Vil stoppe toget på Breivoll

Vil stoppe toget på Breivoll

 

Som et av de største byutviklingsområdene som gjenstår i Oslo, mener Kjell Veivåg (V) det er på høy tid at Breivoll får en egen togstasjon.

I 2012 utarbeidet Plan- og bygningsetaten (PBE) en prinsipplan for det offentlige rom på Breivoll. Det er ønskelig å benytte området til byutvikling innen 2030 for å møte Oslos befolkningsvekst. I planskissen kommer det fram at det skal bygges 3000 boliger og 20.000 arbeidsplasser med tilhørende servicefunksjoner og sosial infrastruktur.

Leder Kjell Veivåg i Alna Venstre mener Breivoll-planene også bør inneholde gode løsninger for offentlig kommunikasjon, og ser for seg en togstasjon i området.

- Jernbanen ligger her allerede, men toget kjører rett forbi. Det er helt meningsløst ikke å bruke den, sier Veivåg.

Venstre har foreslått å bygge Breivoll stasjon i sitt forslag til Nasjonal Transportplan (NTP) - en samferdselsplan som gjelder de neste 10 årene.

Venstre har allerede levert sitt forslag til Nasjonal Transportplan - som for tiden behandles i Stortinget. Kjell Veivåg understreker at partiet ikke tar stilling til hvor stasjonen skal ligge.

- Vi har ikke tatt standpunkt til hvor denne stasjonen konkret bør bygges, bare den kommer på plass i Breivoll-området, sier han.

Veivåg ser på Breivoll-området som et av de største og flotteste byutviklingsstedene som gjenstår i Oslo. Det bygges nye boligområder på Løren, i tillegg til at det allerede eksisterer boligsamfunn på Bryn, i Teisen-området og ved Ulven.

- Og det bør vi trekke oppover mot Alnabru. Dette kan bli det nye Nydalen med en god kombinasjon av mellomboliger og næring dersom vi gjør det riktig, mener Veivåg.

I dag stopper toget ved Alnabru stasjon, men kjører så en lang strekning gjennom Breivoll-området før det igjen stopper på Bryn.

Kjell Veivåg mener utbyggingen må styres av Alna og at elveparken som opparbeides gjennom Groruddals-satsingen blir et sentralt grep gjennom hele området.

- Den utredningen som er foretatt i forbindelse med OL viser hvor store muligheter vi har, sier Kjell Veivåg.

- Personlig mener jeg også at Breivoll er et av de stedene i byen som også tåler et høyhus eller tre. Men det er noe jeg mener personlig, understreker Veivåg.

Venstre mener det er viktig at man kommer fort i gang med utbyggingsarbeidet for offentlig kommunikasjon. Partiet ser for seg lokaltoget som et godt supplement til de to t-banelinjene som allerede er i Groruddalen.

- Men vi ønsker hyppigere avganger. I dag går det to ganger i timen på dagtid, sier Kjell Veivåg.

Siste nytt i Nyheter

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

Markerte den internasjonale dagen mot rasisme

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

  • Rasisme

Byråd Geir Lippestad (Ap) vil ha et tydelig perspektiv i kampen mot rasisme og diskriminering. Ifølge politiet finnes det store mørketall innenfor hatkriminalitet.

Sterkt om overgrep

Foredrag på Vestli skole:

Sterkt om overgrep

  • Foredrag

Det var mange følelser og mye lærdom på Vestli skole da FAU hadde invitert Annett Berntsberg Eck. Hun fortalte sin historie og ga flere gode tips.

Tar barnas helse på alvor

Barnas kosthold og
bevegelse på alvor

  • Barn

Barnehagematen.no leverer varm og hjemmelaget mat som er spiseklar til barnehager, skoler og aktivitetsskoler. Nå har de ansatt en lokalkjent person i Groruddalen som skal passe på at alt går som det skal.

 
– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

 
Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

Nå skal alle mødre<BR> få hjemmebesøk

Jordmor til folket i Bydel Alna:

Nå skal alle mødre
få hjemmebesøk

  • Bydel Alna

Bydelsutvalget i Alna bydel vedtok å styrke jordmortjenesten i bydelen. I lang tid har ikke Alna hatt et godt nok tilbud i tråd med kommunens retningslinjer.

Google Maps

Har du tips til saken?   Send e-post

Ran på Ellingsrud:

To unge gutter pågrepet

  • Ran

To unge gutter er pågrepet etter et væpnet ran av en bensinstasjon på Ellingsrud natt til torsdag – fem timer etter at politiet fikk inn meldingen. Samme kveld ble også Esso på Kalbakken ranet.

 
Løfter fram tidlig innsats

Jonas Gahr Støre til Rommen skole:

Løfter fram tidlig innsats

  • Intensivoppfølging

Jonas Gahr Støre (Ap) møtte Rommen-elever og lærere for å snakke om planer for fremtiden og intensivoppfølgingen byrådet ruller ut på skoler i hele Groruddalen. Han satser på at det kan bli en nasjonal ordning.

Gir ikke opp private barnehager

Høyre i Bydel Bjerke:

Gir ikke opp private barnehager

  • Barnehage

Under bydelsutvalgsmøtet sist torsdag ble det debatt rundt reguleringsplan for barnehage og bolig i Haugmannsveien 16. Det store temaet var manglende støtte til private barnehager og byrådets tilskudds-stopp.

- En klar marsjordre

Regjeringen med «gavepakke» til Manglerudprosjektet:

- En klar marsjordre

  • Manglerudprosjektet

1,1 milliard settes av i Nasjonal Transportplan (NTP) til oppstart av Manglerudprosjektet fremover. Oslopolitikerne forteller at de ikke vil akseptere løsninger som bygger ned boforholdene et sted for å gagne et annet - og ber vegvesenet gå i tenkeboksen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!