Wang tilbake på gamle Tøyen jernbanestasjon

Wang tilbake på gamle Tøyen jernbanestasjon

 

Per Wang (82) arbeidet ved Tøyen jernbanestasjon fra 1958 til den ble lagt ned i 1963. Vi ble med tilbake til stasjonen på ryggen av Ola Narr, 75 m.o.h., nord for for Tøyenbadet.

Skrevet av:

Stasjonen ble oppført og tatt i bruk i 1904 ved åpningen av hele Gjøvikbanen, selv om strekningen Grefsen-Gjøvik var åpnet allerede to år tidligere. Allerede fra starten av ble stasjonen betjent alle dager døgnet rundt.

- Stasjonsmester og tre jernbanetelegrafister delte vaktene i alle år fram til nedleggelsen i 1963, forteller Per Wang (82) som arbeidet ved stasjonen.

Wang var ved Tøyen stasjon fra 1958 til den ble lagt ned i 1963. Men innen den tid hadde han en mangslungen og lang tjeneste mange steder i NSB å se tilbake på.


Han begynte som jernbaneelev rett etter krigen i 1946. Etter tre år med tjeneste langs mange jernbanestrekninger i Norge, deriblant Valdresbanen (gikk til Fagernes og er nå nedlagt) og den fortsatt problematiske Østfoldbanen (stor trafikk og for liten skinnekapasitet), ble Wang i 1949 innkalt til skolegang på Jernbaneskolen. Men i de foregående tre årene hadde han hele tiden avlagt fagprøver under veis. Wang fikk for øvrig samme utdanning og praktisk opplæring som tidligere NSB-direktør og senere stortingsrepresentant for KrF, Kåre Kristiansen.

Etter mange forskjellige jobber og tjenestesteder i statsbanene, søkte Wang seg til Tøyen stasjon.

- Det var nært der jeg bodde og en god arbeidsplass, sier Wang.

Han hadde nå tittelen telegrafist. I praksis betød det at han solgte billetter, ekspederte gods, betjente stillverk og alle andre gjøremål som er vanlig ved en liten stasjon.

- Stasjonen var døgnåpen og vi var fire mann som gikk i turnus, mines Wang.

En kvelds- og nattevakt begynte klokka 18 og var slutt klokka 8 dagen etter.

- Tjenestelistene sa riktignok at vaktene skulle være litt annerledes, men vi fire som arbeidet på stasjonen gjorde våre tilpasninger til vår situasjon, sier Wang lurt.

I 1961 gikk den gamle stasjonsmesteren av, og det siste halvannet året før stasjonen ble nedlagt, var Per Wang konstituert stasjonsmester ved Tøyen stasjon.

Stor trafikk

Grunnen til at administrasjonen bestemte at stasjonen skulle være døgnbemannet, relaterte seg til sikkerhetsmessige forhold.


- Tøyen var forgreningsstasjon for to banestrekninger som var strukket i to forkjellige geografiske traseer, hvorav selve Gjøvikbanen gikk mellom Kristiania øst - Tøyen - Grefsen - Gjøvik. Banen var enkeltsporet, men ettersom skiftestasjonen for godstogene lå på Loenga ved Mosseveien, ble det samtidig bygget et sidespor derfra og opp til Tøyen stasjon. Der ble godstogene ledet over til hovedsporet og omvendt, sier Wang.

Ifølge Wang var lyssignaler ennå ikke tatt i bruk på denne tiden.  Signalmastene var i stedet utstyrt med semaforer, som togekspeditøren kunne fjernstille i bestemte stillinger, slik at lokomotiv-førerne kunne lese trafikksituasjonen som gjaldt for hans tog.

Han kan også fortelle at under første verdenskrig fikk stasjonen installert et stort batteridrevet stillverk, som måtte lades opp hver annen dag da det ikke var teknisk mulighet for tilkopling til strømnettet. Det var likevel så sterkt at alle signaler og sporveksler kunne fjernstyres inne fra stasjonskontoret. Dette var en stor lettelse for togekspeditøren: Det var mange togkryssinger i løpet av en vakt.

Fra inn- og utland

Selve stillverket var så stort at stasjonen i 1913 måtte få et tilbygg på cirka 24 kvadratmeter med vinduer ut mot sporene og stasjonsområdet.


- Alt teknisk utstyr, herunder telegraf og telefoner, samtidig som det var togekspeditørens arbeidsplass, ble samlet der. Den opprinnelige stasjonen - som inneholdt venteværelse, billettsalg, pakkhus og kontor for stasjonsmesteren - forble uendret og med innvendig trapp opp til det nye stillverket, forteller  Wang.

Fra sin egen tid ved stasjonen erindrer Wang at det i kveldstimene passerte godstog fra Loenga skiftestasjon Tøyen med vogner fra inn- og utland.

I de tidlige morgentimer kom i motsatt retning godstogene med vogner fra Bergensbanen, Gjøvikbanen, Valdresbanen og Skreialinjen, alle med Loenga som bestemmelsesstasjon. Togene var enormt lange med alle typer gods- og tankvogner, og de ble trukket av store damp- eller diesellokomotiver. Disse var så kraftige at man på stasjonen tydelig kunne høre når godstogene startet på Loenga for å slite seg opp til Tøyen. Ingen av datidens damp- og diesellokomotiver eller godsvogner eksisterer i dag.

I tiden fra kl. 06.00 til kl. 24.00 preget persontogene - det vil si lokaltog, strekningstog og fjerntog - trafikkbildet på stasjonen.

- Før, under, og etter krigen fram til slutten av 1950-årene var det et betydelig antall reisende som benyttet jernbanen til og fra Tøyen, også i helgene, kan Wang fortelle.

I 1963 ble skinnegangen mellom Oslo Ø og Grefsen - etter mange års arbeid - åpnet for dobbeltsporet trafikk, hvilket innebar at det sikkerhetsmessige aspektet knyttet til Tøyen gjennom 59 år opphørte.

Dette førte som planlagt til at både stasjonen og godstogsporet ble nedlagt. Gjøvikbanen ble samtidig åpnet for elektrisk drift. Stasjonen har fra samme år status som holdeplass. På stasjonen stopper nå bare lokaltogene for av- og påstigning.

På 1980-tallet ble stasjonsbygningen jevnet med jorda...

Siste nytt i Nyheter

...vent med applausen

Ja til storbylegevakta på Aker

...vent med applausen

  • Aker sykehus

Styret i Oslo Universitetssykehus er helt enige med Oslo kommune; storbylegevakta skal etableres på Aker sykehus. Det skal oppføres som et nytt bygg innen 2021. Men skepsisen om prislapp og tidsaspekt har ennå ikke lagt seg.

– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

 
Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!