Vil ikke ha «monstervogntogene» på lokalveiene

Vil ikke ha «monstervogntogene» på lokalveiene

 

Lurer du på hva de ulike partiene vil gjøre med miljøutfordringene i Groruddalen? På tirsdag møtes Oslo-partienes toppolitikere for å dele sine synspunkter om tungtransport, Alnabruterminalen, Ahus-bane og OL.

Skrevet av:

Det er Groruddalen Miljøforum som inviterer til årets store folkemøte i forkant av valget, som kun er tre uker unna. Det finner sted på Grorud samfunnshus førstkommende tirsdag klokken 19.00. Møtet er åpent for publikum, som også får anledning til å stille politikerne spørsmål.

-  Vi ønsker å utfordre de ulike partiene i flere saker som har stor betydning for dalen og oss som bor her, sier fungerende leder i Groruddalen Miljøforum, Carl Solberg.

De kommer til å fokusere på miljøutfordringer.

-  Fossumdiagonalen, lokk over E6 og T-bane til Ahus har blitt skjøvet langt fram i tid, mens utvidelse av E18 og Fornebu-banen blir prioritert. Vi mener dette er urettferdig og ønsker et svar på hvorfor Groruddalen stadig vekk bortprioriteres, sier Ragnar Torgersen, som sitter i forumets styre.

 

Mye tungtrafikk

Den kanskje største miljøutfordringen i Groruddalen er den enorme mengden tungtransport som ruller på veiene. Før jul la byrådet fram den såkalte «tungtransportplanen», som ikke inneholder noen konkrete tiltak - bortsett fra en støyskjerm i Nedre Kalbakkvei.

-  Det koster mye penger å gjennomføre de store grepene, og vi savner politisk vilje. Mange av sakene vi tar opp på tirsdag var også aktuelle for fire år siden, sier Erik Grønvold.

Miljøforumet peker på Alnabruterminalen som den store årsaken til tungtrafikken.

- Venstre har åpnet for å flytte hele terminalen, og det er en sak vi ønsker å gå videre med. Dette er naturlig nok et veldig langsiktig løp, men tiden er moden for å diskutere saken, sier Torgersen.

 

Monstervogntog

I 2008 ble det det innført en prøveordningen som tillot 25 meter lange og 60 tonn tunge vogntog på norske veier. I april ga samferdselsminister Manghild Meltveit Kleppa (Sp) grønt lys til ekstra lange og tunge tømmerbiler, som kan veie inn 56 tonn.

-  Hensikten med Alnabruterminalen er at mer gods skal føres over på bane, men alle statistikker viser at stadig mer fraktes på vei. Det er dårlig nytt for oss i Groruddalen, som har Norges største jernbaneterminal i dalbunnen, understreker Solberg.

Groruddalen Miljøforum er naturlig nok sterkt i mot den økte tungtrafikken. I Nasjonal Transportplan ble det avsatt 3,5 milliarder til å utbedre og effektivisere terminalen.

-  Det er vel og bra, og vi vil gjerne at mer gods fraktes på bane, men etter hvert bør man se på alternative plasseringer av terminalen, sier Torgersen.

 

Parkeringstrøbbel

Erik Grønvold påpeker også Jernbaneverket har flere spor enn de faktisk bruker.

-  En effektivisering bør også handle om en innsnevring av terminal-området, men grunneieren vet at tomteprisen vil øke og ser sikkert ingen grunn til å selge med det første, sier han.

Lastebiltrafikken fører også med seg andre utfordringer, blant annet parkeringsproblemer.

- På Mariholtet står gjerne 10-15 biler parkert, og man kan spørre seg hvorfor i all verden dette må skje i Grorurddalen - like ved der folk bor og ferdes, sier Solberg, som krever at rikspolitikerne og Statens Vegvesen ser etter alternative parkeringsplasser på mer egnede steder.

Men selv om flere av de store samferdselsgrepene er skjøvet langt fram i tid, vil miljøforumet forsøke å legge press på politikerne for å få fortgang i sakene.

-  Vi vet at prosjekter som E6-lokk og Fossumdiagonal ligger langt fram i Oslopakke 3, men vi kan ikke sitte på gjerdet og la prosjektene drøye ut i det evige, sier Dag Tveit Bråthen.

 

OL-diskusjon

Under møtet vil også OL-debatten bli tatt opp. Rødt og SV er sterkt i mot, mens både Høyre, Ap og Venstre har markert at de ønsker at Oslo skal arrangere lekene i 2022.

-  I Groruddalen Miljøforum har vi ikke tatt et felles utgangspunkt, men vi ønsker en debatt rundt temaet for å belyse positive og negative sider i saken, sier Solberg.

Miljøforumet ønsker også et svar på om de ulike politiske partiene ser for seg en forlengelse av Groruddals-satsingen, som utløper i 2016.

- Det er veldig mange viktige temaer som spiller stor rolle for Groruddalens fremtid, og under denne debatten kan befolkningen gjøre seg opp en mening som gjør det enklere å bestemme seg for hvilket parti man ønsker å stemme, avslutter Solberg.

 

Disse politikerne kommer på møtet:

Rasmus Hansson, De Grønne.

Bjørnar Moxnes, Rødt.

Ingunn Gjerstad, SV.

Jan Bøhler, Ap.

Ola Elvestuen, Venstre.

Erik Lunde, KrF.

Nikolai Astrup, Høyre.

Mazyar Keshvari, Frp.

Einar Lonstad, Pensjonistpartiet.

Siste nytt i Nyheter

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

 
Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

 
Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

 
Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!