterer at diagonalen er mer aktuell enn noen gang.

– Med tanke på at det ikke foreligger konkrete planer om å gjøre noe med verken Riksvei 4 eller Gjøvik-banen, vil det gi store trafikale utfordringer i tiden som kommer, sier han.

Verken Yrvin eller Røberg-Larsen vil se flere diagonal-planer.

– Fossumdiagonalen er ferdig utredet og det kan vi bevise her. For hver plan som kommer, blir forventningene og fallhøyden enda større, mener Yrvin.

Grunn til frustrasjon

Anders Røberg-Larsen mener de glemte planene er en av grunnene til at frustrasjonen er i ferd med å bre seg i dalen. Blant annet er det snakk om å danne ei bygdeliste, som hans egen far står bak.

– Jeg tror intensjonen bak planene er gode, men når store visjoner ikke følges opp med konkrete resultater fører det til frustrasjon. Det gjelder flere prosjekter, for eksempel når det kommer til planer om byutvikling som ikke er blitt noe av, sier han.

Han mener det ikke hjelper på motet til groruddøler at det åpnes for å investere 40 milliarder i ny E18 vestover.

– Vi trenger gode transportløsninger i hele Groruddalen, og all fornuft sier at det må gjøres grep langs Riksvei 4. Det vil komme hele regionen til gode, avslutter Røberg-Larsen.

Siste nytt i Nyheter

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

 
Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!