ANNONSE

Vi er minst fornøyd med NAV

Vi er minst fornøyd med NAV

GJØR DET DÅRLIG: NAVs brukerundersøkelse for Oslo viser at Groruddalens befolkning er minst tilfreds med servicen de får. NAV-kontoret i Bydel Grorud (bildet) scorer tredje dårligst i byen.

NAVs ferske brukerundersøkelse viser at befolkningen i Groruddalen er minst fornøyd med servicen de får. Forskjellen på tilfredsheten Bydel Nordre Aker og Bydel Alna er på hele 24 prosent.

Tekst:

Publisert:

Se bildet større

FORNØYD: Helsebyråd Øystein Eriksen Søreide (H) er fornøyd med Oslo-resultatet i NAV-undersøkelsen, men han ønsker at tre av fire bydeler i Groruddalen oppnår bedre resultater neste år.

77 prosent av NAV-brukerne i Oslo kommune svarer at de er fornøyd med servicen de får på sitt lokale kontor. Men de interne forskjellene er store. Best i byen er Bydel Nordre Aker med 90 prosent tilfredshet, mens Alna bydel er dårligst med 66 prosent. Imidlertid var valgdeltagelsen kun på 29 prosent i Alna, noe som gjør det vanskelig å fastslå hvor presise tallene er.

Oslo består av 15 bydeler. På de fem nederste plassene på NAVs brukerundersøkelse finner vi Groruddalens fire bydeler. Best av de dårligste er NAV Bjerke med 77 prosent tilfredshet, Stovner er fjerde sist på lista med 73 prosent, tredje dårligst er NAV Grorud med 68 prosent, på nest siste plass er Søndre Nordstrand med 67 prosent og dårligst i klassen er altså Alna bydel med 66 prosent tilfredshet blant brukerne.

– Vi er ikke fornøyd med dette. Selv om forskjellene i Oslo ikke er veldig store, så tror jeg at vi har potensiale til å bli bedre, sier Marit Jansen, som er direktør i Bydel Grorud der svarprosenten var på 56.

Byråden: – Fornøyd

Undersøkelsen ble gjennomført i tidsperioden 13-17. oktober 2014. Den ble gjort på besøkende i publikumsmottakene ved NAV-kontorene i byen. Svarprosenten var totalt på 48 prosent. 2291 unike personer svarte på undersøkelsen. Folk flest er minst fornøyd med at det er vanskelig å treffe NAV over telefon. Bare 61 prosent synes det er lett å få svar på spørsmål gjennom NAVs nettsider. En av tre synes det er vanskelig å legge fram saken sin for saksbehandler uten at andre hører på.

–  Min oppsummering er at folk er godt fornøyd med NAV-kontorene våre. Et gjennomsnitt på 77 prosent i Oslo viser at det gjøres en gjennomgående god jobb, mener sosialbyråd Øystein Eriksen Søreide (H).

Undersøkelsen viser at det ikke er noen klar forskjell på øst og vest. Østkantbydeler som Østensjø og Sagene har begge mer enn 80 prosent tilfredshet blant sine brukere.

– Det går ikke an å si at brukernes tilfredshet og geografi henger sammen. Sagene, som er et av de mer krevende områdene i byen, scorer svært godt. Jeg tror dette handler om et løpende lederansvar, og dette må medarbeiderne tenke på hver dag. Å møte brukerne på en god måte er viktig, sier Søreide.

Tre bydeler må skjerpe seg

Byråden mener at alle bydelene bør ha minst 75 prosent tilfredshet. Det betyr at Alna, Stovner og Grorud ligger under byrådets målsetning.

– Hva skal dere gjøre for å løfte de dårligste bydelene?

– De bydelene som scorer lavest er trolig svært motiverte til å bedre tilfredsheten, og det tror jeg også at de gjør, sier Søreide.

Alna-direktør Tore Olsen Pran vil ikke ta sorgene på forskudd. Med en fremmøteprosent på kun 29 prosent tar han resultatene med en klype salt.

–  Vi skal kjøre en ny test igjen i mars. Dersom resultatene er uendret vil vi sette inn tiltak, men vi må først ha en kvalitetssikring, sier Pran.

I– kke preget etter drapet

De aller fleste kommer i kontakt med NAV i løpet av livet. NAV betaler ut sosialstønad, sykepenger svangerskapspenger og bistår med jobbsøking.

–  Jeg synes det er veldig viktig at brukerne får en god mottakelse på NAV. De fortjener å bli møtt med respekt, sier bydelsdirektør i Grorud bydel Marit Jansen.
un har ingen klar formening om hvorfor Groruddalens fire bydeler scorer så dårlig.

–  Jeg har selv lurt på det. Det er imidlertid en mye større brukergruppe i Grorud bydel enn hva det er for eksempel på Ullern. Om det har noen sammenheng, vet jeg ikke, sier Jansen. 
un var bydelsdirektør da NAV-konsulenten Anni Godager ble drept på jobb. Jansen tror ikke det påvirker måten hennes ansatte møter brukerne.

–  Det tror jeg ikke påvirker dem. Alle er tilbake på jobb, og jeg er sikker på at de forholder seg til brukerne på samme måte som før dette.

Jansen sier at det nå blir aktuelt å se nærmere på tallene fra undersøkelsen for å finne ut hva de kan gjøre for å bli flinkere.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE