– Vi må ha tålmodighet

– Vi må ha tålmodighet

PÅ TVERS: Stovner bydel godkjenner kommuneplanen mot 2030, men blant annet med et innspill om at t-banen på Ellingsrudåsen og Stovner må knyttes sammen.

Stovner etterlyser kollektivforbindelse på tvers i kommuneplanen. Bjørn Hallme (Ap) ser imidlertid lys i enden av tunnelen.

Se bildet større

HAR ET HÅP: Tverrgående forbindelse i dalen ligger høyt på ønskelisten i Stovner bydel. Bjørn Hallme (Ap) mener hemmeligheten ligger i å være litt tålmodig.

Se bildet større

LITE FORNØYD: Jan Arild Linja (Frp) hadde mest lyst til å levere hele kommuneplanen tilbake, men lar det blir med å heller ta diskusjonene underveis.

Kommuneplanen for Oslo mot 2030 er for tiden oppe i byens ulike bydelsutvalg. Bydel Stovner peker på den kollektive satsingen som noe mangelfull ettersom det er et høyt ønske å etablere en t-baneforbindelse fra Alna- til Stovner-siden.

– Tverrgående forbindelse fra Ellingsrud og over til Grorud og Stovner er noe vi har tatt opp før, men nå tar vi det altså opp igjen slik at det ikke blir lagt på is, sier Hallme.

Han tror det er viktig å ikke gi seg i kampen om en slik t-banesatsing.

– Vi må ha en viss tålmodighet for at det skal bli en realitet. Det er et stort ønske.

Dårlig fokus

Stovner bydel slakter også folkehelsen i kommuneplanen, og sikter da til at det vises et alt for lite fokus på dette. Videre ber bydelen om en bedre sykehusløsning enn dagens – ikke minst sikring av areal til sykehusformål ved tidligere Aker sykehus.

– Vi kunne hatt fokus på andre ting i denne planen også, men det er naturlig at vi kommer med innspill som ivaretar Stovners interesser, poengterer Per Opsahl (H).

Han er negativt innstilt til utbygging av Alnabruterminalen.

– Hvis vi skal ha et godt transportsystem må terminalen flyttes. Det synes jeg burde vært tatt opp som et tema i planen, sier han.

Ville avvise

Jan Arild Linja (Frp) sier han var fristet til å si nei til hele kommuneplanen, men trøster seg med at planen kan endres etter hvert.

– Vi foreslår derfor ingen endringer i et dokument på over 600 sider, men kommer til å forsøke å gjøre de endringene vi kan underveis, sier han.

Linja mener blant annet at kommuneplanen har satt seg latterlige, urealistiske mål:

– Det står her at de fleste menneskene skal bruke kollektiv transport. Det skal bli mindre biltrafikk med 147.000 flere boenheter, altså null i bilvekst. Det har jeg ingen tro på, sier han.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

– Kommer ikke til <BR>huset på prærien

De første 56 boligene av totalt 800 OBOS-leiligheter på Vollebekk hadde salgsstart tirsdag 25. april.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta.

 
Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.

- Oslos fineste NAV-lokaler

Bydel Bjerke har flyttet inn i nye lokaler «rett over veien» fra Økern senter. NAV har fått publikumsmottak i 1. etasje - og kan ikke få rost den nye utformingen nok.

Tar opp kampen <BR>mot «skremselskapital»

Jan Bøhler (Ap) foreslår at politiet kan iverksette oppholdsforbud for enkelte personer som er ute etter å bygge seg opp et voldsrykte for å virke farligere i et ungdomsmiljø. Nå skal justisminister Per-Willy Amundsen (Frp) gå videre med saken.