Adrian Smith-Stenberg Foto:
Adrian Smith-Stenberg Foto:Bilde 1 av 1

Groruddalsdebatt:

Bompenger rammer arbeidere hardt

År etter år går debatten om hvordan man kan flå bilister på hardest mulig måte. Ofrene for den usosiale politikken er i størst grad arbeidere og de med lav inntekt. Der Ap ønsker arbeiderfiendtlige bompenger ønsker Fremskrittspartiet at Groruddalen skal bli arbeidervennlig og bompengefri.

DET ER INGEN hemmelighet at bompenger rammer dem med lav inntekt hardest. Ikke nok med at man må betale engangsavgift, omregistreringsavgift, merverdiavgift, trafikkforsikringsavgift og drivstoffavgift, men man må i tillegg betale for bompenger og beboerparkering. Dette svekker økonomien til studenter, pensjonister, familier og dem som har lav inntekt, men også til dem som trenger en bil for å få hverdagen til å gå rundt.

83 bomstasjoner er satt opp i Oslo, og 52 av dem ble satt opp av Arbeiderparti-byrådet i 2019. Den arbeiderfiendtlige politikken fortsetter og piskingen intensiveres. Om utviklingen fortsetter vil det kun være de rike som kommer til å ha råd til å benytte Groruddalens veier.

ETTER EN HARD og lang pandemi burde man gitt en gavepakke til osloborgerne. Løsningen burde være både å prioritere kollektivtransport og privat biltrafikk, og ikke presse arbeidere og dem med lav inntekt vekk fra veiene.

Fremskrittspartiet ønsker å fjerne alle bomstasjoner i Groruddalen, og samtidig senke billettprisene, ha flere avganger og legge til rette for nattåpen t-bane.

Bompenger, beboerparkering og den arbeiderfiendtlige politikken fortsetter, og ofrene er arbeidere og de med lav inntekt. Det er på høy tid at man prioriterer Groruddalens studenter og arbeidere, og alle de andre som også benytter bil for å få hverdagen til å gå rundt. Fremskrittspartiet sier nei til bompenger, og ja til en arbeidervennlig hovedstad.