ANNONSE

Vurderer beboerparkering i Bjerke bydel

- og mangler 100 barnehageplasser

Vurderer beboerparkering i Bjerke bydel

HET DEBATT: Beboerparkering skapte debatt under bydelsutvalgsmøtet til Bjerke torsdag 20. april i det nye bydelshuset.

Bydel Bjerke har tatt opp beboerparkering som et aktuelt tiltak mot villparkering.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
26.04.2017 kl 14:15

Se bildet større

KLIMA OG IKKE KLIMA: Kristoffer Robin Haug (MDG) er leder av den nye arbeidsgruppa for klimastrategi i bydelen, noe Jørn Kveseth (Frp) er helt imot.

Stovner og Alna har allerede vedtatt det. I tillegg mangler bydelen nesten hundre barnehageplasser.

En av de store sakene som skapte heftig debatt i bydelsutvalgsmøte for Bjerke bydel var beboerparkering. Det har som formål å gi beboere innen et avgrenset område muligheter til gateparkering av egen bil, og det innebærer at andre må betale en p-avgift.

Beboere med eget beboerkort kan parkere uten avgift annet enn årsgebyr, som Bymiljøetaten foreslår til 3000 kroner i året for privatpersoner, og 6000 kroner for næringsdrivende. Saken er betent da bil og villparkering i bydelen er et hett tema. Overingeniør Catrine Carlsen i Bymiljøetaten forteller at 70 parkeringsplasser i Bjerke er regulerte.

- Det er relativt få plasser, sier hun.

Bymiljøetaten har gjennomført et prøveprosjekt med Frogner, St. Hanshaugen og Gamle Oslo. I Groruddalen er det bydelene Stovner og Alna som har innført ordningen.

Tror det blir et større problem

Bydelsutvalgsleder Bjørn Lundberg (Ap) tror beboerparkering innenfor Ring 1 og 2 vil føre til mer villparkering i ytre bydeler som i Groruddalen.

Jeg tror det kommer til å bli mer og mer villparkering i bydelene utenfor sentrum. Det kommer til å bli et problem at folk parkerer gratis i vår bydel og så tar bussen ned til byen, mener han.

I forslaget til bydelsutvalget står det at det i første omgang kan innføres på Refstad og Risløkka -to av områdene med størst problemer med villparkering.

Debatten understreker at det er viktig med en ordentlig runde før vi konkluderer, mener Kristoffer Haug (MDG).

Problem med store kjøretøy

Siv-Lise Bendiksen Stærk (V) mener et stort problem er hensetting av store kjøretøy.

-På Risløkka har man snevret inn veien for å få vekk de store bilene, men det er fortsatt et problem med varebiler og store kjøretøy, sier hun.

- Det er en annen side ved dette også. Mange bruker ikke arbeidsbilene sine for moro skyld, man må tenke på dem som har legitim rett til å parkere varebilen, legger Geirmund Jor (SV) til.

Frps Jørn Kveseth er imot all beboerparkering.

- Jeg vil ha alternativ skilting i stedet, og er ikke en forkjemper for beboerparkering, sier han.

Skal foreta nærmere avgrensning

Det store spørsmålet ble om man må ta hele bydelen under ett eller om man kan avgrense delbydeler for beboerparkering. Svaret er det siste. Vedtaket ble til slutt at Bydel Bjerke vurderer å innføre beboerparkering, og at administrasjonen i samarbeid med Bymiljøetaten skal foreta en nærmere avgrensning av områdene som bør inngå i avtalen om beboerparkering.

Før bydelsutvalgsmøtet startet ble det informert om barnehagesituasjonen i Bydel Bjerke ved fungerende avdelingssjef Bente Bjerkås. Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) ønsker å belyse dagens situasjon.

- Presentasjonen viser at vi mangler i underkant av 100 barnehageplasser i bydelen, forteller hun.

Per 15. desember i fjor var det totalt 1926 barnehageplasser i Bydel Bjerke, både private og kommunale, samt 92 plasser i familiebarnehager.

Debatt om Espiras barnehage

Antall plasser vil reduseres i år med 54 på grunn av avvikling av Kilden barnehage. Det har vært en debatt i Akers Avis Groruddalen om private og offentlige barnehager, sist da Espira ikke fikk lov å drifte sin barnehage i Nybyen på Økern. Byrådet, ved skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) sa at de var klare til å ta over, men så langt har det ikke kommet en løsning. Saken er nå hos Fylkesmannen.

- I og med at Kilden er lagt ned så har vi overtallige som kunne jobbet der og tettet behovet vårt for barnehageplasser. Nå må folk ut av bydelen for å få barnehageplass. Hvis du bor på for eksempel Veitvet, så må du gjennom bomstasjonen, det blir dyrt og er ikke miljøvennlig på noen som helst måte hvis du får plass på andre siden av byen, mener Molteberg-Bøhn.

Les hele saken i vår eAvis og papirutgave.

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE