Vil stoppe toget på Breivoll

Vil stoppe toget på Breivoll

 

Som et av de største byutviklingsområdene som gjenstår i Oslo, mener Kjell Veivåg (V) det er på høy tid at Breivoll får en egen togstasjon.

I 2012 utarbeidet Plan- og bygningsetaten (PBE) en prinsipplan for det offentlige rom på Breivoll. Det er ønskelig å benytte området til byutvikling innen 2030 for å møte Oslos befolkningsvekst. I planskissen kommer det fram at det skal bygges 3000 boliger og 20.000 arbeidsplasser med tilhørende servicefunksjoner og sosial infrastruktur.

Leder Kjell Veivåg i Alna Venstre mener Breivoll-planene også bør inneholde gode løsninger for offentlig kommunikasjon, og ser for seg en togstasjon i området.

- Jernbanen ligger her allerede, men toget kjører rett forbi. Det er helt meningsløst ikke å bruke den, sier Veivåg.

Venstre har foreslått å bygge Breivoll stasjon i sitt forslag til Nasjonal Transportplan (NTP) - en samferdselsplan som gjelder de neste 10 årene.

Venstre har allerede levert sitt forslag til Nasjonal Transportplan - som for tiden behandles i Stortinget. Kjell Veivåg understreker at partiet ikke tar stilling til hvor stasjonen skal ligge.

- Vi har ikke tatt standpunkt til hvor denne stasjonen konkret bør bygges, bare den kommer på plass i Breivoll-området, sier han.

Veivåg ser på Breivoll-området som et av de største og flotteste byutviklingsstedene som gjenstår i Oslo. Det bygges nye boligområder på Løren, i tillegg til at det allerede eksisterer boligsamfunn på Bryn, i Teisen-området og ved Ulven.

- Og det bør vi trekke oppover mot Alnabru. Dette kan bli det nye Nydalen med en god kombinasjon av mellomboliger og næring dersom vi gjør det riktig, mener Veivåg.

I dag stopper toget ved Alnabru stasjon, men kjører så en lang strekning gjennom Breivoll-området før det igjen stopper på Bryn.

Kjell Veivåg mener utbyggingen må styres av Alna og at elveparken som opparbeides gjennom Groruddals-satsingen blir et sentralt grep gjennom hele området.

- Den utredningen som er foretatt i forbindelse med OL viser hvor store muligheter vi har, sier Kjell Veivåg.

- Personlig mener jeg også at Breivoll er et av de stedene i byen som også tåler et høyhus eller tre. Men det er noe jeg mener personlig, understreker Veivåg.

Venstre mener det er viktig at man kommer fort i gang med utbyggingsarbeidet for offentlig kommunikasjon. Partiet ser for seg lokaltoget som et godt supplement til de to t-banelinjene som allerede er i Groruddalen.

- Men vi ønsker hyppigere avganger. I dag går det to ganger i timen på dagtid, sier Kjell Veivåg.

Siste nytt i Nyheter

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.

36 nye leiligheter <BR>der det før var butikk

Planene for Lavrans vei 1B er å rive bygget til den tidligere nærbutikken i Smalvollskogens borettslag og erstatte den med en boligblokk.

 
Vurderer beboerparkering i Bjerke bydel

Bydel Bjerke har tatt opp beboerparkering som et aktuelt tiltak mot villparkering.

– Kommer ikke til <BR>huset på prærien

De første 56 boligene av totalt 800 OBOS-leiligheter på Vollebekk hadde salgsstart tirsdag 25. april.

Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.