Obos-Mæland:

–  Viktigere med t-bane i dalen enn Intercity-tog

–  Viktigere med t-bane i dalen enn Intercity-tog

VIL HA BANE I OSLO: Obos-sjef Martin Mæland (midten) mener regjeringen bør bruke penger på å ruste opp t-banen i Oslo - blant annet med en tverrgående trase i dalen - fremfor å bygge Intercity-triangelet.

Obos-sjef Martin Mæland mener staten må åpne sjekkheftet og ta en større rolle når tverrgående t-bane i Groruddalen, Ahus-bane og andre store Oslo-prosjekter skal gjennomføres. Han mener det er mer bærekraftig enn å bygge Intercity-triangelet.

Tekst:

Publisert:

Under Obos-konferansen kom den mektige konsernsjefen med noen klare beskjeder til regjeringen.

– Vi mener at staten må spille en viktigere rolle når kollektivtrafikk bygges i Oslo. Der det er t-bane er det attraktivt å bo, og derfor må det bygges mer bane i byen. Det er helt avgjørende for å møte befolkningsveksten, sier Martin Mæland til Akers Avis Groruddalen.

Han er fornøyd med at det finnes t-bane på hver side av Groruddalen. Nå ønsker han seg en tverrforbindelse i dalbunnen.

–  Jeg ser for meg en trase som går fra Hasle og oppover i retning Ellingsrud. Det vil revitalisere hele dalbunnen.

- Er det potensiale i dalbunnen så lenge terminalen ligger der?

– Ja, absolutt. Med utgangspunkt i Økern kan man jobbe seg oppover. Det finnes en rekke arealer som er dårlig utnyttet i dalbunnen, sier Mæland.

Han mener det er økonomisk uforsvarlig å bruke mellom 50 og 150 milliarder kroner på å bygge Intercity-triangelet. Mæland mener at ny t-banetunnel, tverrforbindelse i dalbunnen, samt forlengelse av t-banen til Ahus og Fornebu haster langt mer.

– Det er så mye mer samfunnsøkonomisk å bygge ut t-banenettet i Oslo. Transportøkonomisk Institutt har også sagt at Intercity verken er miljøvennlig eller økonomisk. Å utbedre togtilbudet til Ski kan være lurt, gitt at man bygger stasjoner i mellom, men å bygge lyntog til Lillehammer har lite for seg.

- Hvorfor det?

–  Fordi folk bor i Oslo-området. Husk på at Oslo og Akershus vokser mer på ett år enn det bor folk i Lillehammer. Det er så mange prosjekter som haster mer enn Intercity, sier Mæland

Statssekretær Bård Hoksrud sier han forstår Obos' agenda, men at regjeringen må ta hensyn til hele landet.

–  Jeg forstår veldig godt hva Martin Mæland mener, og jeg skjønner hvorfor han mener det. Vi er derimot nødt til å tenke på helheten, sier Hoksrud.

Les mer om saken i vår E-avis.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

En ung gutt under 18 år falt igjennom skoletaket til Tiurleiken skole på Romsås søndag ettermiddag. Gutten er fraktet til sykehus.

Kan få slutt på utleie-haiene

På mandag skal Stortinget behandle saken om ny eierseksjonslov. Går det igjennom, kan det bety at både hyblifisering og utleie av leiligheter til hotellvirksomhet begrenses.

 
Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.