- Ville sagt ja til Posten og Bama igjen

- Ville sagt ja til Posten og Bama igjen

 

Trafikkveksten i dalbunnen kommer til å være massiv de neste årene, og det blir ikke gjort skjermende tiltak. Byråd Bård Folke Fredriksen (H) angrer ikke på at han ga Posten og Bama grønt lys til å bygge enorme godsterminaler på Alnabru. Han mener at alle er tjent med samlokaliseringen.

- Alle forstår at det blir en trafikkøkning i Nedre Kalbakkvei, men i Oslo kommune har vi vært veldig klare på at E6 og Alnabruterminalen må bindes sammen med en direkte atkomst. Det bør være en del av totalpakka, sier Bård Folke Fredriksen (H), byens øverste sjef for byutvikling.

Onsdag skrev vi at trafikkveksten i Nedre Kalbakkvei kommer til å være på minst 20,3 prosent de neste tre årene. Årsaken er at Posten og Bama bygger gigantiske terminaler på henholdsvis Alnabruterminalen og Nyland Syd. I samme avis kunne Statens Vegvesen meddele at den planlagte adkomsten fra E6 til terminalen er lagt i en skuff. Grunnen er at den er for trafikkfarlig til å realiseres.

-  Ville du gitt prosjektene grønt lys dersom du visste at den direkte atkomsten ikke ble bygget, Fredriksen?

-  Ja, det tror jeg. Vi vedtok planene uten å ha garanti for at en direkte påkjøring ville bli laget, svarer byråden og legger til:

- Når det er sagt, er det viktig at vi jobber for å få bedre trafikkløsninger enn dagens.

 

Til alles beste

Folke Fredriksen uttaler også at Bama og Postens nye terminaler er «til alles beste». Bama opererer i dag fra 10 terminaler i Oslo, som alle flytter inn på Nyland Syd. Posten samlokaliserer tre terminaler, som i sum blir Norges største.

-  Isolert sett er det negativt for Nedre Kalbakkvei, men i det store bildet vil det bli mindre trafikk på veiene i Groruddalen. Det er også positivt at de er lokalisert på Alnabru, noe som gjør det mulig å frakte mer gods på bane, sier byråden.

-  Er det mulig, slik du ser det, å bo og leve ved siden av en så massiv terminal uten at det gjøres tiltak som skjermer naboer?

-  For å flytte Alnabruterminalen må vi ha en alternativ terminal som er minst like god, og pr. i dag har vi ikke det. Alle er tjent med å ha en Alnabruterminal som fungerer.

-  Men går det an å leve ved den?

-  Det er ingen tvil om at det burde vært gjort tiltak som skåner nærmiljøet i støre grad, medgir Folke Fredriksen.

 

OL+terminal=sant

- Dere ønsker å bruke Kjelsrud som OL-landsby i 2022. Er det mulig å bygge 4000 boliger vegg i vegg med terminalen?

-  I dag kan boliger og arbeidsplasser ligge i samme område. Tanken er å bruke næringsbygg som støy- og støvskjermer mot Nedre Kalbakkvei og Strømsveien, mens boligene gjemmes bak, forklarer Folke Fredriksen.

Venstres Odd Einar Dørum ledet bystyrets arbeid med å behandle tungtransportplanen som ble fremlagt i fjor. Han legger ikke skjul på at Venstre gjerne skulle sett at terminalen på Alnabru ble brukt annerledes.

-  Men den kampen er det ikke noe poeng i å ta nå. Oslo kommune må ta omkampen for å sikre at E6 og terminalen kobles sammen med en egen påkjøring.

- Men dette er vel et statlig ansvar?

-  Staten må ta sin del av ansvaret og møte Oslo kommunes krav i Tungtransportplanen. Vi trenger et samarbeid med Statens Vegvesen og næringslivet. Det eneste vi får gjort er å mase om hvor viktig denne atkomsten er.

 

En stor glippe

-  Men har man lykkes i arbeidet med Tungtransportplanen når andelen trailere øker, mens det knapt gjøres et eneste tiltak?

-  Vi som jobbet med tungtransportplanen har definert hva som skal til for å lette situasjonen. Da opplevde jeg at både næringslivet og Statens Vegvesen var positive, og det arbeidet må vi fortsette. Det handler blant annet om tiltak som direkte atkomst og å bygge Bredtvet-diagonalen, sier han.

- Er det en glippe mellom utbygging som iverksettes og tiltak som skal skåne nærmiljøer?

-  Ja, det er slik flere steder. Alt som er kommet fram de siste dagene aktualiserer arbeidet med tungransportplanen for Groruddalen, avslutter Dørum.

Siste nytt i Nyheter

Gratis AKS i Bjerke

Gratis AKS i Bjerke

  • Oslo-budsjettet

Hittil har gratis halvdagsplass i Aktivitetsskolen (AKS) vært et tilbud for bydelene Grorud, Stovner, Alna og Søndre Nordstrand. Nå utvides ordningen til Groruddalens siste bydel.

- Litt i seneste laget

Slik reagerer opposisjonen

  • Oslo-budsjettet

Guri Melby (V) mener prosessen med Stovner bad går for sakte. Hun mener byrådet har vraket hele bademeldingen.

Én million til bydelsmødrene

Byrådets budsjettforslag 2017:

Én million til bydelsmødrene

  • byrådet

Byrådet vil gi én million kroner til tiltaket med bydelsmødre i Bydel Alna. Planen er å utvide satsingen til å gjelde hele byen.

 
Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

 
Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

 
Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!