Vil fremskynde Ahus-banen

Vil fremskynde Ahus-banen

MANGE KAMPER: Ellingsrud Vel står overfor mange viktige saker i tiden som kommer. Anne Grete Orlien leder arbeidet og får hjelp av styret som består av Mia Larsen (t.v.), Ganeshamoorthy, Bjørn Engstrøm, Stein Kristiansen, Monika Ustad og Lilleba Lian. Grace Baffoe var ikke tilstede da bildet ble tatt.

Lørenskog kommune er i full gang med sin kommuneplanen der traseen til Ahus-banen blir tegnet inn. Ellingsrud Vel ønsker å jobbe for at byggingen kommer i gang tidligere enn planlagt.

Tekst:

Publisert:

I kommuneplanen tegnes det inn plass til stasjonsbygninger og den endelige traseen for den nye linja, som blir en forlengelse av dagens linje 2 til Ellingsrudåsen.

Slik det ser ut nå, vil første holdeplass etter Ellingsrudåsen bli på Visperud, omtrent der Maxbo på Karihaugen ligger i dag. Neste stasjon blir Metro sentrum, i tilknytning til bussterminalen og kjøpesentret. Tredje stopp blir sentralsykehuset i Akershus, Ahus.

Kommuneplanen blir forhåpentligvis lagt fram for politisk behandling før sommeren.

– Ifølge Oslopakke 3 skal Ahus-banen bygges tidligst i 2018. Vi i Ellingsrud Vel jobber for å fremskynde prosessen. Så fort kommuneplanen legges fram, bør også pengene komme på bordet, sier nestleder i Ellingsrud Vel, Bjørn Engstrøm.

Til Lillestrøm?

Tirsdag var saken et tema da Ellingsrud Vel arrangerte årsmøte.

– Den nye baneløsningen vil gagne alle som av en eller annen årsak skal til sykehuset. T-banen er langt mer konkurransedyktig enn bussen. En annen ting er at det vil bli bygget mange nye arbeidsplasser på Karihaugen og Visperud - da trengs en t-bane, slår Engstrøm fast.

Oslo kommune og Akershus fylkeskommune har også gitt Ruter i oppdrag å konsekvensutrede en forlengelse av Ahus-banen til Lillestrøm. Utredningen skal være ferdig i mars 2015.

I tillegg til Ahus-banen, jobber velforeningen målrettet med å bedre trafikksituasjonen i Karolinerveien og ved innfartsparkeringen til Mariholtet, som i lang tid har vært preget av tungtrafikk.

Står sammen

Leder i Ellingsrud Vel, Anne Grete Orlien, er fornøyd med det brede engasjementet i saken.

– Vi, idrettslaget og ridesentret har alle stått opp og frontet saken. Samtidig har vi møtt politisk vilje - det gir tro på at vi kommer til å klare å få forbudsskilt også i Karolinerveien, sier Orlien.

– Samtidig har vi en kamp å kjempe mot Norgesbuss planer om å etablere bussdepot på trommeltomta.

– Dere blir ikke arbeidsledige med det første?

– Hehe, nei, det ser ikke sånn ut, sier Orlien, som akkurat har gjort unna sitt første år som leder i velforeningen.

– Det er artig å være leder. Jeg liker å jobbe med litt motstand, og det er ekstra gøy når vi får gjennomslag, sier hun.

  • Det nye styret består av Orlien (leder), Bjørn Engstrøm (nestleder), Monika Ustad, Mia Larsen, Lilleba Lian, Stein Kristiansen, Grace Baffoe og Ganeshamoorthy Nadarajah.

Siste nytt i Nyheter

Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

 
Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.

- Går fra ord til handling

Siden 2014 har flerbrukshallen på Tokerud vært godkjent av bystyret, men det har ikke ligget penger på bordet. I revidert budsjett gir byrådet 5,6 millioner til et forprosjekt som skal forme fremtidens hall.

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.