- Vi er helt nødt til å satse på kollektivtrafikk

-  Vi er helt nødt til å satse på kollektivtrafikk

 

Marianne Borgen (SV) og Odd Einar Dørum (V) mener det er en feilslått politikk å bygge mer vei. De ønsker at folk skal flytte seg kollektivt i byen.

Skrevet av:

Denne uka møttes Borgen og Dørum til debattmøte på Furuset. Hun er leder av bystyrets miljø- samferdselskomite, mens Dørum er komitemedlem og tidligere samferdselsminister. Teamet på møtet var Nasjonal Transportplan (NTP) og Oslopakke 3, i tillegg diskuterte de miljøutfordringer i Groruddalen.

-  Vi vet at Oslo vokser med mellom tolv og femten tusen innbyggere hvert år. Til tross for dette er bilbruken stabil, mens stadig flere reiser kollektivt. Den trenden må vi fortsette, sier Borgen.

Omlag 45 prosent av Oslos befolkning reiser kollektivt til skole og jobb. Hun mener det ikke må lønne seg å velge bilen.

-  Alle som kan samferdsel sier at det ikke nytter å bygge mer vei i øst og vest. Å velge bilen i Oslo-området skal være synonymt med kø, mens et godt utviklet kollektivtilbud fører til at folk kommer seg rundt på en rask og effektiv måte, sier Borgen.

 

Vil stenge

Hun mener man må gjøre konkrete tiltak for å begrense bilbruken.

-  Fysisk sperrede gater som kun åpner for buss og trikk er en mulighet. Et problem er at mange av bussene står i kø i sentrum, og slik kan det ikke være. Derfor bør all annen trafikk ryddes unna, sier hun.

Odd Einar Dørum er enig med SV på mange punkter som handler om miljøspørsmål.

-  Et svært viktig tiltak for å bedre fremkommeligheten for folk i Groruddalen er å få hovedbanen opp og gå. Den er blitt stemoderlig behandlet, slår Dørum fast.

Han mener det er underlig at Furuset- og Grorud-banen kan gå hvert syvende minutt, mens toget på hovedbanen kun går to ganger i timen.

Dørum mener Oslo kommune burde hatt ansvar for jernbanen i Oslo-regionen.

-  Dessuten er det viktig å etablere Breivoll togstasjon. Det vil gi muligheter for byutvikling, mener han.

 

Ikke godt nok

-  Ettersom hovedbanen går tvers gjennom Breivoll-området bør det være en smal sak å bygge en stasjon. Eller?

-  Praktisk sett er det enkelt, men jeg har forsøkt å gjøre det før uten å lykkes. Man må kjenne systemet og alle prosessene for å få det til.

Borgen og Dørum er skjønt enig i at den mye omtalte Oslo-tunnelen må komme på plass før å øke kapasiteten på t-banenettet. Det vil koste mellom 10 og 13 milliarder å bygge den. I Nasjonal Transportplan var ikke satt av penger til prosjektet, men det er derimot opprettet såkalte bymiljøpakker som skal dekke samferdselstiltak i Norges største byer. Pakkene er på totalt 26,1 milliarder kroner. 

-  Oslo er Norges eneste storby og vi trenger alle pengene for å realisere prosjektene vi sårt trenger, sier Borgen.

 

Mange prosjekter

Dørum savner penger til flere viktige tiltak, som Fornebu- og Ahus-banen. Han mener Stortinget må ta i et større tak for å realisere Oslo-prosjekter.

- Det er en oppfatning at distriktpolitikerne på tinget kjemper som løver for fylket sitt, mens Oslo-benken ofte får kjeft for å ikke gjøre nok. Er du enig i det, Dørum?

-  Jeg har sittet på Stortinget for både Sør-Trøndelag og Oslo og min oppfatning er at politikere fra Oslo ofte havner litt mellom barken og veden. De siste årene synes jeg derimot at utviklingen har gått rett vei - spesielt med tanke på Oslo og Akershus samarbeider godt i Oslopakke 3.

Han mener Oslos samferdselsutfordringer et et nasjonalt anliggende.

-  Da nytter det ikke å sitte på hver sin pidestal. Det gjelder å samarbeide med hverandre for å finne de beste løsningene, fastslår Venstre-toppen.

Siste nytt i Nyheter

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

 
– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

Privat Økern-<BR>barnehage på vent

Privat Økern-
barnehage på vent

  • Barnehage

En Espira-barnehage på to etasjer i Nybyen på Økern skulle etter planen åpne i september neste år. Nå ligger planene brakk fordi byrådet avslo søknad om tilskudd.

 
McDonalds avdeling Furuset ranet

McDonalds avdeling Furuset ranet

  • Ran

En mann i 50-årene ranet McDonalds ved Radisson Blu Alna hotell med pistol. Mannen kom seg unna med kontanter.

Nå er det Vestli sin tur

Lokalpolitikere frir til Groruddals-satsingen:

Nå er det Vestli sin tur

  • Groruddals-satsingen

Lokalpolitikerne May-Britt Christensen (Ap) og Athithan Kumarasamy (Ap) i Stovner bydel ønsker å få mer aktivitet for barn og unge på Vestli – og etterlyser tiltak i Vestliskogen grendeskole.

Tverrforbindelsen er i planen

Tverrforbindelsen er i planen

  • Oslopakke 3

Fylkesordfører Anette Solli (H) i Akershus forteller at tverrforbindelsen ligger som en del av prosjektet i konseptvalgutredningen til Romeriksbanen som blir ferdig før sommeren.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!