ANNONSE

Hold smertene borte med pilates

Hold smertene borte med pilates

 

Anna Våge har drevet Ryggakutten pa Økern siden 1995. Ved hjelp av oppfølging med pilates minsker hun risikoen for at rygg- og nakkeproblemer skal komme tilbake.

 

Anna Vage tok sin utdanning som pilatesinstruktør i Australia. Hun mener pilates er en av de bes- te forebyggende treningsformene som skal styrke den dype muskulaturen som stabiliserer ryggraden for a forminske risiko for smerter i nakke og rygg.

- Mange har en monoton arbeidsstilling, de mangler aktivitet i hverdagen og mangler dyp stabilisering slik at ryggraden laser seg, forteller hun.

Hun tilbyr personlig trening med pilatesmaskinen Reformer, og mener det er viktig at man er smertefri før man begynner med trening pa Ryggakutten.

 

- Det er ofte vanskeligere a trene seg opp hvis man har smerter i kroppen. Jeg anbefaler at man blir smertefri med naprapatbehandling først, deretter følger opp med trening, sier hun.

Nøye oppfølging

Hvis man ønsker kan man godt trene ofte og over lang tid, men det pleier a holde med tre til fire ganger med naprapatbehandlingen.

- Det er annerledes a trene pilates her enn i et treningsstudio. Jeg instruerer alt fra hver minste pustebevegelse og følger opp nøye slik at man kan ta med seg erfaringen videre og klarer seg bedre i en gruppetrening i et treningsstudio, forteller hun.

Vage er utdannet naprapat ved Scandinavian College of Manual Medicine i Stocholm, og har erfaring med akupunktur og cranial tension release i tillegg til naprapatutdannelsen.

- Naprapati betyr a behandle arsaken til smerte, sier hun.

Sjekker alt

Naprapati omfatter forebygging, utredning og behandling av funksjonsforstyrrelser og smertefulle tilstander i støtte- og bevegelsesapparatet.

- Vi korrigerer ryggraden og muskulaturen for a fa ned spenningen og smerten kjapt. For eksempel kan smerte i armen komme delvis fra nakken. Derfor sjekker vi alt: Nakken, armen og korsryggen slik at arsaken til smerten kommer fram, sier Vage.

Siden hun ofte har hatt pasienten pa behandling først, vet hun hvilke øvelser de skal gjøre og ikke gjøre.

- Jeg skreddersyr et pilatesprogram til hver eneste person. Etter 50 minutter med meg kan jeg garantere at man er sliten, men det er effektivt, smiler hun.

Bevegelse

Vage har gode tips a komme med for a forebygge smerter i kroppen.

- Det viktigste radet for a unnga smerter er a bevege seg. All form for trening er bra, men det skal ikke overdrives. Det er viktig at treningen blir vedlikeholdt og det er opp til hver enkelt hvor frisk man ønsker a være. Mange kommer hit annenhver maned og far oppfølging, forteller hun.

Siste nytt i Sport

Pur fotballglede!

Forrige uke var Grorud kunstgress åsted for årets mest konsentrerte samling fotballglede, da over 300 barnehagebarn fra bydelen fylte banen til randen. Klissvåte og superblide, fotball er moro!

ANNONSE
Reddet uavgjort mot Alta

Grorud så lenge ut til å styre mot tap hjemme mot Alta, men da er det godt å ha flere blad Kastrati i stallen!

 
Skremte vettet av Urædd

Grei Kvinner Elite har slitt så langt i sesongen, men da Urædd kom på cup-besøk fremsto Groruddalens beste fotballdamer plutselig som et helt nytt lag.

Full kontroll mot Follo

Follo har vært i siget de siste kampene, men i Grorud idrettspark ble de for smågutter å regne. De gulkledde fra Groruddalen gjorde stort sett som de ville og tok hjem en enkel seier.

Exit i cupen

Det ble bare nesten for Grorud hjemme mot Elverum.

 
ANNONSE