- Ville sagt ja til Posten og Bama igjen

- Ville sagt ja til Posten og Bama igjen

 

Trafikkveksten i dalbunnen kommer til å være massiv de neste årene, og det blir ikke gjort skjermende tiltak. Byråd Bård Folke Fredriksen (H) angrer ikke på at han ga Posten og Bama grønt lys til å bygge enorme godsterminaler på Alnabru. Han mener at alle er tjent med samlokaliseringen.

Tekst:

Publisert:

- Alle forstår at det blir en trafikkøkning i Nedre Kalbakkvei, men i Oslo kommune har vi vært veldig klare på at E6 og Alnabruterminalen må bindes sammen med en direkte atkomst. Det bør være en del av totalpakka, sier Bård Folke Fredriksen (H), byens øverste sjef for byutvikling.

Onsdag skrev vi at trafikkveksten i Nedre Kalbakkvei kommer til å være på minst 20,3 prosent de neste tre årene. Årsaken er at Posten og Bama bygger gigantiske terminaler på henholdsvis Alnabruterminalen og Nyland Syd. I samme avis kunne Statens Vegvesen meddele at den planlagte adkomsten fra E6 til terminalen er lagt i en skuff. Grunnen er at den er for trafikkfarlig til å realiseres.

-  Ville du gitt prosjektene grønt lys dersom du visste at den direkte atkomsten ikke ble bygget, Fredriksen?

-  Ja, det tror jeg. Vi vedtok planene uten å ha garanti for at en direkte påkjøring ville bli laget, svarer byråden og legger til:

- Når det er sagt, er det viktig at vi jobber for å få bedre trafikkløsninger enn dagens.

 

Til alles beste

Folke Fredriksen uttaler også at Bama og Postens nye terminaler er «til alles beste». Bama opererer i dag fra 10 terminaler i Oslo, som alle flytter inn på Nyland Syd. Posten samlokaliserer tre terminaler, som i sum blir Norges største.

-  Isolert sett er det negativt for Nedre Kalbakkvei, men i det store bildet vil det bli mindre trafikk på veiene i Groruddalen. Det er også positivt at de er lokalisert på Alnabru, noe som gjør det mulig å frakte mer gods på bane, sier byråden.

-  Er det mulig, slik du ser det, å bo og leve ved siden av en så massiv terminal uten at det gjøres tiltak som skjermer naboer?

-  For å flytte Alnabruterminalen må vi ha en alternativ terminal som er minst like god, og pr. i dag har vi ikke det. Alle er tjent med å ha en Alnabruterminal som fungerer.

-  Men går det an å leve ved den?

-  Det er ingen tvil om at det burde vært gjort tiltak som skåner nærmiljøet i støre grad, medgir Folke Fredriksen.

 

OL+terminal=sant

- Dere ønsker å bruke Kjelsrud som OL-landsby i 2022. Er det mulig å bygge 4000 boliger vegg i vegg med terminalen?

-  I dag kan boliger og arbeidsplasser ligge i samme område. Tanken er å bruke næringsbygg som støy- og støvskjermer mot Nedre Kalbakkvei og Strømsveien, mens boligene gjemmes bak, forklarer Folke Fredriksen.

Venstres Odd Einar Dørum ledet bystyrets arbeid med å behandle tungtransportplanen som ble fremlagt i fjor. Han legger ikke skjul på at Venstre gjerne skulle sett at terminalen på Alnabru ble brukt annerledes.

-  Men den kampen er det ikke noe poeng i å ta nå. Oslo kommune må ta omkampen for å sikre at E6 og terminalen kobles sammen med en egen påkjøring.

- Men dette er vel et statlig ansvar?

-  Staten må ta sin del av ansvaret og møte Oslo kommunes krav i Tungtransportplanen. Vi trenger et samarbeid med Statens Vegvesen og næringslivet. Det eneste vi får gjort er å mase om hvor viktig denne atkomsten er.

 

En stor glippe

-  Men har man lykkes i arbeidet med Tungtransportplanen når andelen trailere øker, mens det knapt gjøres et eneste tiltak?

-  Vi som jobbet med tungtransportplanen har definert hva som skal til for å lette situasjonen. Da opplevde jeg at både næringslivet og Statens Vegvesen var positive, og det arbeidet må vi fortsette. Det handler blant annet om tiltak som direkte atkomst og å bygge Bredtvet-diagonalen, sier han.

- Er det en glippe mellom utbygging som iverksettes og tiltak som skal skåne nærmiljøer?

-  Ja, det er slik flere steder. Alt som er kommet fram de siste dagene aktualiserer arbeidet med tungransportplanen for Groruddalen, avslutter Dørum.

Siste nytt i Nyheter

Ungdom kastet steiner og tente på bil

Politiet avviser at hendelsene i på Stovner og Vestli i helga er i forbindelse med gjengkriminalitet. De etterforsker nå flere forhold fra helga, blant annet skal ungdom ha kastet en tung stein ned fra en bro på Vestli og tent på bil og søppelkasser.

Ung gutt falt igjennom skoletak

En femten år gammel gutt falt igjennom skoletaket til Tiurleiken skole på Romsås søndag ettermiddag. Gutten ble fraktet til sykehus og tilstanden er fremdeles alvorlig.

 
Kan få slutt på utleie-haiene

På mandag skal Stortinget behandle saken om ny eierseksjonslov. Går det igjennom, kan det bety at både hyblifisering og utleie av leiligheter til hotellvirksomhet begrenses.

Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.