Vil kjøre til Ahus med t-banen

Vil kjøre til Ahus med t-banen

 

Oslo Venstre mener det er på høy tid å komme i gang med t-baneforlengelse til Ahus. Nå foreslår de at kommunen, staten og sykehuseier må spleise på prosjektet - slik det ble gjort den gang man bygde trikk til Rikshospitalet.

Skrevet av:

 - Det er helt klart at det trengs en t-bane til Ahus, sier Odd Einar Dørum, ordførerkandidat for Venstre.

T-baneforlengelse til Ahus ligger inne i Oslopakke 3, som er den overordnete planen for utbygging og finansiering av veier og kollektivtrafikk i Oslo og Akershus fram til 2028.

- Men det er ikke nok penger i Oslopakke 3 i forhold til kollektivløsningene det er behov for, sier Ola Elvestuen, som er Venstres listetopp i bystyrevalget til høsten.

 

Siste stopp

Fra nyttår ble Ahus landets største lokalsykehus. Groruddals-bydelene Grorud, Stovner og Alna sokner alle til Ahus. For å komme seg til sykehuset må man ta buss - et skinnegående tilbud eksisterer ikke.

I dag er Ellingsrudåsen t-banestasjon siste stopp på Furusetbanen. Venstre mener at det er på høy tid at t-baneforbindelsen forlenges, og mener at det arbeidet må komme i gang så raskt som mulig.

-  Da man i sin tid fikk trikk til Rikshospitalet var det fordi staten, kommunen og sykehuseieren bidro, slik at det ble mulig. Denne type spleiselag ønsker vi også for å få på plass en skinnegående kollektivløsning til Ahus, sier Dørum, og fortsetter:

- Vi må tenke stort og annerledes, for å få det til. Dette har vi fått til før.

 

Spleiselaget

Med dette forslaget mener de at kommunen, staten og sykehuseier, som også er staten, bør bidra med et like stort beløp hver.

-      Vi er nødt til å få en bedre kollektivforbindelse til Ahus. Vi har ikke tid til å vente. Oslo må legge egne penger inn i dette. I tillegg trengs det en større statlig andel, sier Ola Elvestuen, og advarer:

-      Dette må ikke ta for lang tid.

Derfor mener Venstre det er alfa og omega og ikke vente til alle andre kollektivutbygginger er ferdige, før det settes i gang med bane til Ahus.

- Groruddalen har ikke fått altfor mye hjelp til å løse trafikkutfordringer. En forlengelse av t-banen vil gi effekter utover de som kun reiser til og fra sykehuset.

 

Etterspurt

- Hvor lang tid vil det ta før et slikt prosjekt står ferdig?

- Jeg bruker Lørensvingen som eksempel. Hvis det prosjektet drives fram uten hindringer, kan vi ha den oppe å gå i 2016. Får vi ikke det til ender vi fort opp på 2018, sier Dørum.

- Byen vokser med 10.000 i året. Det er viktig at vi er løsningsorienterte, og kommer i gang med baneforlengelsen til Ahus, sier Elvestuen.

T-baneforelengelse til Ahus er også etterspurt av flere av Groruddalens bydeler. Knut Røli, BU-leder i Alna bydel, forteller at bydelen senest i et brev datert 12. januar gjorde oppmerksom på et ønske om dette.

- Det er kun et skinnegående kollektivtilbud som vil være tilfredsstillende for våre innbyggere, sier Røli.

I forbindelse med at Akershus fylkesting skulle diskutere spørsmålet om skinnegående transport til Ahus i september i fjor, gjorde også Bydel Grorud det klart at dette burde prioriteres.

 

Attraktiv fremtid

- Hvordan tror Venstre at Groruddalen vil være i 2050?

- I 2050 kryr det av liv i Groruddalen. Folk vil velge å bosette seg her fordi de kan velge mellom velfungerende blokkområder og variert småhusbebyggelse. Det er et trygt oppvekstområde med gode skoler, moderne idrettsanlegg, og et bredt og variert fritidstilbud, mener de tre Venstre-politikerne.

- Det er kort vei til mange arbeidsplasser, ikke minst ved den nye høyskolen som er kommet i dalen, og det er hyggelige kjøpesentre. Gårdene er blitt rustet opp og tilbyr et yrende kulturliv. I tillegg har vi fått flere kinoer og en teaterscene som også gir plass for de mange festivalene i dalen, sier Toril Berge, leder av Oslo Venstre og partiets 2. kandidat til bystyrevalget.

I tillegg tror de at Alnaelva er åpnet, og at støy og forurensing er kraftig redusert.

- Det er lokk over E6 og Trondhjemsveien er blitt miljøgate. Baneforbindelsene går hyppig, det skinner av togtrafikken, Ruter styrer lokaltogtrafikken, og folk bosetter seg i Groruddalen uansett hvor i byen eller i Akershus de jobber eller går på skole. 

Og selvfølgelig håper de at frasen siste stopp Ellingsrudåsen, er byttet ut med neste stopp Ahus. 

Siste nytt i Nyheter

Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

 
Fortsatt byens beste pølser?

Fortsatt byens beste pølser?

I den iøyenfallende kiosken med den digre pølsa på taket på Alnabru påstås det med store bokstaver at man kan få servert byens beste. Akers Avis Groruddalen tok turen innom for å sjekke at innehaver Lennart Mankowitz ikke har tatt munnen full.

Grønn politikk i stort og lite

Grønn politikk i stort og lite

Årsmøtet i Miljøpartiet De Grønnes (MDG) lokallag på Grorud adresserte både de store nasjonale og globale utfordringene den klimaødeleggende økonomien bidrar til. Samt lokale saker, i spedd kulturelle innslag.

Mobiliserer mot eierseksjonsloven

Mobiliserer mot eierseksjonsloven

  • Eierseksjonsloven

Vestli Vel vil ha folk med på Stortinget tirsdag i neste uke. Da skal nemlig eierseksjonsloven opp til høring.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!