Naboer protesterer:

Vil ha park og gravplasser

Vil ha park og gravplasser

STERK MOTSTAND: Prest Heinke Foertsch i Østre Aker og Haugerud menighet og leder Roger Pihl i Groruddalsporten storvel beskriver planforslaget for Persveien 25 som fantasiløst.

Kirkevergen gir grønt lys for å leie ut Persveien 25 som bussdepot i 50 år. Lokale motstandere mener tomta bør brukes til gravplasser og at planene vil låse Hovinbyen.

Skrevet av:

Persveien 25 ligger vis-à-vis Østre Aker kirke og er et grøntareal på 12 mål. Selv om tomta er regulert som grav- og urnelund, vurderer kirkevergen i disse dager å leie ut området.

– I dag ligger Østre Aker kirke på en øy mellom trafikkårer. Når Ulven-området bygges ut, med 2000 nye boliger som en del av Hovinbyen, vil vi at området skal bli et kraftsentrum. En del industriområder og tungtrafikk forsvinner, men blir det et bussdepot her vil busstrafikken skape barrierer, mener prest Heinke Foertsch i Østre Aker og Haugerud menighet og prosjektleder for kirkens utvikling av Katedralparken.

– Forslaget er fantasiløst og vil ødelegge Hovinbyen-prosjektet. Hvorfor ikke bygge bussparkering i høyden på et egnet sted, spør leder Roger Pihl i Groruddalsporten storvel.

Behov for tomta

Foertsch mener arealer til gravplasser vil bli større når utbyggingen av Hovinbyen er i full gang.

– Som prest er jeg fortvilet. De som jobber på kirkegården her for Gravferdsetaten sier at vi trenger dette området om senest 10 år, sier hun.

Tomta skal etter planen leies ut som bussdepot i 40 år med rett til ytterligere 10 år.

– Hvis ikke området her er tilgjengelig om 10 år, hvor skal vi da gravlegge folk, i Jessheim eller Ørje? Det er et spørsmål som ikke er besvart, mener Pihl.

– Kirkevergen vil gjerne tjene penger på å leie ut, men hva er det mot det tapte grøntområdet og urnearealet, undrer Foertsch.

Er ødeleggende

Bydelene Bjerke og Alna mener industri og bussdepot kan sette en stopper for fremtidig byutvikling i Persveien 25. For to år siden slaktet Bjerke bydel planforslaget om bussdepot og industri på kirketomta, da det heller var ønskelig å bevare grønne lunger.

– Det vi vedtok i bydelsutvalgsmøtet i 2013 stiller jeg meg bak, sier bydelsutvalgsleder Steinar Arnesen (Ap) i Bjerke bydel.

BU-leder Knut Røli (Ap) i Alna mener området bør brukes til noe annet enn parkering.

– Kommer man fra Furuset og kjører E6 mot Ulvensplitten er man helt på bydelsgrensa, derfor kommer vi med en uttalelse.

– Anbudssystemet for busser i Oslo er slik at hver gang noen vinner, så skal de bygge et nytt bussdepot. Det blir ganske mange etter hvert. Da er det bedre med felles kommunale steder til bussparkering, mener Røli.

Uenig med Foertsch

Kirkeverge Robert Wright mener Foertsch ikke kommer med riktig informasjon om tomta. Blant annet påpeker han at arealet ikke kan brukes som gravplass grunnet dårlig masse.

– Den vil ikke komme til å være i bruk før om 40 år og det må store investeringer til fordi man ikke kan begrave noen i en steinrøys. Det er ikke satt av midler til dette i overskuelig fremtid, poengterer Wright.

– Oslo bispedømmeråd er også enig i at dette er riktig måte å bruke tomta på. Utleie av tomta vil generere penger til Kirkelig Fellesråd som kan brukes til å ruste opp området. Tomta skal etter bruk tilbakestilles av leietaker og da vil det bli lettere å gjøre arealene om til gravlundsareal igjen, legger han til.

Positivt med depot

– Er ikke 50 år lenge å leie bort som et bussdepot i et byutviklingsområde?

– Det er lang tid, men vår vurdering sammen med Gravferdsetaten er at 40 år er akseptabelt. Så får vi se hva som gjelder de siste ti, svarer kirkevergen.

Han synes et bussdepot er positivt.

– Det er behov for flere busser og jeg tror det gjør forslaget mer spiselig. Depotet vil ligge i direkte påkjøring til de store hovedveiene og vil ikke føre til økt trafikk.

– Pilegrimsleden går også gjennom dette området?

– Den påstanden er feil, den går faktisk et stykke bortenfor. Det at vi kan gjennomføre tiltak i Persveien 25 gjør at vi på sikt kan oppgradere Pilegrimsleden, svarer Wright.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

 
Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

 
Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

 
Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!