Vil ikke ha «monstervogntogene» på lokalveiene

Vil ikke ha «monstervogntogene» på lokalveiene

 

Lurer du på hva de ulike partiene vil gjøre med miljøutfordringene i Groruddalen? På tirsdag møtes Oslo-partienes toppolitikere for å dele sine synspunkter om tungtransport, Alnabruterminalen, Ahus-bane og OL.

Det er Groruddalen Miljøforum som inviterer til årets store folkemøte i forkant av valget, som kun er tre uker unna. Det finner sted på Grorud samfunnshus førstkommende tirsdag klokken 19.00. Møtet er åpent for publikum, som også får anledning til å stille politikerne spørsmål.

-  Vi ønsker å utfordre de ulike partiene i flere saker som har stor betydning for dalen og oss som bor her, sier fungerende leder i Groruddalen Miljøforum, Carl Solberg.

De kommer til å fokusere på miljøutfordringer.

-  Fossumdiagonalen, lokk over E6 og T-bane til Ahus har blitt skjøvet langt fram i tid, mens utvidelse av E18 og Fornebu-banen blir prioritert. Vi mener dette er urettferdig og ønsker et svar på hvorfor Groruddalen stadig vekk bortprioriteres, sier Ragnar Torgersen, som sitter i forumets styre.

 

Mye tungtrafikk

Den kanskje største miljøutfordringen i Groruddalen er den enorme mengden tungtransport som ruller på veiene. Før jul la byrådet fram den såkalte «tungtransportplanen», som ikke inneholder noen konkrete tiltak - bortsett fra en støyskjerm i Nedre Kalbakkvei.

-  Det koster mye penger å gjennomføre de store grepene, og vi savner politisk vilje. Mange av sakene vi tar opp på tirsdag var også aktuelle for fire år siden, sier Erik Grønvold.

Miljøforumet peker på Alnabruterminalen som den store årsaken til tungtrafikken.

- Venstre har åpnet for å flytte hele terminalen, og det er en sak vi ønsker å gå videre med. Dette er naturlig nok et veldig langsiktig løp, men tiden er moden for å diskutere saken, sier Torgersen.

 

Monstervogntog

I 2008 ble det det innført en prøveordningen som tillot 25 meter lange og 60 tonn tunge vogntog på norske veier. I april ga samferdselsminister Manghild Meltveit Kleppa (Sp) grønt lys til ekstra lange og tunge tømmerbiler, som kan veie inn 56 tonn.

-  Hensikten med Alnabruterminalen er at mer gods skal føres over på bane, men alle statistikker viser at stadig mer fraktes på vei. Det er dårlig nytt for oss i Groruddalen, som har Norges største jernbaneterminal i dalbunnen, understreker Solberg.

Groruddalen Miljøforum er naturlig nok sterkt i mot den økte tungtrafikken. I Nasjonal Transportplan ble det avsatt 3,5 milliarder til å utbedre og effektivisere terminalen.

-  Det er vel og bra, og vi vil gjerne at mer gods fraktes på bane, men etter hvert bør man se på alternative plasseringer av terminalen, sier Torgersen.

 

Parkeringstrøbbel

Erik Grønvold påpeker også Jernbaneverket har flere spor enn de faktisk bruker.

-  En effektivisering bør også handle om en innsnevring av terminal-området, men grunneieren vet at tomteprisen vil øke og ser sikkert ingen grunn til å selge med det første, sier han.

Lastebiltrafikken fører også med seg andre utfordringer, blant annet parkeringsproblemer.

- På Mariholtet står gjerne 10-15 biler parkert, og man kan spørre seg hvorfor i all verden dette må skje i Grorurddalen - like ved der folk bor og ferdes, sier Solberg, som krever at rikspolitikerne og Statens Vegvesen ser etter alternative parkeringsplasser på mer egnede steder.

Men selv om flere av de store samferdselsgrepene er skjøvet langt fram i tid, vil miljøforumet forsøke å legge press på politikerne for å få fortgang i sakene.

-  Vi vet at prosjekter som E6-lokk og Fossumdiagonal ligger langt fram i Oslopakke 3, men vi kan ikke sitte på gjerdet og la prosjektene drøye ut i det evige, sier Dag Tveit Bråthen.

 

OL-diskusjon

Under møtet vil også OL-debatten bli tatt opp. Rødt og SV er sterkt i mot, mens både Høyre, Ap og Venstre har markert at de ønsker at Oslo skal arrangere lekene i 2022.

-  I Groruddalen Miljøforum har vi ikke tatt et felles utgangspunkt, men vi ønsker en debatt rundt temaet for å belyse positive og negative sider i saken, sier Solberg.

Miljøforumet ønsker også et svar på om de ulike politiske partiene ser for seg en forlengelse av Groruddals-satsingen, som utløper i 2016.

- Det er veldig mange viktige temaer som spiller stor rolle for Groruddalens fremtid, og under denne debatten kan befolkningen gjøre seg opp en mening som gjør det enklere å bestemme seg for hvilket parti man ønsker å stemme, avslutter Solberg.

 

Disse politikerne kommer på møtet:

Rasmus Hansson, De Grønne.

Bjørnar Moxnes, Rødt.

Ingunn Gjerstad, SV.

Jan Bøhler, Ap.

Ola Elvestuen, Venstre.

Erik Lunde, KrF.

Nikolai Astrup, Høyre.

Mazyar Keshvari, Frp.

Einar Lonstad, Pensjonistpartiet.

Siste nytt i Nyheter

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!