- Vi ble lovet en Fossumdiagonal

- Vi ble lovet en Fossumdiagonal

 

Vestli-utbyggingen ble en realitet under forutsetning av at Trondheimsveien skulle tegnes opp som en lokalvei. Men i dag plages Vestli-beboere av støy og støv fra tunge kjøretøy.

Skrevet av:

Ulf Fredriksen og May-Britt Christensen fra Vestli Vel mener Trondheimsveien var tegnet inn som en lokalvei i deres innflytningspapirer.

- Trondheimsveien var først regulert til å skulle gå bak Bånkall gård. På denne tiden var det snakk om at en trafikkåre skulle gå i tunnel fra Gjelleråsen, forteller Fredriksen.

En tunnel fra Gjelleråsen og videre ned til Groruddalen ble det aldri noe av. Vestli-beboerne har derfor satt sin lit til en Fossumdiagonal.

- Det er som om politikerne ikke gidder å følge opp, mener Christensen.

- Men for at en diagonal i det hele tatt skal ha noe å si for oss, så kan den ikke starte ved Fossum. Den må starte her oppe ved Vestli, fortsetter Fredriksen.

Fredag 17. januar skrev Akers Avis Groruddalen at det er full forvirring om Fossumdiagonalen. Diagonalen er ifølge Odd Einar Dørum (V) lagt død. Politikeren har ledet en arbeidsgruppe fra bystyret som har jobbet med tungtransportplanen for dalen.

Seksjonsleder Ingun Risnes har imidlertid fortalt at Statens vegvesen region øst fortsetter utredningen av Fossumdiagonalen - til tross for bystyrets vedtak som anbefaler Bredtvetdiagonalen.

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) utelukker heller ikke en diagonalløsning ved Fossum:

- Det er Statens vegvesen som utreder og ser på tverrforbindelser i Groruddalen. Rapporten er ikke ferdig, og vi er ikke kjent med innholdet i denne, har hun sagt til avisa.

Fraksjonsleder Abdullah Alsabeehg (Ap) fra samferdsels- og miljøkomiteen i Oslo bystyre reagerer på Venstre-politikerens utspill om at Fossumdiagonalen nå er død:

- Det er veldig skuffende at Odd Einar Dørum sa det han sa, fordi det er et klart brudd med det som står i Oslopakke 3-avtalen som vi har vært enige om, sier han.

I avtalen står det at en del av prosjektene i avtalen «(...) har behov for ytterligere utredning. Det gjelder Fossumdiagonalen og Nydalskrysset. Disse prosjektene er ikke konkretisert i det 4-årige handlingsprogrammet som nå stadfestes. Partiene som står bak denne avtalen forplikter seg til å arbeide videre med konkret planlegging av dem».

- Fossumdiagonalen eller andre veiløsninger er nødvendig for å få ned støy- og støvproblematikken langs Trondheimsveien, mener Alsabeehg .

Dørum mener på sin side at han må forholde seg til det som står i bystyrevedtaket.

- Jeg er klar over at Fossumdiagonalen er nevnt i forbindelse med Oslopakke 3, men jeg uttalte meg på vegne av vedtaket i høst hvor bystyret ga klare signaler da tungtransportplanen ble behandlet.

Han viser til arbeidsgruppas mange samtaler med blant annet Statens vegvesen region øst og Stovner bydelsutvalg.

- Effekten av denne runden var i praksis at Fossumdiagonalen ble lagt til side til fordel for en annen diagonal, sier Dørum.

Han legger til at det er fint at vegvesenet ser på ulike løsninger, men at det samtidig har vært viktig å få en diagonalløsning på dagsordenen.

I et leserinnlegg i avisa fredag 24. januar utdyper også Risnes at Statens vegvesen i Oslo «(...) har tolket bystyrets vedtak og ønsket om en Bredtvetdiagonal som svært positivt. Dette gir oss den nødvendige politiske støtten og legitimiteten til å jobbe videre for å få på plass en ny diagonal riksvegforbindelse i Groruddalen».

Risnes skriver videre at Statens vegvesen i over 15 år har jobba med «(...) planer for en ny diagonal riksvegforbindelse i Groruddalen, et prosjekt vi mener er helt nødvendig å få på plass for å kunne skjerme boligområdene langs Trondheimsveien mot uønsket gjennomgangstrafikk, støy og luftforurensning. Hittil har vi ikke lykkes med å få de avklaringer vi trenger for å få landet dette prosjektet».

Ulf Fredriksen er helt enig med Risnes om at det ennå ikke er kommet noen forslag som har klart å løse tungtransportproblemet langs riksveien.

- Jeg bor i den Vestli-blokka som er nærmest Trondheimsveien, og jeg hører trafikken ganske godt.

- Tungtransporten har økt med årene, og blitt spesielt ille de siste årene med bakgrunn i blant annet anlegget til Vinmonopolet (Arcus), Ringnes, Diplom-is og Franzefoss, sier Christensen.

- Hjelper ikke støyskjermingen?

- Støy fra de større lastebilene klarer å snike seg over støyskjermene, svarer Fredriksen.

Alsabeehg (Ap) forstår oppgittheten blant Vestli-beboere.

- Man må utrede alle muligheter og velge den muligheten som gir de beste løsningene for de som bor langs Trondheimsveien, sier han.

Dørum er også klar på at det er mange ulike problemstillinger knyttet til dalens tungtransport.

- Men vil en Bredtvetdiagonal løse tungtransportproblemet ved Vestli?

- Det er ikke ett tiltak som løser alle trafikkproblemene i Groruddalen. En rekke veier må gjennomgås for å finne fram til løsninger. Men det viktigste vi har fått gjort nå, er at vi på nytt har fått en diagonalløsning på dagsordenen. Tungtransportplanen har tatt oss noen viktige skritt videre, svarer Dørum.

Siste nytt i Nyheter

...vent med applausen

Ja til storbylegevakta på Aker

...vent med applausen

  • Aker sykehus

Styret i Oslo Universitetssykehus er helt enige med Oslo kommune; storbylegevakta skal etableres på Aker sykehus. Det skal oppføres som et nytt bygg innen 2021. Men skepsisen om prislapp og tidsaspekt har ennå ikke lagt seg.

– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

 
Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!