Vil parkere trailerne her

Vil parkere trailerne her

 

For å få bukt med «villparkeringen» av trailere i Groruddalen foreslår Høyre å ta i bruk store parkeringsplasser som står ubrukt halve døgnet. Nå ønsker de et prøveprosjekt med kjøpesentrene i dalen.

Skrevet av:

Enkelte nærområder i Groruddalen er plaget med at trailere parkerer i nabolagene deres. Nå skjermes Ellingsrud, noe som kan føre til at andre boligområder blir mer utsatt.

Som et strakstiltak lanserer Høyre nå en alternativ idé: Å bruke ledige parkeringsplasser rundt bedrifter og kjøpesentre som holder stengt for natten.

-  Ikeas parkeringsplass er et godt eksempel. De har en stor parkeringsplass og varehuset er stengt halve døgnet. Det er om natta sjåførene har behov for et sted å parkere, poengterer Annelise Høegh, Høyres fraksjonsleder i bystyrets samferdsel- og miljøkomite.

Hun mener det vil bidra til å skjerme nærmiljøer i dalen.

-  Dessuten ligger Ikea, og flere andre næringer med god plass, i umiddelbar nærhet til store innfartsveier og Alnabruterminalen, noe som vil begrense kjøringen på lokalveiene, sier hun.

 

Ser på hele byen

Høegh støttes av sin partifelle Gulsum Koc. Hun satt i arbeidsgruppa som jobbet med å utforme tiltak i Tungtransportplanen for Groruddalen.

-  Det er et godt eksempel på kortsiktige tiltak som kan gjøres. Her vil vi oppnå resultater svært fort og det vil ikke være spesielt kostbart, påpeker hun.

Koc og Høegh er samstemte om at det er transportnæringen som eventuelt må ta regninga for å leie parkeringsplasser på privat eiendom.

-  Vil ikke en slik parkering føre til enda mer tungtrafikk på lokalveiene?

-  Jeg ser egentlig ingen grunn til at lokalveiene skal bli ekstra beslastet. Ikea og flere andre store parkeringsplasser ligger mellom hovedfartsårene, noe som vil gi mindre belastning på lokalveiene, sier Høegh.

-  Er det aktuelt å ha slike parkeringsplasser i hele byen?

-  Både sør og vest i Oslo finnes det store kjøpesentre som potensielt vil kunne ta imot trailere. Om det er behov, så må vi se på muligheten for det, svarer hun.

 

Ikea avventer

I øyeblikket jobbes Statens Vegvesen med å bygge en trailerparkering med gode fasiliteter på Eidsvoll, omlag fem mil fra Oslo.

-  Jeg tror ikke det vil ha noe for seg. Sjåførene har stramme kjørekvoter og de ønsker å være i nærheten av destinasjonen sin. Derfor er Ikea eller andre næringseiendommer på Alnabru en bedre løsning, sier Koc.

Kommunikasjonsrådgiver i Ikea Norge, Kristian Willanger, bekrefter at de har mottatt en uformell henvendelse fra Oslo kommune.

-  Vi er kjent med saken og nå avventer vi en mer formell henvendelse før vi foretar oss noe. Vi ønsker å være en god nabo og hjelpe til der vi kan, men vi ønsker ikke å svare på dette før vi kjenner omfanget, sier han.

 

NHO: - Urealistisk

Verken NHO, Arbeiderpartiet eller Venstre støtter ideen til Høyre.

Direktør for næringspolitikk i NHO Logistikk og Transport, Erling Sæther, sier de ikke har drøftet forslaget internt. Han er imidlertid ikke positiv til Høyres idé.

-  Min umiddelbare reaksjon er at dette er lite realistisk å gjennomføre - både praktisk, men også juridisk. Jeg tror det er viktig at man forserer arbeidet med Nasjonal Transportplan og sørger for å etablere de planlagte døgnhvileplassene for trailersjåførerer, sier Sæther.

Frps Carl I. Hagen sier at han ikke vil legge seg opp i hvilke avtaler private aktører gjør med hverandre, men at han er positiv til tiltak som kan skjerme nærmiljøer.

Abdullah Alsabeehg, Arbeiderpartiets fraksjonsleder i samferdsel- og miljøkomiteen, er ikke særlig positiv til forslaget.

-  Det vil generere mer tungtrafik til Groruddalen som allerede er tungt belastet. Slike parkeringsplasser bør etableres utenfor byen, sier han.

Odd Einar Dørum i Venstre er usikker på ideen.

-  I teorien høres det fint ut, men jeg er usikker på om det lar seg gjøre i praksis. Jeg skal ikke si det er umulig, men jeg stiller meg tvilende, sier den tidligere samferdselsministeren.

Annelise Høegh rister på hodet av kritikken.

- Parkering av trailere i boligområder er et nærmiljøproblem og bransjen må være med på å finne løsninger på dette. Jeg synes derfor usedvanlig passivt av NHO Logistikk og Transport og vise til Nasjonal Transportplan og dermed dytte ansvaret alene over på statlige myndigheter. For å finne løsninger på dette problemet er det viktig at også næringa er sitt samfunnsansvar bevisst.

Siste nytt i Nyheter

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

 
Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

 
- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

 
Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!