GOD DIALOG: Bydel Bjerke legger nå fram en satsing på innbyggerdialog. Her er bydelsdirektør Bovild Tjønn i god dialog med ansatte på Kulturhuset Veitvet. Foto: Bjørn O. Mørch Larsen
GOD DIALOG: Bydel Bjerke legger nå fram en satsing på innbyggerdialog. Her er bydelsdirektør Bovild Tjønn i god dialog med ansatte på Kulturhuset Veitvet. Foto: Bjørn O. Mørch LarsenBilde 1 av 2
ALT KLART: BU-leder Bjørn Lundberg (t.v.) og kommunikasjonssjef Bjørn O. Mørch Larsen. Foto:
ALT KLART: BU-leder Bjørn Lundberg (t.v.) og kommunikasjonssjef Bjørn O. Mørch Larsen. Foto:Bilde 2 av 2

Bydel Bjerke med utvidet satsing på nærdialog:

– Vil snakke mer sammen

– Skal vi treffe med tilbud og tjenester er det viktig at vi hele tiden ser etter nye måter å forbedre dialogen med innbyggerne på.

Det sier leder av bydelsutvalget i Bydel Bjerke, Bjørn Lundberg, og kommunikasjonssjef, Bjørn O. Mørch Larsen.

Når bydelens første helhetlige kommunikasjonsstrategi nå legges fram, er fokuset på at dialog og det å bygge relasjoner øker sjansen for gjensidig tillit.

– Vi vil være «Bjerke – en bydel for alle». En god bydel for alle som bor her. Skal det oppleves som mer enn en festtale, må de som forholder seg til oss, uansett utgangspunkt, bli møtt med respekt og engasjement, sier Lundberg.

Ris og ros

Til kommunikasjonsstrategien er det gjennomført en innbyggerundersøkelse i samarbeid med Burson-Marsteller og Norstat blant 600 bjerkeinnbyggere.

I tillegg er tilbakemeldinger hentet inn fra brukere av bydelens tjenester, pårørende, ansatte, politikere og andre.
– Det har vi gjort for å få vite mer om hvordan folk opplever oss. Hva de synes vi er gode på, hva vi bør bli bedre på, sier
kommunikasjonssjef Mørch Larsen.

Og svar har bydelen fått.
– Det positive er at 7 av 10 opplever oss som lydhøre i direkte møter med oss. Det er bra og viser at det foregår mye god dialog mellom bydelens ansatte og innbyggerne, sier Mørch Larsen.

– Men vi må også forbedre oss. Mange opplever bydelen og Oslo kommune som komplisert å forstå, deltakelsen i politiske prosesser er lav og mange
uttrykker at de ønsker at bydelen er mer til stede der de ferdes, i alt fra på kjøpesentre til i sosiale medier.

I stort og smått

Både Lundberg og Mørch Larsen
mener at den nye planen for god kommunikasjon vil bidra til at bydelen oppleves som en positiv faktor i innbyggernes liv.

– Bydel Bjerke er til for befolkningen, ikke motsatt. Det skal prege holdningene og verdiene våre, og komme til ut-trykk i dialogen vi har med folk.

– Hvordan skjer det i praksis?
– Ved at folk opplever at de reelt blir tatt med på råd i saker som angår dem. At vi samhandler om løsninger, i smått og stort. I alt fra én til én-samtaler om støttestrømper til folkemøter om beboerparkering.

BU-lederen og kommunikasjonssjefen tror at et utvidet fokus på dialog vil bidra til at bydelen utvikler mer treffsikre tilbud og tjenester. Nettopp fordi det gjøres i samhandling med brukerne. Det betyr ikke at det er frislipp på tilbud og tjenester.

– Nei, det gjør det ikke. Men en dialog preget av åpenhet øker gjerne forståelsen i skjæringspunktet mellom forventningene til oss – og de ressursene vi har til rådighet. Også i fortsettelsen vil det være uenighet om prioriteringer, men målet er at også når kommunikasjonen er utfordrende, så er den preget av respekt.