Plan- og bygningsetaten om Haraldrud:

Vil bygge ned
Østre Aker vei

Vil bygge ned <BR>Østre Aker vei

HARALDRUD: I illustrasjonen kan man se at det står Østre Aker aveny. Illustrasjon: PBE

Plan- og bygningsetaten ønsker innspill til Haraldrud-planen som nå er ute på høring. I den foreslås det å bygge ned Østre Aker vei til en «byaveny».

Skrevet av:

Haraldrud skal være en del av kommunens satsing på en mer miljøvennlig og kompakt by, i tråd med skifte og etterspørsel i næringslivet. Nå er den veiledende planen for offentlig rom (VPOR) ute på høring fra Plan- og bygningsetaten.

- VPOR-en lages for å styre den overordna byutviklingen, og skal angi rammer for offentlige rom, som gater, torg og parker, forteller enhetsleder Jørn Roar Moe i PBE.

I planen ligger det inne et forslag om å bygge ned Østre Aker vei. I dag er veien en av de store trafikkårene som går igjennom Groruddalen.

Usikkerhetsmomentet nå er Østre Aker vei og hvilken rolle trafikkåren skal ha. Å bygge om veien til en byaveny kan bidra til en betydelig miljømessig oppgradering, sier han.

Tre hovedpunkter

En aveny er definert som en bred gate, ofte med trær beplantet langs begge sider. Det ligger ingen forslag i planen som vurderer utviklingsmulighetene ved å beholde Østre Aker vei som den er i dag.

- Vi vil bygge om Østre Aker vei slik at miljøbelastningene i området blir mindre. Både hastighet, motorteknologi og veikapasitet påvirker dette. Gatas utforming er med på å påvirke trafikantadferd, trafikkomfang og opplevelse, forteller han.

Moe forteller at veien ikke stenges, men at miljøvennlige transportformer skal prioriteres. Og at Risløkka ikke blir et alternativ for bilistene.

- En ombygging av Østre Aker vei og Trondheimsveien kan redusere den totale bilkapasiteten inn til byen, og bedre kapasiteten og kvaliteten for kollektivtrafikk og sykkel. Dette kan derfor bidra til en endring av reisevaner.

Tre hovedgangsstrøk

Denne prioriteringen fra PBE skal være i tråd med byrådserklæringen om å finne løsninger der biltrafikken reduseres.

- Uavhengig av antall felt og trafikal rolle mener vi at Østre Aker vei bør bygges om og hastigheten reduseres.

Haraldrud-planen foreslår tre hovedgangsstrøk gjennom området: et turdrag langs godsporet Alnabanen, et bredt grøntdrag langs Haraldrudveien og strøksgate med yrende byliv i Kabelgaten - som ifølge PBE blir selve nerven.

Personlig tror jeg Kabelgata vil være et flott bidrag for et mye større område enn Haraldrud. Gaten har et utrolig potensial, og vil bli et merke og en attraksjon, sier han.

Diskusjon om vei

Det har stormet litt rundt Kabelgata i år. Frp har reagert på bystyrets forslag om å ekspropriere 123 parkeringsplasser tilknyttet Oxer eiendom. Byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen (MDG) har uttalt til avisen at de ønsker en god dialog med næringslivet fram mot planene til PBE realiseres. 

- Det ser litt røft ut i dag, men den siden av gata vil få småbutikker og kafeer i tillegg til annen næring. Det blir veldig redusert trafikk, men vi har ikke landet på om veien skal være stengt, eller utforme den på en slik måte at vi ikke innbyr til bilkjøring.

Utviklingen i Haraldrudveien er en del av en grønn ring knyttet sammen med resten av Hovinbyen i Groruddalen.

Knytter sammen

Den skal danne et skille mellom industri- og renovasjonsområdene på nordsiden og delen med kombinasjon av bolig, kontorer og næringsvirksomhet på andre siden.

- Fortsettelsen av en grønn åre langs Alnabanen vil knytte områdene fra Sinsen og nedover til Alna.

Gangstrøkene vil bære preg av gatestruktur med kvartaler, parker og byrom med ulik størrelse og utforming. PBE foreslår å opparbeide noen av byrommene midlertidig i en tidlig fase, for så å oppgradere områdene trinnvis. Høringsfristen for innspill til VPOR-en er 19. september.

- Vi skal da gå igjennom merknader vi får, og eventuelt se om det er behov for justering av planen. Men hovedgrepet ligger der, sier Moe.

Les hele saken i vår eAvis og papiravis.

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!