Kunstgress-smil

Kunstgress-smil

FORNØYDE, MEN IKKE HELT I MÅL: Styreleder Kenneth Eriksen (f.v.) i Oslo Fotballkrets og hovedleder Richard Pedersen i Grorud Idrettslag er glade for at byrådet vil ruste opp kunstgressbaner. Likevel håper de pengesekken også åpnes for nye baner.

Byrådet vil sette av 93 millioner kroner til Oslo-fotballen. I Groruddalen alene ligger åtte av totalt elleve kunstgressbaner som foreslås rehabilitert neste år.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
27.11.2015 kl 14:06

Kunstgressbanene som skal rehabiliteres neste år er Kringsjå, Løren, Hallager, Haugerud, Grorud, Linderud, Kalbakken, Prinsdal, Romsås/Humleby, Ellingsrud og Tveita. De fem første banene sto allerede på dagsordenen, mens de seks siste er nytt i tilleggsinnstillingen til det nye byrådet. 93 millioner kroner skal brukes på rehabilitering av baner. Ytterligere 12 millioner kroner går til ny kunstgressbane på Holmen.

Oslo Fotballkrets gir ros til byrådet for å satse på fotballen.

- Vi er godt fornøyd med bevilgningene, sier styreleder Kenneth Eriksen.

Det er foreslått å rehabilitere 11 baner. Vi foreslo å rehabilitere åtte av dem og ytterligere tre året etter, men så har byrådet funnet rom for å ta alle elleve til neste år, fortsetter han.

Behov for nye baner

Han viser til et todelt problem for Oslo-fotballen. Rundt 80 baner spredt rundt omkring i byen slites ut jevnt og trutt. Hver enkelt bane holder normalt ut i 10 til 12 år.

- Den store byggingen av kunstgress kom for rundt 15 år siden. Det betyr at flere av de banene vi bygde da i praksis er ødelagt nå. Mange er også på kanten til å bli ødelagt.

- Det punktet vi ikke har fått gehør for er nye baner. Vi har 30 til 40 kunstgressbaner for lite i Oslo for å dekke behovet for alle barn. Hvert år kommer nye barn inn i fotballen og vi øker antall utøvere med rundt 1000 i året. Da holder det ikke bare å ruste opp banene vi allerede har, det må også nye baner til, fortsetter Eriksen.

- Byrådet har likevel kommet oss i møte med å ville bygge en ny bane på Holmen.

Eldste banen i byen

Hovedleder i Grorud Idrettslag, Richard Pedersen, er glad for at Grorud er på lista.

Vi har den eldste kunstgressbanen i Oslo by. Den er 15 år gammel. Det er på tide med en rehabilitering. Banen fungerer bra for de som veier opp til 40 kilo, men veier man mer enn det er banen steinhard, sier Pedersen.

Enkelte baner kan være utslitt etter nærmere åtte år. Ifølge Eriksen må det ha gått 10 før man har rett til å få rehabilitert kunstgressbaner. Det forklares med at det er restriksjoner knyttet til bevilgning av tippemidler.

- Den gamle banen vår er ideell når det gjelder drenering og vi har aldri brøytet den på vinteren. Vi følte oss litt urettferdig behandlet tidligere fordi de som har nyere baner fikk nye. Vår bane ble ansett som brukbar fordi vi har vært forsiktige, mener Pedersen.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalen fredag 27. november, og i vår eAvis (tilgjengelig fra klokka 06.00). Her får du også tankene til den nye byråden for kultur, idrett og frivillighet, Rina Mariann Hansen (Ap).

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

En ung gutt under 18 år falt igjennom skoletaket til Tiurleiken skole på Romsås søndag ettermiddag. Gutten er fraktet til sykehus.

Kan få slutt på utleie-haiene

På mandag skal Stortinget behandle saken om ny eierseksjonslov. Går det igjennom, kan det bety at både hyblifisering og utleie av leiligheter til hotellvirksomhet begrenses.

 
Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.