Vil stoppe toget på Breivoll

Vil stoppe toget på Breivoll

 

Som et av de største byutviklingsområdene som gjenstår i Oslo, mener Kjell Veivåg (V) det er på høy tid at Breivoll får en egen togstasjon.

Skrevet av:

I 2012 utarbeidet Plan- og bygningsetaten (PBE) en prinsipplan for det offentlige rom på Breivoll. Det er ønskelig å benytte området til byutvikling innen 2030 for å møte Oslos befolkningsvekst. I planskissen kommer det fram at det skal bygges 3000 boliger og 20.000 arbeidsplasser med tilhørende servicefunksjoner og sosial infrastruktur.

Leder Kjell Veivåg i Alna Venstre mener Breivoll-planene også bør inneholde gode løsninger for offentlig kommunikasjon, og ser for seg en togstasjon i området.

- Jernbanen ligger her allerede, men toget kjører rett forbi. Det er helt meningsløst ikke å bruke den, sier Veivåg.

Venstre har foreslått å bygge Breivoll stasjon i sitt forslag til Nasjonal Transportplan (NTP) - en samferdselsplan som gjelder de neste 10 årene.

Venstre har allerede levert sitt forslag til Nasjonal Transportplan - som for tiden behandles i Stortinget. Kjell Veivåg understreker at partiet ikke tar stilling til hvor stasjonen skal ligge.

- Vi har ikke tatt standpunkt til hvor denne stasjonen konkret bør bygges, bare den kommer på plass i Breivoll-området, sier han.

Veivåg ser på Breivoll-området som et av de største og flotteste byutviklingsstedene som gjenstår i Oslo. Det bygges nye boligområder på Løren, i tillegg til at det allerede eksisterer boligsamfunn på Bryn, i Teisen-området og ved Ulven.

- Og det bør vi trekke oppover mot Alnabru. Dette kan bli det nye Nydalen med en god kombinasjon av mellomboliger og næring dersom vi gjør det riktig, mener Veivåg.

I dag stopper toget ved Alnabru stasjon, men kjører så en lang strekning gjennom Breivoll-området før det igjen stopper på Bryn.

Kjell Veivåg mener utbyggingen må styres av Alna og at elveparken som opparbeides gjennom Groruddals-satsingen blir et sentralt grep gjennom hele området.

- Den utredningen som er foretatt i forbindelse med OL viser hvor store muligheter vi har, sier Kjell Veivåg.

- Personlig mener jeg også at Breivoll er et av de stedene i byen som også tåler et høyhus eller tre. Men det er noe jeg mener personlig, understreker Veivåg.

Venstre mener det er viktig at man kommer fort i gang med utbyggingsarbeidet for offentlig kommunikasjon. Partiet ser for seg lokaltoget som et godt supplement til de to t-banelinjene som allerede er i Groruddalen.

- Men vi ønsker hyppigere avganger. I dag går det to ganger i timen på dagtid, sier Kjell Veivåg.

Siste nytt i Nyheter

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

 
Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

 
– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

Privat Økern-<BR>barnehage på vent

Privat Økern-
barnehage på vent

  • Barnehage

En Espira-barnehage på to etasjer i Nybyen på Økern skulle etter planen åpne i september neste år. Nå ligger planene brakk fordi byrådet avslo søknad om tilskudd.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!