Vil til verdenstoppen i sladding

Vil til verdenstoppen i sladding

 

Eskil Koldre (21) er i ferd med å bygge om sin BMW 3-serie til å bli en racerbil. Nå ønsker han å nå langt innen motorsporten drifting - det vil si å sladde tøffest mulig.

Skrevet av:

- Målet er å nå langt. Foreløpig er jeg amatør, men planen er å satse profesjonelt etter hvert, sier Ullern-gutten, som tilbringer mer tid i Groruddalen enn på vestkanten.

Han er nemlig fast inventar på Motorsenteret på Haugenstua. Fra mandag til torsdag skrur han på sin BMW 3-serie fra 1988. Det er kun karosseriet som er igjen av den snart 25 år gamle bilen. Han har sveiset bur og bygd ut forstillingen på bilen. Nå har den en svingradius på rundt 60 grader. Til sammenligning har en vanlig personbil en svingradius på rundt 38 grader.

-  Grunnen til at jeg vil ha det sånn, er at bilen skal spesiallages for drifting. Det handler om å få breiest mulig sladd på tørr asfalt, forteller Koldre, som ikke tør tenke på hvor mange dekk han sliter ut i løpet av en dag på banen.

M5-motor

Drifting er en motorsport som går ut på å få bakhjulene til å miste grepet mot underlaget, slik at bilen spinner gjennom svingen. Dette skjer mens føreren har full kontroll - altså sladding. Sporten foregår i på bane i kontrollerte former og nå har de base på Gardermoen. Koldre høster mye skryt for sine kjøreferdigheter, og når BWMen er ferdig, har han planer om å levere gode resultater.

-  Det er litt vanskelig å si når jeg blir helt ferdig med bilen. Foreløpig er den ikke kjørbar, men jeg håper å ha den klar før det siste Gatebil-treffet i september, sier Koldre.

Nå som buret er ferdig og forstillingen er bygd ut, mangler han nå å få satt inn seter og motor. Motoren han har kjøpt tilhører en BMW M5 - det betyr fem liter og rundt 507 hestekrefter.

-  Det flytter seg ganske bra. I motoren er det fartssperre, men den fjerner jeg siden bilen kun skal brukes på bane, forteller 21-åringen.

Danner team

Nå er han i ferd med å etablere et driftingteam sammen med en kompis. De trenger mange deler, trekkbiler og mye utstyr for å få det til. Det koster mye penger, og på 3-serien han jobber med har Koldre brukt omlag 170.000 - da er motoren inkludert i regnestykket.

-  Noen ganger føles det som man jobber og jobber, mens pengene bare renner ned i sluket uten av man får nevneverdige resultater, sier han.

-  Man er avhengig av sponsorer for å kunne drive med dette. Stort sett er dette veldig gøy, og jeg bruker mye av fritiden på bilen og Motorsenteret.

Drømmen hans er å komme seg utenlands og leve av motorsport, men han vet at veien dit er lang.

Interessen for motor kom stigende.

-  Jeg gikk på Sollerudstranda skole og der skrudde vi på bil to ganger i uka. På den måten ble jeg etter hvert veldig interessert i dette, sier mannen som er utdannet murer.

Unikt miljø

Koldre forteller at han trives vel så godt i Groruddalen som han gjør på Ullern.

-  Det er ikke så mange på Ullern jeg kan dele mine interesser med, og sånn sett er Motorsenteret et helt unikt tilbud for oss motorinteressert ungdommer.

Motorsenteret på Haugenstua tar inn ungdommer fra hele byen. Det var en ren tilfeldighet at 21-åringen kom over tilbudet.

-  Jeg har lett overalt i denne byen etter et verksted der jeg kan stå og skru bil, men det ville kostet mange tusen i måneden. Her betaler jeg 300 kroner i året, og i tillegg får jeg alt verktøy og den veiledningen jeg trenger, sier Koldre, som mener at man trenger flere steder som Motorsenteret.

-  Her har virkelig ungdommene et sted å være. Miljøet er veldig bra, og dette er en sunn fritidsaktivitet, mener han.

Et bra prosjekt

Knut Gran er daglig leder på Motorsenteret. Han har sansen for Koldres BMW-prosjekt, men han er stadig vekk på plass og rettleder.

-  Vi har veldig stort fokus på sikkerhet her. Har du 500 hester under panseret, krever det store bremser. For oss er det viktig å sørge for tryggheten til brukerne våre, sier han.

Gran forteller om et sunt miljø på Motorsenteret der ungdommer fra alle slags miljøer treffes. 

-  De kan være utrolig forskjellig på svært mange måter, men alle som kommer hit deler én lidenskap: Og det er motorinteresse, sier Gran.

Han mener kompetansen som finnes på Motorsenteret blandet med engasjert ungdom gjør stedet unikt.

-  Her får de alt de trenger, både hva veiledning og utstyr angår. Vi elsker å se dedikerte ungdommer som brenner for en interesse, avslutter Gran.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!