Vi er minst fornøyd med NAV

Vi er minst fornøyd med NAV

GJØR DET DÅRLIG: NAVs brukerundersøkelse for Oslo viser at Groruddalens befolkning er minst tilfreds med servicen de får. NAV-kontoret i Bydel Grorud (bildet) scorer tredje dårligst i byen.

NAVs ferske brukerundersøkelse viser at befolkningen i Groruddalen er minst fornøyd med servicen de får. Forskjellen på tilfredsheten Bydel Nordre Aker og Bydel Alna er på hele 24 prosent.

Skrevet av:

77 prosent av NAV-brukerne i Oslo kommune svarer at de er fornøyd med servicen de får på sitt lokale kontor. Men de interne forskjellene er store. Best i byen er Bydel Nordre Aker med 90 prosent tilfredshet, mens Alna bydel er dårligst med 66 prosent. Imidlertid var valgdeltagelsen kun på 29 prosent i Alna, noe som gjør det vanskelig å fastslå hvor presise tallene er.

Oslo består av 15 bydeler. På de fem nederste plassene på NAVs brukerundersøkelse finner vi Groruddalens fire bydeler. Best av de dårligste er NAV Bjerke med 77 prosent tilfredshet, Stovner er fjerde sist på lista med 73 prosent, tredje dårligst er NAV Grorud med 68 prosent, på nest siste plass er Søndre Nordstrand med 67 prosent og dårligst i klassen er altså Alna bydel med 66 prosent tilfredshet blant brukerne.

– Vi er ikke fornøyd med dette. Selv om forskjellene i Oslo ikke er veldig store, så tror jeg at vi har potensiale til å bli bedre, sier Marit Jansen, som er direktør i Bydel Grorud der svarprosenten var på 56.

Byråden: – Fornøyd

Undersøkelsen ble gjennomført i tidsperioden 13-17. oktober 2014. Den ble gjort på besøkende i publikumsmottakene ved NAV-kontorene i byen. Svarprosenten var totalt på 48 prosent. 2291 unike personer svarte på undersøkelsen. Folk flest er minst fornøyd med at det er vanskelig å treffe NAV over telefon. Bare 61 prosent synes det er lett å få svar på spørsmål gjennom NAVs nettsider. En av tre synes det er vanskelig å legge fram saken sin for saksbehandler uten at andre hører på.

–  Min oppsummering er at folk er godt fornøyd med NAV-kontorene våre. Et gjennomsnitt på 77 prosent i Oslo viser at det gjøres en gjennomgående god jobb, mener sosialbyråd Øystein Eriksen Søreide (H).

Undersøkelsen viser at det ikke er noen klar forskjell på øst og vest. Østkantbydeler som Østensjø og Sagene har begge mer enn 80 prosent tilfredshet blant sine brukere.

– Det går ikke an å si at brukernes tilfredshet og geografi henger sammen. Sagene, som er et av de mer krevende områdene i byen, scorer svært godt. Jeg tror dette handler om et løpende lederansvar, og dette må medarbeiderne tenke på hver dag. Å møte brukerne på en god måte er viktig, sier Søreide.

Tre bydeler må skjerpe seg

Byråden mener at alle bydelene bør ha minst 75 prosent tilfredshet. Det betyr at Alna, Stovner og Grorud ligger under byrådets målsetning.

– Hva skal dere gjøre for å løfte de dårligste bydelene?

– De bydelene som scorer lavest er trolig svært motiverte til å bedre tilfredsheten, og det tror jeg også at de gjør, sier Søreide.

Alna-direktør Tore Olsen Pran vil ikke ta sorgene på forskudd. Med en fremmøteprosent på kun 29 prosent tar han resultatene med en klype salt.

–  Vi skal kjøre en ny test igjen i mars. Dersom resultatene er uendret vil vi sette inn tiltak, men vi må først ha en kvalitetssikring, sier Pran.

I– kke preget etter drapet

De aller fleste kommer i kontakt med NAV i løpet av livet. NAV betaler ut sosialstønad, sykepenger svangerskapspenger og bistår med jobbsøking.

–  Jeg synes det er veldig viktig at brukerne får en god mottakelse på NAV. De fortjener å bli møtt med respekt, sier bydelsdirektør i Grorud bydel Marit Jansen.
un har ingen klar formening om hvorfor Groruddalens fire bydeler scorer så dårlig.

–  Jeg har selv lurt på det. Det er imidlertid en mye større brukergruppe i Grorud bydel enn hva det er for eksempel på Ullern. Om det har noen sammenheng, vet jeg ikke, sier Jansen. 
un var bydelsdirektør da NAV-konsulenten Anni Godager ble drept på jobb. Jansen tror ikke det påvirker måten hennes ansatte møter brukerne.

–  Det tror jeg ikke påvirker dem. Alle er tilbake på jobb, og jeg er sikker på at de forholder seg til brukerne på samme måte som før dette.

Jansen sier at det nå blir aktuelt å se nærmere på tallene fra undersøkelsen for å finne ut hva de kan gjøre for å bli flinkere.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!