Vurderer å flytte fra flystøy

Vurderer å flytte fra flystøy

 

Naboer på Grorud, Romsås og Ammerud er plaget av at innflygningen til Gardermoen skjer rett over takene deres. Luftfartstilsynet jobber i disse dager med å endre flyenes innflygsnings-ruter.

Tekst:

Publisert:

I månedsskiftet mars-april la Avinor om innflygnings-systemet til landets hovedflyplass. De bruker et såkalt Point Merge-system (PMS), som har gjort at mye flytrafikk passerer i lav høyde nordøst for Oslo - altså i områdene Grorud, Romsås og Ammerud. PMS gjør at flyene kommer inn i en vifteformasjon over de nevnte områdene, før de foretar en kurvet innflygning til rullebanen.

- Etableringen av innflygningen skjer nå nærmere flyplassen. Systemet var i utgangspunktet designet større enn nødvendig og medførte unødvendig lang innflygning, noe som eksponerte flere for støy, sier Pål Hengebøl, flyoperativ fagsjef i Avinor.

Mange naboer har kontaktet Akers Avis Groruddalen fordi de har sett seg lei av støy-problemet. Søstrene May-Britt Nygård og Grethe Nygård er blant dem.

-  Siden april har det vært ille. På det verste er det mindre enn ett minutt mellom hvert fly som passerer over taket, sier May-Britt som bor i Bergensveien på Grorud, mens Grethe bor på Ammerud.

 

Ser på endringer

Fly som kommer fra vest kjører innom et punkt som befinner seg like sør for Alnsjøen på Ammerud, før det passerer Romsås og foretar en krapp sving før maskinen sikter seg inn på Gardermoen. PMS gjør det mulig å gjennomføre deler av innflygningen på tomgang, noe som også skal bidra til mindre støy.

Det naboene ikke forstår, er hvorfor flyene må innom de tettbygde strøkene før de starter innflygninga. I teorien kan flyene kjøre rett over Lillomarka, før de svinger og foretar landingen. Ifølge Hengebøl i Avinor kreves det en endring i støyforskriften dersom flytraseene skal endres, og dette ansvaret ligger hos Luftfartstilsynet.

Tilsynet jobber i disse dager med å endre flytraseene.

-  Vi er i ferd med å revidere støyforskriften, og det vil bli gjort endringer. Dette er et arbeid som pågår nå, og endringen vil bli sendt ut på høring i løpet av første kvartal 2014. Her får naboer og andre mulighet til å komme med innspill. Jeg kan foreløpig ikke gå inn på hva endringene vil medføre, sier Wenche Olsen, direktør for flyplass og flysikring i Luftfartstilsynet.

 

Ikke levelig

Begge søstrene Nygaard forteller at de har vurdert å flytte på grunn av støyen.

-  Hadde det gått an å dele støyen mellom flere områder, så ville det vært greit. Vi bor tross alt i en by, men det blir feil at så mange fly skal passere her, mener de.

Flyplassens støytelefon mottar omlag 500 klager i måneden. Mange av disse kommer fra beboere i Groruddalen.

-  Jeg er så uheldig at jeg har soverommet mitt vendt ut mot verandaen. Til tider er det veldig vanskelig å sove fordi flyene bråker mye, forteller May-Britt.

Trafikken er hyppigst når det blåser fra nord og øst.

-  Vind avgjør inn- og utflygningsretningen og trafikkstrømmen avvikles av flyoperative årsaker mot vindretningen, forteller Hengebøl.

 

Gir mer støy

Wenche Olsen i Luftfarttilsynet medgir at de kurvede innflygningene kan gi mer støy.

- Vi har mange hensyn å ta: Både hva sikkerhet, miljø og nabohensyn angår. Når planen kommer på høring, må vi ta innspillene til etterretning før vi foretar endringer i flytraseene, sier hun.

Naboene forteller at det, på de verste dagene, kan være full aktivitet fra grytidlig om morgenen til sent om natta.

-  Utflygninger plager oss i langt mindre grad, men spesielt innflygningene er plagsomme. Å sitte ute om sommeren er ikke like hyggelig som før, forteller søstrene.

De forteller begeret er i ferd med å fylles opp.

-  Vi har Riksvei 4, Huken Pukkverk og i tillegg har vi fått en ny motorvei over hustakene. Dette kan være dråpen som får begeret til å renne over, sier de.

Siste nytt i Nyheter

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg. Grete Horntvedt i Alna Høyre er lei av at hennes lokale ridesenter sliter år etter år.

Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.

 
Føflekkreft 

Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder forekomst av føflekkreft. Tirsdag 23. mai er det den internasjonale hudsjekkdagen Euromelanoma.

Groruddalen: «Lengre fram i tid og på lang sikt»

Byrådet inviterte til folkemøte på Årvoll gård om hva revisjonen av kommuneplanens samfunnsdel betyr for Groruddalen. Ifølge byråd Hanna Marcussen er det mange planer i lufta for blant annet Rommen og Grorud - men de ser ikke ut til å bli realisert med det første.

IKEA hjelper Asma (25) med fremtiden

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) og ordfører Marianne Borgen fikk møte Asma (25) som har vært åtte måneder i Norge. Hun har akkurat hatt sin første arbeidsdag på IKEA Furuset som en del av det første pilotprosjektet i den nye Groruddals-satsingen.