Vil bruke Ensjø-modellen i dalen

Vil bruke Ensjø-modellen i dalen

 

«Nye» Ensjø er i ferd med å ta form. Nå er byen i ferd med å vokse oppover i dalen, og byråd Bård Folke Fredriksen (H) ønsker å bruke Ensjø-modellen når utbyggingen på Breivoll og Vollebekk tar til.

Skrevet av:

I 2004 vedtok bystyret en overordnet plan for Ensjø. I praksis betød det at kommunen la føringer for hvordan hver enkelt tomt i området burde bli utnyttet.

-  Vi i kommunen tok en aktiv rolle og gikk i dialog med grunneierne for å føre dem sammen. Det ble fort klart at alle hadde noe å tjene på å transformere Ensjø, sier byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen.

Næringseiendommene ble kjøpt av tunge boligbyggere som Ferd, JM og Obos. Hvert prosjekt ble behandlet separat, men kommunen tok alltid utgangspunkt i hvilke føringer som lå til grunn i den overordnede planen.

«Gamle» Ensjø ble brukt til lagervirksomhet, bilbutikker og annen plasskrevende industri. Nå er transformasjonen i full gang og 7000 nye boliger er i ferd med å bli bygget.*

 

Tett samarbeid

I morgen, torsdag, åpner første trinn av den nye Tiedemannsparken. Denne er finansiert av Veidekke og Ferd.

-  Samarbeidet mellom kommunen og de private aktørene har vært fantastisk. Vi har gjort vår jobb med å samle grunneierne, ruste opp T-banenstasjonen, bygge gangbro over Grenseveien, mens utbyggerne lager denne parken. I sum får vi et svært hyggelig og attraktivt boområde, sier Folke Fredriksen.

Han mener at Oslo sentrum er i ferd med å vokse seg oppover i dalen. På Økern er utbyggingen i gang, mens kommunens planmyndigheter allerede har laget planer for hvordan områder som Vollebekk og Breivoll vil se ut i fremtidern.

 

Skal bruke Ensjø

Når disse planene blir konkretisert, ønsker Folke Fredriksen å bruke Ensjø-modellen.

-  Ensjø har mange likhetstrekk med for eksempel Vollebekk og Breivoll. Det er sentrumsnære områder som ligger ved knutepunkter. Begge stedene er preget av mye næringsvirksomhet, og derfor blir samarbeidet mellom kommunen og private svært viktig, sier han.

Folke Fredriksen tror alle setter pris på at det ligger føringer for hva de ulike tomtene skal brukes til.

-  Ved å ha en overordnet plan har vi klart å få en konsekvent og gjennomtenkt utbygging. Det viser hva som er mulig når vi jobber på tvers av sektorer.

 

Gjort med kvalitet

Folke Fredriksen mener Ensjø er utviklet med kvalitet.

-  Bare se på den nye parken. Den koster 67 millioner kroner - inklusiv broa. Det er dyrt, men hele området får et fantastisk løft som følge av det. Utbyggerne får mer igjen for boligene, mens byen får hyggelige nærområder, sier han.

Det gamle Narvesen-bygget er gjort om til boligblokker. Tanken er å bygge svært tett rundt T-banen, mens det er lagt opp til større uteområder og mer variert bebyggelse når man kommer nærmere Hasle.

Det vil fortsatt være rom for kontorvirksomhet på Ensjø, men disse vil ligge nær Ensjøveien.

 

Bettum: -  Har sansen for Ensjø

Ola Bettum i In'By har sans for Ensjø-modellen, og mener den er brukbar når industriområder i Groruddalen skal bli til attraktive boligfelt.

-  På Ensjø var det en hel rekke grunneiere, noe som gjorde at kommunen måtte ta et større ansvar for å legge til rette for boligutvikling. En høyspentmast ble gravd ned og gater ble rustet opp. I Lodalen, der Obos er alene, tok de store deler av jobben selv. Om du har mange grunneiere må kommunen ta et større ansvar for infrastrukturen, forklarer Bettum.

Landskapsarkitekten mener Ensjø-modellen er god og at den er overførbar til for eksempel Vollebekk.

- Der er det cirka 14 grunneiere, noe som er langt færre enn hva som var tilfelle på Ensjø. Jeg har stor sans for at kommunen lager en grovmasket og overordnet plan for de offentlige rommene. De danner grunnlag for utbyggingsavtaler, sier Bettum.

Han mener at noe av problemet på Ensjø er at ikke all næringen har flyttet.

-  I området mellom Ensjøveien og Gjøvik-banen er det flere tomter som kunne og burde vært brukt til boligformål. Næringsbyggene er rett og slett for verdifulle til å flyttes på.

Når det gjelder Breivoll, mener Bettum at området er avhengig av Jernbaneverket.

-  Breivoll stasjon må etableres langs hovedbanen. Om vi skal vente på T-baneutbygging er jeg redd Breivoll-planene ligger svært mange år fram i tid.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!