– Vi bør bruke Furuset-lokk som et pionérprosjekt

– Vi bør bruke Furuset-lokk som et pionérprosjekt

GRØNT LOKK: Miljøpartiet De Grønnes ordførerkandidat Shoaib Sultan og Harald Nissen i Oslo bystyre vil bygge lokk over E6. Furuset er første stopp, men bare starten på ruta (Foto: Caroline Bremer).

De Grønnes ordførerkandidat Shoaib Sultan og bystyrepolitiker Harald Nissen mener et grønt lokk på Furuset kan bane vei for flere E6-lokk.

Skrevet av:

Oppdatert:
06.03.2015 kl 09:37

Høyre, Ap, SV og Venstre har alle programforpliktet lokk over E6 på Furuset. Dermed er det massivt flertall i Oslo bystyre.

Miljøpartiet De Grønne tar det et skritt videre: Erfaringer fra Furuset-lokket mener partiet kan lokke fram flere prosjekter andre steder.

– Statens Vegvesen kom i 2011 med en rapport som konkluderte med at det er umulig å få til E6-lokk, men på Furuset mente de det var mulig. Da starter vi der, sier Nissen kontant.

Når Furuset-lokket er på plass, skal vi ikke slutte der, men se hva slags kvaliteter lokket tilfører området. En slik erfaring gjør at man enklere kan presse fram flere lokk andre steder også, legger han til.

Åpner muligheter

Vegvesenet konkluderte i 2011 med at det er mulig å få til et lokk på Furuset, men kunne ikke anbefale lokk over E6 andre steder i Groruddalen.

Nissen sier MDG forholder seg til vegvesenets konklusjoner, men at mer moderne veiløsninger blir mer og mer aktuelt.

Den beste måten å skaffe seg erfaringer på er faktisk å gjennomføre et prosjekt. Jeg tror at Furuset-lokket, som er minst konfliktfylt å realisere på dette tidspunktet, vil resultere i en del erfaringer som åpner mulighetene for å bygge lokk også andre plasser. Jeg tror vi kan få vegvesenet på gli, sier han.

– Operatunnelen og Manglerudtunnelen krever også reserveveier, fordelen med å bygge lokk er at det er mye enklere å få til fluktruter enn det er i en tunnel, mener Nissen.

Dårlig luftkvalitet

– Groruddalen har de største trafikale utfordringene i Oslo. Vi må gå til kjernen av utfordringene og ikke rundt, og vi er nødt til å gjøre det nå. Det handler om å ivareta innbyggernes bokvalitet i møte med den enorme befolkningsveksten, understreker Nissen.

Oslo kommune har anbefalt astmatikere om å holde seg innendørs på dager med svært høy luftforurensning. Slik skal det ikke være, mener Sultan.

– Å få flere folk til å reise kollektivt er selvfølgelig et viktig tiltak, men vi må også legge trafikken under bakken for å få luftforurensningen redusert betraktelig, mener han.

Lokk utvikler Furuset

Groruddalen Miljøforum mener et lokk kan utvikle Furuset på en positiv måte, blant annet vil det åpne for variert boligutbygging. Samtidig har forumet ikke tatt standpunkt i om det bør være et lokk som er kort eller langt eller en tunnel.

– Vi er skeptisk til en åpning for nær Høybråten da det vil føre til mye forurensning der, sier styreleder Ragnar Torgersen.

– Hvis det skjer en ulykke inni lokket eller tunnelen trenger man reserveveier. Da navnes Karihaugveien som en reservevei om det skulle skje noe inni et lokk eller en tunnel, men der er det mye villabebyggelse, så dette må man også se nærmere på.

Torgersen mener imidlertid det er på høy tid at Groruddalen blir prioritert i prosjekter som kan løse trafikale utfordringer.

Vi har kommet langt ned på lista både i Oslopakke 3 og Nasjonal Transportplan, og det er jo her finansieringen kommer fra. Nå skal Oslopakke 3 reforhandles på et eller annet tidspunkt, den bør reforhandles i år og da bør Groruddalen komme høyere opp på lista.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!