- Vi ble lovet en Fossumdiagonal

- Vi ble lovet en Fossumdiagonal

 

Vestli-utbyggingen ble en realitet under forutsetning av at Trondheimsveien skulle tegnes opp som en lokalvei. Men i dag plages Vestli-beboere av støy og støv fra tunge kjøretøy.

Skrevet av:

Ulf Fredriksen og May-Britt Christensen fra Vestli Vel mener Trondheimsveien var tegnet inn som en lokalvei i deres innflytningspapirer.

- Trondheimsveien var først regulert til å skulle gå bak Bånkall gård. På denne tiden var det snakk om at en trafikkåre skulle gå i tunnel fra Gjelleråsen, forteller Fredriksen.

En tunnel fra Gjelleråsen og videre ned til Groruddalen ble det aldri noe av. Vestli-beboerne har derfor satt sin lit til en Fossumdiagonal.

- Det er som om politikerne ikke gidder å følge opp, mener Christensen.

- Men for at en diagonal i det hele tatt skal ha noe å si for oss, så kan den ikke starte ved Fossum. Den må starte her oppe ved Vestli, fortsetter Fredriksen.

Fredag 17. januar skrev Akers Avis Groruddalen at det er full forvirring om Fossumdiagonalen. Diagonalen er ifølge Odd Einar Dørum (V) lagt død. Politikeren har ledet en arbeidsgruppe fra bystyret som har jobbet med tungtransportplanen for dalen.

Seksjonsleder Ingun Risnes har imidlertid fortalt at Statens vegvesen region øst fortsetter utredningen av Fossumdiagonalen - til tross for bystyrets vedtak som anbefaler Bredtvetdiagonalen.

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) utelukker heller ikke en diagonalløsning ved Fossum:

- Det er Statens vegvesen som utreder og ser på tverrforbindelser i Groruddalen. Rapporten er ikke ferdig, og vi er ikke kjent med innholdet i denne, har hun sagt til avisa.

Fraksjonsleder Abdullah Alsabeehg (Ap) fra samferdsels- og miljøkomiteen i Oslo bystyre reagerer på Venstre-politikerens utspill om at Fossumdiagonalen nå er død:

- Det er veldig skuffende at Odd Einar Dørum sa det han sa, fordi det er et klart brudd med det som står i Oslopakke 3-avtalen som vi har vært enige om, sier han.

I avtalen står det at en del av prosjektene i avtalen «(...) har behov for ytterligere utredning. Det gjelder Fossumdiagonalen og Nydalskrysset. Disse prosjektene er ikke konkretisert i det 4-årige handlingsprogrammet som nå stadfestes. Partiene som står bak denne avtalen forplikter seg til å arbeide videre med konkret planlegging av dem».

- Fossumdiagonalen eller andre veiløsninger er nødvendig for å få ned støy- og støvproblematikken langs Trondheimsveien, mener Alsabeehg .

Dørum mener på sin side at han må forholde seg til det som står i bystyrevedtaket.

- Jeg er klar over at Fossumdiagonalen er nevnt i forbindelse med Oslopakke 3, men jeg uttalte meg på vegne av vedtaket i høst hvor bystyret ga klare signaler da tungtransportplanen ble behandlet.

Han viser til arbeidsgruppas mange samtaler med blant annet Statens vegvesen region øst og Stovner bydelsutvalg.

- Effekten av denne runden var i praksis at Fossumdiagonalen ble lagt til side til fordel for en annen diagonal, sier Dørum.

Han legger til at det er fint at vegvesenet ser på ulike løsninger, men at det samtidig har vært viktig å få en diagonalløsning på dagsordenen.

I et leserinnlegg i avisa fredag 24. januar utdyper også Risnes at Statens vegvesen i Oslo «(...) har tolket bystyrets vedtak og ønsket om en Bredtvetdiagonal som svært positivt. Dette gir oss den nødvendige politiske støtten og legitimiteten til å jobbe videre for å få på plass en ny diagonal riksvegforbindelse i Groruddalen».

Risnes skriver videre at Statens vegvesen i over 15 år har jobba med «(...) planer for en ny diagonal riksvegforbindelse i Groruddalen, et prosjekt vi mener er helt nødvendig å få på plass for å kunne skjerme boligområdene langs Trondheimsveien mot uønsket gjennomgangstrafikk, støy og luftforurensning. Hittil har vi ikke lykkes med å få de avklaringer vi trenger for å få landet dette prosjektet».

Ulf Fredriksen er helt enig med Risnes om at det ennå ikke er kommet noen forslag som har klart å løse tungtransportproblemet langs riksveien.

- Jeg bor i den Vestli-blokka som er nærmest Trondheimsveien, og jeg hører trafikken ganske godt.

- Tungtransporten har økt med årene, og blitt spesielt ille de siste årene med bakgrunn i blant annet anlegget til Vinmonopolet (Arcus), Ringnes, Diplom-is og Franzefoss, sier Christensen.

- Hjelper ikke støyskjermingen?

- Støy fra de større lastebilene klarer å snike seg over støyskjermene, svarer Fredriksen.

Alsabeehg (Ap) forstår oppgittheten blant Vestli-beboere.

- Man må utrede alle muligheter og velge den muligheten som gir de beste løsningene for de som bor langs Trondheimsveien, sier han.

Dørum er også klar på at det er mange ulike problemstillinger knyttet til dalens tungtransport.

- Men vil en Bredtvetdiagonal løse tungtransportproblemet ved Vestli?

- Det er ikke ett tiltak som løser alle trafikkproblemene i Groruddalen. En rekke veier må gjennomgås for å finne fram til løsninger. Men det viktigste vi har fått gjort nå, er at vi på nytt har fått en diagonalløsning på dagsordenen. Tungtransportplanen har tatt oss noen viktige skritt videre, svarer Dørum.

Siste nytt i Nyheter

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

 
Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

 
- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Halvparten går til <BR>helse og omsorg

Halvparten går til
helse og omsorg

  • Bydel Stovner

Bydelsdirektør Alv H. Sørland i Bydel Stovner forbereder seg på en vri av tjenestene i fremtiden. Store deler av budsjettet går til helse og omsorg, og bydelen vil opprette et demensteam.

Inviterte ordføreren <BR>til fredsprisfest

Inviterte ordføreren
til fredsprisfest

Elever fra Lindeberg og Ruseløkka skoler inviterte ordfører Marianne Borgen (SV) til fredsprisfesten lørdag 10. desember. De fikk også sneket inn noen egne spørsmål.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!