- Vi er helt nødt til å satse på kollektivtrafikk

-  Vi er helt nødt til å satse på kollektivtrafikk

 

Marianne Borgen (SV) og Odd Einar Dørum (V) mener det er en feilslått politikk å bygge mer vei. De ønsker at folk skal flytte seg kollektivt i byen.

Skrevet av:

Denne uka møttes Borgen og Dørum til debattmøte på Furuset. Hun er leder av bystyrets miljø- samferdselskomite, mens Dørum er komitemedlem og tidligere samferdselsminister. Teamet på møtet var Nasjonal Transportplan (NTP) og Oslopakke 3, i tillegg diskuterte de miljøutfordringer i Groruddalen.

-  Vi vet at Oslo vokser med mellom tolv og femten tusen innbyggere hvert år. Til tross for dette er bilbruken stabil, mens stadig flere reiser kollektivt. Den trenden må vi fortsette, sier Borgen.

Omlag 45 prosent av Oslos befolkning reiser kollektivt til skole og jobb. Hun mener det ikke må lønne seg å velge bilen.

-  Alle som kan samferdsel sier at det ikke nytter å bygge mer vei i øst og vest. Å velge bilen i Oslo-området skal være synonymt med kø, mens et godt utviklet kollektivtilbud fører til at folk kommer seg rundt på en rask og effektiv måte, sier Borgen.

 

Vil stenge

Hun mener man må gjøre konkrete tiltak for å begrense bilbruken.

-  Fysisk sperrede gater som kun åpner for buss og trikk er en mulighet. Et problem er at mange av bussene står i kø i sentrum, og slik kan det ikke være. Derfor bør all annen trafikk ryddes unna, sier hun.

Odd Einar Dørum er enig med SV på mange punkter som handler om miljøspørsmål.

-  Et svært viktig tiltak for å bedre fremkommeligheten for folk i Groruddalen er å få hovedbanen opp og gå. Den er blitt stemoderlig behandlet, slår Dørum fast.

Han mener det er underlig at Furuset- og Grorud-banen kan gå hvert syvende minutt, mens toget på hovedbanen kun går to ganger i timen.

Dørum mener Oslo kommune burde hatt ansvar for jernbanen i Oslo-regionen.

-  Dessuten er det viktig å etablere Breivoll togstasjon. Det vil gi muligheter for byutvikling, mener han.

 

Ikke godt nok

-  Ettersom hovedbanen går tvers gjennom Breivoll-området bør det være en smal sak å bygge en stasjon. Eller?

-  Praktisk sett er det enkelt, men jeg har forsøkt å gjøre det før uten å lykkes. Man må kjenne systemet og alle prosessene for å få det til.

Borgen og Dørum er skjønt enig i at den mye omtalte Oslo-tunnelen må komme på plass før å øke kapasiteten på t-banenettet. Det vil koste mellom 10 og 13 milliarder å bygge den. I Nasjonal Transportplan var ikke satt av penger til prosjektet, men det er derimot opprettet såkalte bymiljøpakker som skal dekke samferdselstiltak i Norges største byer. Pakkene er på totalt 26,1 milliarder kroner. 

-  Oslo er Norges eneste storby og vi trenger alle pengene for å realisere prosjektene vi sårt trenger, sier Borgen.

 

Mange prosjekter

Dørum savner penger til flere viktige tiltak, som Fornebu- og Ahus-banen. Han mener Stortinget må ta i et større tak for å realisere Oslo-prosjekter.

- Det er en oppfatning at distriktpolitikerne på tinget kjemper som løver for fylket sitt, mens Oslo-benken ofte får kjeft for å ikke gjøre nok. Er du enig i det, Dørum?

-  Jeg har sittet på Stortinget for både Sør-Trøndelag og Oslo og min oppfatning er at politikere fra Oslo ofte havner litt mellom barken og veden. De siste årene synes jeg derimot at utviklingen har gått rett vei - spesielt med tanke på Oslo og Akershus samarbeider godt i Oslopakke 3.

Han mener Oslos samferdselsutfordringer et et nasjonalt anliggende.

-  Da nytter det ikke å sitte på hver sin pidestal. Det gjelder å samarbeide med hverandre for å finne de beste løsningene, fastslår Venstre-toppen.

Siste nytt i Nyheter

– Det hadde blitt et himla bråk

– Det hadde blitt et himla bråk

  • Groruddalen

Carl I. Hagen (Frp) fikk tilsendt kronikken til Pihl fra undertegnede. Han er enig i at vestkanten mest sannsynlig hadde satt alle mann på dekk om Statens vegvesen bestemte seg for å utrede forslag om å bygge ut en motorvei der istedet.

– Tegn på at vi må <BR>begynne å bråke mer

– Tegn på at vi må
begynne å bråke mer

  • Groruddalen

Da Roger Pihl skrev kommentaren «Legg dritten til Groruddalen» ante han ikke at han skulle få så stor respons. Artikkelen er en av de mest delte i avisens kanaler på nett. Pihl mener det er et signal om at Groruddalen må begynne å stå opp for seg selv.

Vil verne om Fossumbekken<BR> – og Groruddalen

Vil verne om Fossumbekken
– og Groruddalen

  • Klimakonferansen

Stovner-ungdom tar til orde for å verne om friluftslivet i Groruddalen. Under klimakonferansen til Groruddalen Miljøforum skal de snakke om vannprøver tatt fra Fossumbekken.

 
– Det mest integrerende vi har

– Det mest integrerende vi har

  • venstre

Venstres leder Trine Skei Grande og gruppeleder Guri Melby fikk omvisning i Furuset bibliotek og aktivitetshus – som hadde besøksrekord med 1700 på én dag.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

...vent med applausen

Ja til storbylegevakta på Aker

...vent med applausen

  • Aker sykehus

Styret i Oslo Universitetssykehus er helt enige med Oslo kommune; storbylegevakta skal etableres på Aker sykehus. Det skal oppføres som et nytt bygg innen 2021. Men skepsisen om prislapp og tidsaspekt har ennå ikke lagt seg.

 
– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

 
Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!