Vurderer beboerparkering i Bjerke bydel

- og mangler 100 barnehageplasser

Vurderer beboerparkering i Bjerke bydel

HET DEBATT: Beboerparkering skapte debatt under bydelsutvalgsmøtet til Bjerke torsdag 20. april i det nye bydelshuset.

Bydel Bjerke har tatt opp beboerparkering som et aktuelt tiltak mot villparkering.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
26.04.2017 kl 14:15

Se bildet større

KLIMA OG IKKE KLIMA: Kristoffer Robin Haug (MDG) er leder av den nye arbeidsgruppa for klimastrategi i bydelen, noe Jørn Kveseth (Frp) er helt imot.

Stovner og Alna har allerede vedtatt det. I tillegg mangler bydelen nesten hundre barnehageplasser.

En av de store sakene som skapte heftig debatt i bydelsutvalgsmøte for Bjerke bydel var beboerparkering. Det har som formål å gi beboere innen et avgrenset område muligheter til gateparkering av egen bil, og det innebærer at andre må betale en p-avgift.

Beboere med eget beboerkort kan parkere uten avgift annet enn årsgebyr, som Bymiljøetaten foreslår til 3000 kroner i året for privatpersoner, og 6000 kroner for næringsdrivende. Saken er betent da bil og villparkering i bydelen er et hett tema. Overingeniør Catrine Carlsen i Bymiljøetaten forteller at 70 parkeringsplasser i Bjerke er regulerte.

- Det er relativt få plasser, sier hun.

Bymiljøetaten har gjennomført et prøveprosjekt med Frogner, St. Hanshaugen og Gamle Oslo. I Groruddalen er det bydelene Stovner og Alna som har innført ordningen.

Tror det blir et større problem

Bydelsutvalgsleder Bjørn Lundberg (Ap) tror beboerparkering innenfor Ring 1 og 2 vil føre til mer villparkering i ytre bydeler som i Groruddalen.

Jeg tror det kommer til å bli mer og mer villparkering i bydelene utenfor sentrum. Det kommer til å bli et problem at folk parkerer gratis i vår bydel og så tar bussen ned til byen, mener han.

I forslaget til bydelsutvalget står det at det i første omgang kan innføres på Refstad og Risløkka -to av områdene med størst problemer med villparkering.

Debatten understreker at det er viktig med en ordentlig runde før vi konkluderer, mener Kristoffer Haug (MDG).

Problem med store kjøretøy

Siv-Lise Bendiksen Stærk (V) mener et stort problem er hensetting av store kjøretøy.

-På Risløkka har man snevret inn veien for å få vekk de store bilene, men det er fortsatt et problem med varebiler og store kjøretøy, sier hun.

- Det er en annen side ved dette også. Mange bruker ikke arbeidsbilene sine for moro skyld, man må tenke på dem som har legitim rett til å parkere varebilen, legger Geirmund Jor (SV) til.

Frps Jørn Kveseth er imot all beboerparkering.

- Jeg vil ha alternativ skilting i stedet, og er ikke en forkjemper for beboerparkering, sier han.

Skal foreta nærmere avgrensning

Det store spørsmålet ble om man må ta hele bydelen under ett eller om man kan avgrense delbydeler for beboerparkering. Svaret er det siste. Vedtaket ble til slutt at Bydel Bjerke vurderer å innføre beboerparkering, og at administrasjonen i samarbeid med Bymiljøetaten skal foreta en nærmere avgrensning av områdene som bør inngå i avtalen om beboerparkering.

Før bydelsutvalgsmøtet startet ble det informert om barnehagesituasjonen i Bydel Bjerke ved fungerende avdelingssjef Bente Bjerkås. Ine Mari Molteberg-Bøhn (H) ønsker å belyse dagens situasjon.

- Presentasjonen viser at vi mangler i underkant av 100 barnehageplasser i bydelen, forteller hun.

Per 15. desember i fjor var det totalt 1926 barnehageplasser i Bydel Bjerke, både private og kommunale, samt 92 plasser i familiebarnehager.

Debatt om Espiras barnehage

Antall plasser vil reduseres i år med 54 på grunn av avvikling av Kilden barnehage. Det har vært en debatt i Akers Avis Groruddalen om private og offentlige barnehager, sist da Espira ikke fikk lov å drifte sin barnehage i Nybyen på Økern. Byrådet, ved skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) sa at de var klare til å ta over, men så langt har det ikke kommet en løsning. Saken er nå hos Fylkesmannen.

- I og med at Kilden er lagt ned så har vi overtallige som kunne jobbet der og tettet behovet vårt for barnehageplasser. Nå må folk ut av bydelen for å få barnehageplass. Hvis du bor på for eksempel Veitvet, så må du gjennom bomstasjonen, det blir dyrt og er ikke miljøvennlig på noen som helst måte hvis du får plass på andre siden av byen, mener Molteberg-Bøhn.

Les hele saken i vår eAvis og papirutgave.

Siste nytt i Nyheter

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg. Grete Horntvedt i Alna Høyre er lei av at hennes lokale ridesenter sliter år etter år.

Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.

 
Føflekkreft 

Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder forekomst av føflekkreft. Tirsdag 23. mai er det den internasjonale hudsjekkdagen Euromelanoma.

Groruddalen: «Lengre fram i tid og på lang sikt»

Byrådet inviterte til folkemøte på Årvoll gård om hva revisjonen av kommuneplanens samfunnsdel betyr for Groruddalen. Ifølge byråd Hanna Marcussen er det mange planer i lufta for blant annet Rommen og Grorud - men de ser ikke ut til å bli realisert med det første.

IKEA hjelper Asma (25) med fremtiden

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) og ordfører Marianne Borgen fikk møte Asma (25) som har vært åtte måneder i Norge. Hun har akkurat hatt sin første arbeidsdag på IKEA Furuset som en del av det første pilotprosjektet i den nye Groruddals-satsingen.