Byrådet – etter ett år:

«Vi må snakke
litt om Oslopakka»

«Vi må snakke <BR>litt om Oslopakka»

LANG VEI Å GÅ: Raymond Johansen peker på kontroversene rundt et lokk over E6 - med blant annet Statens vegvesen som motstand. Journalist Caroline Bremer i Akers Avis Groruddalen har samlet alle artiklene som handler om lokk over E6 og Oslopakke 3 helt siden 2003 i en perm.

Raymond Johansen kaller fortsatt Oslopakke 3 for en revolusjonerende gavepakke til Oslo - selv om Groruddalens prosjekter er skjøvet fram i tid. Han understreker spesielt at E6-lokkets kamp ikke er over.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
21.10.2016 kl 09:57

Oslopakke 3

Oslopakke 3 en overordnet plan for utbygging og finansiering av veier og kollektivtrafikk i Oslo og Akershus.

Omtrent alt som bygges av vei og bane i Oslo og Akershus finansieres gjennom Oslopakke 3. I år kom revidert avtale for perioden 2017-2036.

Revidert Oslopakke 3 har en økonomisk ramme på 75 milliarder kroner, og finansiering av pakka skjer gjennom bompenger og bevilgninger fra staten, kommunen og Akershus fylkeskommune.

Byrådsleder Raymond Johansen kaller Oslopakke 3 for en historisk stor satsing på kollektivtrafikk, gang- og sykkelveier. Han har store planer fremover for hvordan Oslo kan bli en mer miljøvennlig by. Blant annet trekker han fram redusering av NO2-utslipp, nitrogendioksid, som står bak mye av den farlige forurensingen - ikke minst i Groruddalen.

Likefullt - det er ikke til å komme bort fra at det er den andre siden av byen som stikker av med de største gevinstene. I Groruddalen er det et savn etter konkrete tiltak tilsvarende det man leser om på vestkanten. Dette har preget leserbrev-sidene her i avisen siden Oslopakke 3-avtalen ble vedtatt. Folk er skuffet.

- I 2004 lanserte Jens Stoltenberg og Jan Bøhler lokk over E6. De la fram konkrete planer med tegninger, og sa at byggingen kunne starte allerede i 2008. Siden har det ikke skjedd noe. Nå er riktignok prosjektet oppført i Oslopakke 3 - men det vil ikke i beste fall skje noe før tidligst i 2021. Folk her oppe er skuffet. Hva kan du si om det?

- Lokket ligger inne. Det kunne vært prioritert høyere, og jeg er veldig for et lokk. Men det er kontroversielt. Det er mange store krefter som skal bekjempes i slike prosesser. Neste kamp blir for lengden på lokket. Jeg mener prosjektet vil være svar på arealutfordringene man har og bedre bruk av Groruddalen, rett og slett.

Les mer om Raymond Johansen etter ett år i rådhuset her: Med Groruddalen på skuldrene

- Kunne du ikke hvisket noen i øret da du jobbet som partisekretær - for å få fortgang i prosjektet?

- Det gjorde jeg. Men vi har rett og slett ikke lykkes med å få prosjektet opp. Men det ligger inne. Grunnen til at det ikke er «pushet» mer fram er kontroversene.

- Hva mener du om Høyres «Ap bløffer»-argument? De mener at dere egentlig ikke er så opptatt av lokket, og at det faktisk er Høyre som sørget for å få det med i Oslopakke 3 i denne runden.

- Det er en form for ynkelig politisk argumentasjon. Vi står sammen om et sluttresultat. Det dreier seg om å gi og ta. Lokket over E6 kunne godt vært større og mer forpliktende, men det er inne. Enkelte savner også Fossumdiagonalen. Ok, den kom ikke. Men ny baneløsning for Nedre Romerike og sentrumstunnelen vil øke attraktiviteten i Groruddalen - og har stor betydning.

Les: Høyre: Ap bryr seg ikke om E6-lokket

- Høyre har uttalt at de mistenker Ap for å ta mange av stemmene i Groruddalen for gitt og at dere derfor ikke prioriterer prosjekter her oppe. Hva mener du om det?

- Jeg tar ikke en eneste stemme fra Groruddalen for gitt. Jeg har bodd her hele livet og jeg vet at groruddøler ikke gidder å stemme bare for gjentakelsens skyld. De stemmer for det de tror på. Det ligger en usannynlig arroganse fra Høyre her - og jeg håper de ikke tar stemmene på Frogner og i Vestre Aker for gitt.

- Forstår du at folk lurer når Groruddals-prosjektene ikke er like konkretisert som på vestkanten, det er jo det som er kjernen i kritikken her oppe? Som for eksempel at tverrforbindelsen i Groruddalen, som «alle» er opptatt av og snakker om, faktisk ikke er nevnt med egne ord i Oslopakka? Det er flytende.

- Ja, det skjønner jeg. Men tverrforbindelsen er med i Oslopakke 3 og den har fått finansiering.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.