Innspill til Nasjonal Transportplan 2018-2029:

Vil løfte fram Ahusbanen

Vil løfte fram Ahusbanen

NY TRANSPORTPLAN: Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen vil sette Ahusbanen høyere opp på agendaen. Han nevner Ahusbanen, Fornebubanen og t-banetunnel som viktige grep for Oslo fremover.


Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) møtte næringslivet i Oslo og omegn for innspill til ny Nasjonal Transportplan. Han mener Ahusbanen er viktig å prioritere nå ettersom den ikke lå inne i forrige plan.

Se bildet større

PLANER OG INNSPILL: Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) fikk innspill fra næringslivet om prioriteringer i ny Nasjonal Transportplan (NTP) 2018-2029. Her sammen med Erik Hagen i LO og Nina Solli i NHO. Solvik Olsen vil sette Ahusbanen høyere opp på agendaen.


Innspillsmøtet ble holdt i lokalene til Postnord Logistics på Alnabruterminalen. Ny Nasjonal transportplan legger føringene for landets infrastruktur fram mot 2050. Representanter fra blant annet NHO, Norgesbuss, LO, Posten Bring, Kolonial.no, holdt appeller.

NHO listet blant annet opp sin prioriteringsliste, der Ahusbanen var nevnt, dog langt ned. Ministeren mener man må løfte den høyere opp.

– Du har selv uttalt til avisen i fjor at Ahusbanen er langt viktigere å få igang enn Fornebubanen. Hvor står du idag?

– Jeg tror at Ahusbanen er viktig fordi det er mange som har etablert seg rundt den og som ville brukt den dersom man hadde den på plass. Politisk har man diskutert Fornebubane, og Ahusbanen var ikke engang nevnt i NTP inneværende periode. Det betyr at man ikke hadde tenkt å gjøre noe de neste ti årene. Jeg mener den må løftes fram, sier han.

Les også: Ahusbanen får nok en utfordrer

Tre viktige punkter

Han kan derimot ikke konkludere med noe, men innrømmer hva han mener er viktig for kollektivløsninger i fremtiden.

– En t-banetunnel gjennom Oslo, Ahusbane på østsiden og Fornebubane på vestsiden er tre viktige deler av en kollektivløsning. Jeg opplever at folk i hverdagen ønsker å få dekket behovet sitt. Folk tar gjerne buss dersom det er mest praktisk, og klarer man å skape gode tilbud vil selv en bilentusiast velge kollektiv til daglig reising, mener Solvik Olsen.

Les hele saken i morgendagens papiravis og i vår eAvis. Der kan du blant annet lese spådommer om fremtiden til Alnabruterminalen.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over. Beboere og ansatte er på plass i Ellingsrudhjemmet - som etter flere år og kamper har blitt et heldigitalt sykehjem med store rom for beboerne.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.