Vil parkere trailerne her

Vil parkere trailerne her

 

For å få bukt med «villparkeringen» av trailere i Groruddalen foreslår Høyre å ta i bruk store parkeringsplasser som står ubrukt halve døgnet. Nå ønsker de et prøveprosjekt med kjøpesentrene i dalen.

Skrevet av:

Enkelte nærområder i Groruddalen er plaget med at trailere parkerer i nabolagene deres. Nå skjermes Ellingsrud, noe som kan føre til at andre boligområder blir mer utsatt.

Som et strakstiltak lanserer Høyre nå en alternativ idé: Å bruke ledige parkeringsplasser rundt bedrifter og kjøpesentre som holder stengt for natten.

-  Ikeas parkeringsplass er et godt eksempel. De har en stor parkeringsplass og varehuset er stengt halve døgnet. Det er om natta sjåførene har behov for et sted å parkere, poengterer Annelise Høegh, Høyres fraksjonsleder i bystyrets samferdsel- og miljøkomite.

Hun mener det vil bidra til å skjerme nærmiljøer i dalen.

-  Dessuten ligger Ikea, og flere andre næringer med god plass, i umiddelbar nærhet til store innfartsveier og Alnabruterminalen, noe som vil begrense kjøringen på lokalveiene, sier hun.

 

Ser på hele byen

Høegh støttes av sin partifelle Gulsum Koc. Hun satt i arbeidsgruppa som jobbet med å utforme tiltak i Tungtransportplanen for Groruddalen.

-  Det er et godt eksempel på kortsiktige tiltak som kan gjøres. Her vil vi oppnå resultater svært fort og det vil ikke være spesielt kostbart, påpeker hun.

Koc og Høegh er samstemte om at det er transportnæringen som eventuelt må ta regninga for å leie parkeringsplasser på privat eiendom.

-  Vil ikke en slik parkering føre til enda mer tungtrafikk på lokalveiene?

-  Jeg ser egentlig ingen grunn til at lokalveiene skal bli ekstra beslastet. Ikea og flere andre store parkeringsplasser ligger mellom hovedfartsårene, noe som vil gi mindre belastning på lokalveiene, sier Høegh.

-  Er det aktuelt å ha slike parkeringsplasser i hele byen?

-  Både sør og vest i Oslo finnes det store kjøpesentre som potensielt vil kunne ta imot trailere. Om det er behov, så må vi se på muligheten for det, svarer hun.

 

Ikea avventer

I øyeblikket jobbes Statens Vegvesen med å bygge en trailerparkering med gode fasiliteter på Eidsvoll, omlag fem mil fra Oslo.

-  Jeg tror ikke det vil ha noe for seg. Sjåførene har stramme kjørekvoter og de ønsker å være i nærheten av destinasjonen sin. Derfor er Ikea eller andre næringseiendommer på Alnabru en bedre løsning, sier Koc.

Kommunikasjonsrådgiver i Ikea Norge, Kristian Willanger, bekrefter at de har mottatt en uformell henvendelse fra Oslo kommune.

-  Vi er kjent med saken og nå avventer vi en mer formell henvendelse før vi foretar oss noe. Vi ønsker å være en god nabo og hjelpe til der vi kan, men vi ønsker ikke å svare på dette før vi kjenner omfanget, sier han.

 

NHO: - Urealistisk

Verken NHO, Arbeiderpartiet eller Venstre støtter ideen til Høyre.

Direktør for næringspolitikk i NHO Logistikk og Transport, Erling Sæther, sier de ikke har drøftet forslaget internt. Han er imidlertid ikke positiv til Høyres idé.

-  Min umiddelbare reaksjon er at dette er lite realistisk å gjennomføre - både praktisk, men også juridisk. Jeg tror det er viktig at man forserer arbeidet med Nasjonal Transportplan og sørger for å etablere de planlagte døgnhvileplassene for trailersjåførerer, sier Sæther.

Frps Carl I. Hagen sier at han ikke vil legge seg opp i hvilke avtaler private aktører gjør med hverandre, men at han er positiv til tiltak som kan skjerme nærmiljøer.

Abdullah Alsabeehg, Arbeiderpartiets fraksjonsleder i samferdsel- og miljøkomiteen, er ikke særlig positiv til forslaget.

-  Det vil generere mer tungtrafik til Groruddalen som allerede er tungt belastet. Slike parkeringsplasser bør etableres utenfor byen, sier han.

Odd Einar Dørum i Venstre er usikker på ideen.

-  I teorien høres det fint ut, men jeg er usikker på om det lar seg gjøre i praksis. Jeg skal ikke si det er umulig, men jeg stiller meg tvilende, sier den tidligere samferdselsministeren.

Annelise Høegh rister på hodet av kritikken.

- Parkering av trailere i boligområder er et nærmiljøproblem og bransjen må være med på å finne løsninger på dette. Jeg synes derfor usedvanlig passivt av NHO Logistikk og Transport og vise til Nasjonal Transportplan og dermed dytte ansvaret alene over på statlige myndigheter. For å finne løsninger på dette problemet er det viktig at også næringa er sitt samfunnsansvar bevisst.

Siste nytt i Nyheter

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

 
Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!