Venstre vil sikre Ahusbanen

Venstre vil sikre Ahusbanen

VIL SIKRE: Venstre foreslår å sette av 10 millioner kroner til Ahusbanen i sitt alternative budsjettforslag som legges fram på mandag. Her står partileder Trine Skei Grande (f.v.) sammen med Oslo Venstres gruppeleder i bystyret, Guri Melby.

På mandag legger Venstre fram sitt alternative statsbudsjett. Her kommer de til å foreslå at staten skal sette av 10 millioner kroner til Ahusbanen.

Skrevet av:

I regjeringens budsjettforslag løftes Fornebubanen fram med ønske om en miljøavtale mellom staten, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Regjeringen vil forplikte seg til et statlig tilskudd på 50 prosent av kostnadene om en slik avtale signeres. Det foreslås derfor å sette av 100 millioner kroner i statlige midler – dette for å sikre videre planlegging av Fornebubanen.

Regjeringen er avhengig av støtte fra både Venstre og KrF for å få flertall i Stortinget. På mandag legger Venstre fram sitt alternative forslag til statsbudsjett for 2016. Innholdet er derfor vesentlig når Høyre- og Frp-regjeringen skal forhandle med Venstre og KrF.

Venstres alternative budsjett legges ikke fram før på mandag. Likevel vet Akers Avis Groruddalen at Venstre foreslår å sette av 10 millioner kroner til Ahusbanen.

Vil sikre fremgang

– Venstre har lagt inn en del økninger på kollektivtransport i statsbudsjettet fordi regionen er i sterk vekst og for å takle miljøforurensningen, sier Guri Melby som er gruppeleder for Oslo Venstres bystyregruppe og nestleder i Oslos samferdsels- og miljøkomité.

Partiet mener staten gir gode signaler ved å sette av penger til Fornebubanen, men Melby understreker at det er like viktig å bygge en t-bane gjennom Groruddalen og Romerike.

Dette for å sikre at prosessen går sin gang og ikke stopper opp. Det er nødvendig med planleggingsmidler, slik at Ahusbanen ikke bare blir en vag post, men at man faktisk legger inn en forpliktelse allerede nå, sier Melby.

– Staten må være med på å satse på Ahusbanen, slik de vil gjøre med Fornebubanen. Hvis det ikke kommer statlig medfinansiering, vil det bli vanskelig å realisere banen.

Melby er klar på at 10 millioner kroner ikke er en stor sum, men en viktig start.

Setter fra seg bilen

Mange i Groruddalen sokner til Akershus universitetssykehus (Ahus), men Venstre mener Ahusbanen vil komme til gode for enda flere i Oslo og Akershus.

Vi ser at det som aller best kan konkurrere med bilbasert trafikk er t-bane. Å sokne til Ahus er en viktig begrunnelse å få på plass en t-bane, men dette handler egentlig om utviklingen i hele regionen. Ellers i byen ser vi at t-banelinjer fører til positiv utvikling hvor folk velger å reise kollektivt fremfor med bil, forteller Melby.

I dag er E6, Østre Aker vei og Trondheimsveien viktige fartsårer for mange som bor i Akershus, men som pendler til eller gjennom hovedstaden.

– Jeg er glad for at vi har en stortingsgruppe som viderefører kollektivsatsingen og ikke minst sikrer at Oslo og Akershus tilgodeses med de prosjektene som er viktige for oss, avslutter Melby.

Gode bane-nyheter

Bjørn Engstrøm i Ellingsrud Vel, og forkjemper for Ahusbanen, mener Venstres forslag er en god start og at partiet fortjener honnør for å finne gode løsninger.

– Beløpet er selvsalgt altfor lite, men det er tross alt bedre enn ingenting som da kommer fram i regjeringens forslag.

Han er bestemt på at veiene må avlastes i fremtiden hvis man skal klare å takle befolkningsutviklingen og – ikke minst – få redusert klimagassutslippene.

– Vi må satse på baneløsninger fordi veiene våre er overfylte. Her er det ikke bare snakk om trafikk inn og ut av Oslo, men også internt i regionene.

En baneløsning vil få mange tusen reisende hver dag, noe som vil føre til mindre buss- og biltrafikk. Da vil forurensningen gå ned, fortsetter Engstrøm.

– Vi tenker oss egentlig en baneforlengelse helt til Kjeller, for å få full effekt, men vi må ta ett steg av gangen, og da får det bli til Ahus i første omgang, avslutter han.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!