Vil ha idrettshøgskole i Huken

Vil ha idrettshøgskole i Huken

 

Oslo kommune er i gang med å lage en mulighetsstudie for å kartlegge hva Huken skal brukes til etter at pukkverket flytter sin vei. BU-leder Jack Grimsruds (Ap) høyeste ønske er få idrettshøgskolen til Ammerud.

Skrevet av:

-  Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Idrettshøgskolen eller Politihøgskolen er virksomheter som kunne passet godt. Begge deler kan drives innenfor markagrensa, det vil føre til at flere ressurssterke mennesker kommer hit og disse menneskene vil vi siden få stor nytte av i bydelens arbeid, sier Arbeiderpartiets Jack Grimsrud, som leder bydelsutvalget på Grorud.

Han ønsker seg ikke logistikkbedrifter, bussdepoter eller andre virksomheter som generer mye trafikk. 

-  Da vil det nesten være bedre å beholde pukkverket - da vet vi i hvert fall hva vi har. Det fine med en høgskole er at de ikke generer spesielt mye trafikk ettersom studenter flest reiser kollektivt, poengterer BU-lederen.

Eiendoms- og byfornyelsesetaten (EBY) har fått i oppdrag av byrådsavdelingen for byutvikling å gjennomføre en mulighetsstudie for etterbruk av Huken.

 

Oppløftende

Grorud bydel og aktuelle organisasjoner skal ta del i arbeidet. Alternativene i mulighetsstudien skal kostnadsberegnes og formålet med arbeidet er å gi grunnlag for ny reguleringsplan av pukkverket.

Dagens situasjon er at Åsland driver Huken Pukkverk på oppdrag fra bostyret etter Oslo Vei som gikk konkurs før jul 2012. I høst stevnet bostyret Oslo kommune, som var eier av Oslo Vei AS. Bostyret mener kommunen og dets politiske styre var en sterk medvirkende årsak til konkursen i selskapet.

Nå er situasjonen uavklart og mest sannsynlig går det mot en rettssak mellom partene. I utgangspunktet skulle pukkverket legges ned ved utgangen av året. I verste fall stenges ikke porten før i 2021, når dagens reguleringsplan utløper.

I mellomtiden jobbes det altså med veien videre. Erik Grønvold i aksjonsgruppa Stopp Huken - Vern Marka synes det er positvt.

-  Siden bystyret i 2010 vedtok å legge ned Huken har det vært snakket om etterbruken. Jeg synes det er oppløftende at partene er i gang, sier han.

 

Ingen mening

Grønvold mener det vil være dumt å vente til asfaltdriften opphører med å legge fremtidsplaner.

-  Å gå i gang med lange prosesser i 2021 ville vært en blunder, konstaterer han.

- Hva vil dere at Huken skal brukes til i fremtiden?

- Aksjonsgruppa har vært forsiktig med å mene noe om etterbruken fordi interessene kan sprike mye. Vår hovedinteresse er å få stengt pukkverket.

I oppdraget fra byrådsavdelingen til EBY står det at man særlig skal vurdere hvordan «området kan bidra til gode natur-, kultur-, og idrettsopplevelser».

Bydel Grorud vil ikke si stort om arbeidet ennå.

-  Vi skal delta, men det er politikerne som må legge føringene for hvordan utviklingen skal foregå, sier Jørn Linnerud, nærmiljøkonsulent i bydelen.

Siste nytt i Nyheter

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

 
Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!