ANNONSE

– Vi må ha tålmodighet

– Vi må ha tålmodighet

PÅ TVERS: Stovner bydel godkjenner kommuneplanen mot 2030, men blant annet med et innspill om at t-banen på Ellingsrudåsen og Stovner må knyttes sammen.

Stovner etterlyser kollektivforbindelse på tvers i kommuneplanen. Bjørn Hallme (Ap) ser imidlertid lys i enden av tunnelen.

Se bildet større

HAR ET HÅP: Tverrgående forbindelse i dalen ligger høyt på ønskelisten i Stovner bydel. Bjørn Hallme (Ap) mener hemmeligheten ligger i å være litt tålmodig.

Se bildet større

LITE FORNØYD: Jan Arild Linja (Frp) hadde mest lyst til å levere hele kommuneplanen tilbake, men lar det blir med å heller ta diskusjonene underveis.

Kommuneplanen for Oslo mot 2030 er for tiden oppe i byens ulike bydelsutvalg. Bydel Stovner peker på den kollektive satsingen som noe mangelfull ettersom det er et høyt ønske å etablere en t-baneforbindelse fra Alna- til Stovner-siden.

– Tverrgående forbindelse fra Ellingsrud og over til Grorud og Stovner er noe vi har tatt opp før, men nå tar vi det altså opp igjen slik at det ikke blir lagt på is, sier Hallme.

Han tror det er viktig å ikke gi seg i kampen om en slik t-banesatsing.

– Vi må ha en viss tålmodighet for at det skal bli en realitet. Det er et stort ønske.

Dårlig fokus

Stovner bydel slakter også folkehelsen i kommuneplanen, og sikter da til at det vises et alt for lite fokus på dette. Videre ber bydelen om en bedre sykehusløsning enn dagens – ikke minst sikring av areal til sykehusformål ved tidligere Aker sykehus.

– Vi kunne hatt fokus på andre ting i denne planen også, men det er naturlig at vi kommer med innspill som ivaretar Stovners interesser, poengterer Per Opsahl (H).

Han er negativt innstilt til utbygging av Alnabruterminalen.

– Hvis vi skal ha et godt transportsystem må terminalen flyttes. Det synes jeg burde vært tatt opp som et tema i planen, sier han.

Ville avvise

Jan Arild Linja (Frp) sier han var fristet til å si nei til hele kommuneplanen, men trøster seg med at planen kan endres etter hvert.

– Vi foreslår derfor ingen endringer i et dokument på over 600 sider, men kommer til å forsøke å gjøre de endringene vi kan underveis, sier han.

Linja mener blant annet at kommuneplanen har satt seg latterlige, urealistiske mål:

– Det står her at de fleste menneskene skal bruke kollektiv transport. Det skal bli mindre biltrafikk med 147.000 flere boenheter, altså null i bilvekst. Det har jeg ingen tro på, sier han.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

ANNONSE
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

 
Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
ANNONSE