ANNONSE

Obos-Mæland:

–  Viktigere med t-bane i dalen enn Intercity-tog

–  Viktigere med t-bane i dalen enn Intercity-tog

VIL HA BANE I OSLO: Obos-sjef Martin Mæland (midten) mener regjeringen bør bruke penger på å ruste opp t-banen i Oslo - blant annet med en tverrgående trase i dalen - fremfor å bygge Intercity-triangelet.

Obos-sjef Martin Mæland mener staten må åpne sjekkheftet og ta en større rolle når tverrgående t-bane i Groruddalen, Ahus-bane og andre store Oslo-prosjekter skal gjennomføres. Han mener det er mer bærekraftig enn å bygge Intercity-triangelet.

Tekst:

Publisert:

Under Obos-konferansen kom den mektige konsernsjefen med noen klare beskjeder til regjeringen.

– Vi mener at staten må spille en viktigere rolle når kollektivtrafikk bygges i Oslo. Der det er t-bane er det attraktivt å bo, og derfor må det bygges mer bane i byen. Det er helt avgjørende for å møte befolkningsveksten, sier Martin Mæland til Akers Avis Groruddalen.

Han er fornøyd med at det finnes t-bane på hver side av Groruddalen. Nå ønsker han seg en tverrforbindelse i dalbunnen.

–  Jeg ser for meg en trase som går fra Hasle og oppover i retning Ellingsrud. Det vil revitalisere hele dalbunnen.

- Er det potensiale i dalbunnen så lenge terminalen ligger der?

– Ja, absolutt. Med utgangspunkt i Økern kan man jobbe seg oppover. Det finnes en rekke arealer som er dårlig utnyttet i dalbunnen, sier Mæland.

Han mener det er økonomisk uforsvarlig å bruke mellom 50 og 150 milliarder kroner på å bygge Intercity-triangelet. Mæland mener at ny t-banetunnel, tverrforbindelse i dalbunnen, samt forlengelse av t-banen til Ahus og Fornebu haster langt mer.

– Det er så mye mer samfunnsøkonomisk å bygge ut t-banenettet i Oslo. Transportøkonomisk Institutt har også sagt at Intercity verken er miljøvennlig eller økonomisk. Å utbedre togtilbudet til Ski kan være lurt, gitt at man bygger stasjoner i mellom, men å bygge lyntog til Lillehammer har lite for seg.

- Hvorfor det?

–  Fordi folk bor i Oslo-området. Husk på at Oslo og Akershus vokser mer på ett år enn det bor folk i Lillehammer. Det er så mange prosjekter som haster mer enn Intercity, sier Mæland

Statssekretær Bård Hoksrud sier han forstår Obos' agenda, men at regjeringen må ta hensyn til hele landet.

–  Jeg forstår veldig godt hva Martin Mæland mener, og jeg skjønner hvorfor han mener det. Vi er derimot nødt til å tenke på helheten, sier Hoksrud.

Les mer om saken i vår E-avis.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE