Vi får det bare ikke til

Vi får det bare ikke til

 

Trondheimsveien. Østre Aker vei. Og E6. Tre store motorveier som deler Groruddalen på langs. Trafikken er krevende. Og økende.

Skrevet av:

Oppdatert:
13.06.2016 kl 10:25

Langs parallellveiene – som for eksempel Grorudveien og Nedre Kalbakkvei – bor det folk som er blitt forespeilet et bedre liv. Og en bedre fremtid. Det skjer ikke. Når de store pengene skal fordeles, går de helt andre steder. De går vestover.

Men også i Nittedal så man grunn til å heise flagget da Oslopakke 3-forhandlingene var i boks. Lokalavisen der oppe, Varingen, spanderte et stort fargebilde på førstesiden med fem champagnedrikkende lokalpolitikere. «Det er ikke hver dag en kommune får 680 millioner kroner til veibygging. Men det klarte Nittedal. Ikke rart champagne-korkene spratt i taket på rådhuset da resultatet av Oslopakke 3-forhandlingene ble kjent».

I Groruddalen drikker vi ikke champagne, og vi så heller ingen grunn til å heise flagget.

Riktignok ser vi at noen mener at vi skal være fornøyde med at vi nevnes i et langsiktig perspektiv – og at vi må kunne glede oss over ny sentrums-tunnel og signalanlegg for t-bane. OK, det er bra, men hva med Fossumdiagonalen. Dette prosjektet «lå inne» i Oslopakke 3 med 700 millioner kroner. Hva skjedde?

Det har ikke skjedd noe vesentlig på vei-siden i Groruddalen de siste 20 årene. Og det kommer ikke til å skje noe de neste 20 heller. Om det i det hele tatt kommer en Ahusbane, vil det være mange år etter Fornebubanen. Om det kommer en Fossumdiagonal og et Manglerudprosjekt, vil det være mange år etter Røatunnelen og E18 med ditto lokk og overganger.

Kampen om «honningkrukka» er tøff, og det må erkjennes at denne avis – men også miljøforum og alt av lokalpolitikere – er for speidergutter å regne når de store gutta spiller om de store pottene. Vi når verken opp eller fram, det er Oslopakke 3 nok et eksempel på.

Men nå er det EM:
Heia Zlatan!

Siste nytt i Nyheter

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!