ANNONSE

Vil stoppe toget på Breivoll

Vil stoppe toget på Breivoll

 

Som et av de største byutviklingsområdene som gjenstår i Oslo, mener Kjell Veivåg (V) det er på høy tid at Breivoll får en egen togstasjon.

I 2012 utarbeidet Plan- og bygningsetaten (PBE) en prinsipplan for det offentlige rom på Breivoll. Det er ønskelig å benytte området til byutvikling innen 2030 for å møte Oslos befolkningsvekst. I planskissen kommer det fram at det skal bygges 3000 boliger og 20.000 arbeidsplasser med tilhørende servicefunksjoner og sosial infrastruktur.

Leder Kjell Veivåg i Alna Venstre mener Breivoll-planene også bør inneholde gode løsninger for offentlig kommunikasjon, og ser for seg en togstasjon i området.

- Jernbanen ligger her allerede, men toget kjører rett forbi. Det er helt meningsløst ikke å bruke den, sier Veivåg.

Venstre har foreslått å bygge Breivoll stasjon i sitt forslag til Nasjonal Transportplan (NTP) - en samferdselsplan som gjelder de neste 10 årene.

Venstre har allerede levert sitt forslag til Nasjonal Transportplan - som for tiden behandles i Stortinget. Kjell Veivåg understreker at partiet ikke tar stilling til hvor stasjonen skal ligge.

- Vi har ikke tatt standpunkt til hvor denne stasjonen konkret bør bygges, bare den kommer på plass i Breivoll-området, sier han.

Veivåg ser på Breivoll-området som et av de største og flotteste byutviklingsstedene som gjenstår i Oslo. Det bygges nye boligområder på Løren, i tillegg til at det allerede eksisterer boligsamfunn på Bryn, i Teisen-området og ved Ulven.

- Og det bør vi trekke oppover mot Alnabru. Dette kan bli det nye Nydalen med en god kombinasjon av mellomboliger og næring dersom vi gjør det riktig, mener Veivåg.

I dag stopper toget ved Alnabru stasjon, men kjører så en lang strekning gjennom Breivoll-området før det igjen stopper på Bryn.

Kjell Veivåg mener utbyggingen må styres av Alna og at elveparken som opparbeides gjennom Groruddals-satsingen blir et sentralt grep gjennom hele området.

- Den utredningen som er foretatt i forbindelse med OL viser hvor store muligheter vi har, sier Kjell Veivåg.

- Personlig mener jeg også at Breivoll er et av de stedene i byen som også tåler et høyhus eller tre. Men det er noe jeg mener personlig, understreker Veivåg.

Venstre mener det er viktig at man kommer fort i gang med utbyggingsarbeidet for offentlig kommunikasjon. Partiet ser for seg lokaltoget som et godt supplement til de to t-banelinjene som allerede er i Groruddalen.

- Men vi ønsker hyppigere avganger. I dag går det to ganger i timen på dagtid, sier Kjell Veivåg.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE