ANNONSE

Innspill til Nasjonal Transportplan 2018-2029:

Vil løfte fram Ahusbanen

Vil løfte fram Ahusbanen

NY TRANSPORTPLAN: Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen vil sette Ahusbanen høyere opp på agendaen. Han nevner Ahusbanen, Fornebubanen og t-banetunnel som viktige grep for Oslo fremover.


Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) møtte næringslivet i Oslo og omegn for innspill til ny Nasjonal Transportplan. Han mener Ahusbanen er viktig å prioritere nå ettersom den ikke lå inne i forrige plan.

Se bildet større

PLANER OG INNSPILL: Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) fikk innspill fra næringslivet om prioriteringer i ny Nasjonal Transportplan (NTP) 2018-2029. Her sammen med Erik Hagen i LO og Nina Solli i NHO. Solvik Olsen vil sette Ahusbanen høyere opp på agendaen.


Innspillsmøtet ble holdt i lokalene til Postnord Logistics på Alnabruterminalen. Ny Nasjonal transportplan legger føringene for landets infrastruktur fram mot 2050. Representanter fra blant annet NHO, Norgesbuss, LO, Posten Bring, Kolonial.no, holdt appeller.

NHO listet blant annet opp sin prioriteringsliste, der Ahusbanen var nevnt, dog langt ned. Ministeren mener man må løfte den høyere opp.

– Du har selv uttalt til avisen i fjor at Ahusbanen er langt viktigere å få igang enn Fornebubanen. Hvor står du idag?

– Jeg tror at Ahusbanen er viktig fordi det er mange som har etablert seg rundt den og som ville brukt den dersom man hadde den på plass. Politisk har man diskutert Fornebubane, og Ahusbanen var ikke engang nevnt i NTP inneværende periode. Det betyr at man ikke hadde tenkt å gjøre noe de neste ti årene. Jeg mener den må løftes fram, sier han.

Les også: Ahusbanen får nok en utfordrer

Tre viktige punkter

Han kan derimot ikke konkludere med noe, men innrømmer hva han mener er viktig for kollektivløsninger i fremtiden.

– En t-banetunnel gjennom Oslo, Ahusbane på østsiden og Fornebubane på vestsiden er tre viktige deler av en kollektivløsning. Jeg opplever at folk i hverdagen ønsker å få dekket behovet sitt. Folk tar gjerne buss dersom det er mest praktisk, og klarer man å skape gode tilbud vil selv en bilentusiast velge kollektiv til daglig reising, mener Solvik Olsen.

Les hele saken i morgendagens papiravis og i vår eAvis. Der kan du blant annet lese spådommer om fremtiden til Alnabruterminalen.

Siste nytt i Nyheter

Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

ANNONSE
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

 
Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
ANNONSE