Venstre vil sikre Ahusbanen

Venstre vil sikre Ahusbanen

VIL SIKRE: Venstre foreslår å sette av 10 millioner kroner til Ahusbanen i sitt alternative budsjettforslag som legges fram på mandag. Her står partileder Trine Skei Grande (f.v.) sammen med Oslo Venstres gruppeleder i bystyret, Guri Melby.

På mandag legger Venstre fram sitt alternative statsbudsjett. Her kommer de til å foreslå at staten skal sette av 10 millioner kroner til Ahusbanen.

Se bildet større

AHUSBANE: Her går dagens t-banelinje 2 forbi Haugerud.

Se bildet større

EN START: Bjørn Engstrøm fra Ellingsrud Vel mener 10 millioner kroner ikke er den største summen, men at det er bedre enn ingenting.

I regjeringens budsjettforslag løftes Fornebubanen fram med ønske om en miljøavtale mellom staten, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Regjeringen vil forplikte seg til et statlig tilskudd på 50 prosent av kostnadene om en slik avtale signeres. Det foreslås derfor å sette av 100 millioner kroner i statlige midler – dette for å sikre videre planlegging av Fornebubanen.

Regjeringen er avhengig av støtte fra både Venstre og KrF for å få flertall i Stortinget. På mandag legger Venstre fram sitt alternative forslag til statsbudsjett for 2016. Innholdet er derfor vesentlig når Høyre- og Frp-regjeringen skal forhandle med Venstre og KrF.

Venstres alternative budsjett legges ikke fram før på mandag. Likevel vet Akers Avis Groruddalen at Venstre foreslår å sette av 10 millioner kroner til Ahusbanen.

Vil sikre fremgang

– Venstre har lagt inn en del økninger på kollektivtransport i statsbudsjettet fordi regionen er i sterk vekst og for å takle miljøforurensningen, sier Guri Melby som er gruppeleder for Oslo Venstres bystyregruppe og nestleder i Oslos samferdsels- og miljøkomité.

Partiet mener staten gir gode signaler ved å sette av penger til Fornebubanen, men Melby understreker at det er like viktig å bygge en t-bane gjennom Groruddalen og Romerike.

Dette for å sikre at prosessen går sin gang og ikke stopper opp. Det er nødvendig med planleggingsmidler, slik at Ahusbanen ikke bare blir en vag post, men at man faktisk legger inn en forpliktelse allerede nå, sier Melby.

– Staten må være med på å satse på Ahusbanen, slik de vil gjøre med Fornebubanen. Hvis det ikke kommer statlig medfinansiering, vil det bli vanskelig å realisere banen.

Melby er klar på at 10 millioner kroner ikke er en stor sum, men en viktig start.

Setter fra seg bilen

Mange i Groruddalen sokner til Akershus universitetssykehus (Ahus), men Venstre mener Ahusbanen vil komme til gode for enda flere i Oslo og Akershus.

Vi ser at det som aller best kan konkurrere med bilbasert trafikk er t-bane. Å sokne til Ahus er en viktig begrunnelse å få på plass en t-bane, men dette handler egentlig om utviklingen i hele regionen. Ellers i byen ser vi at t-banelinjer fører til positiv utvikling hvor folk velger å reise kollektivt fremfor med bil, forteller Melby.

I dag er E6, Østre Aker vei og Trondheimsveien viktige fartsårer for mange som bor i Akershus, men som pendler til eller gjennom hovedstaden.

– Jeg er glad for at vi har en stortingsgruppe som viderefører kollektivsatsingen og ikke minst sikrer at Oslo og Akershus tilgodeses med de prosjektene som er viktige for oss, avslutter Melby.

Gode bane-nyheter

Bjørn Engstrøm i Ellingsrud Vel, og forkjemper for Ahusbanen, mener Venstres forslag er en god start og at partiet fortjener honnør for å finne gode løsninger.

– Beløpet er selvsalgt altfor lite, men det er tross alt bedre enn ingenting som da kommer fram i regjeringens forslag.

Han er bestemt på at veiene må avlastes i fremtiden hvis man skal klare å takle befolkningsutviklingen og – ikke minst – få redusert klimagassutslippene.

– Vi må satse på baneløsninger fordi veiene våre er overfylte. Her er det ikke bare snakk om trafikk inn og ut av Oslo, men også internt i regionene.

En baneløsning vil få mange tusen reisende hver dag, noe som vil føre til mindre buss- og biltrafikk. Da vil forurensningen gå ned, fortsetter Engstrøm.

– Vi tenker oss egentlig en baneforlengelse helt til Kjeller, for å få full effekt, men vi må ta ett steg av gangen, og da får det bli til Ahus i første omgang, avslutter han.

Siste nytt i Nyheter

Ungdom kastet steiner og tente på bil

Politiet avviser at hendelsene i på Stovner og Vestli i helga er i forbindelse med gjengkriminalitet. De etterforsker nå flere forhold fra helga, blant annet skal ungdom ha kastet en tung stein ned fra en bro på Vestli og tent på bil og søppelkasser.

Ung gutt falt igjennom skoletak

En femten år gammel gutt falt igjennom skoletaket til Tiurleiken skole på Romsås søndag ettermiddag. Gutten ble fraktet til sykehus og tilstanden er fremdeles alvorlig.

 
Kan få slutt på utleie-haiene

På mandag skal Stortinget behandle saken om ny eierseksjonslov. Går det igjennom, kan det bety at både hyblifisering og utleie av leiligheter til hotellvirksomhet begrenses.

Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.