Wang tilbake på gamle Tøyen jernbanestasjon

Wang tilbake på gamle Tøyen jernbanestasjon

 

Per Wang (82) arbeidet ved Tøyen jernbanestasjon fra 1958 til den ble lagt ned i 1963. Vi ble med tilbake til stasjonen på ryggen av Ola Narr, 75 m.o.h., nord for for Tøyenbadet.

Skrevet av:

Stasjonen ble oppført og tatt i bruk i 1904 ved åpningen av hele Gjøvikbanen, selv om strekningen Grefsen-Gjøvik var åpnet allerede to år tidligere. Allerede fra starten av ble stasjonen betjent alle dager døgnet rundt.

- Stasjonsmester og tre jernbanetelegrafister delte vaktene i alle år fram til nedleggelsen i 1963, forteller Per Wang (82) som arbeidet ved stasjonen.

Wang var ved Tøyen stasjon fra 1958 til den ble lagt ned i 1963. Men innen den tid hadde han en mangslungen og lang tjeneste mange steder i NSB å se tilbake på.


Han begynte som jernbaneelev rett etter krigen i 1946. Etter tre år med tjeneste langs mange jernbanestrekninger i Norge, deriblant Valdresbanen (gikk til Fagernes og er nå nedlagt) og den fortsatt problematiske Østfoldbanen (stor trafikk og for liten skinnekapasitet), ble Wang i 1949 innkalt til skolegang på Jernbaneskolen. Men i de foregående tre årene hadde han hele tiden avlagt fagprøver under veis. Wang fikk for øvrig samme utdanning og praktisk opplæring som tidligere NSB-direktør og senere stortingsrepresentant for KrF, Kåre Kristiansen.

Etter mange forskjellige jobber og tjenestesteder i statsbanene, søkte Wang seg til Tøyen stasjon.

- Det var nært der jeg bodde og en god arbeidsplass, sier Wang.

Han hadde nå tittelen telegrafist. I praksis betød det at han solgte billetter, ekspederte gods, betjente stillverk og alle andre gjøremål som er vanlig ved en liten stasjon.

- Stasjonen var døgnåpen og vi var fire mann som gikk i turnus, mines Wang.

En kvelds- og nattevakt begynte klokka 18 og var slutt klokka 8 dagen etter.

- Tjenestelistene sa riktignok at vaktene skulle være litt annerledes, men vi fire som arbeidet på stasjonen gjorde våre tilpasninger til vår situasjon, sier Wang lurt.

I 1961 gikk den gamle stasjonsmesteren av, og det siste halvannet året før stasjonen ble nedlagt, var Per Wang konstituert stasjonsmester ved Tøyen stasjon.

Stor trafikk

Grunnen til at administrasjonen bestemte at stasjonen skulle være døgnbemannet, relaterte seg til sikkerhetsmessige forhold.


- Tøyen var forgreningsstasjon for to banestrekninger som var strukket i to forkjellige geografiske traseer, hvorav selve Gjøvikbanen gikk mellom Kristiania øst - Tøyen - Grefsen - Gjøvik. Banen var enkeltsporet, men ettersom skiftestasjonen for godstogene lå på Loenga ved Mosseveien, ble det samtidig bygget et sidespor derfra og opp til Tøyen stasjon. Der ble godstogene ledet over til hovedsporet og omvendt, sier Wang.

Ifølge Wang var lyssignaler ennå ikke tatt i bruk på denne tiden.  Signalmastene var i stedet utstyrt med semaforer, som togekspeditøren kunne fjernstille i bestemte stillinger, slik at lokomotiv-førerne kunne lese trafikksituasjonen som gjaldt for hans tog.

Han kan også fortelle at under første verdenskrig fikk stasjonen installert et stort batteridrevet stillverk, som måtte lades opp hver annen dag da det ikke var teknisk mulighet for tilkopling til strømnettet. Det var likevel så sterkt at alle signaler og sporveksler kunne fjernstyres inne fra stasjonskontoret. Dette var en stor lettelse for togekspeditøren: Det var mange togkryssinger i løpet av en vakt.

Fra inn- og utland

Selve stillverket var så stort at stasjonen i 1913 måtte få et tilbygg på cirka 24 kvadratmeter med vinduer ut mot sporene og stasjonsområdet.


- Alt teknisk utstyr, herunder telegraf og telefoner, samtidig som det var togekspeditørens arbeidsplass, ble samlet der. Den opprinnelige stasjonen - som inneholdt venteværelse, billettsalg, pakkhus og kontor for stasjonsmesteren - forble uendret og med innvendig trapp opp til det nye stillverket, forteller  Wang.

Fra sin egen tid ved stasjonen erindrer Wang at det i kveldstimene passerte godstog fra Loenga skiftestasjon Tøyen med vogner fra inn- og utland.

I de tidlige morgentimer kom i motsatt retning godstogene med vogner fra Bergensbanen, Gjøvikbanen, Valdresbanen og Skreialinjen, alle med Loenga som bestemmelsesstasjon. Togene var enormt lange med alle typer gods- og tankvogner, og de ble trukket av store damp- eller diesellokomotiver. Disse var så kraftige at man på stasjonen tydelig kunne høre når godstogene startet på Loenga for å slite seg opp til Tøyen. Ingen av datidens damp- og diesellokomotiver eller godsvogner eksisterer i dag.

I tiden fra kl. 06.00 til kl. 24.00 preget persontogene - det vil si lokaltog, strekningstog og fjerntog - trafikkbildet på stasjonen.

- Før, under, og etter krigen fram til slutten av 1950-årene var det et betydelig antall reisende som benyttet jernbanen til og fra Tøyen, også i helgene, kan Wang fortelle.

I 1963 ble skinnegangen mellom Oslo Ø og Grefsen - etter mange års arbeid - åpnet for dobbeltsporet trafikk, hvilket innebar at det sikkerhetsmessige aspektet knyttet til Tøyen gjennom 59 år opphørte.

Dette førte som planlagt til at både stasjonen og godstogsporet ble nedlagt. Gjøvikbanen ble samtidig åpnet for elektrisk drift. Stasjonen har fra samme år status som holdeplass. På stasjonen stopper nå bare lokaltogene for av- og påstigning.

På 1980-tallet ble stasjonsbygningen jevnet med jorda...

Siste nytt i Nyheter

– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

 
Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

Nå skal alle mødre<BR> få hjemmebesøk

Jordmor til folket i Bydel Alna:

Nå skal alle mødre
få hjemmebesøk

  • Bydel Alna

Bydelsutvalget i Alna bydel vedtok å styrke jordmortjenesten i bydelen. I lang tid har ikke Alna hatt et godt nok tilbud i tråd med kommunens retningslinjer.

Google Maps

Har du tips til saken?   Send e-post

Ran på Ellingsrud:

To unge gutter pågrepet

  • Ran

To unge gutter er pågrepet etter et væpnet ran av en bensinstasjon på Ellingsrud natt til torsdag – fem timer etter at politiet fikk inn meldingen. Samme kveld ble også Esso på Kalbakken ranet.

 
Løfter fram tidlig innsats

Jonas Gahr Støre til Rommen skole:

Løfter fram tidlig innsats

  • Intensivoppfølging

Jonas Gahr Støre (Ap) møtte Rommen-elever og lærere for å snakke om planer for fremtiden og intensivoppfølgingen byrådet ruller ut på skoler i hele Groruddalen. Han satser på at det kan bli en nasjonal ordning.

Gir ikke opp private barnehager

Høyre i Bydel Bjerke:

Gir ikke opp private barnehager

  • Barnehage

Under bydelsutvalgsmøtet sist torsdag ble det debatt rundt reguleringsplan for barnehage og bolig i Haugmannsveien 16. Det store temaet var manglende støtte til private barnehager og byrådets tilskudds-stopp.

- En klar marsjordre

Regjeringen med «gavepakke» til Manglerudprosjektet:

- En klar marsjordre

  • Manglerudprosjektet

1,1 milliard settes av i Nasjonal Transportplan (NTP) til oppstart av Manglerudprosjektet fremover. Oslopolitikerne forteller at de ikke vil akseptere løsninger som bygger ned boforholdene et sted for å gagne et annet - og ber vegvesenet gå i tenkeboksen.

 
Pusset opp for <BR>bedre arbeidsmiljø

Pusset opp for
bedre arbeidsmiljø

  • Barnevern

Alna barnevernstjeneste har flyttet til nye lokaler på Lindeberg. Målet er å skape en mer aktivitetsbasert hverdag på jobb.

Bilulykke på Kalbakken

Bilulykke på Kalbakken

  • ulykke

Ved tolvtiden tirsdag formiddag rykket nødetatene ut etter meldinger om en bilulykke ved Kalbakken senter. Sjåføren hadde mistet kontrollen over bilen, og kjørt rett inn i treet på toppen av rundkjøringen.

Ny sykkelvei går <BR>ut over p-plasser

P-plasser må
vike for sykkelvei

  • Gamle Oslo

Et flertall i Oslo bystyre gikk under bystyremøtet 1. mars inn for å fjerne 66 parkeringsplasser i Åkebergveien for å få etablert såkalte opphøyde sykkelfelt i begge retninger. Frp og Høyre er sterkt uenige.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!