Vurderer å flytte fra flystøy

Vurderer å flytte fra flystøy

 

Naboer på Grorud, Romsås og Ammerud er plaget av at innflygningen til Gardermoen skjer rett over takene deres. Luftfartstilsynet jobber i disse dager med å endre flyenes innflygsnings-ruter.

I månedsskiftet mars-april la Avinor om innflygnings-systemet til landets hovedflyplass. De bruker et såkalt Point Merge-system (PMS), som har gjort at mye flytrafikk passerer i lav høyde nordøst for Oslo - altså i områdene Grorud, Romsås og Ammerud. PMS gjør at flyene kommer inn i en vifteformasjon over de nevnte områdene, før de foretar en kurvet innflygning til rullebanen.

- Etableringen av innflygningen skjer nå nærmere flyplassen. Systemet var i utgangspunktet designet større enn nødvendig og medførte unødvendig lang innflygning, noe som eksponerte flere for støy, sier Pål Hengebøl, flyoperativ fagsjef i Avinor.

Mange naboer har kontaktet Akers Avis Groruddalen fordi de har sett seg lei av støy-problemet. Søstrene May-Britt Nygård og Grethe Nygård er blant dem.

-  Siden april har det vært ille. På det verste er det mindre enn ett minutt mellom hvert fly som passerer over taket, sier May-Britt som bor i Bergensveien på Grorud, mens Grethe bor på Ammerud.

 

Ser på endringer

Fly som kommer fra vest kjører innom et punkt som befinner seg like sør for Alnsjøen på Ammerud, før det passerer Romsås og foretar en krapp sving før maskinen sikter seg inn på Gardermoen. PMS gjør det mulig å gjennomføre deler av innflygningen på tomgang, noe som også skal bidra til mindre støy.

Det naboene ikke forstår, er hvorfor flyene må innom de tettbygde strøkene før de starter innflygninga. I teorien kan flyene kjøre rett over Lillomarka, før de svinger og foretar landingen. Ifølge Hengebøl i Avinor kreves det en endring i støyforskriften dersom flytraseene skal endres, og dette ansvaret ligger hos Luftfartstilsynet.

Tilsynet jobber i disse dager med å endre flytraseene.

-  Vi er i ferd med å revidere støyforskriften, og det vil bli gjort endringer. Dette er et arbeid som pågår nå, og endringen vil bli sendt ut på høring i løpet av første kvartal 2014. Her får naboer og andre mulighet til å komme med innspill. Jeg kan foreløpig ikke gå inn på hva endringene vil medføre, sier Wenche Olsen, direktør for flyplass og flysikring i Luftfartstilsynet.

 

Ikke levelig

Begge søstrene Nygaard forteller at de har vurdert å flytte på grunn av støyen.

-  Hadde det gått an å dele støyen mellom flere områder, så ville det vært greit. Vi bor tross alt i en by, men det blir feil at så mange fly skal passere her, mener de.

Flyplassens støytelefon mottar omlag 500 klager i måneden. Mange av disse kommer fra beboere i Groruddalen.

-  Jeg er så uheldig at jeg har soverommet mitt vendt ut mot verandaen. Til tider er det veldig vanskelig å sove fordi flyene bråker mye, forteller May-Britt.

Trafikken er hyppigst når det blåser fra nord og øst.

-  Vind avgjør inn- og utflygningsretningen og trafikkstrømmen avvikles av flyoperative årsaker mot vindretningen, forteller Hengebøl.

 

Gir mer støy

Wenche Olsen i Luftfarttilsynet medgir at de kurvede innflygningene kan gi mer støy.

- Vi har mange hensyn å ta: Både hva sikkerhet, miljø og nabohensyn angår. Når planen kommer på høring, må vi ta innspillene til etterretning før vi foretar endringer i flytraseene, sier hun.

Naboene forteller at det, på de verste dagene, kan være full aktivitet fra grytidlig om morgenen til sent om natta.

-  Utflygninger plager oss i langt mindre grad, men spesielt innflygningene er plagsomme. Å sitte ute om sommeren er ikke like hyggelig som før, forteller søstrene.

De forteller begeret er i ferd med å fylles opp.

-  Vi har Riksvei 4, Huken Pukkverk og i tillegg har vi fått en ny motorvei over hustakene. Dette kan være dråpen som får begeret til å renne over, sier de.

Siste nytt i Nyheter

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!