På Groruddals-veier med Nissan Ariya:
En verdig arvtager
Ariya er en etterlengtet nyhet fra Nissan, som har fôret det norske bilmarkedet med Leaf i 12 år. Dette kan bli en ny favoritt.
Publisert: 28.03.2023 kl 12:22
Dette er bilen som skal ta over stafettpinnen etter Leaf, som kom på det norske markedet i 2011 og er solgt i over 70.000 eksemplarer her til lands.
Nissan har varslet at Leaf skal fases ut fram mot 2025, dermed går det mot slutten for Norges desidert mest solgte elbil.
Arvtakeren er crossoveren Ariya, og det er ikke urimelig å forlange at Nissan, etter mer enn ti år med elbiler i Norge, nå har god peiling på hvordan man lager en skikkelig elbil. Denne gangen har motorteamet besøkt Birger N. Haug Oslo og prøvekjørt Nissan Ariya.
På veien
Ariya er en crossover, en mindre SUV, og er noen hakk større enn forgjengeren Leaf. Det er ikke snakk om de helt store forskjellene i mål; Ariya er 4,6 m lang, 1,85 m i bredden og 1,66 m i høyden mot Leafs 4,45 - 1,77 - 155 - men likevel såpass betydelig at man raskt merker en klar forskjell.
Nissan har åpenbart lagt vekt på plass i bilen og at man kan reise med mange ombord samtidig som komforten er ivaretatt.
Det er ingenting å utsette på kjøringen. Ariya er en forholdsvis sprek bil, og i standard-modellen er den utstyrt med 214 hestekrefter, gjør null til hundre på 7,5 sekunder og har en topphastighet på 160 km/t. Ariya triller bra på egen motor i nedoverbakker og oppnår fort høy hastighet, så det kan være lurt å sette den i B. Da bremser den i større grad selv og regenerer kraften.
Ariya kommer med kjøremodusene eco, sport og comfort, men ytelsesforskjellene er minimale i de tre modusene, og vi la oss raskt tilbake til eco fra sport. Nissan oppgir en rekkevidde på opptil 533 kilometer, men da NAF testet Ariya i sin vintertest av elbiler stoppet Ariya på 400 kilometer.
Livet i bilen
Det meste foran og bak i bilen er godt kjent og ligner mye på det man finner i andre, nye elbiler. Setene justeres elektrisk, og komforten i setene er helt grei. Plassen er meget god.
Undertegnede er 1,95 m, og etter å ha justert førersetet etter mitt behov var det fremdeles god plass bak da samme mann satte seg i baksetet.
Midtkonsollen er utstyrt med USB-tilkobling foran og bak, og kan skyves fremover og bakover slik at man enkelt kan ordne seg mer plass foran ved behov. Det gjør det også lettere for dem i baksetene å bruke USB-tilkoblingen. Ariya har også trådløs ladeflate. Om det er tilfeldig, eller om det er Nissan som har tenkt sikkerhet vites ikke, men man kan legge et deksel over ladeflaten og gjemme bort telefonen under kjøringen. Vi velger å tro det beste om Nissan.
Berøringsskjermen er kommet for å bli, så det er like greit å venne seg til den først som sist. Vi har vært borti mange knotete berøringsskjermer som selv kyndige tenåringer hadde strevd med, men Ariyas er lett og oversiktlig.
Nissan Ariya
Pris fra 469.232 kroner
Hestekrefter: Fra 215
Rekkevidde: Opptil 533 kilometer
Topphastighet: 160 km/t
0-100 km/t: 7,5 sek
Volum (l) bagasjerom: 468
Lengde - bredde - høyde (m): 4,6 - 1,85 - 1,66