Vil til verdenstoppen i sladding

Vil til verdenstoppen i sladding

 

Eskil Koldre (21) er i ferd med å bygge om sin BMW 3-serie til å bli en racerbil. Nå ønsker han å nå langt innen motorsporten drifting - det vil si å sladde tøffest mulig.

Skrevet av:

- Målet er å nå langt. Foreløpig er jeg amatør, men planen er å satse profesjonelt etter hvert, sier Ullern-gutten, som tilbringer mer tid i Groruddalen enn på vestkanten.

Han er nemlig fast inventar på Motorsenteret på Haugenstua. Fra mandag til torsdag skrur han på sin BMW 3-serie fra 1988. Det er kun karosseriet som er igjen av den snart 25 år gamle bilen. Han har sveiset bur og bygd ut forstillingen på bilen. Nå har den en svingradius på rundt 60 grader. Til sammenligning har en vanlig personbil en svingradius på rundt 38 grader.

-  Grunnen til at jeg vil ha det sånn, er at bilen skal spesiallages for drifting. Det handler om å få breiest mulig sladd på tørr asfalt, forteller Koldre, som ikke tør tenke på hvor mange dekk han sliter ut i løpet av en dag på banen.

M5-motor

Drifting er en motorsport som går ut på å få bakhjulene til å miste grepet mot underlaget, slik at bilen spinner gjennom svingen. Dette skjer mens føreren har full kontroll - altså sladding. Sporten foregår i på bane i kontrollerte former og nå har de base på Gardermoen. Koldre høster mye skryt for sine kjøreferdigheter, og når BWMen er ferdig, har han planer om å levere gode resultater.

-  Det er litt vanskelig å si når jeg blir helt ferdig med bilen. Foreløpig er den ikke kjørbar, men jeg håper å ha den klar før det siste Gatebil-treffet i september, sier Koldre.

Nå som buret er ferdig og forstillingen er bygd ut, mangler han nå å få satt inn seter og motor. Motoren han har kjøpt tilhører en BMW M5 - det betyr fem liter og rundt 507 hestekrefter.

-  Det flytter seg ganske bra. I motoren er det fartssperre, men den fjerner jeg siden bilen kun skal brukes på bane, forteller 21-åringen.

Danner team

Nå er han i ferd med å etablere et driftingteam sammen med en kompis. De trenger mange deler, trekkbiler og mye utstyr for å få det til. Det koster mye penger, og på 3-serien han jobber med har Koldre brukt omlag 170.000 - da er motoren inkludert i regnestykket.

-  Noen ganger føles det som man jobber og jobber, mens pengene bare renner ned i sluket uten av man får nevneverdige resultater, sier han.

-  Man er avhengig av sponsorer for å kunne drive med dette. Stort sett er dette veldig gøy, og jeg bruker mye av fritiden på bilen og Motorsenteret.

Drømmen hans er å komme seg utenlands og leve av motorsport, men han vet at veien dit er lang.

Interessen for motor kom stigende.

-  Jeg gikk på Sollerudstranda skole og der skrudde vi på bil to ganger i uka. På den måten ble jeg etter hvert veldig interessert i dette, sier mannen som er utdannet murer.

Unikt miljø

Koldre forteller at han trives vel så godt i Groruddalen som han gjør på Ullern.

-  Det er ikke så mange på Ullern jeg kan dele mine interesser med, og sånn sett er Motorsenteret et helt unikt tilbud for oss motorinteressert ungdommer.

Motorsenteret på Haugenstua tar inn ungdommer fra hele byen. Det var en ren tilfeldighet at 21-åringen kom over tilbudet.

-  Jeg har lett overalt i denne byen etter et verksted der jeg kan stå og skru bil, men det ville kostet mange tusen i måneden. Her betaler jeg 300 kroner i året, og i tillegg får jeg alt verktøy og den veiledningen jeg trenger, sier Koldre, som mener at man trenger flere steder som Motorsenteret.

-  Her har virkelig ungdommene et sted å være. Miljøet er veldig bra, og dette er en sunn fritidsaktivitet, mener han.

Et bra prosjekt

Knut Gran er daglig leder på Motorsenteret. Han har sansen for Koldres BMW-prosjekt, men han er stadig vekk på plass og rettleder.

-  Vi har veldig stort fokus på sikkerhet her. Har du 500 hester under panseret, krever det store bremser. For oss er det viktig å sørge for tryggheten til brukerne våre, sier han.

Gran forteller om et sunt miljø på Motorsenteret der ungdommer fra alle slags miljøer treffes. 

-  De kan være utrolig forskjellig på svært mange måter, men alle som kommer hit deler én lidenskap: Og det er motorinteresse, sier Gran.

Han mener kompetansen som finnes på Motorsenteret blandet med engasjert ungdom gjør stedet unikt.

-  Her får de alt de trenger, både hva veiledning og utstyr angår. Vi elsker å se dedikerte ungdommer som brenner for en interesse, avslutter Gran.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!