ANNONSE

Vil øke antallet el-biler

Vil øke antallet el-biler

 

Rundt 6000 elbiler kjører i dag i Oslo og Akershus. Norsk Vektertjeneste er én av virksomhetene i Groruddalen som har hoppet på miljøtrenden – men Venstre vil ha flere.

- Det viktigste for oss er å sikre de gode ordningene som vi har i Oslo i dag. Innkjøp av elbiler er en lang investering, og derfor lover Venstre å beholde fordelene ved å ha en elbil, sier Guri Melby som er tredjekandidat til Stortinget fra Oslo Venstre.

Hun leder arbeidet med Venstres stortingsvalgprogram for perioden 2013 til 2017, og her kommer det blant annet fram at partiet ønsker å stimulere til videre elektrifisering av veitransporten ved å beholde dagens avgifts-, moms-, og bompengefritak for el- og hydrogenbiler.

- Utslippsfrie biler er ekstremt bra i tettbygde områder. Da slipper man svevestøv som har vært kritisk i Oslo. Med en økning av antall elbiler vil den situasjonen bli bedret, mener Guri Melby.

Norsk Vektertjeneste i Smalvollveien 44 har nylig byttet ut alle sine biler med elbiler.

- Vi ønsket å være annerledes på enkelte områder og ble bitt av basillen etter at vi startet med én elbil i januar, sier daglig leder Rolf Thorkildsen ved Norsk Vektertjeneste.

Han forteller at prosjektet har krevd mye opplæring ettersom elbilen brukes på en helt annen måte. Selv om bytteprosjektet har krevd mye opplæring og omorganisering, sparer bedriften mange månedlige utgifter.

- Tidligere hadde vi 40.000 kroner i drivstoffutgifter hver måned. Nå ligger vi på null, i tillegg til at vi ikke har noen utgifter på bompenger, sier Rolf Thorkildsen.

Elbiler kan også kjøre i kollektivfelt, parkere gratis og får støtte til egne ladestasjoner.

Oslo kommune har gitt stønad til Norsk Vektertjenestes egne ladestasjoner. Dette er blitt dekket med 50 prosent. Om vinteren er bedriften spesielt avhengig av hurtigladestasjoner.

- Om det er rundt 20 minusgrader kan opptil 40 og 50 prosent av batteriet forsvinne. Men vi måler hvor langt vi kjører hver dag, vet derfor hva snittet er, og legger opp rutinene våre basert på det, forklarer Rolf Thorkildsen.

- Vi har vurdert alle de ulike faktorene, så vi kommer aldri til det punktet hvor vi går tom for strøm, fortsetter han.

- Jeg vil anbefale andre bedrifter å bytte til elbiler. Vi har fått positive tilbakemeldinger fra våre kunder. Men det er viktig for oss med muligheter for hurtiglading.

Guri Melby forteller at Venstre jobber for å få på plass flere ladestasjoner i Oslo.

- Vi vil også opprette et hurtigladeprosjekt for strekningene mellom de store norske byene.

I Norge er det i dag rundt 10.000 elbiler på landsbasis. Målet er å komme opp i 50.000 elbiler innen 2018.

- Jeg tror også at dersom vi når dette målet, for så at det skal bli dyrere å bruke elbil, så vil flere gå tilbake til vanlig bil. Derfor er Venstre opptatt av at det alltid må lønne seg å tenke miljøvennlig, sier Guri Melby, og fortsetter:

- Det er bra når folk tenker samfunnsansvar, og da må vi også sørge for å legge til rette for at det skal lønne seg å tenke grønt. Vi kan ikke forvente at folk er idealister, vi må gjøre det enkelt og trygt.

Siste nytt i Nyheter

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

ANNONSE
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

 
Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

– Bygg heller i umoderne industriområder

Pia Farstad von Hall (H) reagerer på at det kun har vært en økning på fem prosent i antall nye boliger i Groruddalen fra 2000. Hun mener industriområdene som trenger moderne utvikling ligger brakk, og slår ring om småhusene i Groruddalen.

Trygg sykkelparkering på Grorud

For en stund siden utlyste FutureBuilt, Oslo og Bærum kommuner en konkurranse om nye sykkelhotell i Oslo - et av dem skal ligge på Grorud T-banestasjon. Nå er vinneren trukket ut.

 
ANNONSE