Venstre vil sikre Ahusbanen

Venstre vil sikre Ahusbanen

VIL SIKRE: Venstre foreslår å sette av 10 millioner kroner til Ahusbanen i sitt alternative budsjettforslag som legges fram på mandag. Her står partileder Trine Skei Grande (f.v.) sammen med Oslo Venstres gruppeleder i bystyret, Guri Melby.

På mandag legger Venstre fram sitt alternative statsbudsjett. Her kommer de til å foreslå at staten skal sette av 10 millioner kroner til Ahusbanen.

I regjeringens budsjettforslag løftes Fornebubanen fram med ønske om en miljøavtale mellom staten, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Regjeringen vil forplikte seg til et statlig tilskudd på 50 prosent av kostnadene om en slik avtale signeres. Det foreslås derfor å sette av 100 millioner kroner i statlige midler – dette for å sikre videre planlegging av Fornebubanen.

Regjeringen er avhengig av støtte fra både Venstre og KrF for å få flertall i Stortinget. På mandag legger Venstre fram sitt alternative forslag til statsbudsjett for 2016. Innholdet er derfor vesentlig når Høyre- og Frp-regjeringen skal forhandle med Venstre og KrF.

Venstres alternative budsjett legges ikke fram før på mandag. Likevel vet Akers Avis Groruddalen at Venstre foreslår å sette av 10 millioner kroner til Ahusbanen.

Vil sikre fremgang

– Venstre har lagt inn en del økninger på kollektivtransport i statsbudsjettet fordi regionen er i sterk vekst og for å takle miljøforurensningen, sier Guri Melby som er gruppeleder for Oslo Venstres bystyregruppe og nestleder i Oslos samferdsels- og miljøkomité.

Partiet mener staten gir gode signaler ved å sette av penger til Fornebubanen, men Melby understreker at det er like viktig å bygge en t-bane gjennom Groruddalen og Romerike.

Dette for å sikre at prosessen går sin gang og ikke stopper opp. Det er nødvendig med planleggingsmidler, slik at Ahusbanen ikke bare blir en vag post, men at man faktisk legger inn en forpliktelse allerede nå, sier Melby.

– Staten må være med på å satse på Ahusbanen, slik de vil gjøre med Fornebubanen. Hvis det ikke kommer statlig medfinansiering, vil det bli vanskelig å realisere banen.

Melby er klar på at 10 millioner kroner ikke er en stor sum, men en viktig start.

Setter fra seg bilen

Mange i Groruddalen sokner til Akershus universitetssykehus (Ahus), men Venstre mener Ahusbanen vil komme til gode for enda flere i Oslo og Akershus.

Vi ser at det som aller best kan konkurrere med bilbasert trafikk er t-bane. Å sokne til Ahus er en viktig begrunnelse å få på plass en t-bane, men dette handler egentlig om utviklingen i hele regionen. Ellers i byen ser vi at t-banelinjer fører til positiv utvikling hvor folk velger å reise kollektivt fremfor med bil, forteller Melby.

I dag er E6, Østre Aker vei og Trondheimsveien viktige fartsårer for mange som bor i Akershus, men som pendler til eller gjennom hovedstaden.

– Jeg er glad for at vi har en stortingsgruppe som viderefører kollektivsatsingen og ikke minst sikrer at Oslo og Akershus tilgodeses med de prosjektene som er viktige for oss, avslutter Melby.

Gode bane-nyheter

Bjørn Engstrøm i Ellingsrud Vel, og forkjemper for Ahusbanen, mener Venstres forslag er en god start og at partiet fortjener honnør for å finne gode løsninger.

– Beløpet er selvsalgt altfor lite, men det er tross alt bedre enn ingenting som da kommer fram i regjeringens forslag.

Han er bestemt på at veiene må avlastes i fremtiden hvis man skal klare å takle befolkningsutviklingen og – ikke minst – få redusert klimagassutslippene.

– Vi må satse på baneløsninger fordi veiene våre er overfylte. Her er det ikke bare snakk om trafikk inn og ut av Oslo, men også internt i regionene.

En baneløsning vil få mange tusen reisende hver dag, noe som vil føre til mindre buss- og biltrafikk. Da vil forurensningen gå ned, fortsetter Engstrøm.

– Vi tenker oss egentlig en baneforlengelse helt til Kjeller, for å få full effekt, men vi må ta ett steg av gangen, og da får det bli til Ahus i første omgang, avslutter han.

Siste nytt i Nyheter

Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

 
Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

 
Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

 
Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!