ANNONSE

Vil ha fotoboks i Hellerudveien

Vil ha fotoboks i Hellerudveien

ØNSKER SEG FOTOBOKS: Alna Venstres Mona Grønlie Herzog og bystyrepolitiker Odd Einar Dørum (V) kjemper for fotoboks i Hellerudveien. Veien er skolevei med en fartsgrense på 30 km/t som politikerne mener ikke blir overholdt.

Odd Einar Dørum (V) har nå fremmet forslag om forsøksordning med fotoboks på skoleveier i Oslo. En av veiene som blir brukt som eksempel er Hellerudveien i Bydel Alna.

Tekst:

Publisert:

Odd Einar Dørum (V) har fremmet sak om en prøveordning som setter opp fotobokser i skoleveier med 30 km/t fartsgrense. En av disse veiene er Hellerudveien i Bydel Alna. Han har fått med seg lokalpolitiker Mona Grønlie Herzog.

- I april i fjor gjennomførte Hellerud Vel en trafikkmåling i Hellerudveien. De målte over 2000 biler om dagen, det er mer enn det beboerne her skulle tilsi, forteller Grønlie Herzog.

-Det finnes humper i veien, men de er dimensjonert for at bussen skal komme fram. Derfor ønsker vi at det kommer en fotoboks her.

Dørum mener at folk vil planlegge kjøringen etter fotoboksen.

- Den står der som en effektiv og taus politibetjent, sier han.

Eksempler fra flere veier i Oslo

Hellerudveien har ikke fortau, er en skolevei, samt at biler parkerer på begge sider av veien.

- Den er uoversiktlig. Mange bruker også veien som gjennomfartsåre når det er kø på Tvetenveien, forklarer Grønlie Herzog.

Dørum har foreslått prøveordningen med skoleveier i store deler av Oslo som har 30 km/t-sone.

- Det finnes andre veier som er i slekt med Hellerudveien. Vi har eksempler fra Bydel Gamle Oslo, Alna, Frogner og Nordstrand. Vi ønsker å reise en bevisstgjøring av dette med saken som nå er til behandling i bystyret, forteller han.

-Å kjøre en gang for fort kan være en gang for mye.

Ikke en god idé, mener byråden

Byråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) for samferdsel i Oslo mener en fotoboks ikke er en god nok løsning.

- De trafikkfaglige tilbakemeldingene jeg får, er at fotobokser i seg selv ikke er et optimalt trafikksikkerhetstiltak. Samtidig har vel de fleste av oss opplevd å bli litt mer skjerpet når vi vet at det kommer en fotoboks, sier hun.

- Kan ikke en fotoboks gjøre slik at bilister kjører sakte og tar hensyn på en skolevei?

- Det som er ulempen er at de kan gjøre at bilister kjører sakte fram mot fotoboksen, og når «faren» er over, skrur man opp farten for å ta igjen tiden man føler å ha tapt ved å kjøre sakte. Det er ikke bra for skolebarna. Fysiske tiltak som for eksempel innsnevring av kjørebanen, fartshumper, fortau og kryssoppstramminger enda bedre tiltak.

Les hele saken i vår eAvis og papirutgave.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

ANNONSE
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

 
Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
ANNONSE