Vil parkere trailerne her

Vil parkere trailerne her

 

For å få bukt med «villparkeringen» av trailere i Groruddalen foreslår Høyre å ta i bruk store parkeringsplasser som står ubrukt halve døgnet. Nå ønsker de et prøveprosjekt med kjøpesentrene i dalen.

Tekst:

Publisert:

Enkelte nærområder i Groruddalen er plaget med at trailere parkerer i nabolagene deres. Nå skjermes Ellingsrud, noe som kan føre til at andre boligområder blir mer utsatt.

Som et strakstiltak lanserer Høyre nå en alternativ idé: Å bruke ledige parkeringsplasser rundt bedrifter og kjøpesentre som holder stengt for natten.

-  Ikeas parkeringsplass er et godt eksempel. De har en stor parkeringsplass og varehuset er stengt halve døgnet. Det er om natta sjåførene har behov for et sted å parkere, poengterer Annelise Høegh, Høyres fraksjonsleder i bystyrets samferdsel- og miljøkomite.

Hun mener det vil bidra til å skjerme nærmiljøer i dalen.

-  Dessuten ligger Ikea, og flere andre næringer med god plass, i umiddelbar nærhet til store innfartsveier og Alnabruterminalen, noe som vil begrense kjøringen på lokalveiene, sier hun.

 

Ser på hele byen

Høegh støttes av sin partifelle Gulsum Koc. Hun satt i arbeidsgruppa som jobbet med å utforme tiltak i Tungtransportplanen for Groruddalen.

-  Det er et godt eksempel på kortsiktige tiltak som kan gjøres. Her vil vi oppnå resultater svært fort og det vil ikke være spesielt kostbart, påpeker hun.

Koc og Høegh er samstemte om at det er transportnæringen som eventuelt må ta regninga for å leie parkeringsplasser på privat eiendom.

-  Vil ikke en slik parkering føre til enda mer tungtrafikk på lokalveiene?

-  Jeg ser egentlig ingen grunn til at lokalveiene skal bli ekstra beslastet. Ikea og flere andre store parkeringsplasser ligger mellom hovedfartsårene, noe som vil gi mindre belastning på lokalveiene, sier Høegh.

-  Er det aktuelt å ha slike parkeringsplasser i hele byen?

-  Både sør og vest i Oslo finnes det store kjøpesentre som potensielt vil kunne ta imot trailere. Om det er behov, så må vi se på muligheten for det, svarer hun.

 

Ikea avventer

I øyeblikket jobbes Statens Vegvesen med å bygge en trailerparkering med gode fasiliteter på Eidsvoll, omlag fem mil fra Oslo.

-  Jeg tror ikke det vil ha noe for seg. Sjåførene har stramme kjørekvoter og de ønsker å være i nærheten av destinasjonen sin. Derfor er Ikea eller andre næringseiendommer på Alnabru en bedre løsning, sier Koc.

Kommunikasjonsrådgiver i Ikea Norge, Kristian Willanger, bekrefter at de har mottatt en uformell henvendelse fra Oslo kommune.

-  Vi er kjent med saken og nå avventer vi en mer formell henvendelse før vi foretar oss noe. Vi ønsker å være en god nabo og hjelpe til der vi kan, men vi ønsker ikke å svare på dette før vi kjenner omfanget, sier han.

 

NHO: - Urealistisk

Verken NHO, Arbeiderpartiet eller Venstre støtter ideen til Høyre.

Direktør for næringspolitikk i NHO Logistikk og Transport, Erling Sæther, sier de ikke har drøftet forslaget internt. Han er imidlertid ikke positiv til Høyres idé.

-  Min umiddelbare reaksjon er at dette er lite realistisk å gjennomføre - både praktisk, men også juridisk. Jeg tror det er viktig at man forserer arbeidet med Nasjonal Transportplan og sørger for å etablere de planlagte døgnhvileplassene for trailersjåførerer, sier Sæther.

Frps Carl I. Hagen sier at han ikke vil legge seg opp i hvilke avtaler private aktører gjør med hverandre, men at han er positiv til tiltak som kan skjerme nærmiljøer.

Abdullah Alsabeehg, Arbeiderpartiets fraksjonsleder i samferdsel- og miljøkomiteen, er ikke særlig positiv til forslaget.

-  Det vil generere mer tungtrafik til Groruddalen som allerede er tungt belastet. Slike parkeringsplasser bør etableres utenfor byen, sier han.

Odd Einar Dørum i Venstre er usikker på ideen.

-  I teorien høres det fint ut, men jeg er usikker på om det lar seg gjøre i praksis. Jeg skal ikke si det er umulig, men jeg stiller meg tvilende, sier den tidligere samferdselsministeren.

Annelise Høegh rister på hodet av kritikken.

- Parkering av trailere i boligområder er et nærmiljøproblem og bransjen må være med på å finne løsninger på dette. Jeg synes derfor usedvanlig passivt av NHO Logistikk og Transport og vise til Nasjonal Transportplan og dermed dytte ansvaret alene over på statlige myndigheter. For å finne løsninger på dette problemet er det viktig at også næringa er sitt samfunnsansvar bevisst.

Siste nytt i Nyheter

Kan få slutt på utleie-haiene

På mandag skal Stortinget behandle saken om ny eierseksjonslov. Går det igjennom, kan det bety at både hyblifisering og utleie av leiligheter til hotellvirksomhet begrenses.

Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

 
– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.

- Går fra ord til handling

Siden 2014 har flerbrukshallen på Tokerud vært godkjent av bystyret, men det har ikke ligget penger på bordet. I revidert budsjett gir byrådet 5,6 millioner til et forprosjekt som skal forme fremtidens hall.