ANNONSE

Vil videreføre elbil-goder

Vil videreføre elbil-goder

VIDEREFØRES: Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) vil fortsette å gi goder til elbilister, men det skal være at det er billigere å kjøre elektrisk fremfor på diesel eller bensin. FOTO: Foto: CF-Wesenberg

Norsk elbilforening tolker nedgang av elbiler som et tegn på usikkerhet rundt videreføring av elbil-goder. Byråd for miljø- og samferdsel ønsker å videreføre noen av godene i Oslo.

Tekst:

Publisert:

Akers Avis Groruddalen har tidligere skrevet om hvordan salget av elbiler går ned. Salg av hybridbiler har imidlertid skutt i været.

Mens bilbransjen er sikker på at elbilen er kommet for å bli, er Norsk elbilforening en smule skeptisk.

Norge skal halvere utslippene fra transportsektoren innen 2030. Da må overgangen til nullutslippsbiler gå mye raskere. Derfor er det avgjørende at politikerne ikke skaper usikkerhet rundt elbilfordelene, mener generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), forteller at Oslo mål helt klart er at alle biler skal være utslippsfire innen 2030.

Videreføre

Selv med stort salg av elbiler de siste årene er fremdeles bare rundt 5 prosent av bilparken elbiler. Derfor er byrådet opptatt av å videreføre elbilgodene også i årene fremover. Det er veldig viktig for å sikre ren luft og lavere klimagassutslipp i Oslo, sier hun.

Likevel ser Berg også en utfordring knyttet til økende bruk av elbil i hovedstaden.

- Etter hvert som det blir stadig flere av elbilene, mener jeg det er riktig at de også betaler noe for plassen de bruker. Det blir feil om det er billigere å kjøre elbil i byen enn å ta t-banen, sier Berg.

Må betale

Hun forklarer dette som en viktig årsak til at noen av elbil-godene på sikt faller bort som en konsekvens av Oslopakke3-forhandlingene.

- Vi gikk derfor med på, som del av Oslopakke 3-avtalen, at elbilene må begynne å betale noe for å passere bomringen fra 2020, og i rushtiden fra 2018, forutsatt at prisen er vesentlig lavere enn for fossilbiler.

Det er like før mange spennende elbilmodeller med mye lengre rekkevidde kommer på markedet, så jeg tror salget av elbiler vil ta seg opp kraftig i årene fremover. Mitt råd til Oslos innbyggere, som skal kjøpe bil, er å kjøpe en utslippsfri bil, avslutter byråden.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

ANNONSE
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

 
Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

– Bygg heller i umoderne industriområder

Pia Farstad von Hall (H) reagerer på at det kun har vært en økning på fem prosent i antall nye boliger i Groruddalen fra 2000. Hun mener industriområdene som trenger moderne utvikling ligger brakk, og slår ring om småhusene i Groruddalen.

Trygg sykkelparkering på Grorud

For en stund siden utlyste FutureBuilt, Oslo og Bærum kommuner en konkurranse om nye sykkelhotell i Oslo - et av dem skal ligge på Grorud T-banestasjon. Nå er vinneren trukket ut.

 
ANNONSE