ANNONSE

– Vi bør bruke Furuset-lokk som et pionérprosjekt

– Vi bør bruke Furuset-lokk som et pionérprosjekt

GRØNT LOKK: Miljøpartiet De Grønnes ordførerkandidat Shoaib Sultan og Harald Nissen i Oslo bystyre vil bygge lokk over E6. Furuset er første stopp, men bare starten på ruta (Foto: Caroline Bremer).

De Grønnes ordførerkandidat Shoaib Sultan og bystyrepolitiker Harald Nissen mener et grønt lokk på Furuset kan bane vei for flere E6-lokk.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
06.03.2015 kl 09:37

Gallup

Er Furuset-lokket bare starten?

Ja, vi trenger flere lokk oppover hele E6 i Groruddalen!
Nei, det får holde med ett E6-lokk!
E6 bør ligge slik den er uten noen lokk.

Vis resultat

Høyre, Ap, SV og Venstre har alle programforpliktet lokk over E6 på Furuset. Dermed er det massivt flertall i Oslo bystyre.

Miljøpartiet De Grønne tar det et skritt videre: Erfaringer fra Furuset-lokket mener partiet kan lokke fram flere prosjekter andre steder.

– Statens Vegvesen kom i 2011 med en rapport som konkluderte med at det er umulig å få til E6-lokk, men på Furuset mente de det var mulig. Da starter vi der, sier Nissen kontant.

Når Furuset-lokket er på plass, skal vi ikke slutte der, men se hva slags kvaliteter lokket tilfører området. En slik erfaring gjør at man enklere kan presse fram flere lokk andre steder også, legger han til.

Åpner muligheter

Vegvesenet konkluderte i 2011 med at det er mulig å få til et lokk på Furuset, men kunne ikke anbefale lokk over E6 andre steder i Groruddalen.

Nissen sier MDG forholder seg til vegvesenets konklusjoner, men at mer moderne veiløsninger blir mer og mer aktuelt.

Den beste måten å skaffe seg erfaringer på er faktisk å gjennomføre et prosjekt. Jeg tror at Furuset-lokket, som er minst konfliktfylt å realisere på dette tidspunktet, vil resultere i en del erfaringer som åpner mulighetene for å bygge lokk også andre plasser. Jeg tror vi kan få vegvesenet på gli, sier han.

– Operatunnelen og Manglerudtunnelen krever også reserveveier, fordelen med å bygge lokk er at det er mye enklere å få til fluktruter enn det er i en tunnel, mener Nissen.

Dårlig luftkvalitet

– Groruddalen har de største trafikale utfordringene i Oslo. Vi må gå til kjernen av utfordringene og ikke rundt, og vi er nødt til å gjøre det nå. Det handler om å ivareta innbyggernes bokvalitet i møte med den enorme befolkningsveksten, understreker Nissen.

Oslo kommune har anbefalt astmatikere om å holde seg innendørs på dager med svært høy luftforurensning. Slik skal det ikke være, mener Sultan.

– Å få flere folk til å reise kollektivt er selvfølgelig et viktig tiltak, men vi må også legge trafikken under bakken for å få luftforurensningen redusert betraktelig, mener han.

Lokk utvikler Furuset

Groruddalen Miljøforum mener et lokk kan utvikle Furuset på en positiv måte, blant annet vil det åpne for variert boligutbygging. Samtidig har forumet ikke tatt standpunkt i om det bør være et lokk som er kort eller langt eller en tunnel.

– Vi er skeptisk til en åpning for nær Høybråten da det vil føre til mye forurensning der, sier styreleder Ragnar Torgersen.

– Hvis det skjer en ulykke inni lokket eller tunnelen trenger man reserveveier. Da navnes Karihaugveien som en reservevei om det skulle skje noe inni et lokk eller en tunnel, men der er det mye villabebyggelse, så dette må man også se nærmere på.

Torgersen mener imidlertid det er på høy tid at Groruddalen blir prioritert i prosjekter som kan løse trafikale utfordringer.

Vi har kommet langt ned på lista både i Oslopakke 3 og Nasjonal Transportplan, og det er jo her finansieringen kommer fra. Nå skal Oslopakke 3 reforhandles på et eller annet tidspunkt, den bør reforhandles i år og da bør Groruddalen komme høyere opp på lista.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE