- Ville sagt ja til Posten og Bama igjen

- Ville sagt ja til Posten og Bama igjen

 

Trafikkveksten i dalbunnen kommer til å være massiv de neste årene, og det blir ikke gjort skjermende tiltak. Byråd Bård Folke Fredriksen (H) angrer ikke på at han ga Posten og Bama grønt lys til å bygge enorme godsterminaler på Alnabru. Han mener at alle er tjent med samlokaliseringen.

Skrevet av:

- Alle forstår at det blir en trafikkøkning i Nedre Kalbakkvei, men i Oslo kommune har vi vært veldig klare på at E6 og Alnabruterminalen må bindes sammen med en direkte atkomst. Det bør være en del av totalpakka, sier Bård Folke Fredriksen (H), byens øverste sjef for byutvikling.

Onsdag skrev vi at trafikkveksten i Nedre Kalbakkvei kommer til å være på minst 20,3 prosent de neste tre årene. Årsaken er at Posten og Bama bygger gigantiske terminaler på henholdsvis Alnabruterminalen og Nyland Syd. I samme avis kunne Statens Vegvesen meddele at den planlagte adkomsten fra E6 til terminalen er lagt i en skuff. Grunnen er at den er for trafikkfarlig til å realiseres.

-  Ville du gitt prosjektene grønt lys dersom du visste at den direkte atkomsten ikke ble bygget, Fredriksen?

-  Ja, det tror jeg. Vi vedtok planene uten å ha garanti for at en direkte påkjøring ville bli laget, svarer byråden og legger til:

- Når det er sagt, er det viktig at vi jobber for å få bedre trafikkløsninger enn dagens.

 

Til alles beste

Folke Fredriksen uttaler også at Bama og Postens nye terminaler er «til alles beste». Bama opererer i dag fra 10 terminaler i Oslo, som alle flytter inn på Nyland Syd. Posten samlokaliserer tre terminaler, som i sum blir Norges største.

-  Isolert sett er det negativt for Nedre Kalbakkvei, men i det store bildet vil det bli mindre trafikk på veiene i Groruddalen. Det er også positivt at de er lokalisert på Alnabru, noe som gjør det mulig å frakte mer gods på bane, sier byråden.

-  Er det mulig, slik du ser det, å bo og leve ved siden av en så massiv terminal uten at det gjøres tiltak som skjermer naboer?

-  For å flytte Alnabruterminalen må vi ha en alternativ terminal som er minst like god, og pr. i dag har vi ikke det. Alle er tjent med å ha en Alnabruterminal som fungerer.

-  Men går det an å leve ved den?

-  Det er ingen tvil om at det burde vært gjort tiltak som skåner nærmiljøet i støre grad, medgir Folke Fredriksen.

 

OL+terminal=sant

- Dere ønsker å bruke Kjelsrud som OL-landsby i 2022. Er det mulig å bygge 4000 boliger vegg i vegg med terminalen?

-  I dag kan boliger og arbeidsplasser ligge i samme område. Tanken er å bruke næringsbygg som støy- og støvskjermer mot Nedre Kalbakkvei og Strømsveien, mens boligene gjemmes bak, forklarer Folke Fredriksen.

Venstres Odd Einar Dørum ledet bystyrets arbeid med å behandle tungtransportplanen som ble fremlagt i fjor. Han legger ikke skjul på at Venstre gjerne skulle sett at terminalen på Alnabru ble brukt annerledes.

-  Men den kampen er det ikke noe poeng i å ta nå. Oslo kommune må ta omkampen for å sikre at E6 og terminalen kobles sammen med en egen påkjøring.

- Men dette er vel et statlig ansvar?

-  Staten må ta sin del av ansvaret og møte Oslo kommunes krav i Tungtransportplanen. Vi trenger et samarbeid med Statens Vegvesen og næringslivet. Det eneste vi får gjort er å mase om hvor viktig denne atkomsten er.

 

En stor glippe

-  Men har man lykkes i arbeidet med Tungtransportplanen når andelen trailere øker, mens det knapt gjøres et eneste tiltak?

-  Vi som jobbet med tungtransportplanen har definert hva som skal til for å lette situasjonen. Da opplevde jeg at både næringslivet og Statens Vegvesen var positive, og det arbeidet må vi fortsette. Det handler blant annet om tiltak som direkte atkomst og å bygge Bredtvet-diagonalen, sier han.

- Er det en glippe mellom utbygging som iverksettes og tiltak som skal skåne nærmiljøer?

-  Ja, det er slik flere steder. Alt som er kommet fram de siste dagene aktualiserer arbeidet med tungransportplanen for Groruddalen, avslutter Dørum.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!