ANNONSE

Vurderer å flytte fra flystøy

Vurderer å flytte fra flystøy

 

Naboer på Grorud, Romsås og Ammerud er plaget av at innflygningen til Gardermoen skjer rett over takene deres. Luftfartstilsynet jobber i disse dager med å endre flyenes innflygsnings-ruter.

Tekst:

Publisert:

I månedsskiftet mars-april la Avinor om innflygnings-systemet til landets hovedflyplass. De bruker et såkalt Point Merge-system (PMS), som har gjort at mye flytrafikk passerer i lav høyde nordøst for Oslo - altså i områdene Grorud, Romsås og Ammerud. PMS gjør at flyene kommer inn i en vifteformasjon over de nevnte områdene, før de foretar en kurvet innflygning til rullebanen.

- Etableringen av innflygningen skjer nå nærmere flyplassen. Systemet var i utgangspunktet designet større enn nødvendig og medførte unødvendig lang innflygning, noe som eksponerte flere for støy, sier Pål Hengebøl, flyoperativ fagsjef i Avinor.

Mange naboer har kontaktet Akers Avis Groruddalen fordi de har sett seg lei av støy-problemet. Søstrene May-Britt Nygård og Grethe Nygård er blant dem.

-  Siden april har det vært ille. På det verste er det mindre enn ett minutt mellom hvert fly som passerer over taket, sier May-Britt som bor i Bergensveien på Grorud, mens Grethe bor på Ammerud.

 

Ser på endringer

Fly som kommer fra vest kjører innom et punkt som befinner seg like sør for Alnsjøen på Ammerud, før det passerer Romsås og foretar en krapp sving før maskinen sikter seg inn på Gardermoen. PMS gjør det mulig å gjennomføre deler av innflygningen på tomgang, noe som også skal bidra til mindre støy.

Det naboene ikke forstår, er hvorfor flyene må innom de tettbygde strøkene før de starter innflygninga. I teorien kan flyene kjøre rett over Lillomarka, før de svinger og foretar landingen. Ifølge Hengebøl i Avinor kreves det en endring i støyforskriften dersom flytraseene skal endres, og dette ansvaret ligger hos Luftfartstilsynet.

Tilsynet jobber i disse dager med å endre flytraseene.

-  Vi er i ferd med å revidere støyforskriften, og det vil bli gjort endringer. Dette er et arbeid som pågår nå, og endringen vil bli sendt ut på høring i løpet av første kvartal 2014. Her får naboer og andre mulighet til å komme med innspill. Jeg kan foreløpig ikke gå inn på hva endringene vil medføre, sier Wenche Olsen, direktør for flyplass og flysikring i Luftfartstilsynet.

 

Ikke levelig

Begge søstrene Nygaard forteller at de har vurdert å flytte på grunn av støyen.

-  Hadde det gått an å dele støyen mellom flere områder, så ville det vært greit. Vi bor tross alt i en by, men det blir feil at så mange fly skal passere her, mener de.

Flyplassens støytelefon mottar omlag 500 klager i måneden. Mange av disse kommer fra beboere i Groruddalen.

-  Jeg er så uheldig at jeg har soverommet mitt vendt ut mot verandaen. Til tider er det veldig vanskelig å sove fordi flyene bråker mye, forteller May-Britt.

Trafikken er hyppigst når det blåser fra nord og øst.

-  Vind avgjør inn- og utflygningsretningen og trafikkstrømmen avvikles av flyoperative årsaker mot vindretningen, forteller Hengebøl.

 

Gir mer støy

Wenche Olsen i Luftfarttilsynet medgir at de kurvede innflygningene kan gi mer støy.

- Vi har mange hensyn å ta: Både hva sikkerhet, miljø og nabohensyn angår. Når planen kommer på høring, må vi ta innspillene til etterretning før vi foretar endringer i flytraseene, sier hun.

Naboene forteller at det, på de verste dagene, kan være full aktivitet fra grytidlig om morgenen til sent om natta.

-  Utflygninger plager oss i langt mindre grad, men spesielt innflygningene er plagsomme. Å sitte ute om sommeren er ikke like hyggelig som før, forteller søstrene.

De forteller begeret er i ferd med å fylles opp.

-  Vi har Riksvei 4, Huken Pukkverk og i tillegg har vi fått en ny motorvei over hustakene. Dette kan være dråpen som får begeret til å renne over, sier de.

Siste nytt i Nyheter

- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

ANNONSE
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

 
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
ANNONSE