Vil skrinlegge E18

Vil skrinlegge E18

VIL LEGGE TIL SIDE: Tore Ludt (SV) vil skrinlegge ny E18 for å begrense klimagassutslipp. Han har fått med seg flertallet i Stovner bydelsutvalg ved Ap og Venstre.

Tore Ludt (SV) vil bane vei for klima- og energistrategi for Oslo fremfor ny E18 vestfra. Det vil ikke deler av høyresiden i Stovner bydelsutvalg gå med på.

Se bildet større

– KJØP SPARKESYKKEL: Jan-Arild Linja (Frp) mener E18 må bygges ut da enkelte er avhengig av bil som transport. Han oppfordrer heller de som er miljøopptatte til å selge bilen.

Høringsutkastet om byens klimaveikart har ambisjoner om å halvere klimagassutslippene innen 2030. Stovner bydelsadministrasjon ser på tiltaket med stor interesse, men presiserer likevel at man i dag har utfordringer knyttet til veitrafikk – som står for 63 prosent av utslippene.

Tore Ludt fra (SV) velger å si det litt mer direkte:

I debatter om miljøspørsmål møter man seg selv i døra, for vi vil så gjerne, men samtidig må man gjøre vedtak som gir konsekvenser. Avtalen om ny E18 i Oslopakke 3, som flere partier er blitt enige om, vil føre til en økning av passerende biler, påpeker Ludt.

Han la derfor fram en anmodning om å få E18-planene begravet, noe han fikk med seg både Arbeiderpartiet og Venstre på. Høyre og Fremskrittspartiet er uenige.

Vil ha mer vei

Ny E18 har en anslått prislapp på 40 milliarder kroner – penger Ludt heller vil bruke på miljøtiltak som t-baneforlengelse til Ahus. Jan-Arild Linja (Frp) er ikke enig.

– Ny E18 vil generere noen kroner og betale seg ned selv ganske fort.

For noen er det helt nødvendig å ha en bil og varene må fram. De som er opptatt av miljø kan jo selge bilen sin og kjøpe sparkesykkel, foreslår Linja.

Per Opsahl (H) mener det er nødvendig å løse opp milelange trafikkøer.

– Terminalen bør flyttes til Hurumlandet og transporten vil baseres på ny teknologi. Men vi må ha kapasitet til transporten for å unngå at man står musestille i trafikken mens motorene går. Det kommer til å bli skikkelig ille hvis vi ikke får gjort noe med E18.

Må tenke nytt

Med støtte fra Ap og Venstre, ble det flertall for SVs oppfordring om å skrinlegge ny E18.

– Jeg er enig i mye av det Tore sier og synes det er greit å si fra til sentrale i bystyret som har vedtatt Oslopakke 3, sier Bjørn Hallme (Ap).

Det er forståelig at de som bor utenfor bykjernen trenger bil, men man må se på dette spørsmålet i nytt lys ettersom prosessen med globalisering og befolkningsvekst genererer trafikk, mener Mariwan Ahmadi (V).

Spesialkonsulent Reidunn Myster Beier i Stovner bydel er klar på at grønne miljøtiltak er veien å gå for å redusere klimagassutslippene i Oslo by.

– Gjør man ikke noe vil utslippene bare øke, spesielt grunnet befolkningsveksten, sier hun.

Les mer i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Pengene renner inn i Årvolldammen

I revidert budsjett kommer byrådet med en gladnyhet til Bydel Bjerke: Det blir vann i Årvolldammen i år også - med en prislapp på 750.000 kroner. Dammen vil være klar til bruk i slutten av neste uke. Men fremtiden er fremdeles usikker.

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg.

 
Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.

Føflekkreft 

Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder forekomst av føflekkreft. Tirsdag 23. mai er det den internasjonale hudsjekkdagen Euromelanoma.

Groruddalen: «Lengre fram i tid og på lang sikt»

Byrådet inviterte til folkemøte på Årvoll gård om hva revisjonen av kommuneplanens samfunnsdel betyr for Groruddalen. Ifølge byråd Hanna Marcussen er det mange planer i lufta for blant annet Rommen og Grorud - men de ser ikke ut til å bli realisert med det første.