ANNONSE

Plan- og bygningsetaten om Haraldrud:

Vil bygge ned
Østre Aker vei

Vil bygge ned <BR>Østre Aker vei

HARALDRUD: I illustrasjonen kan man se at det står Østre Aker aveny. Illustrasjon: PBE

Plan- og bygningsetaten ønsker innspill til Haraldrud-planen som nå er ute på høring. I den foreslås det å bygge ned Østre Aker vei til en «byaveny».

Se bildet større

AVGRENSET OMR?ÖDE: Illustrasjon over Haraldrud.

Se bildet større

KABELGATA: Slik kan det bli i Kabelgata ved Kuben yrkesarena.

Se bildet større

HARALDRUD: I illustrasjonen kan man se at det står Østre Aker aveny. Illustrasjon: PBE


Haraldrud skal være en del av kommunens satsing på en mer miljøvennlig og kompakt by, i tråd med skifte og etterspørsel i næringslivet. Nå er den veiledende planen for offentlig rom (VPOR) ute på høring fra Plan- og bygningsetaten.

- VPOR-en lages for å styre den overordna byutviklingen, og skal angi rammer for offentlige rom, som gater, torg og parker, forteller enhetsleder Jørn Roar Moe i PBE.

I planen ligger det inne et forslag om å bygge ned Østre Aker vei. I dag er veien en av de store trafikkårene som går igjennom Groruddalen.

Usikkerhetsmomentet nå er Østre Aker vei og hvilken rolle trafikkåren skal ha. Å bygge om veien til en byaveny kan bidra til en betydelig miljømessig oppgradering, sier han.

Tre hovedpunkter

En aveny er definert som en bred gate, ofte med trær beplantet langs begge sider. Det ligger ingen forslag i planen som vurderer utviklingsmulighetene ved å beholde Østre Aker vei som den er i dag.

- Vi vil bygge om Østre Aker vei slik at miljøbelastningene i området blir mindre. Både hastighet, motorteknologi og veikapasitet påvirker dette. Gatas utforming er med på å påvirke trafikantadferd, trafikkomfang og opplevelse, forteller han.

Moe forteller at veien ikke stenges, men at miljøvennlige transportformer skal prioriteres. Og at Risløkka ikke blir et alternativ for bilistene.

- En ombygging av Østre Aker vei og Trondheimsveien kan redusere den totale bilkapasiteten inn til byen, og bedre kapasiteten og kvaliteten for kollektivtrafikk og sykkel. Dette kan derfor bidra til en endring av reisevaner.

Tre hovedgangsstrøk

Denne prioriteringen fra PBE skal være i tråd med byrådserklæringen om å finne løsninger der biltrafikken reduseres.

- Uavhengig av antall felt og trafikal rolle mener vi at Østre Aker vei bør bygges om og hastigheten reduseres.

Haraldrud-planen foreslår tre hovedgangsstrøk gjennom området: et turdrag langs godsporet Alnabanen, et bredt grøntdrag langs Haraldrudveien og strøksgate med yrende byliv i Kabelgaten - som ifølge PBE blir selve nerven.

Personlig tror jeg Kabelgata vil være et flott bidrag for et mye større område enn Haraldrud. Gaten har et utrolig potensial, og vil bli et merke og en attraksjon, sier han.

Diskusjon om vei

Det har stormet litt rundt Kabelgata i år. Frp har reagert på bystyrets forslag om å ekspropriere 123 parkeringsplasser tilknyttet Oxer eiendom. Byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen (MDG) har uttalt til avisen at de ønsker en god dialog med næringslivet fram mot planene til PBE realiseres. 

- Det ser litt røft ut i dag, men den siden av gata vil få småbutikker og kafeer i tillegg til annen næring. Det blir veldig redusert trafikk, men vi har ikke landet på om veien skal være stengt, eller utforme den på en slik måte at vi ikke innbyr til bilkjøring.

Utviklingen i Haraldrudveien er en del av en grønn ring knyttet sammen med resten av Hovinbyen i Groruddalen.

Knytter sammen

Den skal danne et skille mellom industri- og renovasjonsområdene på nordsiden og delen med kombinasjon av bolig, kontorer og næringsvirksomhet på andre siden.

- Fortsettelsen av en grønn åre langs Alnabanen vil knytte områdene fra Sinsen og nedover til Alna.

Gangstrøkene vil bære preg av gatestruktur med kvartaler, parker og byrom med ulik størrelse og utforming. PBE foreslår å opparbeide noen av byrommene midlertidig i en tidlig fase, for så å oppgradere områdene trinnvis. Høringsfristen for innspill til VPOR-en er 19. september.

- Vi skal da gå igjennom merknader vi får, og eventuelt se om det er behov for justering av planen. Men hovedgrepet ligger der, sier Moe.

Les hele saken i vår eAvis og papiravis.

Siste nytt i Nyheter

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

ANNONSE
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

 
ANNONSE