Vil bruke Ensjø-modellen i dalen

Vil bruke Ensjø-modellen i dalen

 

«Nye» Ensjø er i ferd med å ta form. Nå er byen i ferd med å vokse oppover i dalen, og byråd Bård Folke Fredriksen (H) ønsker å bruke Ensjø-modellen når utbyggingen på Breivoll og Vollebekk tar til.

Tekst:

Publisert:

I 2004 vedtok bystyret en overordnet plan for Ensjø. I praksis betød det at kommunen la føringer for hvordan hver enkelt tomt i området burde bli utnyttet.

-  Vi i kommunen tok en aktiv rolle og gikk i dialog med grunneierne for å føre dem sammen. Det ble fort klart at alle hadde noe å tjene på å transformere Ensjø, sier byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen.

Næringseiendommene ble kjøpt av tunge boligbyggere som Ferd, JM og Obos. Hvert prosjekt ble behandlet separat, men kommunen tok alltid utgangspunkt i hvilke føringer som lå til grunn i den overordnede planen.

«Gamle» Ensjø ble brukt til lagervirksomhet, bilbutikker og annen plasskrevende industri. Nå er transformasjonen i full gang og 7000 nye boliger er i ferd med å bli bygget.*

 

Tett samarbeid

I morgen, torsdag, åpner første trinn av den nye Tiedemannsparken. Denne er finansiert av Veidekke og Ferd.

-  Samarbeidet mellom kommunen og de private aktørene har vært fantastisk. Vi har gjort vår jobb med å samle grunneierne, ruste opp T-banenstasjonen, bygge gangbro over Grenseveien, mens utbyggerne lager denne parken. I sum får vi et svært hyggelig og attraktivt boområde, sier Folke Fredriksen.

Han mener at Oslo sentrum er i ferd med å vokse seg oppover i dalen. På Økern er utbyggingen i gang, mens kommunens planmyndigheter allerede har laget planer for hvordan områder som Vollebekk og Breivoll vil se ut i fremtidern.

 

Skal bruke Ensjø

Når disse planene blir konkretisert, ønsker Folke Fredriksen å bruke Ensjø-modellen.

-  Ensjø har mange likhetstrekk med for eksempel Vollebekk og Breivoll. Det er sentrumsnære områder som ligger ved knutepunkter. Begge stedene er preget av mye næringsvirksomhet, og derfor blir samarbeidet mellom kommunen og private svært viktig, sier han.

Folke Fredriksen tror alle setter pris på at det ligger føringer for hva de ulike tomtene skal brukes til.

-  Ved å ha en overordnet plan har vi klart å få en konsekvent og gjennomtenkt utbygging. Det viser hva som er mulig når vi jobber på tvers av sektorer.

 

Gjort med kvalitet

Folke Fredriksen mener Ensjø er utviklet med kvalitet.

-  Bare se på den nye parken. Den koster 67 millioner kroner - inklusiv broa. Det er dyrt, men hele området får et fantastisk løft som følge av det. Utbyggerne får mer igjen for boligene, mens byen får hyggelige nærområder, sier han.

Det gamle Narvesen-bygget er gjort om til boligblokker. Tanken er å bygge svært tett rundt T-banen, mens det er lagt opp til større uteområder og mer variert bebyggelse når man kommer nærmere Hasle.

Det vil fortsatt være rom for kontorvirksomhet på Ensjø, men disse vil ligge nær Ensjøveien.

 

Bettum: -  Har sansen for Ensjø

Ola Bettum i In'By har sans for Ensjø-modellen, og mener den er brukbar når industriområder i Groruddalen skal bli til attraktive boligfelt.

-  På Ensjø var det en hel rekke grunneiere, noe som gjorde at kommunen måtte ta et større ansvar for å legge til rette for boligutvikling. En høyspentmast ble gravd ned og gater ble rustet opp. I Lodalen, der Obos er alene, tok de store deler av jobben selv. Om du har mange grunneiere må kommunen ta et større ansvar for infrastrukturen, forklarer Bettum.

Landskapsarkitekten mener Ensjø-modellen er god og at den er overførbar til for eksempel Vollebekk.

- Der er det cirka 14 grunneiere, noe som er langt færre enn hva som var tilfelle på Ensjø. Jeg har stor sans for at kommunen lager en grovmasket og overordnet plan for de offentlige rommene. De danner grunnlag for utbyggingsavtaler, sier Bettum.

Han mener at noe av problemet på Ensjø er at ikke all næringen har flyttet.

-  I området mellom Ensjøveien og Gjøvik-banen er det flere tomter som kunne og burde vært brukt til boligformål. Næringsbyggene er rett og slett for verdifulle til å flyttes på.

Når det gjelder Breivoll, mener Bettum at området er avhengig av Jernbaneverket.

-  Breivoll stasjon må etableres langs hovedbanen. Om vi skal vente på T-baneutbygging er jeg redd Breivoll-planene ligger svært mange år fram i tid.

Siste nytt i Nyheter

Ungdom kastet steiner og tente på bil

Politiet avviser at hendelsene i på Stovner og Vestli i helga er i forbindelse med gjengkriminalitet. De etterforsker nå flere forhold fra helga, blant annet skal ungdom ha kastet en tung stein ned fra en bro på Vestli og tent på bil og søppelkasser. Tirsdag ble to ungdommer på 19 og 20 år pågrepet ...

Ung gutt falt igjennom skoletak

En femten år gammel gutt falt igjennom skoletaket til Tiurleiken skole på Romsås søndag ettermiddag. Gutten ble fraktet til sykehus og tilstanden er fremdeles alvorlig.

 
Kan få slutt på utleie-haiene

På mandag skal Stortinget behandle saken om ny eierseksjonslov. Går det igjennom, kan det bety at både hyblifisering og utleie av leiligheter til hotellvirksomhet begrenses.

Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.