ANNONSE

«Vi må få fram en plan som gjør at vi får en skikkelig løsning for både elva og terminalområdet»

«Vi må få fram en plan som gjør at vi får en skikkelig løsning for både elva og terminalområdet»

 

At statssekretær i samferdselsdepartementet, Erik Lahnstein (Sp), mener kommunen må tenke på de globale miljøet når de vedtar reguleringsplanen for Alnabru-terminalen, gjør Ola Elvestuen (V) irritert og sint. Nå mener Elvestuen det er viktig staten og LO legger prestisje til side og tenker på lokalmiljøet.

Tekst:

Publisert:

- Vi skal bekjempe klimaendring. Men Alnaelva er ikke avgjørende for det, sier leder i bystyrets byutviklingskomité, Ola Elvestuen (V).

Reaksjonen kommer etter at han leste i Akers Avis Groruddalen at statsekretær Erik Lahnstein (Sp) i Samferdselsdepartementet mener at en utvidelse av Alnabru-terminalen er viktigere enn en gjenåpning av Alnaelva.

- Nå er det viktig at staten, LO og andre legger prestisjen til side. Vi må få fram en plan som gjør at vi får en skikkelig løsning for både elva og terminalområdet, sier Elvestuen.

Reguleringsplanen for Alnabruterminalen og den omdiskuterte NRF-tomta er for tiden ute på høring. I denne legges det fram fire alternativer for Alnabru-terminalen. Statsbygg har laget to av alternativene - det samme har Plan- og bygningsetaten (PBE).

Elveløsning

I korte trekk skiller Statbygg og PBEs alternativer seg ut på hvordan NRF-tomta skal utvikles. Statsbygg ønsker at Posten skal få etablere terminal på denne, mens PBE ønsker at denne i størst mulig grad skal bli bevart som en grønn oase i dalbunnen.

I tillegg har alternativene ulike løsninger for hvordan Alnaelva skal komme opp i lyset ved terminalområdet.

Elvestuen er inneforstått med at flertallet i bystyret vil ha en utbygging av terminalen. Tidligere har både Høyre og Ap signalisert dette i denne avisa. Han frykter at bystyret går for et av Statsbyggs alternativer.

- Utbyggingen kan ikke gå på bekostning av kvaliteten på elveløsningen, sier han.

- Staten har ikke tenkt å ta hensyn, men det må de! Det argumenteres med at dette er det beste stedet i landet å ha terminal og det mener jeg bør være motivasjon for å få til en løsning også for lokalmiljøet.

Groruddals-satsing

I forslaget til Nasjonal transportplan (NTP) legger regjeringen press på kommunen for at det skal legges til rette for at både godsterminaler og omlastingsplasser samles på Alnabru-terminalen.

Elvestuen mener at regjeringen nå virkelig må vise at de er opptatt av å få til en best mulig løsning for Groruddalen. Det mener han de ikke gjør ved å oppfordre kommunen til å gå for en minimumsløsning for Alnaelva.

- Regjeringen sier at de er for Groruddalen. I denne saken kan de ta et ansvar og vise det.

- Groruddals-satsingen bærer altfor stort preg av hyppige besøk av statsråder uten resultat. Det virker som det viktigste er å komme på besøk. Nå får de vise at de mener noe med Groruddals-satsinga og ikke bare ønsker å skinne i sola.

Å få mer gods over til jernbane vil føre til mindre tungtrafikk på norske veier. Men en utvidelse av terminalen vil allikevel ikke redusere tungtrafikken i Alnabru-området, siden dette vil være knutepunktet for å laste godset over fra lastebilene til tog.

- Når staten legger opp til å øke trafikken i Groruddalen, så er det minste de kan gjøre å sørge for at hensynene til lokalmiljøet blir ivaretatt.

-    Her er det viktig å handle lokalt, sier han.

 

Siste nytt i Nyheter

- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

ANNONSE
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

 
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
ANNONSE