Wang tilbake på gamle Tøyen jernbanestasjon

Wang tilbake på gamle Tøyen jernbanestasjon

 

Per Wang (82) arbeidet ved Tøyen jernbanestasjon fra 1958 til den ble lagt ned i 1963. Vi ble med tilbake til stasjonen på ryggen av Ola Narr, 75 m.o.h., nord for for Tøyenbadet.

Skrevet av:

Stasjonen ble oppført og tatt i bruk i 1904 ved åpningen av hele Gjøvikbanen, selv om strekningen Grefsen-Gjøvik var åpnet allerede to år tidligere. Allerede fra starten av ble stasjonen betjent alle dager døgnet rundt.

- Stasjonsmester og tre jernbanetelegrafister delte vaktene i alle år fram til nedleggelsen i 1963, forteller Per Wang (82) som arbeidet ved stasjonen.

Wang var ved Tøyen stasjon fra 1958 til den ble lagt ned i 1963. Men innen den tid hadde han en mangslungen og lang tjeneste mange steder i NSB å se tilbake på.

Han begynte som jernbaneelev rett etter krigen i 1946. Etter tre år med tjeneste langs mange jernbanestrekninger i Norge, deriblant Valdresbanen (gikk til Fagernes og er nå nedlagt) og den fortsatt problematiske Østfoldbanen (stor trafikk og for liten skinnekapasitet), ble Wang i 1949 innkalt til skolegang på Jernbaneskolen. Men i de foregående tre årene hadde han hele tiden avlagt fagprøver under veis. Wang fikk for øvrig samme utdanning og praktisk opplæring som tidligere NSB-direktør og senere stortingsrepresentant for KrF, Kåre Kristiansen.

Etter mange forskjellige jobber og tjenestesteder i statsbanene, søkte Wang seg til Tøyen stasjon.

- Det var nært der jeg bodde og en god arbeidsplass, sier Wang.

Han hadde nå tittelen telegrafist. I praksis betød det at han solgte billetter, ekspederte gods, betjente stillverk og alle andre gjøremål som er vanlig ved en liten stasjon.

- Stasjonen var døgnåpen og vi var fire mann som gikk i turnus, mines Wang.

En kvelds- og nattevakt begynte klokka 18 og var slutt klokka 8 dagen etter.

- Tjenestelistene sa riktignok at vaktene skulle være litt annerledes, men vi fire som arbeidet på stasjonen gjorde våre tilpasninger til vår situasjon, sier Wang lurt.

I 1961 gikk den gamle stasjonsmesteren av, og det siste halvannet året før stasjonen ble nedlagt, var Per Wang konstituert stasjonsmester ved Tøyen stasjon.

Stor trafikk

Grunnen til at administrasjonen bestemte at stasjonen skulle være døgnbemannet, relaterte seg til sikkerhetsmessige forhold.

- Tøyen var forgreningsstasjon for to banestrekninger som var strukket i to forkjellige geografiske traseer, hvorav selve Gjøvikbanen gikk mellom Kristiania øst - Tøyen - Grefsen - Gjøvik. Banen var enkeltsporet, men ettersom skiftestasjonen for godstogene lå på Loenga ved Mosseveien, ble det samtidig bygget et sidespor derfra og opp til Tøyen stasjon. Der ble godstogene ledet over til hovedsporet og omvendt, sier Wang.

Ifølge Wang var lyssignaler ennå ikke tatt i bruk på denne tiden.  Signalmastene var i stedet utstyrt med semaforer, som togekspeditøren kunne fjernstille i bestemte stillinger, slik at lokomotiv-førerne kunne lese trafikksituasjonen som gjaldt for hans tog.

Han kan også fortelle at under første verdenskrig fikk stasjonen installert et stort batteridrevet stillverk, som måtte lades opp hver annen dag da det ikke var teknisk mulighet for tilkopling til strømnettet. Det var likevel så sterkt at alle signaler og sporveksler kunne fjernstyres inne fra stasjonskontoret. Dette var en stor lettelse for togekspeditøren: Det var mange togkryssinger i løpet av en vakt.

Fra inn- og utland

Selve stillverket var så stort at stasjonen i 1913 måtte få et tilbygg på cirka 24 kvadratmeter med vinduer ut mot sporene og stasjonsområdet.

- Alt teknisk utstyr, herunder telegraf og telefoner, samtidig som det var togekspeditørens arbeidsplass, ble samlet der. Den opprinnelige stasjonen - som inneholdt venteværelse, billettsalg, pakkhus og kontor for stasjonsmesteren - forble uendret og med innvendig trapp opp til det nye stillverket, forteller  Wang.

Fra sin egen tid ved stasjonen erindrer Wang at det i kveldstimene passerte godstog fra Loenga skiftestasjon Tøyen med vogner fra inn- og utland.

I de tidlige morgentimer kom i motsatt retning godstogene med vogner fra Bergensbanen, Gjøvikbanen, Valdresbanen og Skreialinjen, alle med Loenga som bestemmelsesstasjon. Togene var enormt lange med alle typer gods- og tankvogner, og de ble trukket av store damp- eller diesellokomotiver. Disse var så kraftige at man på stasjonen tydelig kunne høre når godstogene startet på Loenga for å slite seg opp til Tøyen. Ingen av datidens damp- og diesellokomotiver eller godsvogner eksisterer i dag.

I tiden fra kl. 06.00 til kl. 24.00 preget persontogene - det vil si lokaltog, strekningstog og fjerntog - trafikkbildet på stasjonen.

- Før, under, og etter krigen fram til slutten av 1950-årene var det et betydelig antall reisende som benyttet jernbanen til og fra Tøyen, også i helgene, kan Wang fortelle.

I 1963 ble skinnegangen mellom Oslo Ø og Grefsen - etter mange års arbeid - åpnet for dobbeltsporet trafikk, hvilket innebar at det sikkerhetsmessige aspektet knyttet til Tøyen gjennom 59 år opphørte.

Dette førte som planlagt til at både stasjonen og godstogsporet ble nedlagt. Gjøvikbanen ble samtidig åpnet for elektrisk drift. Stasjonen har fra samme år status som holdeplass. På stasjonen stopper nå bare lokaltogene for av- og påstigning.

På 1980-tallet ble stasjonsbygningen jevnet med jorda...

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!