- Ville sagt ja til Posten og Bama igjen

- Ville sagt ja til Posten og Bama igjen

 

Trafikkveksten i dalbunnen kommer til å være massiv de neste årene, og det blir ikke gjort skjermende tiltak. Byråd Bård Folke Fredriksen (H) angrer ikke på at han ga Posten og Bama grønt lys til å bygge enorme godsterminaler på Alnabru. Han mener at alle er tjent med samlokaliseringen.

Skrevet av:

- Alle forstår at det blir en trafikkøkning i Nedre Kalbakkvei, men i Oslo kommune har vi vært veldig klare på at E6 og Alnabruterminalen må bindes sammen med en direkte atkomst. Det bør være en del av totalpakka, sier Bård Folke Fredriksen (H), byens øverste sjef for byutvikling.

Onsdag skrev vi at trafikkveksten i Nedre Kalbakkvei kommer til å være på minst 20,3 prosent de neste tre årene. Årsaken er at Posten og Bama bygger gigantiske terminaler på henholdsvis Alnabruterminalen og Nyland Syd. I samme avis kunne Statens Vegvesen meddele at den planlagte adkomsten fra E6 til terminalen er lagt i en skuff. Grunnen er at den er for trafikkfarlig til å realiseres.

-  Ville du gitt prosjektene grønt lys dersom du visste at den direkte atkomsten ikke ble bygget, Fredriksen?

-  Ja, det tror jeg. Vi vedtok planene uten å ha garanti for at en direkte påkjøring ville bli laget, svarer byråden og legger til:

- Når det er sagt, er det viktig at vi jobber for å få bedre trafikkløsninger enn dagens.

 

Til alles beste

Folke Fredriksen uttaler også at Bama og Postens nye terminaler er «til alles beste». Bama opererer i dag fra 10 terminaler i Oslo, som alle flytter inn på Nyland Syd. Posten samlokaliserer tre terminaler, som i sum blir Norges største.

-  Isolert sett er det negativt for Nedre Kalbakkvei, men i det store bildet vil det bli mindre trafikk på veiene i Groruddalen. Det er også positivt at de er lokalisert på Alnabru, noe som gjør det mulig å frakte mer gods på bane, sier byråden.

-  Er det mulig, slik du ser det, å bo og leve ved siden av en så massiv terminal uten at det gjøres tiltak som skjermer naboer?

-  For å flytte Alnabruterminalen må vi ha en alternativ terminal som er minst like god, og pr. i dag har vi ikke det. Alle er tjent med å ha en Alnabruterminal som fungerer.

-  Men går det an å leve ved den?

-  Det er ingen tvil om at det burde vært gjort tiltak som skåner nærmiljøet i støre grad, medgir Folke Fredriksen.

 

OL+terminal=sant

- Dere ønsker å bruke Kjelsrud som OL-landsby i 2022. Er det mulig å bygge 4000 boliger vegg i vegg med terminalen?

-  I dag kan boliger og arbeidsplasser ligge i samme område. Tanken er å bruke næringsbygg som støy- og støvskjermer mot Nedre Kalbakkvei og Strømsveien, mens boligene gjemmes bak, forklarer Folke Fredriksen.

Venstres Odd Einar Dørum ledet bystyrets arbeid med å behandle tungtransportplanen som ble fremlagt i fjor. Han legger ikke skjul på at Venstre gjerne skulle sett at terminalen på Alnabru ble brukt annerledes.

-  Men den kampen er det ikke noe poeng i å ta nå. Oslo kommune må ta omkampen for å sikre at E6 og terminalen kobles sammen med en egen påkjøring.

- Men dette er vel et statlig ansvar?

-  Staten må ta sin del av ansvaret og møte Oslo kommunes krav i Tungtransportplanen. Vi trenger et samarbeid med Statens Vegvesen og næringslivet. Det eneste vi får gjort er å mase om hvor viktig denne atkomsten er.

 

En stor glippe

-  Men har man lykkes i arbeidet med Tungtransportplanen når andelen trailere øker, mens det knapt gjøres et eneste tiltak?

-  Vi som jobbet med tungtransportplanen har definert hva som skal til for å lette situasjonen. Da opplevde jeg at både næringslivet og Statens Vegvesen var positive, og det arbeidet må vi fortsette. Det handler blant annet om tiltak som direkte atkomst og å bygge Bredtvet-diagonalen, sier han.

- Er det en glippe mellom utbygging som iverksettes og tiltak som skal skåne nærmiljøer?

-  Ja, det er slik flere steder. Alt som er kommet fram de siste dagene aktualiserer arbeidet med tungransportplanen for Groruddalen, avslutter Dørum.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!