- Vi er helt nødt til å satse på kollektivtrafikk

-  Vi er helt nødt til å satse på kollektivtrafikk

 

Marianne Borgen (SV) og Odd Einar Dørum (V) mener det er en feilslått politikk å bygge mer vei. De ønsker at folk skal flytte seg kollektivt i byen.

Tekst:

Publisert:

Denne uka møttes Borgen og Dørum til debattmøte på Furuset. Hun er leder av bystyrets miljø- samferdselskomite, mens Dørum er komitemedlem og tidligere samferdselsminister. Teamet på møtet var Nasjonal Transportplan (NTP) og Oslopakke 3, i tillegg diskuterte de miljøutfordringer i Groruddalen.

-  Vi vet at Oslo vokser med mellom tolv og femten tusen innbyggere hvert år. Til tross for dette er bilbruken stabil, mens stadig flere reiser kollektivt. Den trenden må vi fortsette, sier Borgen.

Omlag 45 prosent av Oslos befolkning reiser kollektivt til skole og jobb. Hun mener det ikke må lønne seg å velge bilen.

-  Alle som kan samferdsel sier at det ikke nytter å bygge mer vei i øst og vest. Å velge bilen i Oslo-området skal være synonymt med kø, mens et godt utviklet kollektivtilbud fører til at folk kommer seg rundt på en rask og effektiv måte, sier Borgen.

 

Vil stenge

Hun mener man må gjøre konkrete tiltak for å begrense bilbruken.

-  Fysisk sperrede gater som kun åpner for buss og trikk er en mulighet. Et problem er at mange av bussene står i kø i sentrum, og slik kan det ikke være. Derfor bør all annen trafikk ryddes unna, sier hun.

Odd Einar Dørum er enig med SV på mange punkter som handler om miljøspørsmål.

-  Et svært viktig tiltak for å bedre fremkommeligheten for folk i Groruddalen er å få hovedbanen opp og gå. Den er blitt stemoderlig behandlet, slår Dørum fast.

Han mener det er underlig at Furuset- og Grorud-banen kan gå hvert syvende minutt, mens toget på hovedbanen kun går to ganger i timen.

Dørum mener Oslo kommune burde hatt ansvar for jernbanen i Oslo-regionen.

-  Dessuten er det viktig å etablere Breivoll togstasjon. Det vil gi muligheter for byutvikling, mener han.

 

Ikke godt nok

-  Ettersom hovedbanen går tvers gjennom Breivoll-området bør det være en smal sak å bygge en stasjon. Eller?

-  Praktisk sett er det enkelt, men jeg har forsøkt å gjøre det før uten å lykkes. Man må kjenne systemet og alle prosessene for å få det til.

Borgen og Dørum er skjønt enig i at den mye omtalte Oslo-tunnelen må komme på plass før å øke kapasiteten på t-banenettet. Det vil koste mellom 10 og 13 milliarder å bygge den. I Nasjonal Transportplan var ikke satt av penger til prosjektet, men det er derimot opprettet såkalte bymiljøpakker som skal dekke samferdselstiltak i Norges største byer. Pakkene er på totalt 26,1 milliarder kroner. 

-  Oslo er Norges eneste storby og vi trenger alle pengene for å realisere prosjektene vi sårt trenger, sier Borgen.

 

Mange prosjekter

Dørum savner penger til flere viktige tiltak, som Fornebu- og Ahus-banen. Han mener Stortinget må ta i et større tak for å realisere Oslo-prosjekter.

- Det er en oppfatning at distriktpolitikerne på tinget kjemper som løver for fylket sitt, mens Oslo-benken ofte får kjeft for å ikke gjøre nok. Er du enig i det, Dørum?

-  Jeg har sittet på Stortinget for både Sør-Trøndelag og Oslo og min oppfatning er at politikere fra Oslo ofte havner litt mellom barken og veden. De siste årene synes jeg derimot at utviklingen har gått rett vei - spesielt med tanke på Oslo og Akershus samarbeider godt i Oslopakke 3.

Han mener Oslos samferdselsutfordringer et et nasjonalt anliggende.

-  Da nytter det ikke å sitte på hver sin pidestal. Det gjelder å samarbeide med hverandre for å finne de beste løsningene, fastslår Venstre-toppen.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.