Vil stoppe toget på Breivoll

Vil stoppe toget på Breivoll

 

Som et av de største byutviklingsområdene som gjenstår i Oslo, mener Kjell Veivåg (V) det er på høy tid at Breivoll får en egen togstasjon.

I 2012 utarbeidet Plan- og bygningsetaten (PBE) en prinsipplan for det offentlige rom på Breivoll. Det er ønskelig å benytte området til byutvikling innen 2030 for å møte Oslos befolkningsvekst. I planskissen kommer det fram at det skal bygges 3000 boliger og 20.000 arbeidsplasser med tilhørende servicefunksjoner og sosial infrastruktur.

Leder Kjell Veivåg i Alna Venstre mener Breivoll-planene også bør inneholde gode løsninger for offentlig kommunikasjon, og ser for seg en togstasjon i området.

- Jernbanen ligger her allerede, men toget kjører rett forbi. Det er helt meningsløst ikke å bruke den, sier Veivåg.

Venstre har foreslått å bygge Breivoll stasjon i sitt forslag til Nasjonal Transportplan (NTP) - en samferdselsplan som gjelder de neste 10 årene.

Venstre har allerede levert sitt forslag til Nasjonal Transportplan - som for tiden behandles i Stortinget. Kjell Veivåg understreker at partiet ikke tar stilling til hvor stasjonen skal ligge.

- Vi har ikke tatt standpunkt til hvor denne stasjonen konkret bør bygges, bare den kommer på plass i Breivoll-området, sier han.

Veivåg ser på Breivoll-området som et av de største og flotteste byutviklingsstedene som gjenstår i Oslo. Det bygges nye boligområder på Løren, i tillegg til at det allerede eksisterer boligsamfunn på Bryn, i Teisen-området og ved Ulven.

- Og det bør vi trekke oppover mot Alnabru. Dette kan bli det nye Nydalen med en god kombinasjon av mellomboliger og næring dersom vi gjør det riktig, mener Veivåg.

I dag stopper toget ved Alnabru stasjon, men kjører så en lang strekning gjennom Breivoll-området før det igjen stopper på Bryn.

Kjell Veivåg mener utbyggingen må styres av Alna og at elveparken som opparbeides gjennom Groruddals-satsingen blir et sentralt grep gjennom hele området.

- Den utredningen som er foretatt i forbindelse med OL viser hvor store muligheter vi har, sier Kjell Veivåg.

- Personlig mener jeg også at Breivoll er et av de stedene i byen som også tåler et høyhus eller tre. Men det er noe jeg mener personlig, understreker Veivåg.

Venstre mener det er viktig at man kommer fort i gang med utbyggingsarbeidet for offentlig kommunikasjon. Partiet ser for seg lokaltoget som et godt supplement til de to t-banelinjene som allerede er i Groruddalen.

- Men vi ønsker hyppigere avganger. I dag går det to ganger i timen på dagtid, sier Kjell Veivåg.

Siste nytt i Nyheter

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!