Hold smertene borte med pilates

Hold smertene borte med pilates

 

Anna Våge har drevet Ryggakutten pa Økern siden 1995. Ved hjelp av oppfølging med pilates minsker hun risikoen for at rygg- og nakkeproblemer skal komme tilbake.

 

Anna Vage tok sin utdanning som pilatesinstruktør i Australia. Hun mener pilates er en av de bes- te forebyggende treningsformene som skal styrke den dype muskulaturen som stabiliserer ryggraden for a forminske risiko for smerter i nakke og rygg.

- Mange har en monoton arbeidsstilling, de mangler aktivitet i hverdagen og mangler dyp stabilisering slik at ryggraden laser seg, forteller hun.

Hun tilbyr personlig trening med pilatesmaskinen Reformer, og mener det er viktig at man er smertefri før man begynner med trening pa Ryggakutten.

 

- Det er ofte vanskeligere a trene seg opp hvis man har smerter i kroppen. Jeg anbefaler at man blir smertefri med naprapatbehandling først, deretter følger opp med trening, sier hun.

Nøye oppfølging

Hvis man ønsker kan man godt trene ofte og over lang tid, men det pleier a holde med tre til fire ganger med naprapatbehandlingen.

- Det er annerledes a trene pilates her enn i et treningsstudio. Jeg instruerer alt fra hver minste pustebevegelse og følger opp nøye slik at man kan ta med seg erfaringen videre og klarer seg bedre i en gruppetrening i et treningsstudio, forteller hun.

Vage er utdannet naprapat ved Scandinavian College of Manual Medicine i Stocholm, og har erfaring med akupunktur og cranial tension release i tillegg til naprapatutdannelsen.

- Naprapati betyr a behandle arsaken til smerte, sier hun.

Sjekker alt

Naprapati omfatter forebygging, utredning og behandling av funksjonsforstyrrelser og smertefulle tilstander i støtte- og bevegelsesapparatet.

- Vi korrigerer ryggraden og muskulaturen for a fa ned spenningen og smerten kjapt. For eksempel kan smerte i armen komme delvis fra nakken. Derfor sjekker vi alt: Nakken, armen og korsryggen slik at arsaken til smerten kommer fram, sier Vage.

Siden hun ofte har hatt pasienten pa behandling først, vet hun hvilke øvelser de skal gjøre og ikke gjøre.

- Jeg skreddersyr et pilatesprogram til hver eneste person. Etter 50 minutter med meg kan jeg garantere at man er sliten, men det er effektivt, smiler hun.

Bevegelse

Vage har gode tips a komme med for a forebygge smerter i kroppen.

- Det viktigste radet for a unnga smerter er a bevege seg. All form for trening er bra, men det skal ikke overdrives. Det er viktig at treningen blir vedlikeholdt og det er opp til hver enkelt hvor frisk man ønsker a være. Mange kommer hit annenhver maned og far oppfølging, forteller hun.

Siste nytt i Sport

Feide over Follo!

Grorud hadde invitert til cupfest hjemme mot Follo, og innfridde til de grader. Med tremålsseier og til tider festfotball overbeviste groruddølene på vei til andre NM-runde. Grorud tok imot Follo til første NM-runde onsdag kveld. Rammen var perfekt, med strålende vårsol og rundt 200 fotballsultne...

– Slapp av, det blir kamp!

Et lite døgn før Grorud IL tar imot Follo til cupkamp, er Grorud kunstgress dekket av sju centimeter klissvåt snø. Grorud-boss Richard Pedersen tar det hele med knusende ro.

 
Vant i Camp Grasrot

Da Norsk Tipping så etter lag og foreninger som ville være med i konkurransen Camp Grasrot, var ikke Taufique Rana fra Grorud Taekwondo klubb sen med å melde seg.

45 år med basketmoro

Ammerud basket inviterer også denne våren til Ammerud Open. Fra 11.-14. mai er det basketglede som står i fokus på Apalløkka, og i år er det faktisk 45 år siden første gang de mørkegrønne inviterte til sin første turnering.

Vil fortsette framgangen

Etter flere sesonger i nedrykksumpa fikk endelig Grei Kvinner Elite en opptur med en trygg sjetteplass i fjor. Med samme spillerstamme og gode forsterkninger er planen å fortsette fremgangen i 2017.