Hele Romerike står bak Ahusbanen:

Vil presse regjeringen

Vil presse regjeringen

BYGGER ALLIANSE: Ahusbane-forkjemper Bjørn Engstrøm holdt et flammende innlegg om viktigheten av den nye banetraseen. Han får støtte fra den politiske ledelsen på Nedre Romerike.

Den politiske ledelsen i Lørenskog, Skedsmo og Akershus fylkeskommune støtter Ahusbanen. Sammen med Oslo-tilhengerne vil de danne en allianse som skal presse regjeringen til å prioritere den nye banetraseen.

Skrevet av:

–  Dette er det viktigste samferdselsprosjektet på hele Romerike, sier varaordfører i Lørenskog kommune, Ragnhild Bergheim (Ap).

Onsdag kveld holdt Ellingsrud Vel og Groruddalen Miljøforum et folkemøte i Ellingsrud kirke. Der sto Ahusbanen på agendaen. Det har gått to uker siden regjeringen lanserte sin handlingsplan for kollektivtrafikk. Der åpnet de for å betale 50 prosent av kostnadene knyttet til bygging av Fornebubanen. Ahusbanen var ikke nevnt med ett ord. I forrige uke kom et nytt utspill fra den blå regjeringen. Der kom det fram at banen neppe vil være aktuell de nærmeste 10 årene. Det har satt sinnene i kok.

Samferdselsdepartementet valgte å ikke delta på møtet.

– Vi kjemper i motvind. Ahusbanen har vært pratet om siden 1960-tallet. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor det har tatt så lang tid. Nå må alle gode krefter forenes slik at vi kan legge press på regjeringen, sier Bjørn Engstrøm, leder i forum for Ahusbanen.

Sammen om banen

Den politiske ledelsen på Nedre Romerike er samstemte om at de ønsker seg Ahusbanen. De mener at den brede enigheten må brukes overfor regjeringen.

–  Vi kommer til å våkne opp til en forferderlig blåmandag om noen år dersom ikke Ahusbanen realiseres. Dette er en sak som må heves over partipolitikken. Om vi klarer å stå sammen, så vil vi lykkes, mener varaordfører i Skedsmo kommune, Boye Bjerkholt (V).

Han poengterer at veksten på Nedre Romerike medfører at stadig flere har behov for Ahusbanen.

Bjerkholt får sterk støtte fra varaordfører i Lørenskog kommune, Ragnhild Bergheim. I deres kommuneplan har de budsjettert med banetraseen.

–  Vi bygger tett og har en rekke store arbeidsplasser, blant annet Ahus. Behovet for Ahusbanen er stort, mener hun.

Plan klar i mars

Varaordfører i Akershus fylkeskommune, Lars Salvesen (KrF), mener Ahusbane-forkjemperne ikke behøver å bekymre seg for regjeringens retorikk.

–  Vi har en klokkeklar handlingsplan. I mars 2015 er Ruter ferdig med sin konseptutredning. Ifølge planen skal byggingen skje mellom 2018 og 2023, og det betyr at vi er godt i gang om 10 år, sier han.

Ifølge Halvor Jutulstad i Ruter jobber de med ulike konsepter for Ahusbanen. Den forrige utredningen ble gjort av Norconsult i 2010. Den gang ble prisen estimert til 2,5 milliarder kroner. Konsulentfirmaet konkluderte også med at passasjergrunnlaget på Fornebubanen ville være høyere enn på Ahusbanen. Men siden den gang har 100.000 groruddøler blitt flyttet fra Aker sykehus til Ahus. Jutulstad kan avsløre at Ahusbanen trolig er den første som vil få behov for tre avganger i kvarteret.

Forbanna på Bærum

Jan Bøhler poengterte at Ahusbanen bør prioriteres foran Fornebubanen.

–  Kommunen har brukt enorme summer på å ruste opp Kolsåsbanen. Jeg blir forbannet når Bærum Høyre går i mot tre byggeprosjekter langs traseen. Et absolutt minimumskrav for å få statlig finansiering er at man er villig til å fortette rundt stasjonene, sier Bøhler.

SVs vararepresentant på Stortinget, Ingunn Gjerstad fra Lindeberg, støtter Bøhler i øst-vest-tematikken.

–  Det er galskap å bruke 40 milliarder på å bygge E18 vestover. Da er 2,5 milliarder til ny Ahus-bane småpenger i forhold, sier hun.

Per Jæger i Boligprodusentene er også klokkeklar på at Ahusbanen bør prioriteres fordi villigheten til å bygge boliger er større i Groruddalen og på Nedre Romerike enn den er i Bærum.

–  Vi må prioritere kollektivtrafikk. Det viktigste grepet er å bygge to nye tunneler i Oslo; en til tog og en til t-bane. Hvis ikke vil all trafikken stoppe opp i Oslo sentrum og da nytter det ikke å bygge utover, avslutter han.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!