Venstre vil sikre Ahusbanen

Venstre vil sikre Ahusbanen

VIL SIKRE: Venstre foreslår å sette av 10 millioner kroner til Ahusbanen i sitt alternative budsjettforslag som legges fram på mandag. Her står partileder Trine Skei Grande (f.v.) sammen med Oslo Venstres gruppeleder i bystyret, Guri Melby.

På mandag legger Venstre fram sitt alternative statsbudsjett. Her kommer de til å foreslå at staten skal sette av 10 millioner kroner til Ahusbanen.

Skrevet av:

I regjeringens budsjettforslag løftes Fornebubanen fram med ønske om en miljøavtale mellom staten, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Regjeringen vil forplikte seg til et statlig tilskudd på 50 prosent av kostnadene om en slik avtale signeres. Det foreslås derfor å sette av 100 millioner kroner i statlige midler – dette for å sikre videre planlegging av Fornebubanen.

Regjeringen er avhengig av støtte fra både Venstre og KrF for å få flertall i Stortinget. På mandag legger Venstre fram sitt alternative forslag til statsbudsjett for 2016. Innholdet er derfor vesentlig når Høyre- og Frp-regjeringen skal forhandle med Venstre og KrF.

Venstres alternative budsjett legges ikke fram før på mandag. Likevel vet Akers Avis Groruddalen at Venstre foreslår å sette av 10 millioner kroner til Ahusbanen.

Vil sikre fremgang

– Venstre har lagt inn en del økninger på kollektivtransport i statsbudsjettet fordi regionen er i sterk vekst og for å takle miljøforurensningen, sier Guri Melby som er gruppeleder for Oslo Venstres bystyregruppe og nestleder i Oslos samferdsels- og miljøkomité.

Partiet mener staten gir gode signaler ved å sette av penger til Fornebubanen, men Melby understreker at det er like viktig å bygge en t-bane gjennom Groruddalen og Romerike.

Dette for å sikre at prosessen går sin gang og ikke stopper opp. Det er nødvendig med planleggingsmidler, slik at Ahusbanen ikke bare blir en vag post, men at man faktisk legger inn en forpliktelse allerede nå, sier Melby.

– Staten må være med på å satse på Ahusbanen, slik de vil gjøre med Fornebubanen. Hvis det ikke kommer statlig medfinansiering, vil det bli vanskelig å realisere banen.

Melby er klar på at 10 millioner kroner ikke er en stor sum, men en viktig start.

Setter fra seg bilen

Mange i Groruddalen sokner til Akershus universitetssykehus (Ahus), men Venstre mener Ahusbanen vil komme til gode for enda flere i Oslo og Akershus.

Vi ser at det som aller best kan konkurrere med bilbasert trafikk er t-bane. Å sokne til Ahus er en viktig begrunnelse å få på plass en t-bane, men dette handler egentlig om utviklingen i hele regionen. Ellers i byen ser vi at t-banelinjer fører til positiv utvikling hvor folk velger å reise kollektivt fremfor med bil, forteller Melby.

I dag er E6, Østre Aker vei og Trondheimsveien viktige fartsårer for mange som bor i Akershus, men som pendler til eller gjennom hovedstaden.

– Jeg er glad for at vi har en stortingsgruppe som viderefører kollektivsatsingen og ikke minst sikrer at Oslo og Akershus tilgodeses med de prosjektene som er viktige for oss, avslutter Melby.

Gode bane-nyheter

Bjørn Engstrøm i Ellingsrud Vel, og forkjemper for Ahusbanen, mener Venstres forslag er en god start og at partiet fortjener honnør for å finne gode løsninger.

– Beløpet er selvsalgt altfor lite, men det er tross alt bedre enn ingenting som da kommer fram i regjeringens forslag.

Han er bestemt på at veiene må avlastes i fremtiden hvis man skal klare å takle befolkningsutviklingen og – ikke minst – få redusert klimagassutslippene.

– Vi må satse på baneløsninger fordi veiene våre er overfylte. Her er det ikke bare snakk om trafikk inn og ut av Oslo, men også internt i regionene.

En baneløsning vil få mange tusen reisende hver dag, noe som vil føre til mindre buss- og biltrafikk. Da vil forurensningen gå ned, fortsetter Engstrøm.

– Vi tenker oss egentlig en baneforlengelse helt til Kjeller, for å få full effekt, men vi må ta ett steg av gangen, og da får det bli til Ahus i første omgang, avslutter han.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!