Vurderer å flytte fra flystøy

Vurderer å flytte fra flystøy

 

Naboer på Grorud, Romsås og Ammerud er plaget av at innflygningen til Gardermoen skjer rett over takene deres. Luftfartstilsynet jobber i disse dager med å endre flyenes innflygsnings-ruter.

Skrevet av:

I månedsskiftet mars-april la Avinor om innflygnings-systemet til landets hovedflyplass. De bruker et såkalt Point Merge-system (PMS), som har gjort at mye flytrafikk passerer i lav høyde nordøst for Oslo - altså i områdene Grorud, Romsås og Ammerud. PMS gjør at flyene kommer inn i en vifteformasjon over de nevnte områdene, før de foretar en kurvet innflygning til rullebanen.

- Etableringen av innflygningen skjer nå nærmere flyplassen. Systemet var i utgangspunktet designet større enn nødvendig og medførte unødvendig lang innflygning, noe som eksponerte flere for støy, sier Pål Hengebøl, flyoperativ fagsjef i Avinor.

Mange naboer har kontaktet Akers Avis Groruddalen fordi de har sett seg lei av støy-problemet. Søstrene May-Britt Nygård og Grethe Nygård er blant dem.

-  Siden april har det vært ille. På det verste er det mindre enn ett minutt mellom hvert fly som passerer over taket, sier May-Britt som bor i Bergensveien på Grorud, mens Grethe bor på Ammerud.

 

Ser på endringer

Fly som kommer fra vest kjører innom et punkt som befinner seg like sør for Alnsjøen på Ammerud, før det passerer Romsås og foretar en krapp sving før maskinen sikter seg inn på Gardermoen. PMS gjør det mulig å gjennomføre deler av innflygningen på tomgang, noe som også skal bidra til mindre støy.

Det naboene ikke forstår, er hvorfor flyene må innom de tettbygde strøkene før de starter innflygninga. I teorien kan flyene kjøre rett over Lillomarka, før de svinger og foretar landingen. Ifølge Hengebøl i Avinor kreves det en endring i støyforskriften dersom flytraseene skal endres, og dette ansvaret ligger hos Luftfartstilsynet.

Tilsynet jobber i disse dager med å endre flytraseene.

-  Vi er i ferd med å revidere støyforskriften, og det vil bli gjort endringer. Dette er et arbeid som pågår nå, og endringen vil bli sendt ut på høring i løpet av første kvartal 2014. Her får naboer og andre mulighet til å komme med innspill. Jeg kan foreløpig ikke gå inn på hva endringene vil medføre, sier Wenche Olsen, direktør for flyplass og flysikring i Luftfartstilsynet.

 

Ikke levelig

Begge søstrene Nygaard forteller at de har vurdert å flytte på grunn av støyen.

-  Hadde det gått an å dele støyen mellom flere områder, så ville det vært greit. Vi bor tross alt i en by, men det blir feil at så mange fly skal passere her, mener de.

Flyplassens støytelefon mottar omlag 500 klager i måneden. Mange av disse kommer fra beboere i Groruddalen.

-  Jeg er så uheldig at jeg har soverommet mitt vendt ut mot verandaen. Til tider er det veldig vanskelig å sove fordi flyene bråker mye, forteller May-Britt.

Trafikken er hyppigst når det blåser fra nord og øst.

-  Vind avgjør inn- og utflygningsretningen og trafikkstrømmen avvikles av flyoperative årsaker mot vindretningen, forteller Hengebøl.

 

Gir mer støy

Wenche Olsen i Luftfarttilsynet medgir at de kurvede innflygningene kan gi mer støy.

- Vi har mange hensyn å ta: Både hva sikkerhet, miljø og nabohensyn angår. Når planen kommer på høring, må vi ta innspillene til etterretning før vi foretar endringer i flytraseene, sier hun.

Naboene forteller at det, på de verste dagene, kan være full aktivitet fra grytidlig om morgenen til sent om natta.

-  Utflygninger plager oss i langt mindre grad, men spesielt innflygningene er plagsomme. Å sitte ute om sommeren er ikke like hyggelig som før, forteller søstrene.

De forteller begeret er i ferd med å fylles opp.

-  Vi har Riksvei 4, Huken Pukkverk og i tillegg har vi fått en ny motorvei over hustakene. Dette kan være dråpen som får begeret til å renne over, sier de.

Siste nytt i Nyheter

Løfter skolen sammen

Løfter skolen sammen

  • Stovner vgs

De siste årene har Stovner videregående skole hatt synkende søkertall. I fjor valgte 15 av 120 elever VG1 studiespesialisering på Stovner vgs. som førstevalg. Da bestemte skolen seg for å snu utviklingen.

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

 
Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

 
Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

 
- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!