Vil kjøre til Ahus med t-banen

Vil kjøre til Ahus med t-banen

 

Oslo Venstre mener det er på høy tid å komme i gang med t-baneforlengelse til Ahus. Nå foreslår de at kommunen, staten og sykehuseier må spleise på prosjektet - slik det ble gjort den gang man bygde trikk til Rikshospitalet.

Skrevet av:

 - Det er helt klart at det trengs en t-bane til Ahus, sier Odd Einar Dørum, ordførerkandidat for Venstre.

T-baneforlengelse til Ahus ligger inne i Oslopakke 3, som er den overordnete planen for utbygging og finansiering av veier og kollektivtrafikk i Oslo og Akershus fram til 2028.

- Men det er ikke nok penger i Oslopakke 3 i forhold til kollektivløsningene det er behov for, sier Ola Elvestuen, som er Venstres listetopp i bystyrevalget til høsten.

 

Siste stopp

Fra nyttår ble Ahus landets største lokalsykehus. Groruddals-bydelene Grorud, Stovner og Alna sokner alle til Ahus. For å komme seg til sykehuset må man ta buss - et skinnegående tilbud eksisterer ikke.

I dag er Ellingsrudåsen t-banestasjon siste stopp på Furusetbanen. Venstre mener at det er på høy tid at t-baneforbindelsen forlenges, og mener at det arbeidet må komme i gang så raskt som mulig.

-  Da man i sin tid fikk trikk til Rikshospitalet var det fordi staten, kommunen og sykehuseieren bidro, slik at det ble mulig. Denne type spleiselag ønsker vi også for å få på plass en skinnegående kollektivløsning til Ahus, sier Dørum, og fortsetter:

- Vi må tenke stort og annerledes, for å få det til. Dette har vi fått til før.

 

Spleiselaget

Med dette forslaget mener de at kommunen, staten og sykehuseier, som også er staten, bør bidra med et like stort beløp hver.

-      Vi er nødt til å få en bedre kollektivforbindelse til Ahus. Vi har ikke tid til å vente. Oslo må legge egne penger inn i dette. I tillegg trengs det en større statlig andel, sier Ola Elvestuen, og advarer:

-      Dette må ikke ta for lang tid.

Derfor mener Venstre det er alfa og omega og ikke vente til alle andre kollektivutbygginger er ferdige, før det settes i gang med bane til Ahus.

- Groruddalen har ikke fått altfor mye hjelp til å løse trafikkutfordringer. En forlengelse av t-banen vil gi effekter utover de som kun reiser til og fra sykehuset.

 

Etterspurt

- Hvor lang tid vil det ta før et slikt prosjekt står ferdig?

- Jeg bruker Lørensvingen som eksempel. Hvis det prosjektet drives fram uten hindringer, kan vi ha den oppe å gå i 2016. Får vi ikke det til ender vi fort opp på 2018, sier Dørum.

- Byen vokser med 10.000 i året. Det er viktig at vi er løsningsorienterte, og kommer i gang med baneforlengelsen til Ahus, sier Elvestuen.

T-baneforelengelse til Ahus er også etterspurt av flere av Groruddalens bydeler. Knut Røli, BU-leder i Alna bydel, forteller at bydelen senest i et brev datert 12. januar gjorde oppmerksom på et ønske om dette.

- Det er kun et skinnegående kollektivtilbud som vil være tilfredsstillende for våre innbyggere, sier Røli.

I forbindelse med at Akershus fylkesting skulle diskutere spørsmålet om skinnegående transport til Ahus i september i fjor, gjorde også Bydel Grorud det klart at dette burde prioriteres.

 

Attraktiv fremtid

- Hvordan tror Venstre at Groruddalen vil være i 2050?

- I 2050 kryr det av liv i Groruddalen. Folk vil velge å bosette seg her fordi de kan velge mellom velfungerende blokkområder og variert småhusbebyggelse. Det er et trygt oppvekstområde med gode skoler, moderne idrettsanlegg, og et bredt og variert fritidstilbud, mener de tre Venstre-politikerne.

- Det er kort vei til mange arbeidsplasser, ikke minst ved den nye høyskolen som er kommet i dalen, og det er hyggelige kjøpesentre. Gårdene er blitt rustet opp og tilbyr et yrende kulturliv. I tillegg har vi fått flere kinoer og en teaterscene som også gir plass for de mange festivalene i dalen, sier Toril Berge, leder av Oslo Venstre og partiets 2. kandidat til bystyrevalget.

I tillegg tror de at Alnaelva er åpnet, og at støy og forurensing er kraftig redusert.

- Det er lokk over E6 og Trondhjemsveien er blitt miljøgate. Baneforbindelsene går hyppig, det skinner av togtrafikken, Ruter styrer lokaltogtrafikken, og folk bosetter seg i Groruddalen uansett hvor i byen eller i Akershus de jobber eller går på skole. 

Og selvfølgelig håper de at frasen siste stopp Ellingsrudåsen, er byttet ut med neste stopp Ahus. 

Siste nytt i Nyheter

Ruter gjør om rutene

Ruter gjør om rutene

  • ruter

Fra og med søndag 2. april kjører T-banen med tidligere avganger om morgenen og flere bussruter i Groruddalen får flere avganger, noe som gleder byrådsleder Raymond Johansen. Linje 22 mot Ellingsrudåsen blir derimot historie.

Vil ha 76-bussen tilbake

Vil ha 76-bussen tilbake

Etter at bussen sluttet å kjøre innom Prost Hallings vei og Regnbueveien ved Bryn skole, har beboerne på Teisen og Fjellhus prøvd å få til en dialog med Ruter. Først nå får de svar.

Annonse: Grorud Senter
Den nye møteplassen

Grorud Senter

Den nye møteplassen

  • Grorud senter

Om ikke lenge er Grorud Senter ferdig oppusset, med nye butikker, nye fasader og ikke minst et nytt bakeri og en sushirestaurant.

 
Kontraktene er signert

«Nye» Tveten gård

Kontraktene signert

  • historie

I lang tid har Tveten gård vært under oppussing i regi av Kulturetaten. Nå er nye kontrakter signert med frivilligheten og bydelen om aktivitet på gården fremover.

– Det er dette som <BR>skaper lokalsamfunn

Kronprinsparet på turné i Bjerke bydel:

– Det er dette som
skaper lokalsamfunn

  • Kronprinsparet

Kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit besøkte Bjerke bydel og fikk være med på flere av aktivitetene. Blant annet lærte kronprinsessen å sjonglere av Nysirkus på Veitvet og fikk møte over tusen aktive barn og unge på Isdammen.

Er det sommer, <BR>vår eller påske?

Er det sommer,
vår eller påske?

  • Sommer

Det er ikke lenge siden det snødde, men i helgen kom sommeren så å si over natta. Turen gikk til Steinbruvann for en liten stemningsrapport.

 
Byutviklings-status i Groruddalen

Årsmøte Groruddalen Miljøforum

Byutviklings-status
i Groruddalen

  • miljø

Tirsdag 28. mars skal Groruddalen Miljøforum ha sitt årsmøte. Det blir utdeling av hederspris, samt et blikk på byutviklingen i Groruddalen fremover.

Maks sikkerhet

Brukere av trygghetsalarm får røykvarsler:

Maks sikkerhet

  • Bydel Stovner

Bydelsutvalget i Bydel Stovner har bestemt at alle som får innvilget trygghetsalarm får installasjon av røykvarsel på kjøpet. Dette viser bydelens digitale satsing.

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

Markerte den internasjonale dagen mot rasisme

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

  • Rasisme

Byråd Geir Lippestad (Ap) vil ha et tydelig perspektiv i kampen mot rasisme og diskriminering. Ifølge politiet finnes det store mørketall innenfor hatkriminalitet.

 
Sterkt om overgrep

Foredrag på Vestli skole:

Sterkt om overgrep

  • Foredrag

Det var mange følelser og mye lærdom på Vestli skole da FAU hadde invitert Annett Berntsberg Eck. Hun fortalte sin historie og ga flere gode tips.

Tar barnas helse på alvor

Barnas kosthold og
bevegelse på alvor

  • Barn

Barnehagematen.no leverer varm og hjemmelaget mat som er spiseklar til barnehager, skoler og aktivitetsskoler. Nå har de ansatt en lokalkjent person i Groruddalen som skal passe på at alt går som det skal.

– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!