– Vi må ha tålmodighet

– Vi må ha tålmodighet

PÅ TVERS: Stovner bydel godkjenner kommuneplanen mot 2030, men blant annet med et innspill om at t-banen på Ellingsrudåsen og Stovner må knyttes sammen.

Stovner etterlyser kollektivforbindelse på tvers i kommuneplanen. Bjørn Hallme (Ap) ser imidlertid lys i enden av tunnelen.

Se bildet større

HAR ET HÅP: Tverrgående forbindelse i dalen ligger høyt på ønskelisten i Stovner bydel. Bjørn Hallme (Ap) mener hemmeligheten ligger i å være litt tålmodig.

Se bildet større

LITE FORNØYD: Jan Arild Linja (Frp) hadde mest lyst til å levere hele kommuneplanen tilbake, men lar det blir med å heller ta diskusjonene underveis.

Kommuneplanen for Oslo mot 2030 er for tiden oppe i byens ulike bydelsutvalg. Bydel Stovner peker på den kollektive satsingen som noe mangelfull ettersom det er et høyt ønske å etablere en t-baneforbindelse fra Alna- til Stovner-siden.

– Tverrgående forbindelse fra Ellingsrud og over til Grorud og Stovner er noe vi har tatt opp før, men nå tar vi det altså opp igjen slik at det ikke blir lagt på is, sier Hallme.

Han tror det er viktig å ikke gi seg i kampen om en slik t-banesatsing.

– Vi må ha en viss tålmodighet for at det skal bli en realitet. Det er et stort ønske.

Dårlig fokus

Stovner bydel slakter også folkehelsen i kommuneplanen, og sikter da til at det vises et alt for lite fokus på dette. Videre ber bydelen om en bedre sykehusløsning enn dagens – ikke minst sikring av areal til sykehusformål ved tidligere Aker sykehus.

– Vi kunne hatt fokus på andre ting i denne planen også, men det er naturlig at vi kommer med innspill som ivaretar Stovners interesser, poengterer Per Opsahl (H).

Han er negativt innstilt til utbygging av Alnabruterminalen.

– Hvis vi skal ha et godt transportsystem må terminalen flyttes. Det synes jeg burde vært tatt opp som et tema i planen, sier han.

Ville avvise

Jan Arild Linja (Frp) sier han var fristet til å si nei til hele kommuneplanen, men trøster seg med at planen kan endres etter hvert.

– Vi foreslår derfor ingen endringer i et dokument på over 600 sider, men kommer til å forsøke å gjøre de endringene vi kan underveis, sier han.

Linja mener blant annet at kommuneplanen har satt seg latterlige, urealistiske mål:

– Det står her at de fleste menneskene skal bruke kollektiv transport. Det skal bli mindre biltrafikk med 147.000 flere boenheter, altså null i bilvekst. Det har jeg ingen tro på, sier han.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg. Grete Horntvedt i Alna Høyre er lei av at hennes lokale ridesenter sliter år etter år.

Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.

 
Føflekkreft 

Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder forekomst av føflekkreft. Tirsdag 23. mai er det den internasjonale hudsjekkdagen Euromelanoma.

Groruddalen: «Lengre fram i tid og på lang sikt»

Byrådet inviterte til folkemøte på Årvoll gård om hva revisjonen av kommuneplanens samfunnsdel betyr for Groruddalen. Ifølge byråd Hanna Marcussen er det mange planer i lufta for blant annet Rommen og Grorud - men de ser ikke ut til å bli realisert med det første.

IKEA hjelper Asma (25) med fremtiden

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) og ordfører Marianne Borgen fikk møte Asma (25) som har vært åtte måneder i Norge. Hun har akkurat hatt sin første arbeidsdag på IKEA Furuset som en del av det første pilotprosjektet i den nye Groruddals-satsingen.