– Vi bør bruke Furuset-lokk som et pionérprosjekt

– Vi bør bruke Furuset-lokk som et pionérprosjekt

GRØNT LOKK: Miljøpartiet De Grønnes ordførerkandidat Shoaib Sultan og Harald Nissen i Oslo bystyre vil bygge lokk over E6. Furuset er første stopp, men bare starten på ruta (Foto: Caroline Bremer).

De Grønnes ordførerkandidat Shoaib Sultan og bystyrepolitiker Harald Nissen mener et grønt lokk på Furuset kan bane vei for flere E6-lokk.

Skrevet av:

Oppdatert:
06.03.2015 kl 09:37

Høyre, Ap, SV og Venstre har alle programforpliktet lokk over E6 på Furuset. Dermed er det massivt flertall i Oslo bystyre.

Miljøpartiet De Grønne tar det et skritt videre: Erfaringer fra Furuset-lokket mener partiet kan lokke fram flere prosjekter andre steder.

– Statens Vegvesen kom i 2011 med en rapport som konkluderte med at det er umulig å få til E6-lokk, men på Furuset mente de det var mulig. Da starter vi der, sier Nissen kontant.

Når Furuset-lokket er på plass, skal vi ikke slutte der, men se hva slags kvaliteter lokket tilfører området. En slik erfaring gjør at man enklere kan presse fram flere lokk andre steder også, legger han til.

Åpner muligheter

Vegvesenet konkluderte i 2011 med at det er mulig å få til et lokk på Furuset, men kunne ikke anbefale lokk over E6 andre steder i Groruddalen.

Nissen sier MDG forholder seg til vegvesenets konklusjoner, men at mer moderne veiløsninger blir mer og mer aktuelt.

Den beste måten å skaffe seg erfaringer på er faktisk å gjennomføre et prosjekt. Jeg tror at Furuset-lokket, som er minst konfliktfylt å realisere på dette tidspunktet, vil resultere i en del erfaringer som åpner mulighetene for å bygge lokk også andre plasser. Jeg tror vi kan få vegvesenet på gli, sier han.

– Operatunnelen og Manglerudtunnelen krever også reserveveier, fordelen med å bygge lokk er at det er mye enklere å få til fluktruter enn det er i en tunnel, mener Nissen.

Dårlig luftkvalitet

– Groruddalen har de største trafikale utfordringene i Oslo. Vi må gå til kjernen av utfordringene og ikke rundt, og vi er nødt til å gjøre det nå. Det handler om å ivareta innbyggernes bokvalitet i møte med den enorme befolkningsveksten, understreker Nissen.

Oslo kommune har anbefalt astmatikere om å holde seg innendørs på dager med svært høy luftforurensning. Slik skal det ikke være, mener Sultan.

– Å få flere folk til å reise kollektivt er selvfølgelig et viktig tiltak, men vi må også legge trafikken under bakken for å få luftforurensningen redusert betraktelig, mener han.

Lokk utvikler Furuset

Groruddalen Miljøforum mener et lokk kan utvikle Furuset på en positiv måte, blant annet vil det åpne for variert boligutbygging. Samtidig har forumet ikke tatt standpunkt i om det bør være et lokk som er kort eller langt eller en tunnel.

– Vi er skeptisk til en åpning for nær Høybråten da det vil føre til mye forurensning der, sier styreleder Ragnar Torgersen.

– Hvis det skjer en ulykke inni lokket eller tunnelen trenger man reserveveier. Da navnes Karihaugveien som en reservevei om det skulle skje noe inni et lokk eller en tunnel, men der er det mye villabebyggelse, så dette må man også se nærmere på.

Torgersen mener imidlertid det er på høy tid at Groruddalen blir prioritert i prosjekter som kan løse trafikale utfordringer.

Vi har kommet langt ned på lista både i Oslopakke 3 og Nasjonal Transportplan, og det er jo her finansieringen kommer fra. Nå skal Oslopakke 3 reforhandles på et eller annet tidspunkt, den bør reforhandles i år og da bør Groruddalen komme høyere opp på lista.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!