ANNONSE

Vil ikke ha «monstervogntogene» på lokalveiene

Vil ikke ha «monstervogntogene» på lokalveiene

 

Lurer du på hva de ulike partiene vil gjøre med miljøutfordringene i Groruddalen? På tirsdag møtes Oslo-partienes toppolitikere for å dele sine synspunkter om tungtransport, Alnabruterminalen, Ahus-bane og OL.

Tekst:

Publisert:

Det er Groruddalen Miljøforum som inviterer til årets store folkemøte i forkant av valget, som kun er tre uker unna. Det finner sted på Grorud samfunnshus førstkommende tirsdag klokken 19.00. Møtet er åpent for publikum, som også får anledning til å stille politikerne spørsmål.

-  Vi ønsker å utfordre de ulike partiene i flere saker som har stor betydning for dalen og oss som bor her, sier fungerende leder i Groruddalen Miljøforum, Carl Solberg.

De kommer til å fokusere på miljøutfordringer.

-  Fossumdiagonalen, lokk over E6 og T-bane til Ahus har blitt skjøvet langt fram i tid, mens utvidelse av E18 og Fornebu-banen blir prioritert. Vi mener dette er urettferdig og ønsker et svar på hvorfor Groruddalen stadig vekk bortprioriteres, sier Ragnar Torgersen, som sitter i forumets styre.

 

Mye tungtrafikk

Den kanskje største miljøutfordringen i Groruddalen er den enorme mengden tungtransport som ruller på veiene. Før jul la byrådet fram den såkalte «tungtransportplanen», som ikke inneholder noen konkrete tiltak - bortsett fra en støyskjerm i Nedre Kalbakkvei.

-  Det koster mye penger å gjennomføre de store grepene, og vi savner politisk vilje. Mange av sakene vi tar opp på tirsdag var også aktuelle for fire år siden, sier Erik Grønvold.

Miljøforumet peker på Alnabruterminalen som den store årsaken til tungtrafikken.

- Venstre har åpnet for å flytte hele terminalen, og det er en sak vi ønsker å gå videre med. Dette er naturlig nok et veldig langsiktig løp, men tiden er moden for å diskutere saken, sier Torgersen.

 

Monstervogntog

I 2008 ble det det innført en prøveordningen som tillot 25 meter lange og 60 tonn tunge vogntog på norske veier. I april ga samferdselsminister Manghild Meltveit Kleppa (Sp) grønt lys til ekstra lange og tunge tømmerbiler, som kan veie inn 56 tonn.

-  Hensikten med Alnabruterminalen er at mer gods skal føres over på bane, men alle statistikker viser at stadig mer fraktes på vei. Det er dårlig nytt for oss i Groruddalen, som har Norges største jernbaneterminal i dalbunnen, understreker Solberg.

Groruddalen Miljøforum er naturlig nok sterkt i mot den økte tungtrafikken. I Nasjonal Transportplan ble det avsatt 3,5 milliarder til å utbedre og effektivisere terminalen.

-  Det er vel og bra, og vi vil gjerne at mer gods fraktes på bane, men etter hvert bør man se på alternative plasseringer av terminalen, sier Torgersen.

 

Parkeringstrøbbel

Erik Grønvold påpeker også Jernbaneverket har flere spor enn de faktisk bruker.

-  En effektivisering bør også handle om en innsnevring av terminal-området, men grunneieren vet at tomteprisen vil øke og ser sikkert ingen grunn til å selge med det første, sier han.

Lastebiltrafikken fører også med seg andre utfordringer, blant annet parkeringsproblemer.

- På Mariholtet står gjerne 10-15 biler parkert, og man kan spørre seg hvorfor i all verden dette må skje i Grorurddalen - like ved der folk bor og ferdes, sier Solberg, som krever at rikspolitikerne og Statens Vegvesen ser etter alternative parkeringsplasser på mer egnede steder.

Men selv om flere av de store samferdselsgrepene er skjøvet langt fram i tid, vil miljøforumet forsøke å legge press på politikerne for å få fortgang i sakene.

-  Vi vet at prosjekter som E6-lokk og Fossumdiagonal ligger langt fram i Oslopakke 3, men vi kan ikke sitte på gjerdet og la prosjektene drøye ut i det evige, sier Dag Tveit Bråthen.

 

OL-diskusjon

Under møtet vil også OL-debatten bli tatt opp. Rødt og SV er sterkt i mot, mens både Høyre, Ap og Venstre har markert at de ønsker at Oslo skal arrangere lekene i 2022.

-  I Groruddalen Miljøforum har vi ikke tatt et felles utgangspunkt, men vi ønsker en debatt rundt temaet for å belyse positive og negative sider i saken, sier Solberg.

Miljøforumet ønsker også et svar på om de ulike politiske partiene ser for seg en forlengelse av Groruddals-satsingen, som utløper i 2016.

- Det er veldig mange viktige temaer som spiller stor rolle for Groruddalens fremtid, og under denne debatten kan befolkningen gjøre seg opp en mening som gjør det enklere å bestemme seg for hvilket parti man ønsker å stemme, avslutter Solberg.

 

Disse politikerne kommer på møtet:

Rasmus Hansson, De Grønne.

Bjørnar Moxnes, Rødt.

Ingunn Gjerstad, SV.

Jan Bøhler, Ap.

Ola Elvestuen, Venstre.

Erik Lunde, KrF.

Nikolai Astrup, Høyre.

Mazyar Keshvari, Frp.

Einar Lonstad, Pensjonistpartiet.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE