Obos-Mæland:

–  Viktigere med t-bane i dalen enn Intercity-tog

–  Viktigere med t-bane i dalen enn Intercity-tog

VIL HA BANE I OSLO: Obos-sjef Martin Mæland (midten) mener regjeringen bør bruke penger på å ruste opp t-banen i Oslo - blant annet med en tverrgående trase i dalen - fremfor å bygge Intercity-triangelet.

Obos-sjef Martin Mæland mener staten må åpne sjekkheftet og ta en større rolle når tverrgående t-bane i Groruddalen, Ahus-bane og andre store Oslo-prosjekter skal gjennomføres. Han mener det er mer bærekraftig enn å bygge Intercity-triangelet.

Under Obos-konferansen kom den mektige konsernsjefen med noen klare beskjeder til regjeringen.

– Vi mener at staten må spille en viktigere rolle når kollektivtrafikk bygges i Oslo. Der det er t-bane er det attraktivt å bo, og derfor må det bygges mer bane i byen. Det er helt avgjørende for å møte befolkningsveksten, sier Martin Mæland til Akers Avis Groruddalen.

Han er fornøyd med at det finnes t-bane på hver side av Groruddalen. Nå ønsker han seg en tverrforbindelse i dalbunnen.

–  Jeg ser for meg en trase som går fra Hasle og oppover i retning Ellingsrud. Det vil revitalisere hele dalbunnen.

- Er det potensiale i dalbunnen så lenge terminalen ligger der?

– Ja, absolutt. Med utgangspunkt i Økern kan man jobbe seg oppover. Det finnes en rekke arealer som er dårlig utnyttet i dalbunnen, sier Mæland.

Han mener det er økonomisk uforsvarlig å bruke mellom 50 og 150 milliarder kroner på å bygge Intercity-triangelet. Mæland mener at ny t-banetunnel, tverrforbindelse i dalbunnen, samt forlengelse av t-banen til Ahus og Fornebu haster langt mer.

– Det er så mye mer samfunnsøkonomisk å bygge ut t-banenettet i Oslo. Transportøkonomisk Institutt har også sagt at Intercity verken er miljøvennlig eller økonomisk. Å utbedre togtilbudet til Ski kan være lurt, gitt at man bygger stasjoner i mellom, men å bygge lyntog til Lillehammer har lite for seg.

- Hvorfor det?

–  Fordi folk bor i Oslo-området. Husk på at Oslo og Akershus vokser mer på ett år enn det bor folk i Lillehammer. Det er så mange prosjekter som haster mer enn Intercity, sier Mæland

Statssekretær Bård Hoksrud sier han forstår Obos' agenda, men at regjeringen må ta hensyn til hele landet.

–  Jeg forstår veldig godt hva Martin Mæland mener, og jeg skjønner hvorfor han mener det. Vi er derimot nødt til å tenke på helheten, sier Hoksrud.

Les mer om saken i vår E-avis.

Siste nytt i Nyheter

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!