Ambulansene kommer for sent i Groruddalen:

Vil tette hullene

Vil tette hullene

IKKE GODT NOK: Selv om Akuttklinikken på OUS sier det ikke er uforsvarlig responstid i Groruddalen, innrømmer de at det kunne vært mye bedre.

Leder for Akuttklinikken på OUS, Terje Strand, innrømmer at responstiden i Groruddalen er lenger enn det de ønsker.

Sist uke skrev Akers Avis Groruddalen om at ambulansen kommer for sent til oppdrag som haster mest i Groruddalen. Hovedtillitsvalgt Shaukat Hafiz mener pasientsikkerheten er truet. Leder Terje Strand ved Akuttklinikken på OUS er delvis enig.

–Er situasjonen forsvarlig slik den er i dag?

– Jeg vil ikke si den er uforsvarlig, men responstiden er dårligere enn det vi ønsker å oppnå i deler av området, sier han.

Han ønsker å forklare at det ikke er et myndighetskrav på 12 minutters responstid, slik Akers Avis Groruddalen skrev i forrige uke.

– Det er et krav OUS retter seg etter. Vi spilte inn på responstidskrav og tok utgangspunkt i 12 minutter. Dette ble foreslått i en stortingsmelding i år 2000, men er ikke et myndighetskrav, sier han.

Les også: – Dødelig dårlig responstid

Ikke et utrygt sted

– Men ved kode 1-meldinger, ofte hjertestans og trafikkulykker, jobber dere med at ambulansen skal være fremme innen 12 minutter. I Bydel Stovner møtes dette kravet bare ved fire av ti utrykninger. I hvilken grad er pasientsikkerheten truet?

– Tiden er viktig i akuttmedisin, det kan ikke bortforklares. Men Oslos befolkning har et godt tilbud. De aller fleste ambulanser er framme innen 14-15 minutter. Ser man på hjertestans, som det er viktig å være raskt ute til, så er resultatene gode. Det er ikke slik at Oslo er en utrygg by å bo i.

– Men hva med de som ikke er de «aller fleste»?

– Hvor du bor, har noe å si. Det er tryggest i sentrum eller i nærheten av store sykehus. Sånn vil det alltid være. Det er umulig i Norge å oppnå en responstid på 12 minutter for alle, sier Strand.

Trenger hjelp fra andre

I stedet pekes det på muligheter som kan hjelpe til dersom ambulansen er for sent ute.

– Vi må se på «first responder», at et annet type personell som kommer først til stedet, som brann- og redning, kan hjelpe til inntil ambulansen kommer. Vi har også en motorsykkel-paramedic i Oslo, som kan starte akutt livreddende førstehjelp, sier han.

Samtidig peker Strand på en økende befolkningsvekst og utbygging av veinettet i Oslo.

– Dette byr på en del trafikale problemer. Selv med blålys tar det lenger tid å komme raskt fram. Når Bryntunnelen stenges vil fremkommeligheten være mye dårligere. Det er vi oppmerksomme på, for vi vet at det kan utvikle seg i en negativ retning, sier han.

Les hele artikkelen i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

 
Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

 
Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

 
Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!