ANNONSE

Naboer protesterer:

Vil ha park og gravplasser

Vil ha park og gravplasser

STERK MOTSTAND: Prest Heinke Foertsch i Østre Aker og Haugerud menighet og leder Roger Pihl i Groruddalsporten storvel beskriver planforslaget for Persveien 25 som fantasiløst.

Kirkevergen gir grønt lys for å leie ut Persveien 25 som bussdepot i 50 år. Lokale motstandere mener tomta bør brukes til gravplasser og at planene vil låse Hovinbyen.

Tekst:

Publisert:

Se bildet større

ER POSITIV: Kirkeverge i Oslo, Robert Wright, mener et bussdepot i Persveien 25 møter behovet for flere busser. Samtidig avviser han at en utleieavtale vil sette kjepper ihjulene for fremtidige gravplasser.

Se bildet større

MOT FORSLAGET: BU-lederne Knut Røli (Ap) og Steinar Arnesen (Ap) i Alna og Bjerke bydeler er ikke begeistret for et bussdepot i Persveien 25.

Gallup

Synes du forslaget om å leie ut Persveien 25 til bussdepot og industri er bra?

Ja, da kan tomta bli brukt til noe nyttig og den blir også rustet opp
Nei, det vil ødelegge for fremtidig byutvikling i området
Nei, Groruddalen trenger ikke flere bussdepoter
Jeg bryr meg ikke

Vis resultat

Persveien 25 ligger vis-à-vis Østre Aker kirke og er et grøntareal på 12 mål. Selv om tomta er regulert som grav- og urnelund, vurderer kirkevergen i disse dager å leie ut området.

– I dag ligger Østre Aker kirke på en øy mellom trafikkårer. Når Ulven-området bygges ut, med 2000 nye boliger som en del av Hovinbyen, vil vi at området skal bli et kraftsentrum. En del industriområder og tungtrafikk forsvinner, men blir det et bussdepot her vil busstrafikken skape barrierer, mener prest Heinke Foertsch i Østre Aker og Haugerud menighet og prosjektleder for kirkens utvikling av Katedralparken.

– Forslaget er fantasiløst og vil ødelegge Hovinbyen-prosjektet. Hvorfor ikke bygge bussparkering i høyden på et egnet sted, spør leder Roger Pihl i Groruddalsporten storvel.

Behov for tomta

Foertsch mener arealer til gravplasser vil bli større når utbyggingen av Hovinbyen er i full gang.

– Som prest er jeg fortvilet. De som jobber på kirkegården her for Gravferdsetaten sier at vi trenger dette området om senest 10 år, sier hun.

Tomta skal etter planen leies ut som bussdepot i 40 år med rett til ytterligere 10 år.

– Hvis ikke området her er tilgjengelig om 10 år, hvor skal vi da gravlegge folk, i Jessheim eller Ørje? Det er et spørsmål som ikke er besvart, mener Pihl.

– Kirkevergen vil gjerne tjene penger på å leie ut, men hva er det mot det tapte grøntområdet og urnearealet, undrer Foertsch.

Er ødeleggende

Bydelene Bjerke og Alna mener industri og bussdepot kan sette en stopper for fremtidig byutvikling i Persveien 25. For to år siden slaktet Bjerke bydel planforslaget om bussdepot og industri på kirketomta, da det heller var ønskelig å bevare grønne lunger.

– Det vi vedtok i bydelsutvalgsmøtet i 2013 stiller jeg meg bak, sier bydelsutvalgsleder Steinar Arnesen (Ap) i Bjerke bydel.

BU-leder Knut Røli (Ap) i Alna mener området bør brukes til noe annet enn parkering.

– Kommer man fra Furuset og kjører E6 mot Ulvensplitten er man helt på bydelsgrensa, derfor kommer vi med en uttalelse.

– Anbudssystemet for busser i Oslo er slik at hver gang noen vinner, så skal de bygge et nytt bussdepot. Det blir ganske mange etter hvert. Da er det bedre med felles kommunale steder til bussparkering, mener Røli.

Uenig med Foertsch

Kirkeverge Robert Wright mener Foertsch ikke kommer med riktig informasjon om tomta. Blant annet påpeker han at arealet ikke kan brukes som gravplass grunnet dårlig masse.

– Den vil ikke komme til å være i bruk før om 40 år og det må store investeringer til fordi man ikke kan begrave noen i en steinrøys. Det er ikke satt av midler til dette i overskuelig fremtid, poengterer Wright.

– Oslo bispedømmeråd er også enig i at dette er riktig måte å bruke tomta på. Utleie av tomta vil generere penger til Kirkelig Fellesråd som kan brukes til å ruste opp området. Tomta skal etter bruk tilbakestilles av leietaker og da vil det bli lettere å gjøre arealene om til gravlundsareal igjen, legger han til.

Positivt med depot

– Er ikke 50 år lenge å leie bort som et bussdepot i et byutviklingsområde?

– Det er lang tid, men vår vurdering sammen med Gravferdsetaten er at 40 år er akseptabelt. Så får vi se hva som gjelder de siste ti, svarer kirkevergen.

Han synes et bussdepot er positivt.

– Det er behov for flere busser og jeg tror det gjør forslaget mer spiselig. Depotet vil ligge i direkte påkjøring til de store hovedveiene og vil ikke føre til økt trafikk.

– Pilegrimsleden går også gjennom dette området?

– Den påstanden er feil, den går faktisk et stykke bortenfor. Det at vi kan gjennomføre tiltak i Persveien 25 gjør at vi på sikt kan oppgradere Pilegrimsleden, svarer Wright.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

ANNONSE
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

 
Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

– Bygg heller i umoderne industriområder

Pia Farstad von Hall (H) reagerer på at det kun har vært en økning på fem prosent i antall nye boliger i Groruddalen fra 2000. Hun mener industriområdene som trenger moderne utvikling ligger brakk, og slår ring om småhusene i Groruddalen.

Trygg sykkelparkering på Grorud

For en stund siden utlyste FutureBuilt, Oslo og Bærum kommuner en konkurranse om nye sykkelhotell i Oslo - et av dem skal ligge på Grorud T-banestasjon. Nå er vinneren trukket ut.

 
ANNONSE