Vil ikke ha «monstervogntogene» på lokalveiene

Vil ikke ha «monstervogntogene» på lokalveiene

 

Lurer du på hva de ulike partiene vil gjøre med miljøutfordringene i Groruddalen? På tirsdag møtes Oslo-partienes toppolitikere for å dele sine synspunkter om tungtransport, Alnabruterminalen, Ahus-bane og OL.

Skrevet av:

Det er Groruddalen Miljøforum som inviterer til årets store folkemøte i forkant av valget, som kun er tre uker unna. Det finner sted på Grorud samfunnshus førstkommende tirsdag klokken 19.00. Møtet er åpent for publikum, som også får anledning til å stille politikerne spørsmål.

-  Vi ønsker å utfordre de ulike partiene i flere saker som har stor betydning for dalen og oss som bor her, sier fungerende leder i Groruddalen Miljøforum, Carl Solberg.

De kommer til å fokusere på miljøutfordringer.

-  Fossumdiagonalen, lokk over E6 og T-bane til Ahus har blitt skjøvet langt fram i tid, mens utvidelse av E18 og Fornebu-banen blir prioritert. Vi mener dette er urettferdig og ønsker et svar på hvorfor Groruddalen stadig vekk bortprioriteres, sier Ragnar Torgersen, som sitter i forumets styre.

 

Mye tungtrafikk

Den kanskje største miljøutfordringen i Groruddalen er den enorme mengden tungtransport som ruller på veiene. Før jul la byrådet fram den såkalte «tungtransportplanen», som ikke inneholder noen konkrete tiltak - bortsett fra en støyskjerm i Nedre Kalbakkvei.

-  Det koster mye penger å gjennomføre de store grepene, og vi savner politisk vilje. Mange av sakene vi tar opp på tirsdag var også aktuelle for fire år siden, sier Erik Grønvold.

Miljøforumet peker på Alnabruterminalen som den store årsaken til tungtrafikken.

- Venstre har åpnet for å flytte hele terminalen, og det er en sak vi ønsker å gå videre med. Dette er naturlig nok et veldig langsiktig løp, men tiden er moden for å diskutere saken, sier Torgersen.

 

Monstervogntog

I 2008 ble det det innført en prøveordningen som tillot 25 meter lange og 60 tonn tunge vogntog på norske veier. I april ga samferdselsminister Manghild Meltveit Kleppa (Sp) grønt lys til ekstra lange og tunge tømmerbiler, som kan veie inn 56 tonn.

-  Hensikten med Alnabruterminalen er at mer gods skal føres over på bane, men alle statistikker viser at stadig mer fraktes på vei. Det er dårlig nytt for oss i Groruddalen, som har Norges største jernbaneterminal i dalbunnen, understreker Solberg.

Groruddalen Miljøforum er naturlig nok sterkt i mot den økte tungtrafikken. I Nasjonal Transportplan ble det avsatt 3,5 milliarder til å utbedre og effektivisere terminalen.

-  Det er vel og bra, og vi vil gjerne at mer gods fraktes på bane, men etter hvert bør man se på alternative plasseringer av terminalen, sier Torgersen.

 

Parkeringstrøbbel

Erik Grønvold påpeker også Jernbaneverket har flere spor enn de faktisk bruker.

-  En effektivisering bør også handle om en innsnevring av terminal-området, men grunneieren vet at tomteprisen vil øke og ser sikkert ingen grunn til å selge med det første, sier han.

Lastebiltrafikken fører også med seg andre utfordringer, blant annet parkeringsproblemer.

- På Mariholtet står gjerne 10-15 biler parkert, og man kan spørre seg hvorfor i all verden dette må skje i Grorurddalen - like ved der folk bor og ferdes, sier Solberg, som krever at rikspolitikerne og Statens Vegvesen ser etter alternative parkeringsplasser på mer egnede steder.

Men selv om flere av de store samferdselsgrepene er skjøvet langt fram i tid, vil miljøforumet forsøke å legge press på politikerne for å få fortgang i sakene.

-  Vi vet at prosjekter som E6-lokk og Fossumdiagonal ligger langt fram i Oslopakke 3, men vi kan ikke sitte på gjerdet og la prosjektene drøye ut i det evige, sier Dag Tveit Bråthen.

 

OL-diskusjon

Under møtet vil også OL-debatten bli tatt opp. Rødt og SV er sterkt i mot, mens både Høyre, Ap og Venstre har markert at de ønsker at Oslo skal arrangere lekene i 2022.

-  I Groruddalen Miljøforum har vi ikke tatt et felles utgangspunkt, men vi ønsker en debatt rundt temaet for å belyse positive og negative sider i saken, sier Solberg.

Miljøforumet ønsker også et svar på om de ulike politiske partiene ser for seg en forlengelse av Groruddals-satsingen, som utløper i 2016.

- Det er veldig mange viktige temaer som spiller stor rolle for Groruddalens fremtid, og under denne debatten kan befolkningen gjøre seg opp en mening som gjør det enklere å bestemme seg for hvilket parti man ønsker å stemme, avslutter Solberg.

 

Disse politikerne kommer på møtet:

Rasmus Hansson, De Grønne.

Bjørnar Moxnes, Rødt.

Ingunn Gjerstad, SV.

Jan Bøhler, Ap.

Ola Elvestuen, Venstre.

Erik Lunde, KrF.

Nikolai Astrup, Høyre.

Mazyar Keshvari, Frp.

Einar Lonstad, Pensjonistpartiet.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!