ANNONSE

- Ville sagt ja til Posten og Bama igjen

- Ville sagt ja til Posten og Bama igjen

 

Trafikkveksten i dalbunnen kommer til å være massiv de neste årene, og det blir ikke gjort skjermende tiltak. Byråd Bård Folke Fredriksen (H) angrer ikke på at han ga Posten og Bama grønt lys til å bygge enorme godsterminaler på Alnabru. Han mener at alle er tjent med samlokaliseringen.

Tekst:

Publisert:

- Alle forstår at det blir en trafikkøkning i Nedre Kalbakkvei, men i Oslo kommune har vi vært veldig klare på at E6 og Alnabruterminalen må bindes sammen med en direkte atkomst. Det bør være en del av totalpakka, sier Bård Folke Fredriksen (H), byens øverste sjef for byutvikling.

Onsdag skrev vi at trafikkveksten i Nedre Kalbakkvei kommer til å være på minst 20,3 prosent de neste tre årene. Årsaken er at Posten og Bama bygger gigantiske terminaler på henholdsvis Alnabruterminalen og Nyland Syd. I samme avis kunne Statens Vegvesen meddele at den planlagte adkomsten fra E6 til terminalen er lagt i en skuff. Grunnen er at den er for trafikkfarlig til å realiseres.

-  Ville du gitt prosjektene grønt lys dersom du visste at den direkte atkomsten ikke ble bygget, Fredriksen?

-  Ja, det tror jeg. Vi vedtok planene uten å ha garanti for at en direkte påkjøring ville bli laget, svarer byråden og legger til:

- Når det er sagt, er det viktig at vi jobber for å få bedre trafikkløsninger enn dagens.

 

Til alles beste

Folke Fredriksen uttaler også at Bama og Postens nye terminaler er «til alles beste». Bama opererer i dag fra 10 terminaler i Oslo, som alle flytter inn på Nyland Syd. Posten samlokaliserer tre terminaler, som i sum blir Norges største.

-  Isolert sett er det negativt for Nedre Kalbakkvei, men i det store bildet vil det bli mindre trafikk på veiene i Groruddalen. Det er også positivt at de er lokalisert på Alnabru, noe som gjør det mulig å frakte mer gods på bane, sier byråden.

-  Er det mulig, slik du ser det, å bo og leve ved siden av en så massiv terminal uten at det gjøres tiltak som skjermer naboer?

-  For å flytte Alnabruterminalen må vi ha en alternativ terminal som er minst like god, og pr. i dag har vi ikke det. Alle er tjent med å ha en Alnabruterminal som fungerer.

-  Men går det an å leve ved den?

-  Det er ingen tvil om at det burde vært gjort tiltak som skåner nærmiljøet i støre grad, medgir Folke Fredriksen.

 

OL+terminal=sant

- Dere ønsker å bruke Kjelsrud som OL-landsby i 2022. Er det mulig å bygge 4000 boliger vegg i vegg med terminalen?

-  I dag kan boliger og arbeidsplasser ligge i samme område. Tanken er å bruke næringsbygg som støy- og støvskjermer mot Nedre Kalbakkvei og Strømsveien, mens boligene gjemmes bak, forklarer Folke Fredriksen.

Venstres Odd Einar Dørum ledet bystyrets arbeid med å behandle tungtransportplanen som ble fremlagt i fjor. Han legger ikke skjul på at Venstre gjerne skulle sett at terminalen på Alnabru ble brukt annerledes.

-  Men den kampen er det ikke noe poeng i å ta nå. Oslo kommune må ta omkampen for å sikre at E6 og terminalen kobles sammen med en egen påkjøring.

- Men dette er vel et statlig ansvar?

-  Staten må ta sin del av ansvaret og møte Oslo kommunes krav i Tungtransportplanen. Vi trenger et samarbeid med Statens Vegvesen og næringslivet. Det eneste vi får gjort er å mase om hvor viktig denne atkomsten er.

 

En stor glippe

-  Men har man lykkes i arbeidet med Tungtransportplanen når andelen trailere øker, mens det knapt gjøres et eneste tiltak?

-  Vi som jobbet med tungtransportplanen har definert hva som skal til for å lette situasjonen. Da opplevde jeg at både næringslivet og Statens Vegvesen var positive, og det arbeidet må vi fortsette. Det handler blant annet om tiltak som direkte atkomst og å bygge Bredtvet-diagonalen, sier han.

- Er det en glippe mellom utbygging som iverksettes og tiltak som skal skåne nærmiljøer?

-  Ja, det er slik flere steder. Alt som er kommet fram de siste dagene aktualiserer arbeidet med tungransportplanen for Groruddalen, avslutter Dørum.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE