Vil kjempe for like muligheter

Vil kjempe for like muligheter

 

Afshan Rafiq opplever ikke Oslo som en delt by. Hun er opptatt av at barn og unge i Groruddalen skal ha like gode forutsetninger for å lykkes som alle andre.

Tekst:

Publisert:

På beste vest er de høyere utdannet, de tjener mer og lever lenger. Likevel mener ikke Høyres niendekandidat, Afshan Rafiq fra Høybråten, at Oslo er en delt by.

-  Jeg ble født på Frogner og har bodd på Toshov, Grefsen og Kringsjå før jeg flytta til Høybråten. Min oppfatning er at skillene i Oslo er små, sier Rafiq.

Vi har stilt Afshan Rafiq åtte kritiske spørsmål om Groruddalen. Svarene kan du lese i fredagens papirutgave.

Hun er imidlertid veldig opptatt av at alle skal ha like muligheter.

- Vi vet at personer med en annen etnisk bakgrunn ofte har problemer med å komme seg inn på arbeidsmarkedet, og det gjelder spesielt minoritetskvinner. Det finnes allerede mange gode tiltak, men vi må bli enda bedre. Det er ikke noe poeng å gå på et norskkurs som ikke fungerer. Det er viktig med gode integreringstiltak, mener hun.

- Vil du forlenge Groruddalssatsingen?

-  Det viktigste er at alle føler de får like muligheter. Jeg er opptatt av et godt helsetilbud og kollektivløsninger.

- Ja, men vil du forlenge Groruddalssatsingen?

-  Jeg tror det er noe vi må videre med. Først må man se på hva som har fungert og hva som ikke har fungert og på den måten kan vi målrette tiltakene enda me, sier Rafiq.

 

Terminalen blir

Høyres statsministerkandidat, Erna Solberg, mener at Groruddalssatsingen må evalueres.

-  Vi vet at satsing skaper gode ytre rom, bedre fritidstilbud og mer stolthetsfølelse på stedet du bor. Jeg mener man bør gå kritisk inn i prosjektet og se om pengene kunne vært brukt mer effektivt, sier hun til Akers Avis Groruddalen.

I forrige uke gikk Venstres Ola Elvestuen ut i Akers Avis Groruddalen og sa at de ønsket å se på muligheten for å flytte Alnabruterminalen. Dette er ikke noe Høyre ønsker å gjøre. Rafiq mener det er viktig å sørge for mest mulig effektiv transport av gods.

- Derfor er det ikke en aktuell problemstilling å flytte dagens terminal. Når det er sagt, så har byrådet foreslått tiltak for å redusere belastningen for beboerne og miljøet. Blant annet er det er foreslått å innføre forbud mot gjennomkjøring av tungtransport på dager med høy luftforurensing, forteller Rafiq.

Hun viser også til byrådets tungtransportplan der det jobbes med anbefalte kjøreturer for å unngå unødvendig belastning for nærmiljøet.

 

Fornebu-bane først

Rafiq sitter i styret til Akershus Universitetssykehus. Hun mener det er viktig å få på plass en T-bane til Ahus. Samtidig sier hun at Fornebu-banen må gå først.

-  Ahus-banen haster, men jeg tror vi må ta én ting om gangen. Fornebu-banen er finansiert og ifølge Oslopakke 3 skal den bygges først. Om vi begynner med to så store prosjekter samtidig, er jeg redd det vil ta unødvendig lang tid å gjennomføre dem, sier hun.

Erna Solberg mener det er en fremtidsvisjon å få på plass Ahus-banen.

-  Ahus har lavere kapasitet enn behovene tilsier, og det vil antagelig komme opp en diskusjon i forhold til grenser og hvilke pasienter som skal sokne dit, men uavhengig av det bør en baneløsning på plass, sier hun.

 

Vil ha gode bomiljøer

Fram mot 2030 skal Oslo vokse med 200.000 mennesker og en stor andel av disse skal huses i Groruddalen. Afshan Rafiq er opptatt av å bygge gode bo- og næringsmiljøet, som sørger for at områdene blir attraktive.

- Områdeplanen for Furuset er veldig spennende, og jeg mener det er en god måte å tenke byutvikling på. Det er viktig å ha variert bebyggelse på østkanten fordi vi har en veldig mangfoldig dal. Å blande rekkehus, eneboliger og blokker er en fordel, men samtidig må behovet avgjøre hvordan vi løser det, sier Rafiq.

Gjennom den siste måneden med valgkamp har både Rafiq og Solberg fått et inntrykk av at det norske folk ønsker seg et regjeringsskifte.

- De rødgrønne har fått åtte år på seg til å vise hva dem duger til uten å innfri. De har ikke skaffet resultatene folk krever, og jeg opplever at velgerne er lei og ønsker seg et skifte, avslutter statsministerkandidaten.

 

OL - et kostnadsspørsmål

Statsministerkandidaten tror OL i Oslo kan bli moro, men Solberg vil se regnskapet før hun velsigner det.

-  Jeg tenker at OL er en morsom fest som har veldig stor reklameverdi for en by og et land. Samtidig er det et veldig dyrt prosjekt, og man må vurdere om et OL gir de samfunnsgevinstene vi ønsker. Det er et kostnadsspørsmål, sier Solberg.

Oslo Høyre på sin side har gått inn for å få OL til hovedstaden i 2022. Lekene vil bety at et mediesenter og en deltakerlandsby, som senere vil bli brukt som boliger, vil ta plass på enten Kjelsrud eller Økern. Dessuten er det snakk om å bygge skiskytterarena i Lillomarka og en stor flerbrukshall på Stubberud. På Valle Hovin blir det skøytehall, mens både Jordal og Lørenskog får nye ishaller beregnet for ishockey.

- Jeg tror OL vil være et enormt løft for Groruddalen - spesielt i et byutviklings-perspektiv. Vi kan få mange gode anlegg som kan utnyttes i mange år etter lekene. Dessuten er det mulig å utvikle solide boområder. Dette er investeringer som ikke kommer uten videre, mener Rafiq.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.