ANNONSE

Vi får det bare ikke til

Vi får det bare ikke til

 

Trondheimsveien. Østre Aker vei. Og E6. Tre store motorveier som deler Groruddalen på langs. Trafikken er krevende. Og økende.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
13.06.2016 kl 10:25

Langs parallellveiene – som for eksempel Grorudveien og Nedre Kalbakkvei – bor det folk som er blitt forespeilet et bedre liv. Og en bedre fremtid. Det skjer ikke. Når de store pengene skal fordeles, går de helt andre steder. De går vestover.

Men også i Nittedal så man grunn til å heise flagget da Oslopakke 3-forhandlingene var i boks. Lokalavisen der oppe, Varingen, spanderte et stort fargebilde på førstesiden med fem champagnedrikkende lokalpolitikere. «Det er ikke hver dag en kommune får 680 millioner kroner til veibygging. Men det klarte Nittedal. Ikke rart champagne-korkene spratt i taket på rådhuset da resultatet av Oslopakke 3-forhandlingene ble kjent».

I Groruddalen drikker vi ikke champagne, og vi så heller ingen grunn til å heise flagget.

Riktignok ser vi at noen mener at vi skal være fornøyde med at vi nevnes i et langsiktig perspektiv – og at vi må kunne glede oss over ny sentrums-tunnel og signalanlegg for t-bane. OK, det er bra, men hva med Fossumdiagonalen. Dette prosjektet «lå inne» i Oslopakke 3 med 700 millioner kroner. Hva skjedde?

Det har ikke skjedd noe vesentlig på vei-siden i Groruddalen de siste 20 årene. Og det kommer ikke til å skje noe de neste 20 heller. Om det i det hele tatt kommer en Ahusbane, vil det være mange år etter Fornebubanen. Om det kommer en Fossumdiagonal og et Manglerudprosjekt, vil det være mange år etter Røatunnelen og E18 med ditto lokk og overganger.

Kampen om «honningkrukka» er tøff, og det må erkjennes at denne avis – men også miljøforum og alt av lokalpolitikere – er for speidergutter å regne når de store gutta spiller om de store pottene. Vi når verken opp eller fram, det er Oslopakke 3 nok et eksempel på.

Men nå er det EM:
Heia Zlatan!

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE