Vil ha bussanlegg i kommuneplanen

Vil ha bussanlegg i kommuneplanen

SAVNER BEDRE STYRING: Knut Røli (Ap) mener Oslo kommune må ta jobben med å finne egnede tomter til bussanlegg.

Ellingsrud-folket vant kampen mot Norgesbuss som ønsket å bygge bussdepot ved marka. BU-leder Knut Røli mener plasseringen av bussanlegg og brakkerigger må inn i kommuneplanen slik at nærmiljøer får mer forutsigbarhet.

Skrevet av:

–  Norgesbuss ble nektet på Ellingsrud, men dette problemet vil bare forskyve seg. De har vunnet anbudsrunden i Groruddalen og et sted må bussene stå. Jeg mener Oslo kommune bør holde av tomtegrunn som kan brukes til «uønsket» virksomhet som bussdepoter og brakkebyer, sier Alnas BU-leder, Knut Røli (Ap).

Fra før har Groruddalen et depot i Brubakkveien ved Grorud stasjon, et på Ulven og et i Jernkroken ved Østre Aker vei. I tillegg er det foreslått å bygge et anlegg ved Østre Aker kirkegård, mens depot-planene på Ellingsrud ble skrinlagt av Lørenskog kommunestyre i forrige uke.

–  Saken er at vi trenger denne typen virksomhet i byen, men i dag er det veldig uforutsigbart. I Ellingsrud-saken fikk Norgesbuss ansvar for å finne en egnet tomt til bussanlegg. Når kommunen ikke tar en mer aktiv rolle, blir det vanskelig for oss i bydelene, sier Røli.

Savner styring

Han mener at større kommunalt ansvar også vil gi mer aksept for lite ønsket virksomhet.

–  Hvis vi deler byen i fire eller åtte deler som alle tar sin «sjau», så vil ikke vi i Groruddalen føle at alt havner her. Det er ikke hensiktsmessig at markedet skal bestemme hvor ulik virksomhet skal ligge, sier han.

Røli tror det vil være lurt å bruke kommuneplanen til å holde av områder som egner seg for bussanlegg.

–  Når anbudene går ut fra Ruter bør de privatene busselskapene leie anlegg av kommunen. Det må være en bedre løsning enn at busselskap skal opptre som eiendomsselskaper, mener BU-lederen, og trekker fram et konkret eksempel:

–  Det hadde ikke vært noe i veien for at Norgesbuss hadde brukt bussdepotet i Brubakkveien, som står ferdig bygd og ikke er i full drift, i stedet for å gå løs på et boligområde. Jeg savner mer kommunal styring, sier han.

Får støtte

Arbeiderpartiets fraksjonsleder i byutviklingskomiteen, Anders Røberg-Larsen, støtter forslaget.

–  Det er ingen tvil om at kommunen bør legge til rette for den nødvendige infrastrukturen som kreves for å opprettholde kollektivtrafikken i byen. Bussdepot-saken på Ellingsrud var et godt eksempel på hvordan det ikke burde gjøres, sier Røberg-Larsen.

Byråd for miljø og samferdsel, Guri Melby (V), erkjenner at Ellingsrud-saken ikke var et eksempel til etterfølgelse.

–  Men generelt er vår intensjon at kommunen skal stille med bussanlegg, og det løses normalt gjennom selskapet Bussanlegg AS. På den måten får vi like konkurransevilkår i anbudsrundene. Norgesbuss-saken på Ellingsrud var en form for unntakstilstand. Jeg er helt enig i at vi må gjøre det vi kan for å skaffe egnede tomter, sier hun.

–  Ikke aktuelt

I Ruters busstrategi har de laget en rekke krav som bussanleggene må følge. Blant annet skal de ikke ligge i umiddelbar nærhet til boliger. En bussdepot-eiendom bør også på sikt ha rom for å fordoble kapasiteten sin, ifølge retningslinjene.

Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H) sier det ikke bli aktuelt å bruke kommuneplanen til å avholde tomter til bussanlegg og brakkerigger.

–  Kommuneplanen er for overordnet til å slå fast hva hver enkelt tomt skal brukes til. Endringer i behov og tomtebruk er såpass dynamisk at vi ikke ønsker å fastslå bruken til enkelttomter, sier han.

Planen skiller kun i grove trekk på hvor det skal være grønnstruktur og hvor det skal være byggesone.

–  Hva den enkelte tomt skal brukes til bestemmes gjennom byggesaker - der får alle berørte parter anledning til å uttale seg, avslutter Folke Fredriksen.

Siste nytt i Nyheter

Løfter skolen sammen

Løfter skolen sammen

  • Stovner vgs

De siste årene har Stovner videregående skole hatt synkende søkertall. I fjor valgte 15 av 120 elever VG1 studiespesialisering på Stovner vgs. som førstevalg. Da bestemte skolen seg for å snu utviklingen.

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

 
Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

 
Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

 
- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!