- Vi er helt nødt til å satse på kollektivtrafikk

-  Vi er helt nødt til å satse på kollektivtrafikk

 

Marianne Borgen (SV) og Odd Einar Dørum (V) mener det er en feilslått politikk å bygge mer vei. De ønsker at folk skal flytte seg kollektivt i byen.

Denne uka møttes Borgen og Dørum til debattmøte på Furuset. Hun er leder av bystyrets miljø- samferdselskomite, mens Dørum er komitemedlem og tidligere samferdselsminister. Teamet på møtet var Nasjonal Transportplan (NTP) og Oslopakke 3, i tillegg diskuterte de miljøutfordringer i Groruddalen.

-  Vi vet at Oslo vokser med mellom tolv og femten tusen innbyggere hvert år. Til tross for dette er bilbruken stabil, mens stadig flere reiser kollektivt. Den trenden må vi fortsette, sier Borgen.

Omlag 45 prosent av Oslos befolkning reiser kollektivt til skole og jobb. Hun mener det ikke må lønne seg å velge bilen.

-  Alle som kan samferdsel sier at det ikke nytter å bygge mer vei i øst og vest. Å velge bilen i Oslo-området skal være synonymt med kø, mens et godt utviklet kollektivtilbud fører til at folk kommer seg rundt på en rask og effektiv måte, sier Borgen.

 

Vil stenge

Hun mener man må gjøre konkrete tiltak for å begrense bilbruken.

-  Fysisk sperrede gater som kun åpner for buss og trikk er en mulighet. Et problem er at mange av bussene står i kø i sentrum, og slik kan det ikke være. Derfor bør all annen trafikk ryddes unna, sier hun.

Odd Einar Dørum er enig med SV på mange punkter som handler om miljøspørsmål.

-  Et svært viktig tiltak for å bedre fremkommeligheten for folk i Groruddalen er å få hovedbanen opp og gå. Den er blitt stemoderlig behandlet, slår Dørum fast.

Han mener det er underlig at Furuset- og Grorud-banen kan gå hvert syvende minutt, mens toget på hovedbanen kun går to ganger i timen.

Dørum mener Oslo kommune burde hatt ansvar for jernbanen i Oslo-regionen.

-  Dessuten er det viktig å etablere Breivoll togstasjon. Det vil gi muligheter for byutvikling, mener han.

 

Ikke godt nok

-  Ettersom hovedbanen går tvers gjennom Breivoll-området bør det være en smal sak å bygge en stasjon. Eller?

-  Praktisk sett er det enkelt, men jeg har forsøkt å gjøre det før uten å lykkes. Man må kjenne systemet og alle prosessene for å få det til.

Borgen og Dørum er skjønt enig i at den mye omtalte Oslo-tunnelen må komme på plass før å øke kapasiteten på t-banenettet. Det vil koste mellom 10 og 13 milliarder å bygge den. I Nasjonal Transportplan var ikke satt av penger til prosjektet, men det er derimot opprettet såkalte bymiljøpakker som skal dekke samferdselstiltak i Norges største byer. Pakkene er på totalt 26,1 milliarder kroner. 

-  Oslo er Norges eneste storby og vi trenger alle pengene for å realisere prosjektene vi sårt trenger, sier Borgen.

 

Mange prosjekter

Dørum savner penger til flere viktige tiltak, som Fornebu- og Ahus-banen. Han mener Stortinget må ta i et større tak for å realisere Oslo-prosjekter.

- Det er en oppfatning at distriktpolitikerne på tinget kjemper som løver for fylket sitt, mens Oslo-benken ofte får kjeft for å ikke gjøre nok. Er du enig i det, Dørum?

-  Jeg har sittet på Stortinget for både Sør-Trøndelag og Oslo og min oppfatning er at politikere fra Oslo ofte havner litt mellom barken og veden. De siste årene synes jeg derimot at utviklingen har gått rett vei - spesielt med tanke på Oslo og Akershus samarbeider godt i Oslopakke 3.

Han mener Oslos samferdselsutfordringer et et nasjonalt anliggende.

-  Da nytter det ikke å sitte på hver sin pidestal. Det gjelder å samarbeide med hverandre for å finne de beste løsningene, fastslår Venstre-toppen.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

 
Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

 
Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

 
Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!