Foto:
Foto:Bilde 1 av 11
Bjørn Engstrøm og Helen Svensson fra Naturvernforbundet i Groruddalen gjør seg klare til busstur. Foto:
Bjørn Engstrøm og Helen Svensson fra Naturvernforbundet i Groruddalen gjør seg klare til busstur. Foto:Bilde 2 av 11
Breivoll Foto:
Breivoll Foto:Bilde 3 av 11
Arne Bergsgard Foto:
Arne Bergsgard Foto:Bilde 4 av 11
Kari Elisabeth Kaski Foto:
Kari Elisabeth Kaski Foto:Bilde 5 av 11
FÅR PENGER: Alnabruterminalen skal oppgraderes. Det kommer fram i regjeringens forslag til ny Nasjonal Transportplan.
FÅR PENGER: Alnabruterminalen skal oppgraderes. Det kommer fram i regjeringens forslag til ny Nasjonal Transportplan.Bilde 6 av 11
Rommen/Nordbyen Foto:
Rommen/Nordbyen Foto:Bilde 7 av 11
Brubakkveien Foto:
Brubakkveien Foto:Bilde 8 av 11
Heidi Trøen og Rita Gundersen Foto:
Heidi Trøen og Rita Gundersen Foto:Bilde 9 av 11
Jan Bøhler og Vidar Noreng Foto:
Jan Bøhler og Vidar Noreng Foto:Bilde 10 av 11
Natur og Ungdom Foto:
Natur og Ungdom Foto:Bilde 11 av 11

Groruddalen – fra grått til grønt

En dalbunn fylt til bristepunktet med skrot, søppel og brutte løfter. En busslast med politikere, etater, næringsliv og ildsjeler. Slik ville Samarbeidsgruppa for klimaspørsmål i Groruddalen virkelig sette igang arbeidet med å omskape dalen fra grått til grønt.

De kom fra Stortinget, bystyresalen, byrådsavdelingene og etatene. Og de kom fra bedriftene, Stovner, Grorud og Furuset. Felles for alle var at de steg ombord i bussen som skulle ta dem gjennom Groruddalens grå og «glemte» områder, for å se hvordan det faktisk ser ut.
– Nå skal vi gjennom alle bydelene på vår reise. For bare et halvt århundre siene var dette jordbruksområde. Nå må noe gjøres, vi trenger en skikkelig dugnad for å få det grønt igjen. Og det er viktig at vi ikke gjør nye feil,
innledet Astrid Kjellevold fra Samarbeidsgruppa for klimaspørsmål.

Breivoll – hva skjer?

Helt fra sjåføren tok av håndbrekket og satt bussen i gir var det et jevnt sus gjennom bussen, der felles for alle de små samtalene var engasjementet for å få til et grønt skifte. Første stopp var Breivoll, der Arne Bergsgard, leder av Groruddalsenheten i Plan- og bygningsetaten tok ordet.

Arne Bergsgard

Arne Bergsgard

– Dette området har vært planlagt som byutviklingsområde i 15 år, og det ser fremdeles slik ut.

Bergsgard fortalte om planlagte boliger både på Smalvollveien og Strømsveien, arbeidet med ny jernbanestasjon, og den nyankomne jokeren med tunnel for E6.

– Byutvikling er interessant, man må både være tålmodig og utålmodig på samme tid.

Bergsgard ble samtidig utfordret på spørsmålet: «Kan det bli fint å bo her»

– Ja, det tror jeg. Det går nok noen år før noen kan flytte inn, men innen den tid bør vi få til en oppgradering.

Breivoll

Breivoll

En elv og et lokk

Mens bussen bevegde seg oppover dalføret, gikk mikrofonen til Vidar Berget fra Alnaelvas Venner.

– Jeg er egentlig litt ukomfortabel med å snakke om det grå, og vil heller løfte frem det grønne og flotte. Ellers har folk det så lett for å si «det er ikke så farlig hva vi gjør med elva, det er så stygt her uansett».

Berget ba innstendig om større fokus på områdene tett mot elva, der næringslivet gjemmer sine skyggesider vekk fra veiene, og søppel tømmes ut i de åpne områdene.

Natur og Ungdom

Natur og Ungdom

Vel oppe på Furuset ble bussen møtt av en ivrig gjeng fra Natur og Ungdom. Deres beskjed om lokk over E6, ble fulgt opp av Vidar Noreng fra Furuset Vel og Furuset IF, med en ny klokkeklar melding.

– Kampen startet i 1972. Nå, 46 år senere, opplever vi tverrpolitisk enighet om lokk. Bystyret ga et tydelig signal, og det trenger man, fra både kommunalt og statlig hold.

De store prosjektene

Etter en nordlig kursendring sto bussen ved Grorud stasjon, der Jan Bøhler (Ap) snakket varmt om å legge Politihøgskolen hit.

– Dette området er best egnet, og med 3500 studenter og ansatte kan dette skape en virkelig perle langs elva. Det ville rett og slett være et veldig stort fremskritt for dalbunnen.

Som Akers Avis Groruddalen har skrevet om tidligere, har trykket for PHS til dalen hjulpet, og ifølge Bøhler handler det nå om å bare kjøre på videre.

– Vi har mange sterke allierte, men det er også krefter som drar andre veien. Nå må vi samle oss, og klinke til.

Jan Bøhler og Vidar Noreng

Jan Bøhler og Vidar Noreng

Fra stasjonen gikk turen opp til Rommen, der gigantprosjektet Nordbyen skal vokse frem de kommende årene.

Signe Høegh fra bydel Stovner og utvikler Rune Borknes fortalte om både ambisjoner og utfordringer knyttet til prosjektet, og Borknes gjorde sitt ytterste for å selge inn en litt overraskende sak.

– Uten å legge meg ut med Jan Bøhler, vil jeg bare påpeke at den tomta her er perfekt til Politihøgskolen, sa han og pekte ut bussvinduet.

Rommen/Nordbyen

Rommen/Nordbyen

– Splitter bydelen

Et par nye knepp på kompasset, så var reisefølget på vei mot Grorud. Her fortalte bydelens Ole Jørgen Pettersen om utfordringer knyttet til utvikling her, og forsøkte samtidig å raske til seg Politihøgskolen.

– Romsås trenger revitalisering, og det er masse plass på sentret!

Han la også til at en av bydelens utfordringer er hvordan Trondheimsveien fungerer som en sperre på tvers. Den hansken plukket stortingsrepresentant Kari Elisabeth Kaski opp.

– Den fører med seg støy, forurensning, og deler bydelen i to. Målet er nå en miljøgate, med færre felt, mer grønt, lavere fartsgrense og flere krysningsmuligheter. Ulike regjeringer og byråder har ikke lykkes med å prioritere dette i stor nok grad. Nå må alle gode krefter gå sammen for å løfte det frem på statlig nivå.

Kaski trakk også frem Fossumdiagonalen som en bærebjelke for å få flyttet trafikken over på Østre Aker vei. Det var bystyrerepresentant Eirik Lae Solberg hjertens enig i.

– Kari Elisabeth har helt rett i at noe må gjøres, og man hadde aldri bygd Trondheimsveien i dag. Men den kan ikke nedgraderes uten at vi gjør noe med trafikken. En diagonal må inn. Nå er det fantastisk viktig at vi står tverrpolitisk sammen. Gjør vi ikke det vil staten raskt se andre steder.

Kari Elisabeth Kaski

Kari Elisabeth Kaski

Alnabru – må samarbeide

Siste stopp var forsåvidt en følgesvenn gjennom nesten hele bussturen, den enorme Alnabruterminalen.

– Her må vi huske at det både gjelder togterminalen og de store omlasterne. Det er vanskelig å vite hva Jernbanedirektoratet egentlig vil med terminalen, selv om den utredes med jevne mellomrom, med stadig større prisoverslag, sa BU-leder i Alna, Knut Røli.

– Det vi trenger er å få Samferdselsdepartementet, Jernbanedirektoratet og Oslo kommune til å sette seg ned og se på kartet sammen.

Med virrvarret av toglinjer som siste inntrykk for reisefølget, giret bussjåføren ned for siste gang, og stanset utenfor Vollebekk fabrikker. Her var det nemlig duket for seminarets andre del: Hvordan skal vi få dalen grønn?

Sagt under bussturen

Heidi Trøen og Rita Gundersen

Heidi Trøen og Rita Gundersen

– Vi har kjørt denne bussturen før, men vi blir like forskrekka hver gang vi ser dalbunnen.
Astrid Kjellevold sparker igang bussturen.

– Alna har de laveste punktene i Groruddalen. Her må vi passe på å ikke bygge så vi tar knekken på utluftinga. Dårlig luft renner som kjent ut i bunnen.
Knut Røli med en mini-appell langs E6.

– Det første vi møter på morgenen er ofte hensatt søppel, det er jo ikke noe trivelig.
Camilla Dedekam fra Kalbakken Bedriftsgruppe.

– Nå ser vi mye stygt her. Og det er tydelig at det er det offentlige som er den verste synderen.
Senterdirektør Hans Georg Helberg på Alna retter pekefingeren mot kommunen.

– Nå er vi på den gamle dynga. Her kunne vi gå ned for å plukke Japp og Fox i gamle dager.
Rita Andersen mimrer fra gamle dager på Rommen.

– I gamle dager fant vi godteri her, og skøyt med sprettert på rotter digre som katter.
Knut Røli deler gamle skrøner fra Alnabruterminalen.

– Det er med litt ærefrykt jeg skal snakke om Trondheimsveien, det er mange på denne bussen som har jobbet i mange, mange år med dette.
Kari Elisabeth Kaski (SV) kjente på stundens alvor.

– Jeg kommer fra stedet som ble kalt «hølet i E6». Måten vi klarte å utvikle byen var at vi ble enige lokalt, og tok dette til stat og etat.
Eirik Lae Solberg om utviklingen i Drammen.