- Vi er helt nødt til å satse på kollektivtrafikk

-  Vi er helt nødt til å satse på kollektivtrafikk

 

Marianne Borgen (SV) og Odd Einar Dørum (V) mener det er en feilslått politikk å bygge mer vei. De ønsker at folk skal flytte seg kollektivt i byen.

Tekst:

Publisert:

Denne uka møttes Borgen og Dørum til debattmøte på Furuset. Hun er leder av bystyrets miljø- samferdselskomite, mens Dørum er komitemedlem og tidligere samferdselsminister. Teamet på møtet var Nasjonal Transportplan (NTP) og Oslopakke 3, i tillegg diskuterte de miljøutfordringer i Groruddalen.

-  Vi vet at Oslo vokser med mellom tolv og femten tusen innbyggere hvert år. Til tross for dette er bilbruken stabil, mens stadig flere reiser kollektivt. Den trenden må vi fortsette, sier Borgen.

Omlag 45 prosent av Oslos befolkning reiser kollektivt til skole og jobb. Hun mener det ikke må lønne seg å velge bilen.

-  Alle som kan samferdsel sier at det ikke nytter å bygge mer vei i øst og vest. Å velge bilen i Oslo-området skal være synonymt med kø, mens et godt utviklet kollektivtilbud fører til at folk kommer seg rundt på en rask og effektiv måte, sier Borgen.

 

Vil stenge

Hun mener man må gjøre konkrete tiltak for å begrense bilbruken.

-  Fysisk sperrede gater som kun åpner for buss og trikk er en mulighet. Et problem er at mange av bussene står i kø i sentrum, og slik kan det ikke være. Derfor bør all annen trafikk ryddes unna, sier hun.

Odd Einar Dørum er enig med SV på mange punkter som handler om miljøspørsmål.

-  Et svært viktig tiltak for å bedre fremkommeligheten for folk i Groruddalen er å få hovedbanen opp og gå. Den er blitt stemoderlig behandlet, slår Dørum fast.

Han mener det er underlig at Furuset- og Grorud-banen kan gå hvert syvende minutt, mens toget på hovedbanen kun går to ganger i timen.

Dørum mener Oslo kommune burde hatt ansvar for jernbanen i Oslo-regionen.

-  Dessuten er det viktig å etablere Breivoll togstasjon. Det vil gi muligheter for byutvikling, mener han.

 

Ikke godt nok

-  Ettersom hovedbanen går tvers gjennom Breivoll-området bør det være en smal sak å bygge en stasjon. Eller?

-  Praktisk sett er det enkelt, men jeg har forsøkt å gjøre det før uten å lykkes. Man må kjenne systemet og alle prosessene for å få det til.

Borgen og Dørum er skjønt enig i at den mye omtalte Oslo-tunnelen må komme på plass før å øke kapasiteten på t-banenettet. Det vil koste mellom 10 og 13 milliarder å bygge den. I Nasjonal Transportplan var ikke satt av penger til prosjektet, men det er derimot opprettet såkalte bymiljøpakker som skal dekke samferdselstiltak i Norges største byer. Pakkene er på totalt 26,1 milliarder kroner. 

-  Oslo er Norges eneste storby og vi trenger alle pengene for å realisere prosjektene vi sårt trenger, sier Borgen.

 

Mange prosjekter

Dørum savner penger til flere viktige tiltak, som Fornebu- og Ahus-banen. Han mener Stortinget må ta i et større tak for å realisere Oslo-prosjekter.

- Det er en oppfatning at distriktpolitikerne på tinget kjemper som løver for fylket sitt, mens Oslo-benken ofte får kjeft for å ikke gjøre nok. Er du enig i det, Dørum?

-  Jeg har sittet på Stortinget for både Sør-Trøndelag og Oslo og min oppfatning er at politikere fra Oslo ofte havner litt mellom barken og veden. De siste årene synes jeg derimot at utviklingen har gått rett vei - spesielt med tanke på Oslo og Akershus samarbeider godt i Oslopakke 3.

Han mener Oslos samferdselsutfordringer et et nasjonalt anliggende.

-  Da nytter det ikke å sitte på hver sin pidestal. Det gjelder å samarbeide med hverandre for å finne de beste løsningene, fastslår Venstre-toppen.

Siste nytt i Nyheter

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.

Kan smelle når som helst

I mars ble en person som løp over Tvetenveien ved busstoppet på Haugerud påkjørt. Yassine Arakia (H) er redd for hva som vil skje dersom trafikksituasjonen ikke blir tatt på alvor.

 
Pengene renner inn i Årvolldammen

I revidert budsjett kommer byrådet med en gladnyhet til Bydel Bjerke: Det blir vann i Årvolldammen i år også - med en prislapp på 750.000 kroner. Dammen vil være klar til bruk i slutten av neste uke. Men fremtiden er fremdeles usikker.

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg.

Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.