Obos-Mæland:

–  Viktigere med t-bane i dalen enn Intercity-tog

–  Viktigere med t-bane i dalen enn Intercity-tog

VIL HA BANE I OSLO: Obos-sjef Martin Mæland (midten) mener regjeringen bør bruke penger på å ruste opp t-banen i Oslo - blant annet med en tverrgående trase i dalen - fremfor å bygge Intercity-triangelet.

Obos-sjef Martin Mæland mener staten må åpne sjekkheftet og ta en større rolle når tverrgående t-bane i Groruddalen, Ahus-bane og andre store Oslo-prosjekter skal gjennomføres. Han mener det er mer bærekraftig enn å bygge Intercity-triangelet.

Tekst:

Publisert:

Under Obos-konferansen kom den mektige konsernsjefen med noen klare beskjeder til regjeringen.

– Vi mener at staten må spille en viktigere rolle når kollektivtrafikk bygges i Oslo. Der det er t-bane er det attraktivt å bo, og derfor må det bygges mer bane i byen. Det er helt avgjørende for å møte befolkningsveksten, sier Martin Mæland til Akers Avis Groruddalen.

Han er fornøyd med at det finnes t-bane på hver side av Groruddalen. Nå ønsker han seg en tverrforbindelse i dalbunnen.

–  Jeg ser for meg en trase som går fra Hasle og oppover i retning Ellingsrud. Det vil revitalisere hele dalbunnen.

- Er det potensiale i dalbunnen så lenge terminalen ligger der?

– Ja, absolutt. Med utgangspunkt i Økern kan man jobbe seg oppover. Det finnes en rekke arealer som er dårlig utnyttet i dalbunnen, sier Mæland.

Han mener det er økonomisk uforsvarlig å bruke mellom 50 og 150 milliarder kroner på å bygge Intercity-triangelet. Mæland mener at ny t-banetunnel, tverrforbindelse i dalbunnen, samt forlengelse av t-banen til Ahus og Fornebu haster langt mer.

– Det er så mye mer samfunnsøkonomisk å bygge ut t-banenettet i Oslo. Transportøkonomisk Institutt har også sagt at Intercity verken er miljøvennlig eller økonomisk. Å utbedre togtilbudet til Ski kan være lurt, gitt at man bygger stasjoner i mellom, men å bygge lyntog til Lillehammer har lite for seg.

- Hvorfor det?

–  Fordi folk bor i Oslo-området. Husk på at Oslo og Akershus vokser mer på ett år enn det bor folk i Lillehammer. Det er så mange prosjekter som haster mer enn Intercity, sier Mæland

Statssekretær Bård Hoksrud sier han forstår Obos' agenda, men at regjeringen må ta hensyn til hele landet.

–  Jeg forstår veldig godt hva Martin Mæland mener, og jeg skjønner hvorfor han mener det. Vi er derimot nødt til å tenke på helheten, sier Hoksrud.

Les mer om saken i vår E-avis.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.